Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Andere Tijden over De Slag om Amelisweerd en de A27
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 04 januari 2013 13:00
Zondag 6 januari zond Andere Tijden een aflevering uit over de aanleg van de A27 door Amelisweerd, een heet hangijzer in de jaren 70 en 80 dat (helaas) nog steeds actueel is. De plannen waren in 1971 reden voor oprichting van de Werkgroep Amelisweerd, voorloper van de Vrienden van Amelisweerd. Doel was en is om de landgoederen Amelisweerd en Rhijnauwen te beschermen tegen de (aanleg van de) A27.
Bekijk de uitzending terug op Geschiedenis24 of Hollanddoc24.
In 2009 verscheen het 8e rapport van de Vrienden met de titel "De Kracht van Utrecht". Vanuit dit initiatief werkt sindsdien een groep betrokken bewoners en experts aan concrete voorstellen om onze stad en regio de omslag te laten maken naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad (website).
Nieuwe bedreigingen
Het Kabinet heeft plannen om de A27 bij Amelisweerd te verbreden tot 14 rijstroken. Een dergelijke verbreding is onnodig duur (minstens 400 miljoen euro) en technisch erg riskant, terwijl er betere en goedkopere alternatieven zijn (meer over onze argumenten). Wij vroegen de Kamer daarom om een onafhankelijk onderzoek naar alternatieven die zowel leefbaarheid als bereikbaarheid van de regio Utrecht structureel verbeteren. In een spoeddebat op 10 oktober vraagt de Kamer min. Schultz vervolgens om een onafhankelijk onderzoek, dat in maart gereed zal moeten zijn.
Een overzicht van nieuwsitems van het afgelopen half jaar vindt u in het menu Amelisweerd en de A27 (zie linkerbalk).
Volg ons en discussieer mee op Twitter (@KrachtvanU & @Amelisweerd) en Facebook. Gebruik de hashtags #amelisweerd #anderetijden.
Veel discussie in Tweedekamer over opzet onafhankelijk onderzoek alternatieven A27
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 04 januari 2013 10:20
Op 11 december hield de Kamer een Algemeen Overleg (AO) over o.m. de plannen voor de A27 bij Amelisweerd (lees hier het officiële conceptverslag). Reden voor dit overleg was de wens van de Kamer om nog inspraak te hebben in de opzet van het onafhankelijk onderzoek.
Vrijdag 14 december bleek de onderzoeksopzet van de commissie Schoof ongewijzigd. Vandaar dat verschillende fracties moties wilde indienen over het onafhankelijk onderzoek. Doel hiervan was om de onderzoeksopzet zo concreet mogelijk te maken om zo een goed onderzoek te garanderen. De motie van D66 ging specifiek over de onderzoeksvragen. De motie vroeg om het berekenen van hoge- en lagegroeiscenario's en om inzicht in mogelijke no-regretmaatregelen (gefaseerde aanleg met pas later een eventuele verbreding), in de win-winrelaties met de MIRT OV-studie Regio Utrecht en in de kosten/baten verhouding van de verschillende varianten.
Uiteindelijk steunde de PvdA de motie van Kamerlid Van Veldhoven (D66) niet. Attje Kuiken (PvdA) meende namelijk dat de minister al haar wensen en 95 procent van de wensen van Van Veldhoven zal inwilligen (zie deze discussie op twitter). Een motie zou zo overbodig zijn. Hoewel de PvdA het de minister duidelijk niet al te moeilijk wil maken, wachten ze het onderzoek met vertrouwen af. Het is daarom extra belangrijk dat de verslagen van de debatten op 10 oktober (incl. schriftelijke antwoorden) en 11 december, met daarin de toezeggingen van de minister, naar de Commissie Schoof worden gestuurd. De commissie zal rekening moeten houden met de context van de gevoerde debatten en de toezeggingen die de minister hierin heeft gedaan.
Nieuwe lijnbussen van vervoerder Qbuzz 90 procent schoner?
- Details
- Gepubliceerd op donderdag, 20 december 2012 09:31
Bestuur Regio Utrecht wil het openbaar vervoer in de stadsregio gunnen aan Qbuzz. Deze vervoerder claimt met 90 procent minder CO2-uitstoot te kunnen rijden door via een satelliet het rijgedrag van de buschauffeur buitenspel te kunnen zetten. De chauffeurs zelf hebben zo hun bedenkingen. "Ik geloof daar niets van", zegt Robert Post, buschauffeur bij GVU-Connexxion, straks rijdend voor Qbuzz.
