Een nieuw Regionaal Platform Klimaataanpak en Duurzame mobiliteit voor Utrecht

Naar een regionale invulling van het Klimaatakkoord

Kracht van Utrecht & het KlimaatakkoordHet nog te sluiten Klimaatakkoord vergt regionale invulling. Dat blijkt uit de reactie van de vijf Klimaattafels, die hebben bijgedragen aan het eerste ontwerp van het Klimaatakkoord, dat op 10 juli j.l. aan het kabinet is aangeboden. Inmiddels is duidelijk dat er 33 regio's komen, die met elkaar een Regionale Energie Strategie gaan opstellen. Interessant is hoe de Leidse regio het heeft aangepakt. Daar zijn overheden, bewoners en bedrijven aan het uitwisselen welke maatregelen mogelijk zijn. Ook de Utrechtse regio gaat een Regionale Energie Strategie opstellen.

Daarom hebben we als Kracht van Utrecht het initiatief genomen een Regionaal Platform Klimaataanpak, Ruimte en Duurzame Mobiliteit te vormen. Doel: het beleid voor compact ruimtebeleid met duurzame mobiliteit positief beïnvloeden en reizigers een stem te geven. Het platform richt zich op de samenhang van ruimtegebruik en mobiliteit. CO2-reductie van het energiegebruik van woon- en werklocaties, de gebouwde omgeving, "wijken van het gas" e.d. laten we aan anderen over.

Scenario's over verduurzaming van mobiliteit

Het platform wil scenario's in beeld brengen. Wat zou het effect zijn als regio en stad Utrecht een louter auto-scenario zou volgen? Als Amelisweerd 14-baans + 100 km/u wordt? Wat is het effect op emissies van snelweg en stadswegen, ruimtegebruik, files? Welk effect bereiken we als we alleen koersen op een (e)fiets- of OV-scenario? Of een e-deelauto-op zonne-energie scenario? Welke elementen gebruiken we om een samenhangend Utrechts scenario met compact ruimtelijk beleid te schetsen? Hoe kunnen we het Rijk overtuigen dat we het in Utrecht kunnen fixen... Allemaal vragen voor het platform. We werken aan een stuurgroep met een kring van correspondenten op thema's en reizigers, die ervaringen en dromen uitwisselen over hun woonverkeer. Groen en Gezond Stedelijk Leven.

Dansen door de schalen 

Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 met 49% verlagen t.o.v. 1990. Deze klimaateisen vormen nog geen onderdeel van snelwegplannen, OV-studies en MER-rapportages. Klimaatbeleid vergt zowel een capaciteitssprong als een transitie, ook in Midden Nederland. Station Utrecht CS heeft bijvoorbeeld zowel een landelijke, regionale als Europese OV-functie. Reserveer dus ruimte op het spoor voor ICE/TGV-treinen naar Berlijn, Frankfurt en München. Ontwerp een regionaal robuust netwerk met knooppunten voor naadloze overstap en maak dit mogelijk met viersporigheid vanuit Utrecht CS in alle richtingen voor de vier stromen op het spoor: Europees, landelijk, regionaal en metropolitaan. Want de regio Utrecht groeit sterk naar bijna 1 miljoen inwoners in 2030 - van Woerden tot Zeist en van De Bilt tot Vianen.

CO2 voetafdruk van de Utrechtse U10 regio

Stad en regio werken samen in de U10, waar keuzes worden gemaakt in ruimtegebruik, mobiliteit en bebouwde omgeving. Klimaatbeleid vergt een compact ruimtelijk beleid met verkorting van reisafstanden en scherpe parkeernormen en lagere emissies. Daarbij hoort een schaalsprong voor fietsnetwerken, OV-rail en ketens van beide (de bekende first en last mile). Stuur dus op een sterke en slimme overstap voor OV-, rail-, fiets-, en autogebruik. Reistijden voor woonwerkverkeer in de Utrechtse regio en van/naar elders in de Randstad per OV moeten maximaal 45 minuten tot 1 uur zijn. Verhoog de betrouwbaarheid en reissnelheid voor fiets en openbaar vervoer en geef de effecten weer.

