Stikstof-uitspraak Raad van State maakt ruimte voor duurzame mobiliteitskeuze in regio Utrecht

Analyse en visie vanuit het Kracht van Utrecht-initiatief, 29 juli 2019

Fietsdemonstratie tegen verbreding van de A27 in Utrecht (Neude, 2018)De hoogste bestuursrechter in Nederland heeft gesproken. De Raad van State vernietigde het Tracébesluit voor verbreding van de A27-A12 Ring Utrecht. Dit Tracébesluit is vernietigd omdat de Raad van State oordeelt dat de minister met het Programma Aanpak Stikstof (PAS) de natuur in Nederland en in Amelisweerd onvoldoende beschermt. De kwestie is nu niet meer onder de rechter, nu is de politiek aan zet.

Onze conclusie is: Verbreding van de A27 2x7 is een onbegaanbare weg.

Waar liggen de keuzes, wat te doen?

In de regio Utrecht kan nu met spoed, in UNed-verband, verder gewerkt worden aan de transitie naar Duurzame Mobiliteit; maar nu zonder de verbreding naar 2x7 rijstroken van de A27; zonder meer asfaltplannen voor autowegen; met meer aandacht voor het terugbrengen van CO2-uitstoot van het autoverkeer; met meer aandacht voor gezondheid en gezond stedelijk leven; met een snelle invoering van 80 km/uur op de snelwegen langs de steden in de regio. Werken aan een ambitieuze schaalsprong met een geïntegreerd loop / fiets / bus / tram / trein-knooppuntennetwerk voor regio en provincie. Daar denken wij graag in mee.

Daar hoort het Regionaal Economisch Programma van de 16 Utrechtse gemeenten (Het REP van de U16) ook bij; dat kan nu verder worden aangepast en ingevuld. Het nieuwe Utrechtse College van Gedeputeerde Staten kan nu een Provinciale Omgevingsvisie en een Provinciale Omgevingsverordening bouwen door veel meer rekening te houden met de klimaat- en gezondheidsopgave, gecombineerd met een nuttige en noodzakelijke transitie in Duurzame Mobiliteit. Ook daar denken we graag in mee.

Hoe gaat politiek Den Haag reageren? Waar ligt de ruimte?

Het Kabinet had al een Adviescollege PAS ingesteld. Deze Commissie Remkes gaat voorstellen maken voor het aanpassen van de PAS in nieuwe besluiten van het Kabinet. Dat gaat voor de grote projecten minimaal 11 maanden duren. Ondertussen zal het ministerie eigen voorstellen maken.

De Tweede Kamer en de Eerste Kamer hadden al eerder dit jaar de Klimaatwet aangenomen. Ook heeft de Tweede Kamer van het kabinet voorstellen ontvangen voor het Klimaatakkoord. Heel verrassend was dat het kabinet, ondanks verzet van minister Cora van Nieuwenhuizen, ook opties voor Rekeningrijden wil laten onderzoeken. Met ingangsdatum 2026.

Ook is duidelijk geworden dat het kabinet het Infrastructuurfonds wil ombouwen tot een Mobiliteitsfonds, ingangsdatum 01 januari 2021 (Bron: Brief aan Tweede Kamer 13 mei 2019).). Proeftuinen in Nederland moeten duidelijk gaan maken op welke wijze investeringen voor mobiliteit (fiets, bus, tram, trein of weg) moeten worden afgewogen. Utrecht proeftuin?

Komende weken zitten overheden met elkaar aan tafel. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat eigen voorstellen uitwerken. Krijgt Cora van Nieuwenhuizen nu alle ruimte van de Tweede Kamer om een nieuw Tracébesluit voor de verbreding van de A27 te gaan voorbereiden? 

Lees verder: wat geven we mee aan bestuur en politiek?

Raad van State vernietigt Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12!

plan verbreding_a27_vernietigdGewonnen! De Kerngroep Ring Utrecht is blij en tevreden met de vernietiging van het Tracébesluit Ring Utrecht A12/A27 door de Raad van State. Een enorme opsteker voor alle mensen die de afgelopen tien jaar zich op allerlei manieren hebben ingezet tegen deze snelwegverbreding. Het is een nog grotere overwinning voor de natuur in het algemeen en het bos van Amelisweerd in het bijzonder. Veel dank gaat uit naar Mobilisation for the Environment en de Vereniging Leefomgeving, die ons juridisch hebben ondersteund. 

