Tramlijn naar De Uithof mogelijk door naar Bilthoven
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 18 oktober 2011 12:09
Nu de tramlijn Utrecht CS naar De Uithof zo goed als zeker gerealiseerd zal worden, is het de vraag of en hoe de tramlijn een vervolg krijgt richting Bilthoven en Zeist. Er was altijd al sprake van het doortrekken van de lijn richting Station Driebergen-Zeist. In de laatste langetermijn studies van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) duikt ineens een variant richting Bilthoven op. Hoewel het BRU benadrukt dat het slechts studies betreffen, staat de gemeente Zeist wel op haar achterste benen. De Gemeente Zeist vindt de aansluiting op het tramnetwerk zeer belangrijk voor de economische ontwikkeling van de stad. Gemeente De Bilt ziet de komst van een tram echter ook wel zitten. Bekijk hier het nieuwsitem van RTV Utrecht. Volg de plannen rond de tramlijn Utrecht CS - De Uithof op www.utrecht.nl.
Een kern van 5 à 6 tramlijnen
De kern van de OV-visie voor de regio Utrecht van het BRU is een tramnetwerk van 5 a 6 lijnen: (1) Utrecht CS naar Papendorp en Leidsche Rijn, (2) Utrecht CS naar Zuilen en Overvecht, (3) Utrecht CS naar de Uithof via de Uithoflijn (Om de Zuid) én (4) via de binnenstadsas en (5) het strekken van de lijn Utrecht - Nieuwegein en IJsselstein (met behoud van een tramlijn op het huidige tracé).
Over mogelijke uitbreidingen van dit basisnetwerk zegt het BRU het volgende: "Mogelijke uitbreidingen op dit basisnetwerk zijn tramlijnen naar Bilthoven vanaf de Uithof, Maarssen en Voordorp. Bij grootschalige ontwikkeling van de A12-zone wordt het mogelijk interessant om een hoogwaardige tangentverbinding tussen Leidsche Rijn Centrum, de A12-zone en de Uithof te realiseren, mogelijk als tram of people mover. Voor tram over de Oosterspoorbaan en via de Vleutenseweg naar Leidsche Rijn Centrum en verder is naar de huidige inzichten voldoende vervoerwaarde. Wel is een aftakking van de binnenstadsas naar Voordorp en een knooppunt Blauwkapel interessant. Een tramlijn over de Vleutenseweg concurreert teveel met Randstadspoor en heeft vervoerkundig geen toegevoegde waarde."
Het BRU zal in 2012 wel een studie opstarten, waarin de mogelijkheid van een tramlijn tussen Utrecht en Zeist wordt onderzocht.
Lees de OV-visie voor de Regio Utrecht van het BRU en de vragen en reacties van gemeenten en belangenorganisaties.
Lees ook het artikel Kracht van Utrecht: concept OV-visie van het BRU mist urgentie