De Ladder van Verdaas (ook wel mobiliteitsladder genoemd)
Bij alle infrastructurele projecten in Nederland moet er officieel
gewerkt worden volgens de Ladder van Verdaas. Dit is verankerd in de
Tracéwet en aangenomen als leidraad voor gebiedsagenda's. De
ladder heeft 7 treden, waarvan de laatste, de zevende gaat over nieuw
asfalt. De mate
waarin aandacht wordt besteed aan de onderste 5 treden is vaak
onvoldoende. Die vragen om aandacht en
inzicht;
en moed en doorzettingsvermogen van beleidsmakers en bestuurders.
De staanders van de Ladder worden gevormd door ambitie en gedrag.
- Ambitie: Maak een agenda
voor de ruimtelijke ordening en betrek het mobiliteitsaspect er van
meet af aan bij. Houd daar rekening mee bij het
ambitieniveau en de fasering. Hóe bereikbaar moet een gebied
zijn? Hoe waardevol is het
gebied en hoe intensief zoek je naar alternatieven voor autoverkeer?
- Gedrag: burgers,
bedrijven en bestuurders zullen zich naar de ambitie moeten gaan
gedragen. Als bijvoorbeeld automobilisten bij 1 op de 7 autoritten een
andere keus maken zijn er
geen nieuwe wegen nodig. Ook wij, burgers, kunnen het verschil
maken met ons gedrag.
De treden van de Ladder van Verdaas:
- Ruimtelijke ordening. Bouw compact, zodat reisafstanden kort
zijn. Bouw dicht bij openbaar-vervoer knooppunten, zodat autogebruik
niet nodig is.
- Prijsbeleid. Met betaald parkeren
en een passageheffing de stad in wordt de keuze van de automobilist
beïnvloed.
- Mobiliteitsmanagement en fiets. Telewerken, carpoolen,
telefonisch
vergaderen.....
- Openbaar vervoer en fiets. zorg voor goed openbaar vervoer en
uitmuntende fietsroutes.
- Verbeter de efficiëntie van bestaande wegen. Bij 80 km/uur kan
er
veel meer verkeer over een weg dan bij 130 km/uur. Daardoor ontstaan er
minder files en is, oh wonder, iedereen toch eerder op zijn bestemming!
De wegcapaciteit is het grootst bij 50 tot 60 km/uur.
- Pas de huidige wegen aan. Pas als alle bovenstaande punten
onvoldoende zijn komt wegverbreding in beeld.
- Nieuwe infrastructuur. Volledig nieuwe wegen aanleggen is het
laatste dat je
doet.
Naar boven
Onze conclusie
Het is mogelijk om in Utrecht
zowel de regio beter bereikbaar te maken als de kwaliteit van landschap
en milieu te verbeteren. Daardoor zien wij mogelijkheden voor
economische groei én een plezierige woonomgeving.
Heeft u andere suggesties of ideeën hoe we Utrecht bereikbaar
kunnen houden door alternatieven voor autogebruik aan te bieden? Mail ons uw idee!
Naar boven