Nieuw: tweewekelijkse webkrant van het Kracht van Utrecht initiatief

langeviestraat utrecht_500Het Kracht van Utrecht-initiatief heeft sinds haar ontstaan in 2009 heel veel gecommuniceerd over duurzame, actieve en gezonde mobiliteit. Onze website is enorm uitgebreid en wordt - zo merken wij - erg gewaardeerd. Ons breed georienteerde publiek kan door de vele artikelen en onderwerpen op onze website wel het overzicht kwijtraken.

Voor het brede publiek maken wij sinds kort een tweewekelijkse webkrant, die te lezen is op krachtvanutrecht.nl. Op deze webkrant publiceren wij kort nieuws en updates over onze lobby. De langer bestaande website van het Kracht van Utrecht initiatief bestemmen we voor experts en iedereen die graag de diepte in wil. 

Bronnenboek Regionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit

Daarom publiceren we op deze plek het Bronnenboek met verantwoording van onze analyse, werkwijze en resultaat van de Regionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit.

De regionale klimaattafel is een initiatief van burgers en gemeenteraadsleden uit verschillende gemeenten voor een duurzame aanpak van de mobiliteitsbehoefte in de Utrechtse regio. Streven is mobiliteit die leidt tot minder CO2-emissies, mobiliteit minder energie kost en meer openbare ruimte en natuur spaart.

Bekijk hier het Bronnenboek voor achtergronden en analyses van de Regionale Klimaattafel

 

Podium-avond 26 november: Proeftuin Duurzame Mobiliteit en Verstedelijking

poster utrecht_mobiliteit_in_balans_300De CO2 uitstoot van mobiliteit in de regio Utrecht stijgt almaar. Mobiliteit van autoverkeer zorgt voor maar liefst 40% van de totale CO2 uitstoot. De stad Utrecht zet sterk in op de fiets en de Uithoftram. Is Utrecht op de goede weg? Kom hierover meepraten dinsdag 26 november op de Proeftuin-avond Duurzame Mobiliteit en Verstedelijking, georganiseerd door de Kracht van Utrecht en Vidius studentenunie.

In de Regio Utrecht komen snelwegen, buslijnen, spoor- en fietsverbindingen samen. De regio is de spil in het vervoer in Nederland. In de stad neemt de druk op de openbare ruimte toe. Gemeenten en burgers werken aan het beperken van de schade voor klimaat, gezondheid en natuur. De woningbouwopgave is groot.

Burgerinitiatief Kracht van Utrecht draagt alternatieven en oplossingen aan en staat voor nieuwe vormen van democratie in de samenwerking tussen overheden en burgers. Voor meer focus op transitie naar duurzame mobiliteit, met een rechtvaardige verdeling van baten en lasten.

Doel van de Proeftuin-avond op dinsdag 26 november is de uitwisseling van kennis en inzichten tussen studenten, docenten, lectoren en experts. Het wordt zeker een leerzame, interessante debatavond! 

Thema’s die aan bod komen:

  • Hoe zien we mobiliteit in Utrecht in 2030 en 2040?
  • Hoe staat duurzame mobiliteit er in de stad op dit moment voor?
  • Welke vragen en thema’s leven er onder studenten en docenten?
  • Wat is de samenhang tussen duurzame mobiliteit, ruimtegebruik en democratie?
  • Wat kunnen de kennisinstellingen doen?

Toelichting op het programma:

VIDIUS studentenunie en Kracht van Utrecht presenteren zich kort. Daarna krijgen deelnemers onder leiding van docent en verbinder Adrie Mesch alle gelegenheid vragen te stellen en te debatteren over wat de stad voor de transitie naar Duurzame Mobiliteit nodig heeft.

Automobiliteit zorgt voor 40% van de totale CO2-uitstoot, voor ongezonde lucht in stad en regio en voor een enorme druk op de ruimte. In onze grote stad die voortdurend in ontwikkeling is, verschijnen steeds meer rode fietspaden, nieuwe stations, nieuwe buslijnen en binnenkort de Uithoftram! Beweegt Utrecht al de goede kant op? Hoe kunnen we nu doorpakken op duurzame, gezonde en actieve mobiliteit in de stad? Welke onderzoeksvragen leven er onder studenten en docenten?

