Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
TNO onderzoek fietsgedrag: Veel conflicten op smal fietspad Nachtegaalstraat
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 26 juli 2013 13:49
Voor het onderzoek 'Conflicten op fietspaden' heeft TNO het gedrag van fietsers geobserveerd op diverse fietspaden, waaronder twee in Utrecht. Aan de hand van camerabeelden keek TNO naar de interactie tussen verschillende groepen fietsers. De conclusie voor de Utrechtse fietspaden is duidelijk. Op het smalle fietspad van de Nachtegaalstraat (1.75 meter) komen meer conflicten voor dan op het fietspad van de Croeselaan (2.25 meter); dit ondanks het typische 'spookfietsen' en de hogere snelheden op het brede fietspad van de Croeselaan.
Op basis van de observaties adviseert TNO een minimum fietspadbreedte van 2.25 meter, met snorfietsen erbij 2.50 meter. De officiële norm voor de Nachtegaalstraat is trouwens ook 2.50 meter. Idealiter is dat zelfs 3 meter, dit om inhalen mogelijk te maken. De huidige 1.75 meter van de Nachtegaalstraat is dus minder dan de norm aangeeft en oorzaak van veel conflicten.
Opzet onderzoek
TNO koos drie stedelijke fietspaden. Naast het Leeghwaterplein in Den Haag (2.25 tot 2.45 meter breed) zijn dat twee Utrechtse fietspaden. De Croeselaan is 2.25 meter breed; de Nachtegaalstraat is met 1.75 meter aanzienlijk smaller en veel drukker. Bovendien zijn er op de Nachtegaalstraat meer invoegende fietsers en obstakels langs het fietspad (geparkeerde fietsen, lantarenpalen, prullenbakken). De stedelijke fietspaden zijn op twee weekdagen en één weekenddag bekeken. Daarbij zijn o.m. de aantallen fietsers, conflicten en inhaalmanoeuvres geteld.
Conflicten op de Nachtegaalstraat
Op de Nachtegaalstraat vinden relatief veel conflicten plaats. Er zijn veel fietsers op een smal fietspad met weinig uitwijkmogelijkheden; er lopen veel voetgangers op het fietspad en er staan vaak vrachtwagens te laden of lossen. Dit alles zorgt voor conflicten tijdens inhaalmanoeuvres. Een ander probleem is dat kruisende auto's of voetganger het fietspad blokkeren. Ook invoegende fietsers zorgen voor flankconflicten. Zij nemen een ruime bocht en hebben daardoor veel ruimte nodig. De meer ernstige conflicten hangen meestal samen met kruisende auto's en fietsers. Zij hebben vaak geen goed zicht op het fietspad vanuit de zijstraten.
Hoewel er op het smallere fietspad duidelijk meer ongelukken gebeuren, komen op de bredere fietspaden juist meer ernstige conflicten met snorfietsen voor. Op bredere fietspaden kunnen zij een hogere snelheid ontwikkelen, waardoor conflicten eerder van ernstige aard zijn. In absolute zin vinden conflicten echter meestal tussen fietsers onderling plaats.
Herinrichting Domstraat en Korte Jansstraat: ruimte voor fiets en voetganger
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 12 juli 2013 15:17
Tussen Janskerkhof en Domplein liggen Domstraat en Korte Jansstraat. Beide straten hebben nu een smal trottoir met allerlei obstakels en een breed geasfalteerd gedeelte voor het snellere verkeer. Een dergelijke inrichting past eigenlijk niet bij het karakter van een winkelstraat met horeca in de Utrechtse binnenstad. Bovendien koos het College in haar ambitiedocument 'Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar' voor de fiets als primair vervoermiddel in de binnenstad. Door fietsers en voetgangers centraal te stellen pakt het College beide aspecten aan.
De gemeente wil het Janskerkhof en de winkelstraat Oudkerkhof beter verbinden met het Domplein. Op dit moment hebben veel mensen het gevoel na het Oudkerkhof de binnenstad uit te lopen. En dat terwijl een rondje Domplein zo voor de hand ligt. Ook de looproute Oudkerhof - Korte Jansstraat - Minrebroederstraat profiteert van de herinrichting.
