Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Betekenis van budgetoverschrijding, reistijd en verkeersmodellen bij verbreding A27
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 25 februari 2013 10:55
Woensdag 13 februari maakte minister Schultz van Haegen de definitieve bezuinigingen op het infrastructuurfonds bekend. Dezelfde week publiceerde het ministerie een paar andere interessante publicaties. In de Publieksrapportage Rijkswegennet lazen we over de geringe reistijdverliezen op het traject Lunetten – Utrecht Noord (waar de A27 bij Amelisweerd deel van uitmaakt). En TNO kwam met een interessant onderzoek naar de kwaliteit van de verkeersmodellen van Rijkswaterstaat.
Onze conclusies over het kostenaspect van de planstudie Ring Utrecht, het reistijdverlies op de A27, de gebruikte verkeersmodellen en de vraag welk probleem het ministerie eigenlijk wil oplossen:
Binnen budget een illusie...
In een tijd van forse bezuinigingen is het opmerkelijk dat de aanpassingen aan de Ring Utrecht een miljard mogen kosten. Erger nog: geen van de voorgestelde varianten blijft binnen de anderhalf miljard euro. Het enige dat het ministerie hierover weet te melden is de hoop dat het allemaal wel goed komt. En wat lost de Planstudie Ring Utrecht eigenlijk op? Juist in het stationsgebied en de vervoersas tussen binnenstad en De Uithof zullen de problemen in de toekomst groot zijn. Het verbreden van snelwegen rond de stad biedt hiervoor geen enkele oplossing. Lees verder...
Weinig tot geen reistijdverlies op de A27 bij Amelisweerd...
De reistijdverliezen tussen de knooppunten Utrecht Noord en Lunetten zijn de afgelopen jaren zeer gering. Richting Lunetten is er nauwelijks reistijdverlies, richting Utrecht Noord is het reistijdverlies een aantal minuten. Oorzaak daarvan is de afslag Bilthoven; het staartje van deze file staat tussen knooppunt Rijnsweerd en Utrecht Noord. De A27 bij Amelisweerd heeft hier niets mee te maken. Lees verder...
Verkeersmodellen onderschatten probleemoplossend vermogen van OV en negeren de fiets...
De verkeersmodellen die worden gebruikt om wegenprojecten door te rekenen, blijken het oplossend vermogen van OV-maatregelen te onderschatten. Maatregelen in de fietsinfrastructuur zitten helemaal niet in deze modellen. Het maatregelenpakket Kracht van Utrecht zet juist in op het stimuleren van OV- en fietsnetwerken. De verkeersmodellen werken dus altijd in het voordeel van asfaltplannen, ook omdat de modellen de relatie tussen hoofd- en onderliggend wegennet niet goed voorspellen. Lees verder...
Wel of niet verbreden van de A27 bij Amelisweerd - onafhankelijk onderzoek onder druk
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 18 februari 2013 11:18
Woensdag 13 februari kwam minister Schultz met een brief aan de Tweede Kamer op de proppen, waarin zij aangaf welke infrastructuurprojecten zij wil schrappen, vertragen of zonder vertraging doorgang wil laten vinden. En ja hoor; de minister schrijft: "Projecten uit het Regeerakkoord worden onverminderd doorgezet", waarna ze direct de "Ring Utrecht (A27)" noemt. Landelijke media nemen dit bericht over. "De geplande verbreding van de A27 bij Amelisweerd gaat gewoon volgens plan door", zo lazen wij in een nieuwsitem van RTV Utrecht.
Natuurlijk is daar nog helemaal niets over besloten. De Tweede Kamer heeft afgedwongen dat er een onafhankelijk onderzoek moet plaatsvinden naar wel of niet verbreden. Maar het is opvallend dat de minister blijkbaar teksten de wereld instuurt die de suggestie wekken dat de uitslag al beklonken is.
Daarom roepen wij de Tweede Kamer op de minister duidelijk te maken dat zij niet gediend is van het creëren van een 'voldongen feiten' sfeer, terwijl de uitslag van het onderzoek nog niet bekend is.
Politieke afweging
Na het verschijnen van het rapport (te verwachten begin maart) zal de Tweede Kamer met de minister een politieke afweging gaan maken of de A27 in deze tijden van bezuiniging nog verbreed moet of hoeft te worden. Interessant is nu dat de minister in haar brief over de bezuinigingen aangeeft dat het economisch rendement van een project doorslaggevend zou moeten zijn. Ze wil dit zo mogelijk berekenen aan de hand van een maatschappelijke kosten/baten analyse (MKBA). In haar opdracht voor het onafhankelijk onderzoek wilde minister Schultz echter geen MKBA gebruiken. Ook in haar eigen afweging over de besteding van de vele honderden miljoenen euro's voor de verbreding van de bak bij Amelisweerd gebruikt ze geen MKBA.