Lees verder: Feiten over Utrechts verkeer en CO2-emissies

Bijdrage Kracht van Utrecht aan de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord

Klimaatakkoord en Kracht van UtrechtOp 13 juni organiseerde het Klimaatakkoord ook in Utrecht een bijeenkomst om vanuit burgers en maatschappelijke organisaties, die niet vertegenwoordigd zijn in de deeltafels, input voor het Klimaatakkoord te leveren.

Dit is de bijdrage van het Kracht van Utrecht-initiatief voor het thema Mobiliteit, aangevuld met de Casus Amelisweerd/A27 en voorbeelden vanuit de regio Utrecht. Wij hebben onze bijdrage aan de voorzitter van de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord, Annemiek Nijhof, gestuurd. 

Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame bereikbaarheid, en een duurzame en gezonde ontwikkeling van de Utrechtse stadsregio. Wij richten ons daarbij vooral op personenmobiliteit. Wanneer 1 op de 7 automobilisten in de spits een andere keuze maakt en we fors investeren in zowel fiets- als OV-netwerken, verlichten we de overlast van het verkeer. Nieuwe wegen zijn zo niet nodig, ook geen verbreding van de bak in Amelisweerd.

Met de Kerngroep Ring Utrecht ziet de Kracht van Utrecht de plannen tot verbreding van de Ring Utrecht (A27/A12) ten koste van Amelisweerd en onze gezondheid als voorbeeld van een achterhaalde visie op bereikbaarheid en mobiliteit. Alleen vanuit een samenhangende aanpak van bereikbaarheid die uitgaat van de afspraken van het klimaatakkoord in Parijs komen wij tot oplossingen die zowel de leefbaarheid als de bereikbaarheid van de groeiende stadregio verbeteren en het behoud van Amelisweerd, een bijzonder natuurgebied met een grote cultuurhistorische waarde garanderen.

Samenhang van Klimaatakkoord en mobiliteit

Wij doen de volgende aanbevelingen, die we in zes punten verder toelichten: 

  1. Ga uit van duurzaam ruimtegebruik en hanteer de mobiliteitsladder (Ladder van Verdaas) als methodiek om tot CO2-reducties te komen;
  2. De samenhang van ruimtegebruik en mobiliteit kan zichtbaar worden gemaakt in Herkomst-Bestemmingspatronen (HB) van bijvoorbeeld autoforenzen in woonwerkverkeer;
  3. Deze methodiek maakt de belangrijkste actoren voor een duurzame transitie zichtbaar;
  4. Toelichting op de generieke opgave;
  5. Van landelijke opgave naar regionale aanpak;
  6. Maak Utrecht voorbeeld-stadsregio voor het Klimaatakkoord.

Lees verder voor onze aanbevelingen. 

Lees verder...

Herkomst bestemmingsonderzoek autoforenzen toont potentieel voor meer fiets en OV

autoforenzen nederland_2010_2016_400Nieuwe kaarten maken zichtbaar waar kansen liggen voor minder autokilometers en meer fiets en OV

Hoe zou je vanuit Utrecht met het oog op mobiliteit kunnen bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen van het kabinet?

Die bijdrage kan bestaan uit een verschuiving naar een meer duurzame mobiliteit met minder autokilometers en meer fiets en OV-gebruik in stad en regio. Stapsgewijs, waardoor er uiteindelijk een echte schaalsprong wordt gemaakt in duurzame, levensvatbare mobiliteit.

Maar hoe maak je nu zichtbaar waar je de meeste kansen ziet voor minder autokilometers en meer fiets en OV? 

