Studenten maken wiskundig model voor optimale bereikbaarheid Utrecht Science Park

presentatie opdracht_wiskundestudenten_bij_presentatie_opdracht_kvuOp 16 februari is het startsein gegeven om een wiskundig model te maken waarin de optimale bereikbaarheid van De Uithof zal worden weergegeven. Zes wiskundestudenten van de Universiteit Utrecht werken aan die vraag in opdracht van de Kracht van Utrecht. 

De oplossing om de bereikbaarheid te verbeteren wordt tot nu toe gezocht in het oplossen van het probleem per modaliteit (vervoermiddel), zoals meer asfalt voor de auto. Er is nog geen model dat aangeeft welke balans er tussen de modaliteiten zou moeten zijn om al het verkeer het meest optimaal te laten doorstromen tijdens de drukke uren.

Waar stad en regio Utrecht heel erg behoefte aan hebben, is een verdere verbetering en versterking van fietsroutes en (gebruik van) openbaar vervoer.  Nieuwe tramlijnen, meer capaciteit bij bestaand openbaar vervoer, snelle fietsverbindingen en goede fietsenstallingen. Zo ontwikkelen we een beter en prettiger alternatief voor autogebruik: verkeersveiliger, efficienter qua ruimtegebruik, minder geluidhinder en luchtvervuiling. 

Op het Utrecht Science Park zijn dagelijks 40.000 mensen actief. De groei van dit aantal gaat in een korte tijd waarschijnlijk naar de 60.000. De grote vraag is hoe deze mensen dagelijks deze omgeving kunnen bereiken en verlaten.

De afname van het autoverkeer geeft lucht op de wegen die er al liggen. Maar welke verhouding, tussen welke grenzen, zouden de modaliteiten voor het Utrecht Science Park wiskundig het best zijn? De zes studenten zijn bezig met deze prangende vraag op een onafhankelijke wijze te beantwoorden. Een tussenbericht, een week na de start van begeleider Rob Bisseling:

"Ik zit op dit moment bij de groep van de Kracht van Utrecht en zij zijn goed bezig, data verzamelen, het probleem afbakenen. Ze zijn gemotiveerd."

--

Bekijk de korte presentatie van Cor van Angelen en Gerard Cats die de wiskundestudenten ter introductie kregen.