Zijn er wel files op de A27?

Rijkswaterstaat verwacht in 2011 en 2015 vrijwel geen files meer op knooppunt Rijnsweerd
Files verdwijnen vanzelf, dus geen behoefte aan meer asfalt

KvU heeft aangetoond dat de files op de Ring Utrecht opgelost kunnen worden zonder de aanleg van nog meer snelwegen en/of rijstroken. Maar Rijkswaterstaat zelf gaat er zelfs van uit dat er helemaal maatregelen getroffen hoeven te worden: de files verdwijnen vrijwel vanzelf. Althans, dat blijkt uit het model waarmee Rijkswaterstaat de luchtvervuiling laat berekenen.
De filemeldingen van de Verkeersinformatiedienst in 2010 duiden er ook helemaal niet op dat knooppunt Rijnsweerd bijdraagt aan file-vorming.
In onderstaande gaan we eerst in op de filevorming volgens Rijkswaterstaat in 2011 en 2015, en daarna op de meldingen van de Verkeersinformatiedienst in 2010.naar boven

Links naar het monitoringstool vindt u links
.

Files in 2011 en 2015, volgens Rijkswaterstaat

wegvakken volgens monitoringstoolDe plannen tot verbreding van de snelwegen rond Utrecht zijn gebaseerd op berekeningen met een verkeersmodel, waarmee de diverse verkeersstromen rond Utrecht worden voorspeld. De uitvoer van dat model wordt ook gebruikt als invoer van een model om de luchtvervuiling te berekenen. De in- en uitvoer van dat model kan bekeken worden op een site van het ministerie van infrastructuur en milieu. Die site heet "monitoringstool", en wel omdat ermee in de gaten wordt gehouden ("gemonitord")  of Nederland aan de Europese  normen voor luchtvervuiling gaat voldoen. KvU heeft deze site gebruikt om de invoer van het monitoringstool, en dus de uitvoer van het verkeersmodel, te bekijken.
Met het "tool" zijn alle wegvakken die het knooppunt Rijnsweerd op- of afgaan geselecteerd. Het plaatje links brengt die wegvakken in beeld (blauw gekleurd). Het "tool" laat vervolgens zien hoeveel auto's er per dag op die wegvakken rijden, gesplitst naar licht (personenauto's), middelzwaar, zwaar en busverkeer. Ook wordt getoond hoeveel file er staat, uitgedrukt in percentage van de tijd, ook weer uitgesplitst naar voertuigtype. Dit kan gedaan worden voor verscheidene jaren; wij hebben de jaren 2009, 2011 en 2015 bekeken.
De resultaten staan in onderstaande "Tabel van wegvakken voor knooppunt Rijnsweerd".
De tabel laat zien dat op veel wegvakken de filedruk sterk afneemt tussen 2009 en 2015. In 2015 is er slechts één ingaand wegvak met file, te weten naar het zuiden. De file daarop duurt 1% van de tijd, dus een kwartier. Er zijn ook nog een paar uitgaande wegvakken met files, maar die files kunnen niet ontstaan zijn op het knooppunt; het gaat immers om uitgaand verkeer. Wat echter vooral opvalt is dat op vrijwel elk wegvak de fileduur in 2015 enorm is afgenomen ten opzichte van 2009. De fileproblemen lossen dus vanzelf op!
Het verdwijnen van de files wordt niet verklaard door een afname van het verkeer. KvU heeft ook opgeteld hoeveel verkeer het knooppunt oprijdt, in totaal uit de vier richtingen. De resultaten zijn samengebracht in de onderstaande tabellen "Totalen in- en uitgaand verkeer knooppunt Rijnsweerd". Er blijkt uit dat het verkeer van 2009 tot 2015 met meer dan 4% per jaar groeit.
Er zijn verscheidende verklaringen waarom files verdwijnen terwijl het verkeer toch drukker wordt:
In deze opsomming van mogelijke oorzaken van het verdwijnen van files vindt dus alleen de laatste ondersteuning door ander bewijs. Kortom, de files verdwijnen zonder ingrepen in de Ring Utrecht. naar boven