Kansen in beeld brengen: visualisatie Utrechtse autoforenzen

We kunnen nu splinternieuwe kaartjes laten zien. Ze zijn opgesteld met gegevens die het CBS en het PBL ons dit voorjaar ter beschikking stelden. Het zijn in de eerste plaats geanonimiseerde gegevens van doorlopend uitgevoerd herkomst-bestemmingsonderzoek van het CBS. Het PBL heeft vervolgens voor ons CBS-data voor de jaren 2010 - 2016 per woon- of werkgemeente aangeleverd, mede omdat het PBL al in 2014 analyses voor eerdere jaren had uitgevoerd.

Op kaart 1 (links) zie je de gemiddelde dagelijkse pendel van autoforenzen in Nederland, in ochtend- en avondspits. Wat opvalt is dat de pendel gecentreerd is rond de grote steden. Alle hoofdsteden van Nederland vormen het centrum van de pendel, logisch want daar wordt of gewoond of gewerkt. Je ziet het dagelijkse woon-werkverkeer per auto in het beeld terug.

Analyse: woon-werk autoforenzen 2010 - 2016 (landelijk)

autoforenzen nederland_2010_2016

Het kaartje van auto forensisme in heel Nederland laat zien dat er niet veel forensenstromen van voldoende omvang zijn die de provincie Utrecht passeren. Woon-Werk forensisme speelt zich vooral af binnen stadsgewesten en tussen aanpalende stadsgewesten. Hilversum vormt een logische uitzondering omdat het grotendeels door de Provincie Utrecht omsloten is. Verder heeft Amsterdam een aantal connecties o.a. met Apeldoorn en Arnhem die waarschijnlijk door Utrecht lopen. Van de Amsterdam connecties met Rotterdam en Breda is niet zeker of Utrecht gepasseerd wordt. Maar veel meer is het niet.

Onze conclusie uit kaart 1(landelijk, links) is dat het Utrechtse wegennet van stad, provincie én Rijk, naast het vrachtverkeer, vooral wordt gebruikt door het woonwerkverkeer van automobilisten die in Utrecht wonen of werken. De sleutel voor duurzame oplossingen ligt dus in onze eigen regio en provincie! Het is dus niet terecht dat alleen het Rijk beslist over investeringen in infrastructuur.

Ook het ministerie zou dit inzicht moeten toepassen. In de Startnotitie Ring Utrecht van het ministerie, alweer uit 2008, lezen we op pagina 18: "Circa 30-40% van het verkeer op de Ring Utrecht is doorgaand ten opzichte van de provincie Utrecht." Dat wil zeggen dat 60 tot 70% van het verkeer op de stad en provincie gericht is. 

Dit inzicht komt overeen met de goed onderbouwde stelling dat de meeste verplaatsingen gemaakt worden binnen de 20 kilometer. Verplaatsingen waarvoor - tenminste voor een deel van de automobilisten - een duurzaam en actief alternatief beschikbaar is, bijvoorbeeld de eigen fiets of e-bike van de zaak. 

Lees verder...

Utrecht gezond en sterk door regionale mobiliteitsoplossingen

A27 foliegedeelte_CorvanAngelen_300De Kerngroep Ring Utrecht (KRU) is tegen de voorgestelde verbreding van de rijksweg A27 en tunnelbak bij Amelisweerd (ring Utrecht) omdat onze leefomgeving en recreatie -en natuurgebieden zoals Amelisweerd onherstelbaar zullen worden aangetast. Wij vinden dat de negatieve impact van dit project niet meer in verhouding staat tot de toegevoegde waarde ervan.

Wij vinden ook dat de discussie over de verbreding van de A27 een “wake-up call” is voor de stad én de regio Utrecht. De KRU signaleert een urgente behoefte aan een krachtig regionaal mobiliteitsbeleid dat de groeiende vraag op een passende manier kan opvangen waardoor de verbreding van A27 en de bak overbodig wordt en het Rijk afziet van dit project.

Visie KRU

Alleen door mobiliteit tijdig en op regionaal niveau te organiseren kan Utrecht in de toekomst bereikbaarheid garanderen en zich blijven ontwikkelen als een sterke, aantrekkelijke en gezonde regio van Nederland. Dit vraagt om een schaalsprong in denken en doen in Utrecht waarbij stad en regio nauwer samenwerken aan een gezonde toekomst.