Lees verder

Kerngroep Ring Utrecht: opnieuw opvoeren verbreding Ring Utrecht onzinnig

A27 bij_Lunetten_3Met verbazing heeft de Kerngroep Ring Utrecht het bericht vernomen dat de Rijksoverheid de verbreding van de Ring Utrecht (A12/A27) alsnog wil doorzetten. Dat uitgerekend dit plan weer uit de kast wordt gehaald op het moment dat alle zeilen moeten worden bijgezet om de natuur in ons land te redden en de stikstofuitstoot overal terug te dringen, klinkt als een slechte grap met enkel uitzichtloze procedures als gevolg.

In de brief met te nemen stikstofmaatregelen kondigde het kabinet aan om de "ruimte" die ontstaat door de snelheidsverlaging te gebruiken voor o.a. de verbreding van de Ring Utrecht. Er lijkt echter geen juridische basis te zijn voor het voornemen om de maatregelen vooral níet te gebruiken voor natuurherstel, maar voor allerlei bouwprojecten. Bovendien moeten maatregelen direct gerelateerd zijn aan het project waarvoor compensatie nodig is - hier de A27 verbreding - en dat is ook al niet het geval. Het is daarom nogal bizar om de Ring Utrecht verbreding weer boven water te halen. 

Snelheid naar 80 km/h en geen bakverbreding

De Kerngroep dringt als samenwerkingsverband van Utrechtse wijk-, natuur- en milieuorganisaties er bij kabinet en Tweede Kamer op aan om – in lijn met de algemene snelheidsverlaging op Rijkswegen – de maximumsnelheid op de Ring Utrecht terug te brengen naar 80 km/uur. En verder oplossingen te zoeken die ons Rijksmonument Amelisweerd en de natuur niet verder aantasten en te kiezen voor een ambitieuze aanpak voor fiets en OV in de Utrechtse regio.

Op 17 juli van dit jaar vernietigde de Raad van State het Tracébesluit voor de verbreding van de Ring Utrecht als direct uitvloeisel van de uitspraken van de Raad van State op 29 mei en het Europees Hof in november 2018. De reden voor vernietiging was de afwijzing van de PAS (Programmatische Aanpak Stikstof) als onderbouwing van de vereiste stikstofcompensatie. Het is niet moeilijk te begrijpen dat het opnieuw presenteren van hetzelfde plan nog veel kanslozer is omdat de stikstofcompensatie nu in het geheel niet is geregeld.

Nog afgezien van een aantal verdere juridische haken en ogen zal de stikstofruimte die wordt gecreëerd door de nu voorgestelde verlaging van de maximum snelheid al ruim worden opgesoupeerd door vele andere woningbouwprojecten die nu moeten worden vlotgetrokken. En als het Rijk dit plan echt wil doorzetten, gaat dat ten koste van woningbouw en andere sectoren. 

Lees verder

Stikstof-uitspraak Raad van State maakt ruimte voor duurzame mobiliteitskeuze in regio Utrecht

Analyse en visie vanuit het Kracht van Utrecht-initiatief, 29 juli 2019

Fietsdemonstratie tegen verbreding van de A27 in Utrecht (Neude, 2018)De hoogste bestuursrechter in Nederland heeft gesproken. De Raad van State vernietigde het Tracébesluit voor verbreding van de A27-A12 Ring Utrecht. Dit Tracébesluit is vernietigd omdat de Raad van State oordeelt dat de minister met het Programma Aanpak Stikstof (PAS) de natuur in Nederland en in Amelisweerd onvoldoende beschermt. De kwestie is nu niet meer onder de rechter, nu is de politiek aan zet.

Onze conclusie is: Verbreding van de A27 2x7 is een onbegaanbare weg.

Waar liggen de keuzes, wat te doen?

