De asfaltreflex
Oftewel: waarom niet op de Ladder van Verdaas
met de 6e of 7e trede beginnen? Met meer
snelwegen
los je het verkeersprobleem toch goed op?
- Bredere wegen en nieuwe wegen trekken verkeer aan, ook op het
voor-
en natraject van die verbeterde weg. Op plaatsen waar het verkeer eerst
nog soepel doorstroomde kan de weg te klein worden voor het vergrote
verkeersaanbod, waardoor daar een nieuw knelpunt ontstaat. Je stopt het
ene gat met het andere. Zie ook de "mazelenkaart" van kruisingen
in de stad Utrecht die in 2020 verstopt zullen zijn als de groei van
het personenautoverkeer niet tot staan gebracht wordt. In 1958 dacht
men dat nog te kunnen oplossen door de singels te dempen. Komt dat
plan (pdf, 73 MB) straks ook weer in zicht?
- Nieuwe en bredere wegen zijn schrikbarend duur, de andere treden
bieden nagenoeg altijd voordeliger oplossingen.
- Autoverkeer heeft wat nadelen die thuiswerken, fiets en openbaar
vervoer niet hebben: het vraagt enorm veel ruimte, het is lawaaiig en
vervuilt de lucht.
- Verkeersonveiligheid kost ruim 700 doden per jaar plus een
veelvoud
aan ernstig gewonden, van wie een deel nooit meer goed herstelt.
- Het energiegebruik van auto's is (zelfs voor zuinige auto's) veel
hoger dan voor andere vervoermiddelen. Een huishouden gebruik vaak
evenveel energie voor hun auto als om hun huis te verwarmen.
- De afhankelijkheid van olie (en daarmee de afhankelijkheid van
politiek niet altijd even fijne landen) neemt toe. Op korte termijn is
dit misschien geen groot probleem, maar we worden kwetsbaar en
afhankelijk van nukken en grillen van presidenten en koningen in
"verweggistan".
- De CO2 uitstoot neemt toe terwijl we die juist willen
verminderen.
Hoe kunnen we van China vragen om niet teveel extra CO2 te
produceren
als onze uitstoot per hoofd van de bevolking een veelvoud is van wat de
Chinezen
uitstoten?
- Slechts weinig Nederlanders staan dagelijks in de file (degene
die
het treft laten zich wel luidruchtig horen). Je hebt nog geen 100
auto's nodig voor 1 km file. Als er op een dramatisch moment 700 km
file staat, drie rijstroken breed, dan staan er hooguit 100 * 700 * 3 =
210.000 auto's in de file, dat is 3% van alle auto's in Nederland. We
zijn samen meer tijd kwijt voor stoplichten of om de kinderen naar
school te brengen en weer op te halen. Die tijd wordt echter niet elk
halfuur omgeroepen op de radio.
- De Ladder van Verdaas zorgt voor een geïntegreerde
bereikbaarheid. De
hele regio wordt beter bereikbaar, niet alleen een bedrijventerrein dat
vlak bij de snelweg ligt. In de ochtendspits zijn zo'n 5 miljoen auto's
op de weg (van de 7 miljoen die er in Nederland zijn). Slechts een half
miljoen hiervan (10%) komt op de snelweg, de rest blijft in de stad, op
provinciale wegen of op plattelandswegen.
Hoe de Kracht van Utrecht de eerste 6 treden van de Ladder van
Verdaas inzet leest u op onze pagina over een Bereikbaar Utrecht.