Wij willen snel een intensievere en effectievere samenwerking tussen Gemeente Utrecht, omliggende gemeenten, de Provincie en het Rijk, om te komen tot een ambitieus en uitvoerbaar bereikbaarheidsplan voor de Utrechtse regio. Dit plan koppelt de belangrijkste knelpunten aan concrete projecten van voldoende schaalgrootte die op kortere en langere termijn oplossingen bieden voor de regio met aantoonbaar nut en noodzaak voor Provincie en Rijk.

Oproep

Wij nodigen lokale politieke partijen, bestuurders, burgerinitiatieven, belangenorganisaties, individuen en andere belanghebbenden uit ons standpunt te delen door de urgentie uit te spreken van een regionaal gedragen mobiliteitsvisie die ondersteund wordt met krachtig beleid en concrete projecten in de regio Utrecht.

Oplossingen voor duurzame mobiliteit

KRU is ervan overtuigd dat goede oplossingen bestaan uit een sterke en slimme combinatie van regionale infrastructuur voor fiets, OV en auto zodat er voor iedere behoefte en onder alle omstandigheden opties zijn. KRU geeft waar mogelijk de voorkeur aan duurzame en gezonde vormen van mobiliteit met de minste impact op klimaat en leefmilieu, zoals o.a. ontwikkeld door Kracht van Utrecht (KvU).

--

Bron en meer informatie: Kerngroep Ring Utrecht

 

 

Studenten maken wiskundig model voor optimale bereikbaarheid Utrecht Science Park

presentatie opdracht_wiskundestudenten_bij_presentatie_opdracht_kvuOp 16 februari is het startsein gegeven om een wiskundig model te maken waarin de optimale bereikbaarheid van De Uithof zal worden weergegeven. Zes wiskundestudenten van de Universiteit Utrecht werken aan die vraag in opdracht van de Kracht van Utrecht. 

De oplossing om de bereikbaarheid te verbeteren wordt tot nu toe gezocht in het oplossen van het probleem per modaliteit (vervoermiddel), zoals meer asfalt voor de auto. Er is nog geen model dat aangeeft welke balans er tussen de modaliteiten zou moeten zijn om al het verkeer het meest optimaal te laten doorstromen tijdens de drukke uren.

Waar stad en regio Utrecht heel erg behoefte aan hebben, is een verdere verbetering en versterking van fietsroutes en (gebruik van) openbaar vervoer.  Nieuwe tramlijnen, meer capaciteit bij bestaand openbaar vervoer, snelle fietsverbindingen en goede fietsenstallingen. Zo ontwikkelen we een beter en prettiger alternatief voor autogebruik: verkeersveiliger, efficienter qua ruimtegebruik, minder geluidhinder en luchtvervuiling. 

Op het Utrecht Science Park zijn dagelijks 40.000 mensen actief. De groei van dit aantal gaat in een korte tijd waarschijnlijk naar de 60.000. De grote vraag is hoe deze mensen dagelijks deze omgeving kunnen bereiken en verlaten.

De afname van het autoverkeer geeft lucht op de wegen die er al liggen. Maar welke verhouding, tussen welke grenzen, zouden de modaliteiten voor het Utrecht Science Park wiskundig het best zijn? De zes studenten zijn bezig met deze prangende vraag op een onafhankelijke wijze te beantwoorden. Een tussenbericht, een week na de start van begeleider Rob Bisseling:

"Ik zit op dit moment bij de groep van de Kracht van Utrecht en zij zijn goed bezig, data verzamelen, het probleem afbakenen. Ze zijn gemotiveerd."

--

Bekijk de korte presentatie van Cor van Angelen en Gerard Cats die de wiskundestudenten ter introductie kregen. 