Van auto & wegen naar mens & mobiliteit
De Kamer krijgt de komende maanden de kans om voor het miljard voor de Ring Utrecht een betere besteding te vinden. Het is een kans om rekening te houden met de noodzaak tot bezuinigen en met groeiscenario's, die achter de feiten en maatschappelijke ontwikkelingen als Het Nieuwe Werken aan lopen; dit met inachtneming van de negatieve effecten van automobiliteit op de (gezondheid van de) bevolking. Automobilisme is geen vanzelfsprekende keuze voor de huidige generatie van twintigers en dertigers. Zij geven de voorkeur aan openbaar vervoer en aan wonen en werken in een stedelijke omgeving, zonder de financiële- en gezondheidskosten die autobezit en –gebruik met zich meebrengen. De Utrechtse regio heeft vele miljoenen nodig voor een optimalisering van het OV-tramnetwerk dat veel vervoersdruk van de A27 en de Ring Utrecht zal opheffen en de druk van doorgaande en parkerende auto's zal verminderen. Utrecht en de Randstad kunnen zich nu nog voegen in het internationale patroon van stedelijke agglomeraties waarin de mens en diens levensbehoeften centraal staan.
Het is dus nog helemaal geen voldongen feit of de bak bij Amelisweerd wel of niet verbreed gaat worden. Het laatste woord is nog altijd aan de Kamer wanneer die in maart of april het onderzoek van de Commissie Schoof bespreekt.
Lees ook:
Onze schriftelijke reactie op de vragen van de Commissie Schoof
Verslag van het gesprek met de Commissie Schoof
Geluidhinder in Utrecht is een serieus probleem voor onze gezondheid
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 12 februari 2013 17:11
Onlangs publiceerde de Gemeente Utrecht het rapport 'Utrecht brengt geluid in kaart'. Hierin brengt de gemeente alle plekken in kaart waar meer dan 55dB aan omgevingslawaai te horen is. Basis voor de gegevens zijn modelberekeningen over het jaar 2011. Geluidshinder per woning is hier niet uit af te leiden. De brommer van de krantenbezorger 's ochtends vroeg en de tv van de buren zijn er ook niet in verwerkt. Wat de kaarten wel vertellen is dat een op de vijf Utrechters hinder ondervindt van omgevingslawaai. Het aantal ernstig gehinderden staat op 24.600 mensen.
De kaart met wegverkeerslawaai (klik op het plaatje voor de volledige kaart) laat maar weinig delen zien met een geluidsniveau beneden de 55dB (kleur wit). Zoals duidelijk te zien zijn de vele snelwegen in en rond Utrecht, de Waterlinieweg en de Noordelijke Randweg belangrijkste oorzaken van geluidhinder. Het rapport noemt Lunetten als belangrijkste voorbeeld van een wijk die "wordt overspoeld door een deken van geluid." Spoorwegen en tram blijken weinig hinder te veroorzaken. Er rijdt steeds meer stil materieel en in de woonwijken zijn al veel geluidsschermen geplaatst. Alleen de bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal produceren teveel lawaai.
Constant gezoem en je gezondheid
De kaarten met geluidhinder laten zoals de wet voorschrijft 24-uurs gemiddelden zien. Dat betekent dat de hinder tijdens ochtend en avondspits nog een stuk groter is. Zo vertelt Tineke de Groot uit Voordorp voor het Radio 1 Journaal dat zij regelmatig 70dB meet in de spits. Over de gevolgen van een te hoge geluidsbelasting is tegenwoordig veel bekend. Jan Fransen (Natuur & Milieu en Kracht van Utrecht) in hetzelfde radioprogramma: "Het blijkt dat mensen in toenemende mate last krijgen van bijvoorbeeld hart- en vaatziekten die veroorzaakt worden door toegenomen stress. Want dat is wat dat continue gezoem met je doet."
Geluid leidt niet alleen massaal tot hinder en ernstige hinder, maar ook tot fysieke gezondheidseffecten. Dit laatste is al het geval bij veel voorkomende geluidsniveaus: 60 dB wegverkeerslawaai voor verhoogde kans op hartaanval en 55 dB wegverkeerslawaai voor hogere bloeddruk en hart/vaatziekten. Verhoogd medicijngebruik is al bij nog lagere niveaus aan de orde. De stress door verkeerslawaai speelt daarbij een hoofdrol. In Nederland veroorzaakt de milieustressor lawaai, na fijnstof, de grootste sterfte en ziektelast (Jan Fransen in tijdschrift Milieu, september 2012).
In feite liggen er een aantal eenvoudige oplossingen voor het oprapen. Zo zou het dik 3dB schelen wanneer de maximum snelheid op onze ringwegen op 80 km/h zou liggen (80=pr8ig). Het meer toepassen van stillere banden heeft een vergelijkbaar effect. De sleutel tot het verlagen van de geluidhinder in Utrecht ligt in Den Haag.