Als reden voor de vernietiging geeft de Raad van State dat de uitspraak van het Europees Hof over de Programmatische Aanpak Stikstof tot gevolg heeft dat de voorziene toename van stikstofuitstoot niet toelaatbaar is. Daarmee valt de grond onder het Tracébesluit weg.
Lees de uitspraak hier: Uitspraak Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12.

Hoe verder?

Het hele plan is nu van tafel. Als het Rijk toch aan een soortgelijk plan wil vasthouden, duurt het naar onze inschatting zeker een jaar voordat er een nieuw Tracébesluit komt. De hele besluitvorming voor een nieuw plan moet opnieuw met de daarbij horende procedures, tot aan de Raad van State toe. De onderbouwing van een nieuw besluit moet plaatsvinden op gegevens op het moment van het besluit, waarschijnlijk 2020. Klimaatbeleid zou nu dus leidend moeten zijn.

We hopen dat het kabinet de conclusie trekt dat het plan met 2x7 rijstroken, vernietiging van het bos op Amelisweerd en duizenden andere bomen en niet te vergeten een verregaande aantasting van het leefklimaat in de aangrenzende wijken een onbegaanbare weg is. En dat er een ander plan op tafel moet komen in samenwerking met gemeente, provincie én bewoners. De Utrechtse regio groeit snel en de bereikbaarheidsopgave is groot. Laten Rijk, gemeente en provincie Utrecht zich nu richten op behoud en herstel van de natuur en tegelijk de bereikbaarheid verbeteren door te kiezen voor een ambitieuze schaalsprong voor het fiets- en openbaar vervoernetwerk in de regio. En voor de snelwegen met andere plannen komen. Om te beginnen met een maximum snelheid van 80 km/uur op de Ring.

Politiek is weer aan zet

Partijen in de tweede Kamer als D66 en de ChristenUnie en in zekere zin ook de gemeente en provincie onthielden zich tot dusverre van inzet voor alternatieven ‘omdat het onder de rechter is’. Nu het besluit is vernietigd, is er een nieuwe situatie. Rijk, provincie en gemeente zijn onder de noemer ‘U-NED’ bezig met bereikbaarheids- en vervoersplannen tot 2040. Een tot 2x7 verbrede Ring hoort daar dus nu niet meer bij. Dat betekent ook dat er € 1.200.000.000 vrij is gekomen.

Laten wij nu een besluit nemen waarbij bewoners, regionale partijen, gemeente en provincie van meet af aan worden betrokken. 

 

Regionale Klimaattafel: Naar een mobiliteit in regio Utrecht met minder CO2-uitstoot

regionale klimaattafel_utrechtRegionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit Utrechtse regio opgericht

De regionale klimaattafel is een initiatief van burgers en gemeenteraadsleden uit verschillende gemeenten voor een duurzame aanpak van de mobiliteitsbehoefte in de Utrechtse regio.

Streven is, vertelt mede-initiatiefnemer Jan Korff de Gidts van het Kracht van Utrecht initiatief, mobiliteit die "leidt tot minder CO2-emissies, minder energie kost, en meer (openbare) ruimte en natuur spaart."

Scenario's

De regionale klimaattafel is tot dusver drie keer bijeen geweest, in drukbezochte bijeenkomsten. Het aantal betrokken gemeenteraadsleden is gegroeid tot 30. Ze komen uit een breed spectrum van fracties van regio-gemeenten. Samen maken ze in de regionale klimaattafel scenario's om de CO2-uitstoot door het verkeer in de regio in 2030 te halveren, in aansluiting op wat minister Wiebes van Nederland vraagt.

Voorbeeldregio

In de regio Utrecht zorgt het auto- en vrachtverkeer voor zo'n 40% van de totale CO2-uitstoot. Het vraagt een flinke investering om die uitstoot omlaag te brengen. De regio wil in het af te sluiten Klimaatakkoord dolgraag als voorbeeldregio worden aangewezen. Dan krijgt de Regionale Klimaattafel de kans om hun plannen voor duurzame mobiliteit en duurzamer ruimtegebruik in de praktijk te brengen. En dus om te laten zien dat met een slim web van passend regionaal OV, (elektrische) fietsen en de auto als het niet anders kan, de mobiliteit in de regio Utrecht sterk kan verbeteren, met veel minder CO2-uitstoot.