In de regio Utrecht kan nu met spoed, in UNed-verband, verder gewerkt worden aan de transitie naar Duurzame Mobiliteit; maar nu zonder de verbreding naar 2x7 rijstroken van de A27; zonder meer asfaltplannen voor autowegen; met meer aandacht voor het terugbrengen van CO2-uitstoot van het autoverkeer; met meer aandacht voor gezondheid en gezond stedelijk leven; met een snelle invoering van 80 km/uur op de snelwegen langs de steden in de regio. Werken aan een ambitieuze schaalsprong met een geïntegreerd loop / fiets / bus / tram / trein-knooppuntennetwerk voor regio en provincie. Daar denken wij graag in mee.

Daar hoort het Regionaal Economisch Programma van de 16 Utrechtse gemeenten (Het REP van de U16) ook bij; dat kan nu verder worden aangepast en ingevuld. Het nieuwe Utrechtse College van Gedeputeerde Staten kan nu een Provinciale Omgevingsvisie en een Provinciale Omgevingsverordening bouwen door veel meer rekening te houden met de klimaat- en gezondheidsopgave, gecombineerd met een nuttige en noodzakelijke transitie in Duurzame Mobiliteit. Ook daar denken we graag in mee.

Hoe gaat politiek Den Haag reageren? Waar ligt de ruimte?

Het Kabinet had al een Adviescollege PAS ingesteld. Deze Commissie Remkes gaat voorstellen maken voor het aanpassen van de PAS in nieuwe besluiten van het Kabinet. Dat gaat voor de grote projecten minimaal 11 maanden duren. Ondertussen zal het ministerie eigen voorstellen maken.

De Tweede Kamer en de Eerste Kamer hadden al eerder dit jaar de Klimaatwet aangenomen. Ook heeft de Tweede Kamer van het kabinet voorstellen ontvangen voor het Klimaatakkoord. Heel verrassend was dat het kabinet, ondanks verzet van minister Cora van Nieuwenhuizen, ook opties voor Rekeningrijden wil laten onderzoeken. Met ingangsdatum 2026.

Ook is duidelijk geworden dat het kabinet het Infrastructuurfonds wil ombouwen tot een Mobiliteitsfonds, ingangsdatum 01 januari 2021 (Bron: Brief aan Tweede Kamer 13 mei 2019).). Proeftuinen in Nederland moeten duidelijk gaan maken op welke wijze investeringen voor mobiliteit (fiets, bus, tram, trein of weg) moeten worden afgewogen. Utrecht proeftuin?

Komende weken zitten overheden met elkaar aan tafel. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat eigen voorstellen uitwerken. Krijgt Cora van Nieuwenhuizen nu alle ruimte van de Tweede Kamer om een nieuw Tracébesluit voor de verbreding van de A27 te gaan voorbereiden? 

Lees verder: wat geven we mee aan bestuur en politiek?

Raad van State vernietigt Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12!

plan verbreding_a27_vernietigdGewonnen! De Kerngroep Ring Utrecht is blij en tevreden met de vernietiging van het Tracébesluit Ring Utrecht A12/A27 door de Raad van State. Een enorme opsteker voor alle mensen die de afgelopen tien jaar zich op allerlei manieren hebben ingezet tegen deze snelwegverbreding. Het is een nog grotere overwinning voor de natuur in het algemeen en het bos van Amelisweerd in het bijzonder. Veel dank gaat uit naar Mobilisation for the Environment en de Vereniging Leefomgeving, die ons juridisch hebben ondersteund. 

Als reden voor de vernietiging geeft de Raad van State dat de uitspraak van het Europees Hof over de Programmatische Aanpak Stikstof tot gevolg heeft dat de voorziene toename van stikstofuitstoot niet toelaatbaar is. Daarmee valt de grond onder het Tracébesluit weg.
Lees de uitspraak hier: Uitspraak Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12.

Hoe verder?

Het hele plan is nu van tafel. Als het Rijk toch aan een soortgelijk plan wil vasthouden, duurt het naar onze inschatting zeker een jaar voordat er een nieuw Tracébesluit komt. De hele besluitvorming voor een nieuw plan moet opnieuw met de daarbij horende procedures, tot aan de Raad van State toe. De onderbouwing van een nieuw besluit moet plaatsvinden op gegevens op het moment van het besluit, waarschijnlijk 2020. Klimaatbeleid zou nu dus leidend moeten zijn.