 

Amelisweerd - It's happening again

Of niet? Bekijk de korte film en kom naar de Ode aan Amelisweerd zondag 24 september, 16.30 uur in het weiland naast het Markiezenbos (bij ingang Nieuw Amelisweerd naast het viaduct over de A27).

Lees voor meer info het persbericht over deze manifestatie.

Film: Kerngroep Ring Utrecht

  

Manifestatie zondag 24 september: poëtische ode aan Amelisweerd

Ode-596-bomen-beeld-300Op 24 september 1982, 35 jaar geleden, sneuvelden bijna 600 bomen voor de aanleg van de A27 door Amelisweerd. Nu dreigen voor de verbreding van de A27 opnieuw circa 800 bomen aan west- en oostzijde van de bak gekapt te worden. Weer een enorme aanslag op ons geliefde Amelisweerd. 

De Kerngroep Ring Utrecht organiseert daarom op zondag 24 september een manifestatie in Amelisweerd: een ode aan de bomen en het geliefde bos, vol muziek, zang en poëzie. Kom ook! 

Bomenherdenking en viering van groeiend verzet

Een poëtisch evenement vol muziek en zang, met Vincent Bijlo, Cees Grimbergen en anderen. Locatie: weiland naast het Markiezenbos aan de Koningsweg: Neem bij de ingang van Nieuw Amelisweerd (fietsenstalling) het wandelpad naar rechts.

Datum/tijd: zondag 24 september van 16.00 tot 18.00 uur. Start programma om 16.30 uur.

Laat het niet opnieuw gebeuren! Kom 24 september naar ons Amelisweerd. Kijk hier voor actuele informatie over het programma.

Geen boomkap maar oplossingen die wél werken

Het vorige kabinet wil de komende acht jaar weer kilometers nieuw asfalt neerleggen. Volgens ons is dat een “oplossing” die niet werkt, en dat bij €1,2 miljard aan kosten. Ook levert het acht jaar lang extra files en overlast op tijdens de aanleg. Opnieuw dreigt er een waardevol stuk van het bos van Amelisweerd opgeofferd te worden, een landgoed waar elk jaar 1 miljoen inwoners uit de regio genieten van groen en rust. Maar zover is het nog niet.

Wij en vele bewoners uit stad en regio Utrecht willen dat de €1,2 miljard wordt uitgegeven aan échte mobiliteitsoplossingen. Wij vragen het nieuwe kabinet om het besluit voor de verbreding uit te stellen. Werk in de vrijkomende tijd aan de alternatieven, zoals een veel beter fietspadennetwerk in de hele regio - ook voor snelle e-fietsen - en de hoogst noodzakelijke uitbreiding van het ov-netwerk. En waarom niet eindelijk eens een effectief prijsbeleid voor mobiliteit invoeren?

Want extra asfalt bij steden neerleggen werkt niet. Daar zijn de verkeerskundigen het over eens. Nieuw asfalt trekt namelijk meer verkeer aan. Hierdoor verstoppen de toe- en afritten naar de stad en de wegen in de stad zelf nog verder. Enkele files worden opgelost, maar op andere plekken zullen er juist nieuwe files ontstaan. Meer auto’s in en langs de stad zorgen ook voor meer luchtvervuiling en verergering van ons klimaatprobleem. Meer asfalt is een achterhaalde oplossing.

Geeft Utrecht lucht!

Wij roepen de Kamer en het nieuwe kabinet op om Utrecht lucht te geven. Investeer in oplossingen die passen bij de ambitie van Utrecht om een groene en gezonde regio te worden!

Meer informatie via de Kerngroep Ring Utrecht

Vragen? Mail de Kerngroep Ring Utrecht

--

Tekst/beeld: Kerngroep Ring Utrecht

 

Verbreding A27/A12 Ring Utrecht vertraagd door beroep bij Europees Hof

A27 en_amelisweerd_corvanangelen_300Raad van State schort beroepsprocedure Ring Utrecht een jaar op vanwege vragen over Europese stikstofwetgeving

Persbericht Kerngroep Ring Utrecht - 3 juli 2017 | De Raad van State heeft de beroepsprocedure tegen de verbreding van de A27/A12 Ring Utrecht opgeschort. Reden hiervoor is een nadere uitspraak van het Europees Hof over de zogenaamde Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Zonder deze uitspraak kan de beroepsprocedure niet starten, zo heeft de Raad van State aan de Kerngroep Ring Utrecht laten weten.

