Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Kracht van Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en bewonersorganisaties spreken met commissie Schoof
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 22 januari 2013 11:06
Vrijdag 18 januari spraken we als gezamenlijke bewonersgroepen (Lunetten, Voordorp, Rijnsweerd) en organisaties (Kracht van Utrecht en Vrienden van Amelisweerd) in het Utrechtse Milieucentrum met de commissie Schoof. Onderwerp was de kwaliteit van de besluitvorming rond de A27 bij Amelisweerd.
De onafhankelijke commissie gaat het besluitvormingsproces over het wel of niet verbreden van de A27 onderzoeken en beoordelen of alle onderzoeken afdoende en juist zijn uitgevoerd. Dhr. Schoof voert gesprekken met betrokken organisaties, besturen en overheden, oud wethouder de Bont en tot onze verrassing enkele Kamerleden. De conclusie van het onderzoek zou kunnen zijn dat de minister een krappe voldoende of misschien wel onvoldoende haalt, maar waarschijnlijker is dat er aanvullend onderzoek dient te komen.
Belangrijke overwegingen voor het onderzoek
Het was een stevig gesprek in goede sfeer. De leden van de commissie hebben geluisterd naar onze argumenten om het onderzoek breder in te zetten. We kregen negen vragen voorgelegd die we deze week schriftelijk gaan beantwoorden. Oorspronkelijk waren dit er slechts vier; de commissie besloot daar echter vijf aan toe te voegen. Meerdere belangrijke overwegingen kwamen in ons gesprek al ter sprake. Wat wordt het beoordelingskader? Neemt de commissie de Ladder van Verdaas mee in haar analyse? Kijkt het onderzoek terug vanaf 2006 (netwerkanalyse) of vanaf eind 2008 (startnotitie)? Hoe is de overheid omgegaan met de alternatieven die we vanuit de Kracht van Utrecht hebben aangedragen (zie onze rapporten)? Het bijzondere is dat de onderzoeksvoorzitter ons vrijdag j.l. die laatste vraag nadrukkelijk heeft gesteld. Hij verzocht ons alle informatie hierover ter beschikking te stellen. Dat gaan we doen.
Besluitvorming
Wij hebben benadrukt dat het besluitvormingsproces vanaf de startnotitie (december 2008) eenzijdig op asfalt gericht was. In de fase daarvoor (Netwerkanalyse 2006) werd nog wel breed gekeken, maar was er geen openheid over participatie; van enige maatschappelijke betrokkenheid was nooit sprake. In de startnotitie van Rijkswaterstaat (2008) waren asfaltvarianten de enige opties. De bereikbaarheidsdoelstelling werd ingevuld met autobereikbaarheid. Dat ging toen al tegen het overheidsbeleid in om de zogenaamde Ladder van Verdaas te benutten in besluitvorming. Kern hiervan is: Kijk eerst naar mogelijkheden in ruimtelijke ordening, prijsbeleid, thuiswerken, investeren in OV- en fietsinfrastructuur, voordat het aanpassen en aanleggen van nieuwe wegen in beeld komt. Daarnaast is belangrijk om in beeld te krijgen welke varianten het beste scoren op behoud en verbeteren van de leefomgeving (lucht & lawaai) en op maatschappelijk rendement. De kosten gaan immers voor de baten uit.
Natuurwaarden
Vanuit de Vrienden van Amelisweerd hebben we goed onder woorden gebracht dat de natuurwaarden van landgoed Amelisweerd nooit voldoende zijn onderzocht. Dat is opmerkelijk, aangezien verbreding van de A27 in Amelisweerd een aantasting van de Ecologische Hoofdstructuur betekent. Hier geldt feitelijk een -nee tenzij- principe: Aantasting mag alleen bij groot aantoonbaar maatschappelijk belang. Wij hebben de afgelopen jaren aangetoond dat de meest natuur- en milieuvriendelijke varianten nooit afdoende zijn onderzocht; slimmere investeringen in schonere en gezondere mobiliteit liggen voor de hand. Goed dat de Commissie hier onderzoek naar gaat doen.
Bouwtechnische en financiele risico's
Een verdere overweging die wij hebben meegegeven is de constatering dat geen enkele van de varianten alle verkeerstechnische problemen oplost. Bovendien overschrijden alle varianten het budget. Daar komt nog eens bij dat Rijkswaterstaat nog geen technische oplossing heeft voor de risicovolle verbreding van de bak in combinatie met de aansluitende plastic vliesconstructie. Zij wacht tot de aanbesteding, zodat aannemers met een oplossing kunnen komen. Deze werkwijze is financieel en omgevingstechnisch gevaarlijk en democratische gezien veel te ondoorzichtig.
De Utrechtse delegatie gaat alle vragen van de commissie verder schriftelijk beantwoorden. We geven de commissie Schoof voorts enkele aanbevelingen voor vervolgonderzoek mee. Het eindrapport dient 1 maart klaar te zijn.
Download hier de rapporten van de Kracht van Utrecht
Lees ook: Touwtrekken om de onderzoeksopdracht: welke kans krijgen alternatieven?