We hopen dat het kabinet de conclusie trekt dat het plan met 2x7 rijstroken, vernietiging van het bos op Amelisweerd en duizenden andere bomen en niet te vergeten een verregaande aantasting van het leefklimaat in de aangrenzende wijken een onbegaanbare weg is. En dat er een ander plan op tafel moet komen in samenwerking met gemeente, provincie én bewoners. De Utrechtse regio groeit snel en de bereikbaarheidsopgave is groot. Laten Rijk, gemeente en provincie Utrecht zich nu richten op behoud en herstel van de natuur en tegelijk de bereikbaarheid verbeteren door te kiezen voor een ambitieuze schaalsprong voor het fiets- en openbaar vervoernetwerk in de regio. En voor de snelwegen met andere plannen komen. Om te beginnen met een maximum snelheid van 80 km/uur op de Ring.

Politiek is weer aan zet

Partijen in de tweede Kamer als D66 en de ChristenUnie en in zekere zin ook de gemeente en provincie onthielden zich tot dusverre van inzet voor alternatieven ‘omdat het onder de rechter is’. Nu het besluit is vernietigd, is er een nieuwe situatie. Rijk, provincie en gemeente zijn onder de noemer ‘U-NED’ bezig met bereikbaarheids- en vervoersplannen tot 2040. Een tot 2x7 verbrede Ring hoort daar dus nu niet meer bij. Dat betekent ook dat er € 1.200.000.000 vrij is gekomen.

Laten wij nu een besluit nemen waarbij bewoners, regionale partijen, gemeente en provincie van meet af aan worden betrokken. 

 

Regionale Klimaattafel: Naar een mobiliteit in regio Utrecht met minder CO2-uitstoot

regionale klimaattafel_utrechtRegionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit Utrechtse regio opgericht

De regionale klimaattafel is een initiatief van burgers en gemeenteraadsleden uit verschillende gemeenten voor een duurzame aanpak van de mobiliteitsbehoefte in de Utrechtse regio.

Streven is, vertelt mede-initiatiefnemer Jan Korff de Gidts van het Kracht van Utrecht initiatief, mobiliteit die "leidt tot minder CO2-emissies, minder energie kost, en meer (openbare) ruimte en natuur spaart."

Scenario's

De regionale klimaattafel is tot dusver drie keer bijeen geweest, in drukbezochte bijeenkomsten. Het aantal betrokken gemeenteraadsleden is gegroeid tot 30. Ze komen uit een breed spectrum van fracties van regio-gemeenten. Samen maken ze in de regionale klimaattafel scenario's om de CO2-uitstoot door het verkeer in de regio in 2030 te halveren, in aansluiting op wat minister Wiebes van Nederland vraagt.

Voorbeeldregio

In de regio Utrecht zorgt het auto- en vrachtverkeer voor zo'n 40% van de totale CO2-uitstoot. Het vraagt een flinke investering om die uitstoot omlaag te brengen. De regio wil in het af te sluiten Klimaatakkoord dolgraag als voorbeeldregio worden aangewezen. Dan krijgt de Regionale Klimaattafel de kans om hun plannen voor duurzame mobiliteit en duurzamer ruimtegebruik in de praktijk te brengen. En dus om te laten zien dat met een slim web van passend regionaal OV, (elektrische) fietsen en de auto als het niet anders kan, de mobiliteit in de regio Utrecht sterk kan verbeteren, met veel minder CO2-uitstoot.

Oplossingen voor duurzame mobiliteit

Jan Korff de Gidts benadrukt dat we als tafelgenoten niet tegen de auto zijn. "De auto heb je soms nodig, maar niet vanzelfsprekend altijd en overal. In de stad is de auto te gast. Verder zijn we vóór deelauto's, want daarmee kun je het autobezit beperken, zo blijkt. Kies dan voor elektrische deelauto's, waarvoor de gebruikers samen de benodigde groene stroom opwekken. We zetten in op elektrische fietsen, voor afstanden tot 15 km, op de bus, om makkelijker op stations te komen, en een regionaal railnet met meer Sprinters en snelle Intercity's.

