Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
De waarde van Amelisweerd laat zich niet bagatelliseren
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 16 november 2012 13:06
In Trouw van woensdag 14 november 2012 werd onze aandacht al snel getrokken door de kop "Aanleg asfalt, redding van Amelisweerd' (lees online -met andere titel-). En op de website van Trouw: "Amelisweerd is gegijzeld door de natuurbeschermers van toen". Dat maakt nieuwsgierig. Hoe zou de aanleg van asfalt Amelisweerd kunnen redden?
Die kop bleek de mening weer te geven van ir. Simon Klingen. Volgens Klingen zijn die tweehonderd jaren oude eiken toch niet veel meer waard. Eigenlijk is het maar een rommelig stuk bos, er loopt amper een pad door. Omhakken maar die handel en een mooie verbinding over de weg aanleggen. Daar is ook nog geld voor!
Kaalslag in beheerplan Klingen
Zoals al in het artikel gememoreerd maakte Simon Klingen in 2008 voor de gemeente een rapport als voorzet voor een nieuw beheerplan. De visie van Klingen, gesteund door een landschapsarchitect: Het bos is op zijn eind, laten we om te beginnen maar alle lanen kappen, want er vallen al bomen uit.. Laten we vervolgens grote delen van het bos ook maar kappen voor verjonging. In het rapport 'Amelisweerd verdient meer' schetsten de Vrienden van Amelisweerd een alternatief voor Klingens product. Het uitgangspunt: Ga uit van de aanwezige, buitengewone, kwaliteiten van de landgoederen en verjong met maatwerk gebaseerd op gedegen ecologisch en cultuurhistorisch onderzoek. Onderzoek, dat Klingen geheel had nagelaten.
Gelukkig heeft de gemeente hierop haar visie bijgesteld en zo deze kaalslag voorkomen. Maar Amelisweerd ziet zich nu geconfronteerd met de volgende bedreiging: een zodanige verbreding van de A27 (naar 2x7 rijstroken) dat de bestaande bak moet worden verbreed en aan weerszijden minstens 2x15 meter wordt gekapt.
Lees het hele artikel op de website van de Vrienden van Amelisweerd
Uitkomst onafhankelijk onderzoek bepaalt toekomst A27 Ring Utrecht - Amelisweerd
- Details
- Gepubliceerd op donderdag, 08 november 2012 10:37
Bij het verschijnen van het regeerakkoord op 29.10 kwam voor ons al snel het zinnetje over de Ring Utrecht in beeld: "De besluitvorming over de verbreding van de Ring Utrecht (2 x 7 rijstroken) wordt afgerond" (p.38). Verschillende media trokken hieruit ten onrechte de conclusie dat de besluitvorming over de Ring Utrecht een gelopen race zou zijn. Attje Kuiken, woordvoerster infrastructuur voor de PvdA, gaf de volgende dag al snel duidelijkheid. Via twitter meldde ze dat de PvdA het extra onderzoek gewoon afwacht. Als de uitkomsten voor 2 x 7 rijstroken negatief zijn, dan moeten ze daar hun conclusies uit trekken (ze verwees daarbij naar de VVD).
Keuze voor 2 x 7 staat zeker niet vast
Op diezelfde dinsdag 30.10 bevestigde Diederik Samsom deze lezing; hij deed dit op de eerste PvdA-ledenbijeenkomst in Utrecht na vragen van pvda-Raadslid Gerry Nalis: "Als het onderzoek aantoont dat er ook andere mogelijkheden zijn die hetzelfde effect hebben met bijvoorbeeld minder impact op het milieu, dan zou dat een goede oplossing zijn. Maar ik ga niet vooruit lopen op de uitkomst van het onderzoek (bron)." Dat de PvdA aandacht heeft voor haar nogal beschadigde duurzaamheidsimago en de maatschappelijke kosten en baten van grote projecten, bleek wel uit een motie die op het partijcongres is aangenomen. De motie, aangedragen door PVdA duurzaam, roept de Kamer op om rekening te houden met het feit dat de mobiliteit sinds 2005 niet meer is gegroeid (zie bron, motie 20). En dat is belangrijk: Zonder mobiliteitsgroei valt de maatschappelijke kosten/batenanalyse van grote infrastructurele projecten immers een stuk negatiever uit. Ook Marianne Thieme (PvdD) meldt via twitter dat zij steun krijgt van de Kamer voor een doorrekening van de mobiliteitsontwikkeling en maatschappelijke kosten/baten van onder meer de A27 bij Amelisweerd.
Amelisweerd: Wandeling als Voorstelling, het Bos als Geheugenpaleis
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 07 november 2012 12:16
30 jaar geleden werd er gevochten voor het behoud van het bos van Amelisweerd. De vrienden van Amelisweerd en anderen verdedigden het bos met hand en tand; tenslotte werd het bos hardhandig ontruimd met inzet van groot materieel. Die gebeurtenis heeft zich in het geheugen van velen gegrift.
Ter gelegenheid van 40 jaar Vrienden van Amelisweerd vond 30 september een bijzondere wandeling plaats op het landgoed Oud Amelisweerd. Deze is voortgekomen uit de vraag vanuit welke gezichtspunten je -naast milieu en ecologie- nog meer kunt kijken naar bomen en bos.
Vertrekpunt is dat ons geheugen functioneert in wisselwerking met de omgeving waarin wij verkeren. Het bos herbergt herinneringen. Het bos maakt herinneringen in ons wakker.
Bekijk de slideshow van Ienke Kastelein, gids tijdens de wandeling en beeldend kunstenaar.