Lees verder: Europees Parlement zwicht voor de autoindustrie
Lees ons rapport met antwoorden voor de onafhankelijke onderzoekscommissie verbreding A27
- Details
- Gepubliceerd op zaterdag, 02 februari 2013 22:53
Vrijdag 18 januari spraken wij in het Utrechts Milieucentrum met de Commissie Schoof, de commissie aangesteld om de besluitvorming rond de verbreding van de A27 bij Amelisweerd te onderzoeken. Aan tafel zat een Utrechtse afvaardiging van bewonersgroepen uit Lunetten, Voordorp en Rijnsweerd, de Vrienden van Amelisweerd, Kracht van Utrecht en Milieucentrum Utrecht. Afgelopen week hebben wij een rapport ingediend in twee delen: een van de hele Utrechtse delegatie en een van de Kracht van Utrecht met antwoorden op de specifieke vragen over onze rapporten en onze kijk op de besluitvorming. Beide rapporten zijn in korte tijd tot stand gekomen dankzij een intensieve samenwerking tussen de bewonersgroepen en organisaties.
Vroeg voorsorteren naar 2x7 rijstroken
In ons rapport komen wij tot een negental conclusies die wij uitvoerig toelichten. Ook opgenomen is een chronologie van de besluitvorming vanaf 2006 tot heden, een lijst van beweringen van het ministerie met onze reactie en een eerder gepubliceerde beschouwing over betrouwbaarheid van groeiscenario's. Wij concluderen dat het ministerie onvoldoende onderzoek heeft gedaan naar de realisatie van meer rijstroken binnen de huidige betonbak bij Amelisweerd. De door ons aangedragen alternatieven zijn allemaal in een vroeg stadium afgeserveerd. Op het moment dat de inspraak goed op gang kwam, waren de alle binnen-de-bak alternatieven reeds afgevallen.
Trajectsnelheid als absolute streefwaarde
Redenen hiervoor liggen bijvoorbeeld in het niet up-to-date houden van de eigen verkeersmodellen en met name het gebruik van de zogenaamde NOMO-norm als streefwaarde. Dit is een norm voor een bepaalde trajectsnelheid op een stuk snelweg. Praktischer en beter zou zijn om uit te gaan van reistijdverlies over langere trajecten binnen de regio. Op dit criterium scoort de Kracht van Utrecht oplossing veel beter. Het gebruik van de NOMO-norm als enig criterium heeft er voor gezorgd dat alle alternatieven die uitgaan van 'binnen-de-bak' en een lagere maximum snelheid afvielen nog voordat ze goed zijn onderzocht op mogelijke effecten (overigens voldoet geen enkele variant aan deze norm). Deze gang van zaken is in afwijking van de motie Vendrik (2009); de Kracht van Utrecht had namelijk meegenomen moeten worden tot in een latere fase (de 2e fase MER).
Ook op het kostenaspect valt veel af te dingen. Voor het voorkeursalternatief is nooit een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse gemaakt. Dat maakt een vergelijk tussen alternatieven buitengewoon moeilijk. Het is bekend dat juist bakverbreding aanzienlijke financiële en technische risico's met zich meebrengt. De weigering van het ministerie om hier inzicht in te verschaffen, is democratisch gezien zeer twijfelachtig.
Naar een transparant beoordelingskader
Om deze en meer redenen is het voorkeursalternatief van de Planstudie Ring Utrecht op onjuiste gronden tot stand gekomen. De Kracht van Utrecht zou graag een transparant beoordelingskader zien met een ontwerpbesluit dat een brede duurzaamheids- en MKBA-toets kan doorstaan. Uiteraard zijn wij als burgerinitiatief en expertgroep bereid de minister daarmee te helpen. Lees verder in ons rapport en oordeel voor u zelf.
Lees hier ons rapport met antwoorden aan de Commissie Schoof
De onafhankelijke commissie Schoof in stripvorm
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 25 januari 2013 14:57
Het onafhankelijk onderzoek naar de besluitvorming rond de verbreding van de A27 is een ingewikkelde kwestie. Het onderzoek strekt zich uit over meerdere jaren met stapels rapporten, brieven en besluiten. In een poging het iets makkelijker te maken, en leuker, heeft een goede Vriend(in) van Amelisweerd het onderzoek in stripvorm gegoten. Heel treffend, vinden wij.
Geïnspireerd?
Ga zelf aan de slag, stuur ons het resultaat en wellicht ziet u uw werk dan wel hier terug.
Klik op de strip om verder te lezen.
Meer artikelen...
- Verkeersplannen Rijk staan ter discussie: Mogelijk uitstel Uithoftram dramatisch
- Kracht van Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en bewonersorganisaties spreken met commissie Schoof
- Utrechtse Delegatie: Gebruik objectieve groeicijfers in *onafhankelijk* onderzoek A27
- Touwtrekken om de onderzoeksopdracht: welke kans krijgen alternatieven?
- Andere Tijden over De Slag om Amelisweerd en de A27
- Veel discussie in Tweedekamer over opzet onafhankelijk onderzoek alternatieven A27
- Nieuwe lijnbussen van vervoerder Qbuzz 90 procent schoner?
- Onderzoek A27 Amelisweerd: Neem leefbaarheid en bereikbaarheid in brede zin mee
- Noordelijke Randweg Utrecht: Bewoners Overvecht tegen verhoogde verkeerspleinen
- Vrienden van Amelisweerd vragen Kamer onafhankelijk onderzoek te garanderen