Oplossingen voor duurzame mobiliteit

Jan Korff de Gidts benadrukt dat we als tafelgenoten niet tegen de auto zijn. "De auto heb je soms nodig, maar niet vanzelfsprekend altijd en overal. In de stad is de auto te gast. Verder zijn we vóór deelauto's, want daarmee kun je het autobezit beperken, zo blijkt. Kies dan voor elektrische deelauto's, waarvoor de gebruikers samen de benodigde groene stroom opwekken. We zetten in op elektrische fietsen, voor afstanden tot 15 km, op de bus, om makkelijker op stations te komen, en een regionaal railnet met meer Sprinters en snelle Intercity's.

Omslag

Jan Korff de Gidts signaleert een omslag in de manier waarop reizigers in de regio over mobiliteit nadenken. Steeds vaker stemmen ze hun vervoermiddel af op hun bestemming. Een mooi voorbeeld vindt hij de medewerkers van het Wilhelmina Kinderziekenhuis die met steun van hun werkgever een e-bike konden aanschaffen. In een app-groep maken ze afspraken om gezamenlijk van hun woonplaats Houten naar hun werk te fietsen. Gezonder, sneller en goedkoper! Voor goede plannen is meer kennis nodig van de behoeften en het gedrag van de regionale reiziger. Op initiatief van de Kracht van Utrecht gaat de Universiteit Utrecht daar nu onderzoek naar doen.

Besteed 1,2 miljard aan andere oplossingen

Korff de Gidts: "De 1,2 miljard euro die de verbreding van de A12/A27 rond de stad Utrecht moet kosten, zorgt voor veel meer extra CO2-uitstoot; dat geld kunnen we beter besteden aan alternatieve oplossingen. Wij willen als Utrechtse voorbeeldregio laten zien hoe we zonder verbredingen duurzaam mobiel kunnen blijven."

--

Belangstelling of meedenken?

Meld je aan via bij Jan Korff de Gidts Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 06 - 33 63 0344

 

Een nieuw Regionaal Platform Klimaataanpak en Duurzame mobiliteit voor Utrecht

Naar een regionale invulling van het Klimaatakkoord

Kracht van Utrecht & het KlimaatakkoordHet nog te sluiten Klimaatakkoord vergt regionale invulling. Dat blijkt uit de reactie van de vijf Klimaattafels, die hebben bijgedragen aan het eerste ontwerp van het Klimaatakkoord, dat op 10 juli j.l. aan het kabinet is aangeboden. Inmiddels is duidelijk dat er 33 regio's komen, die met elkaar een Regionale Energie Strategie gaan opstellen. Interessant is hoe de Leidse regio het heeft aangepakt. Daar zijn overheden, bewoners en bedrijven aan het uitwisselen welke maatregelen mogelijk zijn. Ook de Utrechtse regio gaat een Regionale Energie Strategie opstellen.

Daarom hebben we als Kracht van Utrecht het initiatief genomen een Regionaal Platform Klimaataanpak, Ruimte en Duurzame Mobiliteit te vormen. Doel: het beleid voor compact ruimtebeleid met duurzame mobiliteit positief beïnvloeden en reizigers een stem te geven. Het platform richt zich op de samenhang van ruimtegebruik en mobiliteit. CO2-reductie van het energiegebruik van woon- en werklocaties, de gebouwde omgeving, "wijken van het gas" e.d. laten we aan anderen over.

Scenario's over verduurzaming van mobiliteit

Het platform wil scenario's in beeld brengen. Wat zou het effect zijn als regio en stad Utrecht een louter auto-scenario zou volgen? Als Amelisweerd 14-baans + 100 km/u wordt? Wat is het effect op emissies van snelweg en stadswegen, ruimtegebruik, files? Welk effect bereiken we als we alleen koersen op een (e)fiets- of OV-scenario? Of een e-deelauto-op zonne-energie scenario? Welke elementen gebruiken we om een samenhangend Utrechts scenario met compact ruimtelijk beleid te schetsen? Hoe kunnen we het Rijk overtuigen dat we het in Utrecht kunnen fixen... Allemaal vragen voor het platform. We werken aan een stuurgroep met een kring van correspondenten op thema's en reizigers, die ervaringen en dromen uitwisselen over hun woonverkeer. Groen en Gezond Stedelijk Leven.