Files in 2010 volgend de Verkeersinformatiedienst

De Verkeersinformatiedienst stelt jaarlijks een file top50 op. Op 12 februari 2011 hebben we de top50 over 2010 bekeken. De eerst 30 staan hieronder. We vinden daar files op de A27 en A28 waarvan de staart wellicht op knooppunt Rijnsweerd heeft gestaan: Het gaat om de files met de "kop" in Bilthoven (de file op plaats 11) en met de kop in Den Dolder (plaats 14). Inderdaad duidt dit erop dat de files ontstaan bij een flessenhals niet op, maar achter het knooppunt.naar boven

file top 50, 2010, volgens VID


naar boven

Tabel van wegvakken voor knooppunt Rijnsweerd

Onderstaande tabel is ontleend aan hetnaar boven monitoringstool. Voor alle 15 wegvakken die in bovenstaand plaatje blauw gekleurd zijn worden in de tabel gegeven:
  1. Segmentnummer: onder dit nummer is het wegvak ingevoerd in de database van het ministerie. Geel: wegvak niet aanwezig in 2009
  2. Straatnaam, bij rijkswegen ook: naam van het knooppunt of naam en nummer van de afslag
  3. Wegtype: 92 is weg door open terrein; 93 en 94 zijn snelweg, waarbij op type 94 dynamisch verkeersmanagement wordt toegepast
  4. Snelheidstype: c is normaal stadsverkeer, a is “snelweg algemeen”: Typisch snelwegverkeer, een gemiddelde snelheid van ongeveer 65 km/h, gemiddeld ca. 0,2 stops per afgelegde km.
  5. Maximum snelheid voor personenauto's in 2011 (oranje: andere snelheid in 2009 of 2015)
  6. Aantal personenauto's per etmaal
7 t/m 15: stagnatiefactoren: procent van de tijd met files.
Oranje: afname sinds het voorgaande jaar met meer dan 4% (1 uur file);
rood: afname meer dan 8% (2 uur file).
Stagnatiefactor: notatie 2009 2011 2015
Personenauto's SFP09 SFP11 SFP15
Middelzwaar vrachtverkeer SFM09 SFM11 SFM15
Zwaar vrachtverkeer SFZ09 SFZ11 SFZ15

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Segment Straatnaam Wt Sn MxP IntP09 SFP09 SFP11 SFP15 SFM09 SFM11 SFM15 SFZ09 SFZ11 SFZ15 naar boven
1066608 A28-oost, knp in 93 a 100 10319 0 0 0 0 0 0 0 0 0
1066615 A28-oost, knp in 93 a 100 44082 9 0 0 6 0 0 7 0 0
1066583 A28-oost, knp uit 93 a 100 16397 0 0 0 0 0 0 0 0 0
1066636 A28-oost, knp uit 93 a
5524 0     0     0    
1066644 A28-oost, knp uit 93 a 100 30044 21 0 5 16 0 3 16 0 3
1066097 A28-west, knp in 93 a 100 15955 0 0 0 0 0 0 0 0 0
1066090 A28-west, knp uit 93 a 50 14188 0 0 0 0 0 0 0 0 0
1066266 A27-noord, knp in 93 a 100 17263 26 0 0 35 0 0 38 0 0
1066298 A27-noord, knp in 93 a 100 35354 3 0 0 0 0 0 0 0 0
1066291 A27-noord, knp uit 93 a 100 19594 0 0 0 0 0 0 0 0 0
1066301 A27-noord, knp uit 93 a 100 30301 0 5 0 0 4 0 0 4 0
1066461 A27-zuid, knp in 93 a 100 39766 4 4 0 4 4 0 4 4 0
1066467 A27-zuid, knp in 93 a 100 37788 11 2 1 7 1 1 8 1 1
1066448 A27-zuid, knp uit 93 a 100 41060 7 0 2 6 0 2 6 0 2
1066455 A27-zuid, knp uit 93 a 100 38864 15 7 7 13 8 6 14 8 6
naar boven

Totalen in- en uitgaand verkeer knooppunt Rijnsweerd

2009
voertuigtype ingaand uitgaand op het knooppunt
aangemaakt
licht 200527 195972 -2%
middelzwaar 8306 9601 16%
zwaar 10292 11929 16%
bussen 0 0  
2011
voertuigtype ingaand
2011
toename
sinds 2009
uitgaand
2011
toename
sinds 2009
op het knooppunt
aangemaakt
licht 204925 2% 214406 9% 5%
middelzwaar 10049 21% 10667 11% 6%
zwaar 12448 21% 13211 11% 6%
bussen 0   0    
2015
voertuigtype ingaand
2015
toename
sinds 2011
uitgaand
2015
toename
sinds 2011
op het knooppunt
aangemaakt
licht 245776 20% 250579 17% 2%
middelzwaar 10595 5% 11304 6% 7%
zwaar 13301 7% 14272 8% 7%
bussen 0   0