Utrecht, 3 april 2011
Een gedegen rapport van het adviesbureau Movares toont aan dat oplossingen gebaseerd op ‘De Kracht van Utrecht’ een heel goed antwoord kunnen bieden op de bereikbaarheidsproblemen rond Utrecht. Sturen via ruimtelijke ordening, beprijzing en mobiliteitsmanagement en een hoge ambitie op het gebied van OV en fietsgebruik bieden wellicht een veel betere oplossing voor de problemen op het gebied van leefbaarheid en bereikbaarheid dan het aanleggen van steeds meer asfalt.
Het rapport is geschreven in opdracht van de Stichting Onderzoek en Educatie Amelisweerd (SOESA) en mede bekostigd door het Utrechts Verkeers- en Vervoerberaad (UVVB) , waarin provincie, gemeente en BRU zitting hebben.
Het 1ste rapport De Kracht van Utrecht verscheen in 2009 als gezamenlijk product van de Vrienden van Amelisweerd en de Natuur- en Milieufederatie Utrecht (NMU). In 2009 nam de Tweede Kamer de motie Vendrik aan, die uitsprak dat de het rapport zou moeten meegenomen in de 2e fase van de Milieu Effectrapportage voor de Ring Utrecht.
In 2010 verscheen ‘KvU 2.0’ waarin het APPM Consultants, Strukton Rail en Stratagem het duurzame alternatief nader uitwerkten. Movares heeft dit alternatief nu op effecten doorgerekend.
Een belangrijke uitkomst is dat het aantal voertuigverliesuren sterk afneemt tegenover het referentiescenario. Het aantal autoverplaatsingen naar de stad neemt af, maar het totaal aantal verplaatsingen, en dus de bereikbaarheid met fiets en OV neemt toe. Die toename is goed voor de Utrechtse economie.
Het Movares rapport laat verder zien dat voortzetting van de huidige aanpak zeer grote problemen zal opleveren op het gebied van leefbaarheid en bereikbaarheid in de stad zelf. Dit is enkel te voorkomen door een stevige keuze voor fiets en openbaar vervoer.
Het rapport laat zien dat de doorstromingsproblematiek in de bak bij Amelisweerd in het ‘Kracht van Utrecht’ model niet geheel is opgelost en beveelt aan te onderzoeken in hoeverre oplossingen binnen de bak mogelijk zijn.
Recent onderzoek van de Vrienden van Amelisweerd/SOESA heeft inmiddels in beeld gebracht dat een uitbreiding van het huidige wegprofiel (2x4) tot 2x5 of eventueel zelfs 2x6 stroken zeer goed mogelijk is binnen de breedte van de huidige bakconstructie.
Binnenkort start de 2e fase van Milieu Effectrapportage van de planstudie Ring Utrecht. De initiatiefnemers van de KvU zijn van mening dat de uitkomsten van het Movares onderzoek en de onderzochte opties ‘binnen de bak’ mee dienen te worden genomen in de 2e fase MER en de bijbehorende Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA).
Noot voor de redactie: Meer informatie kunt u
verkrijgen bij de projectleider Kracht van Utrecht, Jan Korff de Gidts, infosoesa@gmail.com en 06 3363 0344. Tevens is de onderzoeker/adviseur van Movares, de
heer Remco van de Wosten bereid nadere vragen van uw kant te beantwoorden. Hij
is op werkdagen te bereiken via 030-265
5515
of 06-5366 2781. Download Movaresrapport (25Mb) via http://www.krachtvanutrecht-initiatief.nl/downloads/KvU2p0Movares.pdf. Via http://www.krachtvanutrecht-initiatief.nl/downloads/OptiesBinnenDeBak.pdf
is het tweede onderzoek
te downloaden. Opdrachtgever voor de
twee rapporten is ook ditmaal de Stichting Onderzoek en Educatie Stad en
Amelisweerd (SOESA).