Nieuws

29 augustus: Stadsdebat Luchtkwaliteit Utrecht

Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht organiseert Stadsdebat

Naar aanleiding van het Rapport van de Rekenkamer van Utrecht “Geen vuiltje aan de lucht” organiseert de SSLU een openbaar stadsdebat. In het debatpanel hebben zitting de wethouder Verkeer van Utrecht, gemeenteraadsleden van diverse politieke partijen en Kees van Oosten.

Verslag naar boven


3 april:  Persbericht: Rapport Movares toont aan:
‘Kracht van Utrecht’ is betere aanpak dan meer asfalt

Genoeg ruimte in bak Amelisweerd voor oplossing knelpunt

Een gedegen rapport van het adviesbureau Movares toont aan dat oplossingen gebaseerd op ‘De Kracht van Utrecht’ een heel goed antwoord kunnen bieden op de bereikbaarheidsproblemen rond Utrecht. Sturen via ruimtelijke ordening, beprijzing en mobiliteitsmanagement en een hoge ambitie op het gebied van OV en fietsgebruik bieden wellicht een veel betere oplossing voor de problemen op het gebied van leefbaarheid en bereikbaarheid dan het aanleggen van steeds meer asfalt.

Lees het volledige persbericht, het volledige rapport van Movares (pdf, 25 MB) en de studie "opties binnen de bak" (pdf, 730 kB).

naar boven

9 maart: Bewoners en KvU schrijven een brief over richtlijnen MER

De minister van Infrastructuur en Milieu heeft, mede namens provincie- en gemeentebestuur, de commissie m.e.r. een advies over de richtlijnen voor de MER 2e fase gevraagd. In reactie daarop hebben bewonersgroepen en KvU een brief aan deze “bevoegde gezagen” geschreven, waarin hun wordt voorgesteld contact op te nemen met de commissie m.e.r. en waarin een aantal suggesties voor richtlijnen worden gedaan.

Er is geen inspraakmogelijkheid op het advies van de commissie. We hopen door de aanvragers van het advies te benaderen toch onze ideeën bij de commissie bekend te maken.

Lees

naar boven

8 maart: Raad Utrecht laat zich voorlichten over het proces Planstudies

KvU schreef vooraf een e-mail aan de raadsleden

Een ambtenaar van Rijkswaterstaat en één van de gemeente beschreven voor de gemeenteraad de te verwachten stappen, zoals MER tweede fase, inspraak en beroep, en uitvoering. Bewonersgroepen werden opgeroepen mee te doen. NMU zit in een klankbordgroep. De eerste stappen komen nu van de commissie m.e.r.: In antwoord op de adviesaanvraag door de minister van Infrastructuur en Milieu, mede namens provincie- en gemeentebestuur, zal die commissie op 22 maart een concept en op 4 april een definitief advies geven over richtlijnen voor de MER tweede fase. De gemeente Utrecht volgt de gebruikelijke inspraakprocedure (een RIA dus) voor de MER over de NRU.

Lees de e-mails die KvU aan de raadsleden stuurde. naar boven


Maandag 28 februari 8:30 uur opent Frits Lintmeijer, Wethouder Verkeer Utrecht, de 80=pr8ig campagne

Locatie: viaduct Koningsweg–A27

Met de slogan 80=pr8ig (tachtig is prachtig) roepen Utrechtse bewonersorganisaties alle automobilisten op om vanaf maandag 28 februari 2011 maximaal 80 kilometer per uur te rijden op de Ring Utrecht (A27/A12). Zie het persbericht. Om deze oproep kracht bij te zetten is begonnen met de verspreiding van de '80 op Ring Utrecht' bumpersticker in de aan de Ring grenzende woonwijken. De stickers zijn vanaf 28 februari 2011 te verkrijgen o.a. bij het Milieucentrum Utrecht, Oudegracht 60 van 9 - 17 uur. Meer informatie via www.utrechtanders.nl. Bekijk ook de 80=pr8ig pagina van het Milieucentrum Utrecnt, waarop ook link naar een youtube-filmpje te vinden is. naar boven

7 februari 2011: Provinciale Staten debatteerden over Planstudies

Opties openhouden
Opties onder andere: 80 km/h; “binnen de bak”; en 2x6

Provinciale Staten hebben gedebatteerd over de Planstudies. Vrij breed bestond in de Staten het gevoel dat in verdere studies een aantal opties opengehouden moest worden, waaronder zeker ook 80 km/h. Gedeputeerde Van Lunteren sloot een oplossing binnen de bak niet geheel uit, en 2x6 rijstroken zouden volgens hem wellicht de fileproblemen even goed kunnen oplossen als 2x7. KvU is niet ontevreden met de uitkomst van het debat.

