Problemen voor Qbuzz op buslijn 28 tussen binnenstad en De Uithof

Elektrische bus_Optare_museumlijn_300De eerste werkweek zit er op voor Qbuzz, de nieuwe bus- en tramvervoerder in Utrecht. En natuurlijk zijn er opstartproblemen te over. Niet verwonderlijk natuurlijk. Er is een nieuwe dienstregeling en er zijn veel nieuwe bussen waar chauffeurs aan moeten wennen. Opvallend waren de vele klachten over lijn 28, de voormalige bus 11 naar De Uithof. Op dit traject reed GVU met lange, dubbelgelede bussen. Nu zijn het schonere, maar een stuk kortere enkelgelede bussen. Bovendien rijden ze in de spits niet allemaal naar De Uithof. Voordelen zijn er ook: de bussen zijn veel stiller. Dat geldt zeker voor de drie elektrische bussen die op de Museumlijn rijden. Maar verder is het vooral wennen.

Overstappen in Rijnsweerd en lang wachten op de bus

In de spits rijdt de helft van de bussen op lijn 28 niet verder dan Rijnsweerd. Het betekent dat reizigers voor De Uithof over moeten stappen op een andere bus. Dat was even schrikken voor de chauffeur van streeklijn 281, toen zijn bus werd overspoeld door reizigers naar De Uithof, schrijft Vincent Botrop op twitter. Een tweede, hopelijk tijdelijk probleem, is dat er regelmatig bussen niet op komen dagen. Meerdere mensen melden op twitter dat ze 20 a 30 minuten hebben staan wachten, terwijl er volgens dienstregeling in de spits elke 3 minuten een bus komt (voorbeeld 1 en voorbeeld 2). En 20 minuten is lang; je fietst immers in een kwartiertje naar de binnenstad. Een strakke dienstregeling is mooi, maar het moet wel uitvoerbaar zijn. 

Overvolle bussen op lijn 28

Qbuzz minderfijnstof_300"Ik stond tegen de deur aan geplet van Neude naar Rijnsweerd" (Sophie op twitter). Daarmee komen we bij probleem nummer drie: de bussen die rijden zijn vaak overvol. Zo vol, dat ze soms haltes voorbijrijden als er niemand meer inpast. Reizigers waarschuwen zelfs voor flauwvallen. Hopelijk is dit een tijdelijk probleem. Er zijn namelijk voor deze lijn nog geen nieuwe dubbelgelede bussen. Wegens de luchtkwaliteit, de uitstoot van fijnstof, rijdt Qbuzz niet meer met de oude, viezere bussen. Maar het zorgt wel voor een capaciteitsprobleem. De vervoersvraag tussen stad en De Uithof is nu eenmaal enorm. Ook lijn 12 blijft overvol in de spits. En naar verwachting zal dat alleen maar erger worden; De Uithof is immers flink aan het uitbreiden.

Weinig klachten?

In een artikel van RTV-Utrecht meldde reizigersorganisaties en Qbuzz zelf dat ze niet of nauwelijks klachten hadden binnengekregen. Niets is minder waar natuurlijk. De website TotalOV is een van de betere bronnen. Zij kregen veel klachten binnen en hebben per dag een klachtenlijst bijgehouden

Wellicht zal de situatie verbeteren op het moment dat Qbuzz nieuwe dubbelgelede bussen laat rijden op lijn 28. Maar de kwestie toont vooral aan hoe erg we de Uithoftram nodig hebben. Deze is er pas in 2018 (later als we niet uitkijken). Onze boodschap aan gemeente en Bestuur Regio Utrecht is daarom: Probeer de Uithoflijn naar voren te halen. De Uithof heeft het nodig, zeker over een paar jaar. 

---

Links: 

Website vervoerder Qbuzz / U-OV (dienstregeling en andere info)

Opdrachtgever (concessie) Regio Utrecht

Website TotalOV- klachten over Utrechts OV

Tekst en foto's: Olivier Beens