Omslag

Jan Korff de Gidts signaleert een omslag in de manier waarop reizigers in de regio over mobiliteit nadenken. Steeds vaker stemmen ze hun vervoermiddel af op hun bestemming. Een mooi voorbeeld vindt hij de medewerkers van het Wilhelmina Kinderziekenhuis die met steun van hun werkgever een e-bike konden aanschaffen. In een app-groep maken ze afspraken om gezamenlijk van hun woonplaats Houten naar hun werk te fietsen. Gezonder, sneller en goedkoper! Voor goede plannen is meer kennis nodig van de behoeften en het gedrag van de regionale reiziger. Op initiatief van de Kracht van Utrecht gaat de Universiteit Utrecht daar nu onderzoek naar doen.

Besteed 1,2 miljard aan andere oplossingen

Korff de Gidts: "De 1,2 miljard euro die de verbreding van de A12/A27 rond de stad Utrecht moet kosten, zorgt voor veel meer extra CO2-uitstoot; dat geld kunnen we beter besteden aan alternatieve oplossingen. Wij willen als Utrechtse voorbeeldregio laten zien hoe we zonder verbredingen duurzaam mobiel kunnen blijven."

--

Belangstelling of meedenken?

Meld je aan via bij Jan Korff de Gidts Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 06 - 33 63 0344

 

Een nieuw Regionaal Platform Klimaataanpak en Duurzame mobiliteit voor Utrecht

Naar een regionale invulling van het Klimaatakkoord

Kracht van Utrecht & het KlimaatakkoordHet nog te sluiten Klimaatakkoord vergt regionale invulling. Dat blijkt uit de reactie van de vijf Klimaattafels, die hebben bijgedragen aan het eerste ontwerp van het Klimaatakkoord, dat op 10 juli j.l. aan het kabinet is aangeboden. Inmiddels is duidelijk dat er 33 regio's komen, die met elkaar een Regionale Energie Strategie gaan opstellen. Interessant is hoe de Leidse regio het heeft aangepakt. Daar zijn overheden, bewoners en bedrijven aan het uitwisselen welke maatregelen mogelijk zijn. Ook de Utrechtse regio gaat een Regionale Energie Strategie opstellen.

Daarom hebben we als Kracht van Utrecht het initiatief genomen een Regionaal Platform Klimaataanpak, Ruimte en Duurzame Mobiliteit te vormen. Doel: het beleid voor compact ruimtebeleid met duurzame mobiliteit positief beïnvloeden en reizigers een stem te geven. Het platform richt zich op de samenhang van ruimtegebruik en mobiliteit. CO2-reductie van het energiegebruik van woon- en werklocaties, de gebouwde omgeving, "wijken van het gas" e.d. laten we aan anderen over.

Scenario's over verduurzaming van mobiliteit

Het platform wil scenario's in beeld brengen. Wat zou het effect zijn als regio en stad Utrecht een louter auto-scenario zou volgen? Als Amelisweerd 14-baans + 100 km/u wordt? Wat is het effect op emissies van snelweg en stadswegen, ruimtegebruik, files? Welk effect bereiken we als we alleen koersen op een (e)fiets- of OV-scenario? Of een e-deelauto-op zonne-energie scenario? Welke elementen gebruiken we om een samenhangend Utrechts scenario met compact ruimtelijk beleid te schetsen? Hoe kunnen we het Rijk overtuigen dat we het in Utrecht kunnen fixen... Allemaal vragen voor het platform. We werken aan een stuurgroep met een kring van correspondenten op thema's en reizigers, die ervaringen en dromen uitwisselen over hun woonverkeer. Groen en Gezond Stedelijk Leven.