Wandeling als Voorstelling / Bos als Geheugenpaleis 30 september 2012 tgv 40 jaar Vrienden van Amelisweerd from Ienke Kastelein on Vimeo.
Een jaar lang luchtkwaliteit meten in je eigen straat en op het schoolplein
- Details
- Gepubliceerd op donderdag, 01 november 2012 12:01
Op 30 oktober zijn burgers samen met Milieudefensie gestart met eigen metingen van de luchtkwaliteit. Milieudefensie wil met het project het onderwerp luchtvervuiling beter in kaart brengen om gerichte maatregelen voor schone lucht te kunnen afdwingen. Op tientallen locaties in Nederland zal gemeten worden.
Ivo Stumpe (campagneleider Verkeer voor Milieudefensie) legt uit: "Er wordt maar op weinig plekken echt gemeten hoe ongezond de lucht is en dat zijn vaak niet de plekken die voor mensen van belang zijn... Wij willen daarom nu met mensen gaan meten op locaties die voor hen echt van belang zijn, in drukke gebieden waar mensen werken, wonen of waar hun kinderen naar school gaan en dagelijks de vieze lucht inademen (bron)." Veel mensen hebben steeds minder vertrouwen in de officiele metingen en modelberekeningen. Deze actie geeft de mogelijkheid om daar iets aan te doen.
Een jaar lang zal gemeten worden om een goed beeld te krijgen. De buisjes meten stikstofdioxide, een stof die een goed beeld geeft van de luchtvervuiling die autoverkeer veroorzaakt. Het is een indicator voor andere (schadelijkere) vormen van luchtverontreiniging. De buisjesmetingen zijn relatief goedkoop en redelijk betrouwbaar. Bewoners kunnen bij Milieudefensie een aanvraag doen voor een meetbuisje. Een jaar lang meten, met iedere vier weken vervangen van de meetbuisjes, kost €600,-. Milieudefensie betaalt daarvan de helft. Hoe meer mensen (uit je straat) deelnemen aan een actie, des te lager de kosten per persoon.
Voor geïnteresseerden die een actiegroep willen starten heeft Milieudefensie een handleiding opgesteld. Hierin staat uitgebreide informatie over het oprichten van een actiegroep, de meetbuisjes, pr en communicatie, persberichten, enz. Download de handleiding hier.
Een andere manier om zelf luchtkwaliteit te meten, biedt iSpex, een opzetstuk voor iphones dat fijnstof meet. Het doel is om in 2013 met meer dan 10.000 iphones tegelijkertijd over heel Nederland fijnstof in kaart te brengen. Meer informatie en aanmelden op de website van iSpex.
Meer informatie over 'Samen voor gezonde lucht' vindt u op de website van Milieudefensie.
Nieuwe Kamer wil onafhankelijk onderzoek naar meer duurzame varianten voor A27 Amelisweerd
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 10 oktober 2012 16:30
In een Extra Algemeen Overleg met de Kamer op woensdag 10 oktober heeft Minister Schultz toegezegd dat er een extra onderzoek komt over een mogelijke verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Een meerderheid van PvdA, SP, D66, ChristenUnie, Groenlinks en PvdD was zeer kritisch over de keuze voor verbreding van de bak naar 2x7 rijstroken. Zij staan nu aan de zijde van bewoners, het Kracht van Utrecht-initiatief en het Utrechts College en willen eerst onderzoek naar duurzamere varianten.
In het onderzoek komen minstens vijf aspecten nadrukkelijk ter sprake:
(1) 2x6 rijstroken binnen de bak, (2) de mogelijkheid van een bypass van één rijstrook, (3) 80 km/h over het hele traject langs Amelisweerd en woonwijken, (4) het effect van telewerken, een beter regionale OV en Beter Benutten van wegen en (5) een doorrekening van de financiele basis en het rendement van de varianten met realistische groeiscenario's en benzineprijzen.
Dit laatste (heel cruciale) punt is ingebracht door Groenlinks, D66 en PvdA omdat het ministerie gebruik maakt van onrealistische groeicijfers en benzineprijzen. Onder meer de SP toonde zich een groot pleitzbezorger voor een versterking van het Regionale Openbaar Vervoer en de invoering van prijsbeleid in de vorm van wegenbelasting naar gebruik.
Voorafgaand aan het overleg hadden experts van het Kracht van Utrecht-initiatief de vele brieven en beweringen van de minister over dit onderwerp in 15 vertelsels gefileerd en onder verwijzingen naar literatuur weerlegt. De grote Utrechtse delegatie, die in de Kamer aanwezig was bij dit overleg, heeft de meeste punten allemaal wel een keer zien langs komen. Lees hier het document 'De vertelsels van de demissionaire Minister van Infrastructuur en Milieu'.
Meer artikelen...
- Utrechtse delegatie aan Tweede Kamer: binnen de bak - maximaal 2x6 - 80km/h
- Minister Schultz wil doordrukken: Laat je horen en zien op woensdag
- Spoeddebat in Tweedekamer over verbreding A27 bij Amelisweerd op 10 oktober
- Gezondheidseffecten stedelijk verkeer in nieuw perspectief
- Reacties op Haagse Bluf stromen binnen - een eerste overzicht
- Minister Schultz wil verbreding A27 snel doordrukken; College wil geen verbreding bak Amelisweerd
- Adviesgroep Schone Lucht: Geef betere voorlichting over gevaren luchtvervuiling
- Altijd rood en lang wachten: Verkeerslichten voor fietsers in Utrecht
- Milieuzone in Utrecht: Beloon schone auto met een milieuvignet
- Fouten in berekening luchtkwaliteit dwingen Utrecht tot forse maatregelen