Dansen door de schalen 

Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 met 49% verlagen t.o.v. 1990. Deze klimaateisen vormen nog geen onderdeel van snelwegplannen, OV-studies en MER-rapportages. Klimaatbeleid vergt zowel een capaciteitssprong als een transitie, ook in Midden Nederland. Station Utrecht CS heeft bijvoorbeeld zowel een landelijke, regionale als Europese OV-functie. Reserveer dus ruimte op het spoor voor ICE/TGV-treinen naar Berlijn, Frankfurt en München. Ontwerp een regionaal robuust netwerk met knooppunten voor naadloze overstap en maak dit mogelijk met viersporigheid vanuit Utrecht CS in alle richtingen voor de vier stromen op het spoor: Europees, landelijk, regionaal en metropolitaan. Want de regio Utrecht groeit sterk naar bijna 1 miljoen inwoners in 2030 - van Woerden tot Zeist en van De Bilt tot Vianen.

CO2 voetafdruk van de Utrechtse U10 regio

Stad en regio werken samen in de U10, waar keuzes worden gemaakt in ruimtegebruik, mobiliteit en bebouwde omgeving. Klimaatbeleid vergt een compact ruimtelijk beleid met verkorting van reisafstanden en scherpe parkeernormen en lagere emissies. Daarbij hoort een schaalsprong voor fietsnetwerken, OV-rail en ketens van beide (de bekende first en last mile). Stuur dus op een sterke en slimme overstap voor OV-, rail-, fiets-, en autogebruik. Reistijden voor woonwerkverkeer in de Utrechtse regio en van/naar elders in de Randstad per OV moeten maximaal 45 minuten tot 1 uur zijn. Verhoog de betrouwbaarheid en reissnelheid voor fiets en openbaar vervoer en geef de effecten weer.

Lees verder: Feiten over Utrechts verkeer en CO2-emissies

Bijdrage Kracht van Utrecht aan de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord

Klimaatakkoord en Kracht van UtrechtOp 13 juni organiseerde het Klimaatakkoord ook in Utrecht een bijeenkomst om vanuit burgers en maatschappelijke organisaties, die niet vertegenwoordigd zijn in de deeltafels, input voor het Klimaatakkoord te leveren.

Dit is de bijdrage van het Kracht van Utrecht-initiatief voor het thema Mobiliteit, aangevuld met de Casus Amelisweerd/A27 en voorbeelden vanuit de regio Utrecht. Wij hebben onze bijdrage aan de voorzitter van de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord, Annemiek Nijhof, gestuurd. 

Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame bereikbaarheid, en een duurzame en gezonde ontwikkeling van de Utrechtse stadsregio. Wij richten ons daarbij vooral op personenmobiliteit. Wanneer 1 op de 7 automobilisten in de spits een andere keuze maakt en we fors investeren in zowel fiets- als OV-netwerken, verlichten we de overlast van het verkeer. Nieuwe wegen zijn zo niet nodig, ook geen verbreding van de bak in Amelisweerd.

Met de Kerngroep Ring Utrecht ziet de Kracht van Utrecht de plannen tot verbreding van de Ring Utrecht (A27/A12) ten koste van Amelisweerd en onze gezondheid als voorbeeld van een achterhaalde visie op bereikbaarheid en mobiliteit. Alleen vanuit een samenhangende aanpak van bereikbaarheid die uitgaat van de afspraken van het klimaatakkoord in Parijs komen wij tot oplossingen die zowel de leefbaarheid als de bereikbaarheid van de groeiende stadregio verbeteren en het behoud van Amelisweerd, een bijzonder natuurgebied met een grote cultuurhistorische waarde garanderen.

Samenhang van Klimaatakkoord en mobiliteit

Wij doen de volgende aanbevelingen, die we in zes punten verder toelichten: 

  1. Ga uit van duurzaam ruimtegebruik en hanteer de mobiliteitsladder (Ladder van Verdaas) als methodiek om tot CO2-reducties te komen;
  2. De samenhang van ruimtegebruik en mobiliteit kan zichtbaar worden gemaakt in Herkomst-Bestemmingspatronen (HB) van bijvoorbeeld autoforenzen in woonwerkverkeer;
  3. Deze methodiek maakt de belangrijkste actoren voor een duurzame transitie zichtbaar;
  4. Toelichting op de generieke opgave;
  5. Van landelijke opgave naar regionale aanpak;
  6. Maak Utrecht voorbeeld-stadsregio voor het Klimaatakkoord.

Lees verder voor onze aanbevelingen. 

Lees verder...

