Het belang van de fiets
Op de korte afstand, tot zo'n 15 km, draagt de fiets
behoorlijk bij aan de mobiliteit van de bevolking.
Een kwart van de werknemers gaat per fiets naar het werk.
Een op de 3 mensen doet de dagelijkse boodschappen op de fiets.
De helft van de ritjes beneden de 7,5 km wordt per fiets afgelegd.
In de ochtendspits zijn er meer fietsen onderweg dan auto's.
Eigenlijk vreemd dat bij het huidige
ruimtegebrek binnen de bebouwde kom, de file-problematiek, de
bedreiging voor het landschap en de klimaatcrisis er nauwelijks
aandacht is voor de fiets.
Hiernaast ziet u het belang van de fiets op de korte afstand.
naar boven
De Fietskracht van Utrecht
In het vorige kabinet heeft minister Eurlings een enorme
asfalteringsslag voor vooral de provincie Utrecht in gang gezet.
Dat heeft een fikse tegenbeweging opgeroepen, onder meer de Fietskracht
van Utrecht.
In dit rapport
staat weergegeven hoe de fiets ingezet
kan worden als duurzaam middel tegen de files. Duurzamer dan openbaar
vervoer,
groener dan snelwegen verbreden. De essentie is om fietsroutes te maken
op de juiste schaal. De fietsersbond denkt in routes, welwillende
bestuurders vaak blijven
steken bij kruispunten en wegvlakken. Via het BRU is er subsidie
toegezegd voor
2 fietsfilevrije routes, te weten
Houten-Nieuwegein-Utrecht-west-Maarssen en Houten-Uithof-Bilthoven.
Dat zijn routes
waarlangs de fiets kan bijdragen aan de filebestrijding.
naar boven
Relatie met het openbaar vervoer en betaald parkeren
Een andere manier om de auto-overlast te beperken, is het
beter benutten van het openbaar vervoer.
Zo'n 45% van de treinreizigers pakt de fiets voor voor- en/of
natransport.
Dit kan nog meer worden.
In Houten is het 60% terwijl daar naar verhouding toch al veel van de
trein gebruik gemaakt
wordt.
Fietsgebruik kan bevorderd worden door goede
fietsstallingen, in de grotere plaatsen gratis bewaakt.
Gezien het beslag op
dure grond van de P&R parkeerplaatsen is dit ook financieel een
aantrekkelijke oplossing.
Daarnaast kan de OV-fiets bevorderd worden. Bij elk station
behoort een OV-fiets te huur te zijn.
Kleine stations liggen vaak op plaatsen
waar het openbaar vervoer niet frequent rijdt.
Juist daar is een OV-fiets een uitkomst.
Bedrijven worden benaderd om bewaakte stallingruimte te huren.
Immers: ook voor bedrijven is een parkeerplaats voor personeel een
kostenpost.
Het is fair de kosten van parkeerplaatsen toe te rekenen aan de
gebruikers.
Dus moet betaald parkeren de norm worden binnen de bebouwde
kom en bij recreatieve voorzieningen.
Uit onderzoek blijkt dat winkelend publiek door een parkeerregiem vaker
de fiets neemt.
Het spaart openbare ruimte en verbetert de verblijfskwaliteit.
naar boven
Beleid helpt
Dat beleid wel degelijk helpt, blijkt uit een onderzoek
in Alkmaar.
Door te bewerkstelligen dat het fietsgebruik met 10%
toeneemt, neemt de luchtvervuiling af met 6%. Het aantal auto's in
verbijfsgebieden daalt met 11%.
Het tijdverlies door files neemt af met 15% en de parkeerdruk in het
centrum met 20%.
Dus zelfs verstokte automobilisten profiteren van een fietsvriendelijk
beleid.
naar boven
Test uw kennis van meer fietswetenswaardigheden
U vindt de vragen hier.naar boven