Fietsstraat met brede trottoirs
Hoofdelement in de plannen is de inrichting als fietsstraat. Er komt een 30 km/h zone, waar het beperkte autoverkeer zich aanpast aan het langzame fiets- en voetgangersverkeer. De hoofdweg krijgt een klinkerverharding en gaat van 7 naar 5.5 meter breed; de trottoirs zullen 2m25 breed zijn met een terrasplint van 1.5 meter. De inrichting zal soberder zijn. Minder straatmeubulair en minder verkeersborden (door opheffen voorrangsweg) zorgen hiervoor. De ambitie is om het kortparkeren in de Domstraat geheel of gedeeltelijk op te heffen. Enkele parkeerplaatsen kunnen zo dienen als fietsparkeervak. Het gemotoriseerde verkeer kan ietwat beperkt blijven door in te zetten op bijv. een kleinere elektrische buslijn 2, meer gebruik te maken van de Cargohopper voor bevoorrading en goed te controleren op sluipverkeer over het Domplein.
En het Oudkerhof?
Het Oudkerkhof valt buiten deze plannen. Maar het is duidelijk dat ook deze mooie winkelstraat veel bredere trottoirs kan gebruiken. Door (een deel van de) parkeerplaatsen op te heffen, ontstaat meer ruimte voor het winkelend publiek. En het beperkt natuurlijk het rondrijdende autoverkeer in de buurt. De ondernemers in de straat zien het wel zitten, zo verklaarde een ambtenaar van de gemeente tijdens het Politiek Café van Groenlinks op 13 februari van dit jaar.
Bekijk hier het rapport 'Korte Jansstraat en Domstraat; Programma van Eisen en Voorlopig Ontwerp'
Smartphone app in Breda toont verschillen tussen fietsnetwerk in theorie en praktijk
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 05 juli 2013 12:35
Fietsverkeer laat zich tot nu toe moeilijk voorspellen. Zoveel als er bekend is over het gedrag van automobilisten, zo weinig weten we van de fietser in de praktijk. De data die de smartphone app 'Positive Drive' in Breda oplevert, is daarom buitengewoon interessant. Het fietsnetwerk in de praktijk blijkt er anders uit te zien dan die van de beleidsmakers. De stelling dat fietsers altijd voor de kortste / snelste route kiezen, lijkt niet meer houdbaar.
De app "Positive Drive" is september 2012 geintroduceerd in Breda; volgens de ontwikkelaars een 'serious social game voor in het verkeer'. De gebruiker verdient bonuspunten door bepaalde routes te rijden met de app ingeschakeld. Automobilisten verdienen 'smilies' door zich aan de maximum snelheid te houden. Neem je de fiets en volg je een bepaalde route, dan verdien je er nog meer. Met de verdiende bonuspunten zijn prijzen te verdienen.
Een fietser kiest wel / niet voor de snelste en kortste route
Joost de Kruijf van de NHTV (Nationale Hogeschool voor Toeristme en Verkeer) en Universiteit Utrecht is enthousiast over het project. Na analyse van de gegevens blijkt het Bredase fietsnetwerk er in de praktijk heel anders uit te zien dan de beleidsmakers voor ogen hebben (zie dit kaartje met de verhouding tussen voorspelde en waargenomen drukte op het Bredase fietsnetwerk). Soms rijden fietsers een alternatieve, al dan niet langere route dan beleidsmakers hadden voorspelt. Een dergelijk effect is ook zichtbaar in Utrecht. In het kwalitatieve onderzoek van stadsgeograaf Jan van Duppen (urbantrajectories.nl) blijken sommige fietsers een rustige route via de Cremerstraat te verkiezen boven het fietspad langs de Vleutenseweg; dit ondanks het slechtere wegdek van de Cremerstraat. Rust, weinig auto's en geen stoplichten zijn soms de doorslaggevende factoren in de routekeuze.
Wat de app ook laat zien is de gemiddelde fietssnelheid. Daar waar een tegelpad werd omgezet in een asfaltpad bleek de gemiddelde fietssnelheid aanzienlijk toe te nemen. Ook interessant, en relevant voor Utrecht, is inzicht in de fietsdrukte in de stad op bepaalde momenten van de dag. Met de trackingdata zal het uiteindelijk mogelijk zijn om een gedetailleerde kaart te maken met fietstijden voor bepaalde bestemmingen. Aan de hand daarvan kun je bijvoorbeeld zichtbaar maken wat een nieuwe doorsteek of fietsbrug aan (tijd)winst zou opleveren.
Minpunten zijn er natuurlijk ook. De app wordt eigenlijk nog te weinig gebruikt in Breda. Meer publiciteit is zeker nodig, ook gezien de hoge investeringskosten om een dergelijke app te ontwikkelen.
Lees verder: Onderzoeksproject Bike Print en Pilot Fietsmodel Regio Utrecht
Symposium - Hoe de MKBA inhoudelijk en procesmatig te verbeteren?
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 01 juli 2013 14:04
De Universiteit van Amsterdam en Technische Universiteit Delft organiseren op donderdag 12 september een symposium over de maatschappelijke kostenbatenanalyse (MKBA). Thema is het inhoudelijk en procesmatig verbeteren van de MKBA bij het afwegen van grote infrastructurele projecten.