Herkomst bestemmingsonderzoek autoforenzen toont potentieel voor meer fiets en OV

autoforenzen nederland_2010_2016_400Nieuwe kaarten maken zichtbaar waar kansen liggen voor minder autokilometers en meer fiets en OV

Hoe zou je vanuit Utrecht met het oog op mobiliteit kunnen bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen van het kabinet?

Die bijdrage kan bestaan uit een verschuiving naar een meer duurzame mobiliteit met minder autokilometers en meer fiets en OV-gebruik in stad en regio. Stapsgewijs, waardoor er uiteindelijk een echte schaalsprong wordt gemaakt in duurzame, levensvatbare mobiliteit.

Maar hoe maak je nu zichtbaar waar je de meeste kansen ziet voor minder autokilometers en meer fiets en OV? 

Kansen in beeld brengen: visualisatie Utrechtse autoforenzen

We kunnen nu splinternieuwe kaartjes laten zien. Ze zijn opgesteld met gegevens die het CBS en het PBL ons dit voorjaar ter beschikking stelden. Het zijn in de eerste plaats geanonimiseerde gegevens van doorlopend uitgevoerd herkomst-bestemmingsonderzoek van het CBS. Het PBL heeft vervolgens voor ons CBS-data voor de jaren 2010 - 2016 per woon- of werkgemeente aangeleverd, mede omdat het PBL al in 2014 analyses voor eerdere jaren had uitgevoerd.

Op kaart 1 (links) zie je de gemiddelde dagelijkse pendel van autoforenzen in Nederland, in ochtend- en avondspits. Wat opvalt is dat de pendel gecentreerd is rond de grote steden. Alle hoofdsteden van Nederland vormen het centrum van de pendel, logisch want daar wordt of gewoond of gewerkt. Je ziet het dagelijkse woon-werkverkeer per auto in het beeld terug.

Analyse: woon-werk autoforenzen 2010 - 2016 (landelijk)

autoforenzen nederland_2010_2016

Het kaartje van auto forensisme in heel Nederland laat zien dat er niet veel forensenstromen van voldoende omvang zijn die de provincie Utrecht passeren. Woon-Werk forensisme speelt zich vooral af binnen stadsgewesten en tussen aanpalende stadsgewesten. Hilversum vormt een logische uitzondering omdat het grotendeels door de Provincie Utrecht omsloten is. Verder heeft Amsterdam een aantal connecties o.a. met Apeldoorn en Arnhem die waarschijnlijk door Utrecht lopen. Van de Amsterdam connecties met Rotterdam en Breda is niet zeker of Utrecht gepasseerd wordt. Maar veel meer is het niet.

Onze conclusie uit kaart 1(landelijk, links) is dat het Utrechtse wegennet van stad, provincie én Rijk, naast het vrachtverkeer, vooral wordt gebruikt door het woonwerkverkeer van automobilisten die in Utrecht wonen of werken. De sleutel voor duurzame oplossingen ligt dus in onze eigen regio en provincie! Het is dus niet terecht dat alleen het Rijk beslist over investeringen in infrastructuur.

Ook het ministerie zou dit inzicht moeten toepassen. In de Startnotitie Ring Utrecht van het ministerie, alweer uit 2008, lezen we op pagina 18: "Circa 30-40% van het verkeer op de Ring Utrecht is doorgaand ten opzichte van de provincie Utrecht." Dat wil zeggen dat 60 tot 70% van het verkeer op de stad en provincie gericht is. 

Dit inzicht komt overeen met de goed onderbouwde stelling dat de meeste verplaatsingen gemaakt worden binnen de 20 kilometer. Verplaatsingen waarvoor - tenminste voor een deel van de automobilisten - een duurzaam en actief alternatief beschikbaar is, bijvoorbeeld de eigen fiets of e-bike van de zaak. 

Lees verder...

Utrecht gezond en sterk door regionale mobiliteitsoplossingen

A27 foliegedeelte_CorvanAngelen_300De Kerngroep Ring Utrecht (KRU) is tegen de voorgestelde verbreding van de rijksweg A27 en tunnelbak bij Amelisweerd (ring Utrecht) omdat onze leefomgeving en recreatie -en natuurgebieden zoals Amelisweerd onherstelbaar zullen worden aangetast. Wij vinden dat de negatieve impact van dit project niet meer in verhouding staat tot de toegevoegde waarde ervan.