Aanbestedingsprocedure
Het is nog maar de vraag of openbaar vervoerder Connexxion zich zo gauw gewonnen geeft. De aanbestedingsprocedure is immers in de regio nog niet ten einde. Connexxion heeft beroep aangetekend. De aanbestedingsprocedure van het BRU sleept zich al enige jaren voort en de rechter kwam er zelfs aan te pas. Ook de nieuwe procedure, die daarna volgde, verloopt verre van gladjes.
Inmiddels meldt het BRU dat de rechter het verzoek van Connexxion om een voorlopige voorziening (i.e. een voorlopige opschorting van een bestuursbesluit) heeft afgewezen. De bezwaarprocedure bij het BRU blijft overigens gewoon doorlopen. Half januari 2013 zal het BRU daarover een beslissing nemen.
BRU besloot het OV in de stadsregio Utrecht vanaf december 2013 te gunnen aan Qbuzz. Maar OV Regio Utrecht BV (met als enige aandeelhouder Connexxion Openbaar Vervoer NV) heeft nu wederom bezwaar aangetekend. De vervoerder heeft bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven een kort geding aanhangig gemaakt. BRU (dat overigens per 1 januari 2013 ophoudt te bestaan) wil een openbaar vervoerder, die op de gunstigste voorwaarden vervoer in de stadsregio aanbiedt. Wie zegt dat de toekomstige vervoerder met minder luchtvervuilende bussen het lijnennet in de regio exploiteert? Op de nogal summiere site van Qbuzz maakt men geen enkel woord vuil aan welk type bus men over een jaar wil inzetten. Triomfantelijk zegt Qbuzz op zijn website de concessie in de Regio Utrecht gewonnen te hebben.
Onderzoek A27 Amelisweerd: Neem leefbaarheid en bereikbaarheid in brede zin mee
- Details
- Gepubliceerd op donderdag, 06 december 2012 17:39
In een brief aan de Tweede Kamer schrijven de Kracht van Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en Laat Lunetten niet stikken: Onafhankelijk onderzoek Ring Utrecht mag geen verplicht nummer zijn. Neem het MIRT-onderzoek OV Regio Utrecht ('Regio in Beweging) mee en vorm een brede onderzoekscommissie.
Het onafhankelijk onderzoek dient alle relevante effecten in beeld te brengen van zowel alternatieven als door de minister gekozen varianten en scenario's. Onlangs heeft minister Schultz van Haegen de Kamer laten weten hoe zij de onderzoeksopdracht ziet. De minister gaf aan alternatieven (waaronder 2x6 rijstroken binnen de bak en 80 km/h) op een aantal verkeerstechnische criteria te willen toetsen. De Kamercommissie behandelt de onderzoeksopzet op dinsdag 11 december tijdens het Algemeen Overleg MIRT (17.00 tot 21.00 uur, Thorbeckezaal, hier live te volgen).
Leefbaarheid, maatschappelijk belang en onderliggend wegennet
Wij zijn blij dat de minister deze alternatieven thans op aandrang van de Kamer laat onderzoeken. Tegelijk zeggen wij: Als je het doet, doe het dan ook goed! Zorg dat ook effecten op het gebied van leefbaarheid (geluid, luchtkwaliteit) integraal worden afgewogen. Het is immers nog altijd niet duidelijk op welke wijze de eerder gekozen varianten überhaupt aan streef- of wettelijke normen voldoen. Ook is dit hét moment om te bekijken hoe aan gangbare eisen vanuit het natuurbeleid kan worden voldaan. Verbreding betekent aantasting van de Ecologische Hoofdstructuur. Dit mag alleen als dit vanuit een groot maatschappelijk belang noodzakelijk en onvermijdbaar is. De afweging of verbreding noodzakelijk en onvermijdbaar is dient dan nu plaats te vinden en wel op zo'n manier dat een heldere conclusie kan worden getrokken.
Daarnaast verdienen de gevolgen voor het onderliggend wegennet bijzondere aandacht. Wanneer autogebruik sterker wordt gefaciliteerd dan het gebruik van OV en fiets zal dit grote gevolgen hebben voor de bereikbaarheid en leefbaarheid, omdat de toegangswegen naar de stad verstopt zullen raken.