KvU had vooraf aan fractievoorzitters en -woordvoerders een brief over “binnen de bak” geschreven. Download deze (pdf).

naar boven

25 januari 2011: Gesprek bij UCAD olv. Mw. Jacqueline Cramer

Aantal mogelijke onderzoeksvragen geïdentificeerd

Op 25 januari spraken 5 leden van KvU met: Jacqueline Cramer (directeur UCAD), Oedzge Atsema (hoogleraar economische geografie), Frank van der Salm (universitair docent REBO, milieu-economie) en Jacco Jochemsen (Copernicusinstituut, energie en mobiliteit). De volgende onderzoeksvragen werden geïdentificeerd en afspraken gemaakt:

MKBA en OEI systematiek
Belangstelling: Frank. Jan F. neemt contact met hem op.
Emissiemodellering
Belangstelling: Jacco. Jacco bespreekt ideeën met Ernst Worrel (hoogleraar Geosciences Energie Copernicus Instituut) en meldt dat aan JKdG.
Mobiliteitsgedrag
Belangstelling: Wellicht: Martin Dijst, hoogleraar Stadsgeografie, afspraak: JKdG belt hem voor een brainstorm en uitwerking.
MER
Doorverwijzing van Oedzge naar Jan Veeken, oud DHV-expert MER: Richard neemt contact met hem op.
Regionale gebiedsagenda
Wellicht ruime belangstelling, overlap met “duurzame stedelijke ontwikkeling”. Jacqueline neemt contact met KvU/JKdG op.
naar boven

17 januari 2011: Commissie MME van Provinciale Staten

Gedeputeerde van Lunteren: Rijkswaterstaat wil het liefst 120 km/uur op de Ring
2x6 wordt ook meegenomen in de MER

Maandag 17 januari besprak de Statencommissie Milieu, Mobiliteit en Economie de afspraken die Rijk, provincie en de gemeente Utrecht hebben gemaakt over de verdere besluitvorming over de Ring Utrecht. Vooral GroenLinks, D66 en de PvdA vroegen -ieder met een net weer andere toonzetting- of, wat het wegenverhaal betreft, problemen niet ook binnen de huidige bak van Amelisweerd kunnen worden opgelost. Ook vroegen zij aan gedeputeerde Remco van Lunteren (VVD) wat wij moeten denken een “voorkeur voor 2x7”. Betekent dat nu ja of nee of 2x6 stroken ook mogelijk is? Van Lunteren gaf in elk geval aan dat 2x6 stroken absoluut ook wordt meegenomen in 2e fase van de Milieu Effect Rapportage (MER), waarvoor binnen enkele maanden de richtlijnen preciezer worden geformuleerd. Maar hij gaf ook een treffend inkijkje in het denken bij Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat vindt dat, of het nu 2x6 of 2x7 wordt, er 2x15=30 meter aan weerszijden van de bak moet worden gekapt. “Want dat zijn nu eenmaal Europese richtlijnen en Nederlandse normen”. Van Lunteren vertelde verder dat Rijkswaterstaat in beginsel uitgaat van 120 km/uur op de hele Ring (behalve natuurlijk de NRU bij Overvecht). Hij gaf zelf ook aan dat hij dat enigszins buiten de realiteit vond. Denk maar hoe je dan bij al die knooppunten moet weven...

Het laat ook nog eens zien dat de milieu- en gezondheidseffecten nog altijd helemaal achter in de rij staan wanneer over zoiets wordt besloten.

naar boven

07 januari 2011: rondetafelgesprek olv. Utrecht wethouder Lintmeijer

Wethouder op zoek naar duurzaam mobiliteitssysteem, maar KvU wil meer treden van Verdaas opnemen

De Kracht van Utrecht heeft een presentatie gegeven bij een rondetafelgesprek met een aantal partijen in de stad Utrecht, onder leiding van wethouder Lintmeijer. Niet alleen mobiliteit, maar ook ruimtelijke ordening en andere treden van de Ladder van Verdaas, bijvoorbeeld slimmer werken, moeten worden opgenomen in een duurzaam systeem voor de regio. We hebben daarbij enkele concrete acties op de eerste trede van de Ladder van Verdaas aangegeven. naar boven