Namens de Utrechtse delegatie waren aanwezig vertegenwoordigers van bewonersorganisaties uit Lunetten, Voordorp en Rijnsweerd, de Kracht van Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en Milieucentrum Utrecht.
Namens de commissie Schoof waren aanwezig dhr. Schoof (rechts op de foto, zelfst. adviseur en voorm. burgemeester van Alpen a.d. Rijn), dhr. Derksen (links op de foto, adviseur RebelGroep Rotterdam) en mw. Krooymans (ondersteuning vanuit adviesbureau Rebel, niet op de foto).
Utrechtse Delegatie: Gebruik objectieve groeicijfers in *onafhankelijk* onderzoek A27
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 16 januari 2013 13:06
In een brief aan de Tweedekamer vraagt de Kracht van Utrecht om aandacht voor de flinke overschatting van groeicijfers van de automobiliteit. Een brede Utrechtse delegatie van organisaties en bewonersgroepen vindt dat de effecten van lagegroeiscenario's meegenomen dienen te worden in het onafhankelijk onderzoek naar verbreding van de A27. Donderdag 17 januari (11.45 uur) debatteert de Kamer over de bestuurlijke situatie in deze kwestie.
Onderzoeksopdracht ongewijzigd
De onderzoeksopdracht van de commissie Schoof (zie brief 21 december) is dezelfde als de versie die minister Schultz op 7 november aan de Kamer stuurde. De conclusie is dat de diverse Kamerdebatten (10 oktober, 11 & 18 december) geen enkele invloed hebben gehad op de onderzoeksopdracht. In het conceptverslag van het AO op 11 december staan echter diverse toezeggingen van de minster over bijv. het meenemen van lagere groeiscenario's, effecten op luchtkwaliteit en het maatschappelijk rendement van verbreding (lees onze analyse). Ook verrassend is dat de opleverdatum, maart, is vervroegd naar 1 maart. De minister lijkt voor te sorteren op een smal onderzoek.
Overschatting economische groei en automobiliteit
In onze brief tonen wij aan dat de gehanteerde scenario's de groei van economie en automobiliteit flink overschatten. In werkelijkheid loopt Nederland zelfs achter op het groeiscenario met de laagste groei. Volgens de minister zijn er voor de Planstudie Ring Utrecht geen lagegroeiscenario's, maar is de Kracht van Utrecht daarvoor wel te gebruiken. Daarmee zit de minister twee keer fout: Op een voorlichtingsbijeenkomst in 2012 verklaarde Rijkswaterstaat namelijk in maart met een hoge- en een lagegroeiscenario gerekend te hebben (en dat klopt). Ten tweede is de Kracht van Utrecht geen lagegroeiscenario. 'KvU' is een scenario met hoge mobiliteitsgroei, gekoppeld aan een lage groei van de automobiliteit; dit is mogelijk door de mobiliteitsgroei op te vangen met OV, fiets en prijsbeleid.
Touwtrekken om de onderzoeksopdracht: welke kans krijgen alternatieven?
- Details
- Gepubliceerd op zaterdag, 05 januari 2013 12:02
Op 10 oktober 2012 heeft de Tweede Kamer bij minister Schultz van Haegen onafhankelijk onderzoek weten af te dwingen naar alternatieven om de A27 en de bak door Amelisweerd niet te verbreden.
Een mooi resultaat, mede bewerkstelligd door de aandacht in de media voor de viering van 40 jaar Vrienden van Amelisweerd en onze treinreis met optocht naar de Kamer. Maar wat wordt nu de precieze onderzoeksopdracht? Daar is de afgelopen weken in Den Haag stevig over gediscussieerd.
Smalle of brede onderzoeksopdracht?
De minister wil alleen laten toetsen of het tot nu door het ministerie uitgevoerde onderzoek naar de mogelijkheden om de verbreding van de A27 binnen de bestaande bak in Amelisweerd te realiseren, afdoende en juist geweest is. De minister weet het antwoord daarop wel, zo liet ze telkenmale weten. Ze sorteert met een smalle opdracht het liefste voor op de 2 x 7 met verbrede bak!
Maar een meerderheid van de Kamer liet de minister in twee lange Kamerdebatten weten dat ze een brede onderzoeksopdracht voor ogen hebben. Onderzoek ook de effecten van lagere groeiscenario's voor de economie en het verkeer en vervoer, breng ook effecten op natuur, luchtkwaliteit en geluidshinder in kaart en breng het maatschappelijk rendement van kosten en baten in beeld wanneer je wel of niet de bak van Amelisweerd verbreedt. NB: In het op 2 januari ontvangen conceptverslag van dit Algemeen Overleg op 11 december blijken alle bovengenoemde punten door de minister toegezegd.
Vanuit de Vrienden van Amelisweerd en Kracht van Utrecht zullen we samen met bewonersorganisaties uit de stad (Lunetten, Rijnsweerd en Voordorp) de onderzoekscommissie van argumenten gaan voorzien om het gevraagde bredere onderzoek uit te laten voeren. Ons Kracht van Utrecht-scenario zullen wij bij de commissie inbrengen.
