De Wet Geluidhinder voor 14 rijstroken
A27=A2x7?
In de Wet Geluidhinder zijn
geluidszones rond snelwegen vastgesteld. Binnen deze zones worden de
bewoners beschermd door normen. Daarbuiten niet. De wet is van 1979 en
geeft voor het huidige wegennet onvoldoende bescherming. Dit roept om
een aanpassing van de wet, maar ook binnen de huidige wet heeft de
minister al bevoegdheden om de bewoners voldoende te beschermen. Totdat
de wet is aangepast wordt de minister dan ook opgeroepen gebruik te
maken van die bevoegdheden. Er is wel een nieuwe wet in de maak, maar
de geluidszones worden daarbij niet aangepakt.
Onderwerpen:
- De huidige Wet Geluidhinder
- Verouderde wet
- Uithof onbewoonbaar
- Wet moet worden aangepast
- Groene gebieden toch nog onbeschermd
- De nieuwe wet
naar boven
De huidige Wet
Geluidhinder
In de Wet Geluidhinder hangt de breedte van de geluidszones af van het
aantal rijstroken op de weg. Bij ėėn of twee rijstroken is die breedte
250 m, aan weerszijden van de weg. Bij 5 of meer rijstroken is dat 600
m. De breedte wordt bijna 100 m breder voor elke extra rijstrook, tot 6
rijstroken; daarna blijft de breedte hetzelfde, hoeveel rijstroken er
ook zijn. De figuur links brengt dat in beeld. Binnen de geluidszone
moet Rijkswaterstaat maatregelen nemen als er teveel lawaai is. RWS
kiest altijd de goedkoopste oplossing. Dat is meestal een combinatie
van speciaal asfalt, geluidschermen, geluidsisolatie van woningen (dat
je dan niet meer in de tuin kunt zitten telt daarbij niet mee) of zelfs
sloop. Buiten de geluidszones zijn de bewoners vogelvrij.
naar boven
Verouderde wet
Toen de wet werd ingevoerd waren er eigenlijk
geen wegen van meer dan 6 rijstroken. Maar tegenwoordig zijn vele wegen
breder. De plannen gaan nu zelfs tot 14 rijstroken voor de A27 langs
Amelisweerd. Bij 13 en 14 rijstroken hoort eigenlijk een geluidszone
van 1300 m breed (zie de figuur links). In de figuur rechts ziet u wat
dat betekent voor Utrecht. Het gele gebied is de huidige geluidszone
van 600 m breed. Het rode is wat die zone eigenlijk zou moeten zijn als
de A27 14 rijstroken krijgt. Heel Lunetten en Rijnsweerd vallen erin,
en grote delen van de Schildersbuurt, de Uithof en Wilhelminapark. In
de figuur is rekening gehouden met de overkapping bij Amelisweerd, maar
omdat die slechts 250 m breed is zie je er niet veel van terug.naar boven
De Uithof onbewoonbaar
Binnen het gele gebied neemt Rijkswaterstaat dus maatregelen om
aan de geluidsnorm te voldoen. Nu denkt u wellicht dat er daarom ook
wel aan de norm voldaan zal worden in het rode gebied, omdat dat immers
verder van de snelweg afligt. Maar zo eenvoudig is het niet:
Geluidschermen werken niet op grotere afstand; dus misschien wel in het
gele maar niet in het rode gebied. Andere geluidsbronnen kunnen roet in
het eten gooien - kijk maar eens naar de Waterlinieweg. En op de Uithof
staan alle woningen zorgvuldig op een afstand van 600 m of meer van de
snelwegen. Als de A27 wordt verbreed wordt de hele Uithof onbewoonbaar;
maar volgens de huidige wet hoeft Rijkswaterstaat zich daar niets van
aan te trekken omdat de woningen niet in het gele gebied staan.
naar boven
Wet moet worden aangepast
Om de bewoners van oost Utrecht te beschermen moet dus de Wet
Geluidhinder worden aangepast, zodat de geluidszones breed genoeg
worden voor huidige en geplande snelwegen. Nu gaat er wel enige tijd
overheen voordat een wet is aangepast. Gelukkig hoeven we daar niet op
te wachten. De huidige wet biedt de minister de mogelijkheid een
grotere geluidszone vast te stellen indien de standaardzone niet
voldoende bescherming biedt. Dit is een duidelijk geval waarbij de
minister van deze bevoegdheid gebruik zou moeten maken. Toch moet
vanwege de duidelijkheid de wet ook worden aangepast. Weliswaar is er
een nieuwe wet in de maak (Swung) maar in het huidige concept daarvan
wordt niets gedaan aan de breedte van de geluidszones.
naar boven
Groene gebieden toch nog onbeschermd
Op de kaart ziet u ook dat vrijwel alle groengebieden (Amelisweerd,
Rhijnauwen en Bloeyendael) erin vallen. Hoe verdrietig ook, voor
bovenstaande discussie speelt dat geen rol, omdat Rijkswaterstaat hoe
dan ook geen moeite hoeft te doen om stiltegebieden of natuur te
beschermen.
naar boven
De nieuwe wet (Swung)
Er ligt momenteel (begin 2011) een voorstel bij de Tweede Kamer,
voor een nieuwe wet, Swung geheten, waarmee de huidige Wet
Geluidhinder vervalt. In deze wet spelen de geluidszones niet zo'n
belangrijke rol meer. Naast de vraag of deze wet tijdig wordt ingevoerd
om een rol te kunnen spelen in de huidige procedures, moet helaas worden
gevreesd dat de nieuwe wet omwonenden niet veel zal helpen. In het
voorstel zoals dat nu voorligt namelijk hoeven er pas maatregelen te
worden genomen als de verkeersintensiteit 40% hoger wordt dan nu. Als
de groei van het autoverkeer voortgaat volgens de huidige prognoses
van Rijkswaterstaat zal dat rond 2025 het geval zijn.
plaats uw muis op een plaatje voor uitleg
Deze
pagina
is een aangepaste versie van een brief die Gerard Cats op 10
december 2010 heeft gestuurd aan een aantal leden van de Tweede Kamer. Die brief eindigde met de volgende oproep:
Ik roep u op te bewerkstelligen dat
artikel 74 van de Wet Geluidhinder, wordt gemoderniseerd, opdat de
daarin beschreven breedtes meer in overeenstemming komen met de
breedtes van huidige (snel)wegen. Verder roep ik u op in afwachting van
die modernisering te bewerkstelligen dat de minister gebruik gaat maken
van haar bevoegdheid krachtens artikel 108 van die wet om de
geluidszones rond een snelweg beter aan te passen aan de breedte van de
weg.
naar boven