Ook voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd dient er nog een MKBA te worden uitgevoerd (verwacht voorjaar 2014). Helaas zullen de verschillende ruimtelijke en maatschappelijke effecten hierin niet goed tot hun recht komen. Reden te meer voor de Kracht van Utrecht om op 12 september mee te denken over mogelijke verbeteringen.
In het symposium komen de volgende vragen aan de orde: Hoe schep je ruimte voor visievorming en stel je een goede probleemanalyse op? Hoe komen ruimtelijke en regionale effecten beter tot hun recht? En hoe kun je MKBA-uitkomsten beter interpreteren en gebruiken in de besluitvorming? Met onder meer Els Beuker (UvA), Niek Mouter (TU Delft), Zef Hemel (UvA), Siebe Riedstra (Ministerie van I&M), Carl Koopmans (VU) en Gerbert Romijn (Centraal Planbureau).
Op de agenda van deze middag staat ook de presentatie van het Kennis voor Krachtige Steden onderzoek "Ontwerp en beoordeling regionale visies ruimte en infrastructuur". Onderwerp van dit promotieonderzoek is het inhoudelijke en procesmatig verbeteren van de MKBA.
Workshops
Naast paneldiscussies en presentaties zijn er twee ronden met workshops:
Workshop 1 - Niek Mouter (TU Delft): Van gedeelde probleemanalyse naar analytisch onderbouwde probleemanalyse?
Workshop 2 - Jan Anne Annema en Bert van Wee (TU Delft): Hoe deugdzamer gebruik van de MKBA te realiseren?
Workshop 3 - Luca Bertolini (UvA): Hoe kan een dialoog tussen verschillende type experts (planeigenaren en MKBAexperts) in het MKBA-proces worden gefaciliteerd?
Workshop 4 - Els Beukers (UvA): Meer ruimte voor regionale en ruimtelijke effecten in de MKBA. De effectenarena als mogelijke oplossingsrichting?
Tijd en plaats: Donderdag 12 september van 10.00 tot 16.15 uur in het Cultureel Studenten Centrum (CREA) te Amsterdam.
Aanmelden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (geef daarbij aan welke workshop uw 1e, 2e en 3e voorkeur heeft).
Meer over het programma in de uitnodiging.
Knooppunt Utrecht of Utrecht in de knoop? Kargadoor debat op zondag 30 juni
- Details
- Gepubliceerd op zaterdag, 29 juni 2013 11:13
Zondag 30 juni vond het Limes030 debat plaats over mobiliteit en bereikbaarheid van de stad Utrecht: Is Utrecht het knooppunt, of in termen van Rijkswaterstaat, de draaischijf van Nederland? Zitten we in de knoop of zijn er juist kansen?
Thema van het debat was Utrecht en haar verkeersstromen en de infrastructuur van de toekomst, toegespitst op actuele discussies rond milieuzonering, stallen en parkeren, fietsinfrastructuur, A27 en luchtkwaliteit. En, niet te vergeten, wat het College hiermee van plan is.
Kern van de middag was een forumdiscussie met als gasten D66 Kamerlid Stientje van Veldhoven, Anton Verbunt namens MKB Utrecht, Hugo van der Steenhoven (directeur Fietsersbond), trendwatcher Lieke Lamb en namens de Kracht van Utrecht Jos Kloppenborg. Tussendoor spraken huiscolumnist Jeroen Weghs en Andre Baars van De Beschaving en speelde de band Picadilly enkele nummers.
Meer info over het debat in het persbericht
Website Limes030: www.limes030.nl
Bekijk het debat hier terug:
Meer artikelen...
- Opwaarderen Noordelijke Randweg Utrecht: kansen én problemen voor Overvecht
- Fietsfile: Maximale hinder voor Utrechtse fietsers op het Smakkelaarsveld
- Elektrische bussen in 's Hertogenbosch en de nieuwe stadsbussen in Utrecht
- Nieuw Fietsersbond meldpunt voor vervelende fiets hindernissen
- Visie op Utrechts Lightrailnet in 2040
- Asfaltplannen? De boom in! Film en foto's van manifestatie zondag
- Bizarre asfaltplannen: bekijk ons filmpje met onze argumenten op een rij
- Rapport Commissie Schoof: brede Maatschappelijke Kosten Baten Analyse als basis voor politieke afweging!
- Vraag minister naar werkelijke kosten, verkeersprognoses en onderschatting OV in plan verbreding A27
- Onderzoek toont aan: Verbreding van de bak is te duur en niet nodig