Dansen door de schalen 

Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 met 49% verlagen t.o.v. 1990. Deze klimaateisen vormen nog geen onderdeel van snelwegplannen, OV-studies en MER-rapportages. Klimaatbeleid vergt zowel een capaciteitssprong als een transitie, ook in Midden Nederland. Station Utrecht CS heeft bijvoorbeeld zowel een landelijke, regionale als Europese OV-functie. Reserveer dus ruimte op het spoor voor ICE/TGV-treinen naar Berlijn, Frankfurt en München. Ontwerp een regionaal robuust netwerk met knooppunten voor naadloze overstap en maak dit mogelijk met viersporigheid vanuit Utrecht CS in alle richtingen voor de vier stromen op het spoor: Europees, landelijk, regionaal en metropolitaan. Want de regio Utrecht groeit sterk naar bijna 1 miljoen inwoners in 2030 - van Woerden tot Zeist en van De Bilt tot Vianen.

CO2 voetafdruk van de Utrechtse U10 regio

Stad en regio werken samen in de U10, waar keuzes worden gemaakt in ruimtegebruik, mobiliteit en bebouwde omgeving. Klimaatbeleid vergt een compact ruimtelijk beleid met verkorting van reisafstanden en scherpe parkeernormen en lagere emissies. Daarbij hoort een schaalsprong voor fietsnetwerken, OV-rail en ketens van beide (de bekende first en last mile). Stuur dus op een sterke en slimme overstap voor OV-, rail-, fiets-, en autogebruik. Reistijden voor woonwerkverkeer in de Utrechtse regio en van/naar elders in de Randstad per OV moeten maximaal 45 minuten tot 1 uur zijn. Verhoog de betrouwbaarheid en reissnelheid voor fiets en openbaar vervoer en geef de effecten weer.

Lees verder: Feiten over Utrechts verkeer en CO2-emissies

Bijdrage Kracht van Utrecht aan de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord

Klimaatakkoord en Kracht van UtrechtOp 13 juni organiseerde het Klimaatakkoord ook in Utrecht een bijeenkomst om vanuit burgers en maatschappelijke organisaties, die niet vertegenwoordigd zijn in de deeltafels, input voor het Klimaatakkoord te leveren.

Dit is de bijdrage van het Kracht van Utrecht-initiatief voor het thema Mobiliteit, aangevuld met de Casus Amelisweerd/A27 en voorbeelden vanuit de regio Utrecht. Wij hebben onze bijdrage aan de voorzitter van de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord, Annemiek Nijhof, gestuurd. 

Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame bereikbaarheid, en een duurzame en gezonde ontwikkeling van de Utrechtse stadsregio. Wij richten ons daarbij vooral op personenmobiliteit. Wanneer 1 op de 7 automobilisten in de spits een andere keuze maakt en we fors investeren in zowel fiets- als OV-netwerken, verlichten we de overlast van het verkeer. Nieuwe wegen zijn zo niet nodig, ook geen verbreding van de bak in Amelisweerd.

Met de Kerngroep Ring Utrecht ziet de Kracht van Utrecht de plannen tot verbreding van de Ring Utrecht (A27/A12) ten koste van Amelisweerd en onze gezondheid als voorbeeld van een achterhaalde visie op bereikbaarheid en mobiliteit. Alleen vanuit een samenhangende aanpak van bereikbaarheid die uitgaat van de afspraken van het klimaatakkoord in Parijs komen wij tot oplossingen die zowel de leefbaarheid als de bereikbaarheid van de groeiende stadregio verbeteren en het behoud van Amelisweerd, een bijzonder natuurgebied met een grote cultuurhistorische waarde garanderen.

Samenhang van Klimaatakkoord en mobiliteit

Wij doen de volgende aanbevelingen, die we in zes punten verder toelichten: 

  1. Ga uit van duurzaam ruimtegebruik en hanteer de mobiliteitsladder (Ladder van Verdaas) als methodiek om tot CO2-reducties te komen;
  2. De samenhang van ruimtegebruik en mobiliteit kan zichtbaar worden gemaakt in Herkomst-Bestemmingspatronen (HB) van bijvoorbeeld autoforenzen in woonwerkverkeer;
  3. Deze methodiek maakt de belangrijkste actoren voor een duurzame transitie zichtbaar;
  4. Toelichting op de generieke opgave;
  5. Van landelijke opgave naar regionale aanpak;
  6. Maak Utrecht voorbeeld-stadsregio voor het Klimaatakkoord.

Lees verder voor onze aanbevelingen. 

Lees verder...