Wij vinden ook dat de discussie over de verbreding van de A27 een “wake-up call” is voor de stad én de regio Utrecht. De KRU signaleert een urgente behoefte aan een krachtig regionaal mobiliteitsbeleid dat de groeiende vraag op een passende manier kan opvangen waardoor de verbreding van A27 en de bak overbodig wordt en het Rijk afziet van dit project.

Visie KRU

Alleen door mobiliteit tijdig en op regionaal niveau te organiseren kan Utrecht in de toekomst bereikbaarheid garanderen en zich blijven ontwikkelen als een sterke, aantrekkelijke en gezonde regio van Nederland. Dit vraagt om een schaalsprong in denken en doen in Utrecht waarbij stad en regio nauwer samenwerken aan een gezonde toekomst.

Wij willen snel een intensievere en effectievere samenwerking tussen Gemeente Utrecht, omliggende gemeenten, de Provincie en het Rijk, om te komen tot een ambitieus en uitvoerbaar bereikbaarheidsplan voor de Utrechtse regio. Dit plan koppelt de belangrijkste knelpunten aan concrete projecten van voldoende schaalgrootte die op kortere en langere termijn oplossingen bieden voor de regio met aantoonbaar nut en noodzaak voor Provincie en Rijk.

Oproep

Wij nodigen lokale politieke partijen, bestuurders, burgerinitiatieven, belangenorganisaties, individuen en andere belanghebbenden uit ons standpunt te delen door de urgentie uit te spreken van een regionaal gedragen mobiliteitsvisie die ondersteund wordt met krachtig beleid en concrete projecten in de regio Utrecht.

Oplossingen voor duurzame mobiliteit

KRU is ervan overtuigd dat goede oplossingen bestaan uit een sterke en slimme combinatie van regionale infrastructuur voor fiets, OV en auto zodat er voor iedere behoefte en onder alle omstandigheden opties zijn. KRU geeft waar mogelijk de voorkeur aan duurzame en gezonde vormen van mobiliteit met de minste impact op klimaat en leefmilieu, zoals o.a. ontwikkeld door Kracht van Utrecht (KvU).

--

Bron en meer informatie: Kerngroep Ring Utrecht

 

 

Studenten maken wiskundig model voor optimale bereikbaarheid Utrecht Science Park

presentatie opdracht_wiskundestudenten_bij_presentatie_opdracht_kvuOp 16 februari is het startsein gegeven om een wiskundig model te maken waarin de optimale bereikbaarheid van De Uithof zal worden weergegeven. Zes wiskundestudenten van de Universiteit Utrecht werken aan die vraag in opdracht van de Kracht van Utrecht. 

De oplossing om de bereikbaarheid te verbeteren wordt tot nu toe gezocht in het oplossen van het probleem per modaliteit (vervoermiddel), zoals meer asfalt voor de auto. Er is nog geen model dat aangeeft welke balans er tussen de modaliteiten zou moeten zijn om al het verkeer het meest optimaal te laten doorstromen tijdens de drukke uren.

Waar stad en regio Utrecht heel erg behoefte aan hebben, is een verdere verbetering en versterking van fietsroutes en (gebruik van) openbaar vervoer.  Nieuwe tramlijnen, meer capaciteit bij bestaand openbaar vervoer, snelle fietsverbindingen en goede fietsenstallingen. Zo ontwikkelen we een beter en prettiger alternatief voor autogebruik: verkeersveiliger, efficienter qua ruimtegebruik, minder geluidhinder en luchtvervuiling. 

Op het Utrecht Science Park zijn dagelijks 40.000 mensen actief. De groei van dit aantal gaat in een korte tijd waarschijnlijk naar de 60.000. De grote vraag is hoe deze mensen dagelijks deze omgeving kunnen bereiken en verlaten.

De afname van het autoverkeer geeft lucht op de wegen die er al liggen. Maar welke verhouding, tussen welke grenzen, zouden de modaliteiten voor het Utrecht Science Park wiskundig het best zijn? De zes studenten zijn bezig met deze prangende vraag op een onafhankelijke wijze te beantwoorden. Een tussenbericht, een week na de start van begeleider Rob Bisseling:

"Ik zit op dit moment bij de groep van de Kracht van Utrecht en zij zijn goed bezig, data verzamelen, het probleem afbakenen. Ze zijn gemotiveerd."

--

Bekijk de korte presentatie van Cor van Angelen en Gerard Cats die de wiskundestudenten ter introductie kregen.