Neem MIRT-studie OV mee en vorm commissie met brede expertise
Noordelijke Randweg Utrecht: Bewoners Overvecht tegen verhoogde verkeerspleinen
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 27 november 2012 11:28
Maandag 26 november presenteerde de Gemeente Utrecht haar voorkeursvariant voor de NRU langs Overvecht. De avond was nu en dan zeer tumultueus; bewoners waren het duidelijk niet eens met de verhoogde verkeerspleinen en ronduit kwaad over de zeer korte reactietermijn van twee weken, die daarom meteen verlengd werd tot 1 januari. De kern is duidelijk: Iedereen wil een volledig verdiepte ligging of tenminste een verdiepte ligging van alledrie verkeerspleinen. De kosten daarvoor zijn echter 30 miljoen extra per plein.
Het was al langer bekend dat de wens van de Rijksoverheid, een stadssnelweg met 6 rijstroken en minstens 100 km/h, geheel van tafel was. De voorkeursvariant zou in ieder geval niet meer dan 2x2 rijstroken bevatten bij een max. snelheid van 80 km/h. Wethouder Lintmeijer verwacht dat dit ook in de toekomst voldoende capaciteit biedt. Hij houdt er rekening mee dat de automobiliteit de komende decennia zal afvlakken, zoals in veel Westerse landen nu al het geval is. Hij neemt hiermee duidelijk afstand van het huidige Kabinet, dat haar asfaltplannen nog baseert op flinke (niet realistische) groeicijfers.
Onvoldoende geld voor optimale inpassing en leefbaarheid
Met het uitgangspunt van vier rijstroken en 80 km/h is vervolgens gekeken in hoeverre de voorkeursvariant kan voldoen aan de eisen voor leefbaarheid en inpassing. De variant waarbij de hele NRU op een dijk ligt, valt wat betreft wethouder Lintmeijer definitief af. Een dergelijke weg past niet in de omgeving, hoewel het verkeerskundig zeker voordelen biedt, aldus Lintmeijer. De bewoners van Overvecht hebben altijd een duidelijk voorkeur geuit voor een volledig verdiepte ligging. Geluidhinder blijft zo beperkt en inpassing in de omgeving is optimaal. Het budget van 181 miljoen, waarvan 130 miljoen Rijksbijdrage, is daar echter niet toerijkend voor. Het budget is voldoende voor de verdiepte ligging van alleen het Ghandiplein, inclusief een aquaduct voor de Klopvaart, en het 'stilste' asfalt voor de hele NRU.
Bij het Ghandiplein zou de meeste winst zijn te behalen qua geluidhinder, naar verluid omdat daar de meeste mensen vlakbij de weg wonen. Een bewoner merkte op dat deze keuze alleen te maken heeft met de 'groene' subsidies die met het herstel van de Klopvaart vrijkomen. De gemeente heeft de ambitite om geluidhinder meer te beperken dan wettelijk gezien verplicht is. De keuze voor stil asfalt en de nodige geluidsschermen zouden daarvoor moeten zorgen. Voor de hoge flats van tien verdiepingen is overigens nog geen oplossing gevonden. Ze staan dermate dicht langs de NRU dat geluidschermen niet helpen.
Inmiddels heeft de Commissie Stad & Ruimte op 20 december 2012 gedebatteerd over de voortgang van de NRU. Lees hier een verslag van onze hand.
Meer artikelen...
- Vrienden van Amelisweerd vragen Kamer onafhankelijk onderzoek te garanderen
- De waarde van Amelisweerd laat zich niet bagatelliseren
- Uitkomst onafhankelijk onderzoek bepaalt toekomst A27 Ring Utrecht - Amelisweerd
- Amelisweerd: Wandeling als Voorstelling, het Bos als Geheugenpaleis
- Een jaar lang luchtkwaliteit meten in je eigen straat en op het schoolplein
- Nieuwe Kamer wil onafhankelijk onderzoek naar meer duurzame varianten voor A27 Amelisweerd
- Utrechtse delegatie aan Tweede Kamer: binnen de bak - maximaal 2x6 - 80km/h
- Minister Schultz wil doordrukken: Laat je horen en zien op woensdag
- Spoeddebat in Tweedekamer over verbreding A27 bij Amelisweerd op 10 oktober
- Gezondheidseffecten stedelijk verkeer in nieuw perspectief