Verwachting is dat de Kamer, op basis van het onderzoeksresultaat de uiteindelijke politieke afweging in de loop van maart – april zal gaan maken.
Andere Tijden over De Slag om Amelisweerd en de A27
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 04 januari 2013 13:00
Zondag 6 januari zond Andere Tijden een aflevering uit over de aanleg van de A27 door Amelisweerd, een heet hangijzer in de jaren 70 en 80 dat (helaas) nog steeds actueel is. De plannen waren in 1971 reden voor oprichting van de Werkgroep Amelisweerd, voorloper van de Vrienden van Amelisweerd. Doel was en is om de landgoederen Amelisweerd en Rhijnauwen te beschermen tegen de (aanleg van de) A27.
Bekijk de uitzending terug op Geschiedenis24 of Hollanddoc24.
In 2009 verscheen het 8e rapport van de Vrienden met de titel "De Kracht van Utrecht". Vanuit dit initiatief werkt sindsdien een groep betrokken bewoners en experts aan concrete voorstellen om onze stad en regio de omslag te laten maken naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad (website).
Nieuwe bedreigingen
Het Kabinet heeft plannen om de A27 bij Amelisweerd te verbreden tot 14 rijstroken. Een dergelijke verbreding is onnodig duur (minstens 400 miljoen euro) en technisch erg riskant, terwijl er betere en goedkopere alternatieven zijn (meer over onze argumenten). Wij vroegen de Kamer daarom om een onafhankelijk onderzoek naar alternatieven die zowel leefbaarheid als bereikbaarheid van de regio Utrecht structureel verbeteren. In een spoeddebat op 10 oktober vraagt de Kamer min. Schultz vervolgens om een onafhankelijk onderzoek, dat in maart gereed zal moeten zijn.
Een overzicht van nieuwsitems van het afgelopen half jaar vindt u in het menu Amelisweerd en de A27 (zie linkerbalk).
Volg ons en discussieer mee op Twitter (@KrachtvanU & @Amelisweerd) en Facebook. Gebruik de hashtags #amelisweerd #anderetijden.
Veel discussie in Tweedekamer over opzet onafhankelijk onderzoek alternatieven A27
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 04 januari 2013 10:20
Op 11 december hield de Kamer een Algemeen Overleg (AO) over o.m. de plannen voor de A27 bij Amelisweerd (lees hier het officiële conceptverslag). Reden voor dit overleg was de wens van de Kamer om nog inspraak te hebben in de opzet van het onafhankelijk onderzoek.
Vrijdag 14 december bleek de onderzoeksopzet van de commissie Schoof ongewijzigd. Vandaar dat verschillende fracties moties wilde indienen over het onafhankelijk onderzoek. Doel hiervan was om de onderzoeksopzet zo concreet mogelijk te maken om zo een goed onderzoek te garanderen. De motie van D66 ging specifiek over de onderzoeksvragen. De motie vroeg om het berekenen van hoge- en lagegroeiscenario's en om inzicht in mogelijke no-regretmaatregelen (gefaseerde aanleg met pas later een eventuele verbreding), in de win-winrelaties met de MIRT OV-studie Regio Utrecht en in de kosten/baten verhouding van de verschillende varianten.
Uiteindelijk steunde de PvdA de motie van Kamerlid Van Veldhoven (D66) niet. Attje Kuiken (PvdA) meende namelijk dat de minister al haar wensen en 95 procent van de wensen van Van Veldhoven zal inwilligen (zie deze discussie op twitter). Een motie zou zo overbodig zijn. Hoewel de PvdA het de minister duidelijk niet al te moeilijk wil maken, wachten ze het onderzoek met vertrouwen af. Het is daarom extra belangrijk dat de verslagen van de debatten op 10 oktober (incl. schriftelijke antwoorden) en 11 december, met daarin de toezeggingen van de minister, naar de Commissie Schoof worden gestuurd. De commissie zal rekening moeten houden met de context van de gevoerde debatten en de toezeggingen die de minister hierin heeft gedaan.
Meer artikelen...
- Nieuwe lijnbussen van vervoerder Qbuzz 90 procent schoner?
- Onderzoek A27 Amelisweerd: Neem leefbaarheid en bereikbaarheid in brede zin mee
- Noordelijke Randweg Utrecht: Bewoners Overvecht tegen verhoogde verkeerspleinen
- Vrienden van Amelisweerd vragen Kamer onafhankelijk onderzoek te garanderen
- De waarde van Amelisweerd laat zich niet bagatelliseren
- Uitkomst onafhankelijk onderzoek bepaalt toekomst A27 Ring Utrecht - Amelisweerd
- Amelisweerd: Wandeling als Voorstelling, het Bos als Geheugenpaleis
- Een jaar lang luchtkwaliteit meten in je eigen straat en op het schoolplein
- Nieuwe Kamer wil onafhankelijk onderzoek naar meer duurzame varianten voor A27 Amelisweerd
- Utrechtse delegatie aan Tweede Kamer: binnen de bak - maximaal 2x6 - 80km/h