De Raad van State heeft het Europees Hof gevraagd de zaak met spoed te behandelen en voor 1 juli 2018 uitspraak te doen. Pas daarna zal het beroep A12/A27 Ring Utrecht worden behandeld. Uitspraak over de verbredingsplannen zal waarschijnlijk pas op z’n vroegst in 2019 plaatsvinden. Nog verdere vertraging is niet ondenkbaar.

Volgens de Kerngroep, waarin Utrechtse natuur-, milieu- en bewonersorganisaties samenwerken, toont dit nogmaals de noodzaak voor serieuze alternatieven voor de €1.200.000.000 kostende verbreding. De Kerngroep verwacht dat ook de aanbesteding wordt opgeschort in afwachting van een definitieve uitspraak van zowel het Europees Hof als de Raad van State.

Gevolgen stikstofemissies onvoldoende in beeld gebracht

Vanaf het moment dat het Rijk in 2008 plannen voor de verbreding van de Utrechtse Ring bekend maakte, zijn deze omstreden vanwege de verdere aantasting van het natuur- en recreatiegebied Amelisweerd. Volgens de Kerngroep Ring Utrecht zijn nut en noodzaak van een verbreding tot 2x7 rijstroken bovendien niet aangetoond en heeft het Rijk het alternatief van verbreding naar 2x6 rijstroken binnen de bestaande bak in Amelisweerd nooit serieus onderzocht.

Daarnaast zijn de gevolgen van stikstofemissies op de natuur onvoldoende in beeld gebracht. Het is vanwege dit laatste element dat de Raad van State in een andere zaak bij het Europees Hof prejudiciële vragen heeft gesteld. Omdat de antwoorden in deze procedure ook van belang zijn voor het beroep tegen de verbreding van de Ring Utrecht, is deze zaak opgeschort in afwachting van de uitspraak van het Europees Hof.

Een procedure bij het Hof kan wel twee jaar in beslag nemen, maar de Raad van State heeft gevraagd om deze zaak met voorrang te behandelen en de gestelde vragen voor 1 juli 2018 te beantwoorden. Het antwoord van het Hof moet uitsluitsel geven over de vraag of de Nederlandse overheid de Europese natuurwetgeving op een juiste manier toepast en de stikstofwetgeving hiermee niet in strijd is. Naar verwachting wordt het beroep tegen de verbreding van de Ring Utrecht pas behandeld nadat de Raad van State zelf uitspraak heeft gedaan in genoemde zaak. Een uitspraak over de Ring Utrecht is dan op z’n vroegst begin 2019 te verwachten. Het is niet ondenkbaar dat de procedure tot nog verdere vertraging zal leiden.

Regio wil échte oplossing voor bereikbaarheid en leefbaarheid

De Kerngroep Ring Utrecht heeft al eerder in een brief aan informateur Schippers en alle fractievoorzitters van de Tweede Kamer aangegeven dat het hoog tijd wordt om te kiezen voor oplossingen, die zowel de leefbaarheid als de bereikbaarheid in het Utrechtse stadsgewest daadwerkelijk en kosteneffectief verbeteren. Ook gemeente en provincie zijn overtuigd van de noodzaak van een schaalsprong voor openbaar vervoer en fiets, terwijl een kostenbatenanalyse al heeft aangetoond dat de voorgestelde verbreding naar 2x7 rijstroken waarschijnlijk niet rendabel is.

Nadere informatie

logo kru

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Meer over het beroep dat de Kerngroep Ring Utrecht eerder dit jaar heeft ingesteld tegen het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht lees je hier.