Met
de
slogan
80=pr8ig (tachtig is prachtig) roepen Utrechtse bewonersorganisaties
alle
automobilisten op om vanaf a.s. maandag maximaal
Om
deze
oproep kracht
bij te zetten is dit weekend begonnen met de verspreiding van de ’80 op
Ring
Utrecht’ bumpersticker in de aan de Ring grenzende woonwijken.
Naar
aanleiding
van
de plannen tot verbreding van de Ring Utrecht en de langdurige
politieke
discussie rond het invoeren van 80 km-baanvakken hebben bewonersgroepen
en het
Milieucentrum Utrecht besloten het heft zelf in handen te nemen. Want
een
maximale snelheid van 80 km/u op de Ring (zowel overdag als ’s nachts)
biedt
omwonenden een acceptabeler leefklimaat. Het is schoner en geeft minder
geluidsoverlast. En voor het verkeer is het veiliger en geeft het een
betere
doorstroming.
Utrecht heeft een
krachtig alternatief voor de verbreding van de A27. Draag dan ook zelf
bij aan
gezond en veilig: daar hebben
we geen Rijksborden voor nodig!
Maandag
28 februari 8.30 uur opent Frits Lintmeijer,
Wethouder
Verkeer
Utrecht, de 80=pr8ig
campagne
Locatie:
viaduct Koningsweg–A27
Bewonersgroepen Werkgroep
A27Voordorp, Rijnsweerd, Vrienden
van Amelisweerd, Laat Lunetten Niet Stikken en Milieucentrum Utrecht
Meer informatie: info@utrechtanders.nl
en via www.utrechtanders.nl
Noot voor de
redactie:
Perswoordvoerder
is
Roland
Pereboom, Milieucentrum Utrecht, 06 222 00 363
Bijlagen:
Waarom
80 km/u op de Ring A27/A12?
Betere
doorstroming en minder files
Als veel
mensen 80 km/u rijden op de A27 en de A12, zorgen we met elkaar voor
een betere
doorstroming en minder files. De snelheid is gelijkmatiger want er
wordt minder
opgetrokken en afgeremd. In tijd scheelt het maximaal 3 %
(Bronnen: KiM, Kennisinstituut voor de
Mobiliteit, 2010; TNO rapport 2003, Website Openbaar Ministerie, 2010)
Gezond
Als
automobilisten 80 km/u rijden, daalt het brandstofverbruik. Bewoners
naast de
Ring hebben een betere luchtkwaliteit en minder geluidshinder. Ten
opzichte van
een snelheid van 120 km/u daalt de uitstoot van stikstofoxiden (NOx)
met 50%.
De uitstoot van fijnstof (PM10) daalt. (Bron: Goudappel,
2007) Het
Utrechtse instituut IRAS van prof. Bert Brunekreef c.s. doet onderzoek
naar de
effecten van luchtvervuiling en geluidsoverlast: Proefschrift Dr. Rob
Beelen,
Effecten van lange-termijn blootstelling aan verkeersgerelateerde
luchtverontreiniging op mortaliteit en longkanker, 6 mei 2008. Het
Astmafonds
geeft voorlichting over de gevaren van fijnstof, zie bijlage)
Het
verkeerslawaai bij
Veilig
Als
automobilisten met elkaar 80 km/u rijden, wordt het verkeersbeeld (net
zoals in
de USA) rustiger. De kans op ongelukken neemt sterk af. De kans op een
dodelijk
ongeluk is vijfentwintig maal hoger bij een snelheid van 120 km/u dan
bij een
snelheid van 80 km/u. (Bron: SWOV, 2004)
Astmafonds 6 febr. 2011
Fijn stof vormt een
risico voor de gezondheid binnen