Persbericht                                                             23 februari 2011

======================================================

 

80=pr8ig

 

sticker 80=pr8ig

 

Met de slogan 80=pr8ig (tachtig is prachtig) roepen Utrechtse bewonersorganisaties alle automobilisten op om vanaf a.s. maandag maximaal 80 kilometer per uur te rijden op de RING Utrecht (A27/A12).

Om deze oproep kracht bij te zetten is dit weekend begonnen met de verspreiding van de ’80 op Ring Utrecht’ bumpersticker in de aan de Ring grenzende woonwijken.

Naar aanleiding van de plannen tot verbreding van de Ring Utrecht en de langdurige politieke discussie rond het invoeren van 80 km-baanvakken hebben bewonersgroepen en het Milieucentrum Utrecht besloten het heft zelf in handen te nemen. Want een maximale snelheid van 80 km/u op de Ring (zowel overdag als ’s nachts) biedt omwonenden een acceptabeler leefklimaat. Het is schoner en geeft minder geluidsoverlast. En voor het verkeer is het veiliger en geeft het een betere doorstroming.

Utrecht heeft een krachtig alternatief voor de verbreding van de A27. Draag dan ook zelf bij aan gezond en veilig: daar hebben we geen Rijksborden voor nodig!

Maandag 28 februari 8.30 uur opent Frits Lintmeijer,

 Wethouder Verkeer Utrecht, de 80=pr8ig campagne

Locatie: viaduct Koningsweg–A27

 

Bewonersgroepen Werkgroep A27Voordorp, Rijnsweerd, Vrienden van Amelisweerd, Laat Lunetten Niet Stikken en Milieucentrum Utrecht

Meer informatie: info@utrechtanders.nl en via www.utrechtanders.nl

 

Noot voor de redactie:

Perswoordvoerder is Roland Pereboom, Milieucentrum Utrecht, 06 222 00 363


Bijlagen:

 

Waarom 80 km/u op de Ring A27/A12?

 

Betere doorstroming en minder files            

Als veel mensen 80 km/u rijden op de A27 en de A12, zorgen we met elkaar voor een betere doorstroming en minder files. De snelheid is gelijkmatiger want er wordt minder opgetrokken en afgeremd. In tijd scheelt het maximaal 3 %  (Bronnen: KiM, Kennisinstituut voor de Mobiliteit, 2010; TNO rapport 2003, Website Openbaar Ministerie, 2010)

Gezond          

Als automobilisten 80 km/u rijden, daalt het brandstofverbruik. Bewoners naast de Ring hebben een betere luchtkwaliteit en minder geluidshinder. Ten opzichte van een snelheid van 120 km/u daalt de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) met 50%. De uitstoot van fijnstof (PM10) daalt. (Bron: Goudappel, 2007) Het Utrechtse instituut IRAS van prof. Bert Brunekreef c.s. doet onderzoek naar de effecten van luchtvervuiling en geluidsoverlast: Proefschrift Dr. Rob Beelen, Effecten van lange-termijn blootstelling aan verkeersgerelateerde luchtverontreiniging op mortaliteit en longkanker, 6 mei 2008. Het Astmafonds geeft voorlichting over de gevaren van fijnstof, zie bijlage)

Het verkeerslawaai bij 80 km is 2 decibel minder dan bij 100 km; de afname is nog groter als auto’s gelijkmatig rijden (Bron M+P-rapport 2009). Bewoners slapen ’s nachts beter. Bron: EEA Technical report, no. 11/2010

Veilig             

Als automobilisten met elkaar 80 km/u rijden, wordt het verkeersbeeld (net zoals in de USA) rustiger. De kans op ongelukken neemt sterk af. De kans op een dodelijk ongeluk is vijfentwintig maal hoger bij een snelheid van 120 km/u dan bij een snelheid van 80 km/u. (Bron: SWOV, 2004)

Verder lezen
Lees de achtergrondsinformatie die de Kracht van Utrecht geeft over snelheidseffecten.

 

 

Astmafonds 6 febr. 2011

Fijn stof vormt een risico voor de gezondheid binnen 300 meter van een snelweg: over een lengte van drie voetbalvelden zijn je longen niet veilig. Toch gaan binnen die grens in Nederland ruim 60.000 kinderen naar school. “Het belandt in ieders longen, simpelweg door adem te halen”, zegt  het Astmafonds. “De kleinste deeltjes dringen diep door in de longen. Longpatiënten merken dat als eerste.” Onder hen leidde vuile lucht in 2008 tot ruim duizend spoedopnames en bijna 700 sterfgevallen. Ook mensen met bijvoorbeeld hart- en vaatziekten belanden door fijn stof in het ziekenhuis of erger. www.astmafonds.nl

 

80= pr8ig tekst en sticker