Verkiezingsdebat Stationsgebied - visie van de Utrechtse politiek op bereikbaarheid

Debat MolendeSter_1_300Afgelopen woensdag in Houtzaagmolen de Ster hield Ontwikkelgroep Lombok Centraal een interessant verkiezingsdebat over het stationsgebied. Onder prima leiding van voorzitter Frans Soeterbroek gaf de Utrechtse politiek haar visie op bereikbaarheid. Een overzicht van uitspraken die bij ons zijn blijven hangen. 

Hoe bereikbaar wil je het hebben? 

Bram Fokke (D66) is duidelijk: het Utrechtse stationsgebied is de best bereikbare plek van Nederland. Autobereikbaarheid is daarom van minder belang. Het stationsgebied kan af met een stuk minder asfalt. Ook de nieuwe partij Nederland Duurzaam ziet autobereikbaarheid als een achterhaald idee. Bart Beerlage (PvdA): "We hebben zorgen over de A27, maar ook in de stad ligt erg veel asfalt. Dat zouden we moeten opruimen." En Pepijn Zwanenberg (GL) voegt hier aan toe:

"Wij willen bewoners maximaal de ruimte geven om invulling te geven aan het Westplein gebied; onderdeel daarvan is dat er een deel van het asfalt uit gaat." 

De rechterzijde van de politiek heeft uiteraard een andere visie. Sander van Waveren (CDA): "Over vijftien á twintig jaar zijn auto's schoon; geef ze dan de ruimte en gooi nu niet alles dicht." André van Schie (VVD): "Wij willen alles in orde maken voor de fiets, OV en de auto; als je dat doet kiezen mensen vanzelf voor het juiste vervoermiddel: de auto als ze iets moeten vervoeren en de fiets bij mooi weer." Maar de kern lijkt toch in autobereikbaarheid te zitten. Van Schie: "Wij willen geld verdienen in de 2e fase van het stationsgebied. En die kantoren komen er alleen maar met een goede autobereikbaarheid." Zwanenberg (GL) vindt dat onzin: "Utrecht is een van de sterkste regio's van Europa. Als bedrijven zich bij ons willen vestigen, mogen wij een paar voorwaarden stellen: U komt met het OV!"

Op de uitspraak van Van Schie - "Ik wil dat mensen de keuze hebben om de auto te pakken" - reageerde het publiek fel: Wij willen de keuze hebben om schone lucht in te ademen! 

Autoluw, autovrij?

Jan Korff de Gidts deed namens de Kracht van Utrecht ook een duit in het zakje. "Waarom moeten er zoveel auto's langs het station van de Westzijde van onze stad naar de Oostzijde? Omdat het nu de snelste route is. Maar uit oogpunt van bereikbaarheid hoeft dat helemaal niet. Laat de auto's uit het Westen ook in het Westen. Noem het Westplein het Lombokplein en maak het autoluw of autovrij."

Zelfs voor de VVD is een autovrij centrum denkbaar, maar dan wel met een flink aantal parkeergarages op loopafstand van alle bestemmingen in de binnenstad. En daar wringt natuurlijk de schoen. Want waar zouden die parkeergarages nog passen in onze stad? En hoe komen de auto's daar dan? Iemand uit het publiek reageerde: "Ja fijn, een stukje autovrij voor rijke mensen, maar de rest van stad dan? Zitten wij in de fijnstof!" Lees verder...

 

En de Westpleintunnel?

Debat MolendeSter_2_300Tim Schipper (SP) legt uit: "In 2004 was de Utrechtse politiek unaniem voor. Wij zijn nu nog steeds voor een tunnel onder het Westplein, maar de financiering is echt een probleem." Bart Beerlage (PvdA): "Ook volgens de meest optimistische verkeersprognoses blijft de leefbaarheid van het Westplein een probleem. De ambitie van een tunnel moet je dus houden." Voor VVD en CDA is de financiering een kwestie van forse keuzes maken.

Bram Fokke (D66) is duidelijk over de tunnel: "Wij gaan die financiering de komende vier jaar niet rond krijgen; die belofte doe ik dan ook niet." Maar er is een diepere kwestie. Want waar wil je al die auto's door een tunnel naar toe sturen? Catharijnesingel, Weerdsingel, Amsterdamsestraatweg? Bram Fokke (D66):

"Een tunnel lost het ruimteprobleem op het plein op; maar niet het autoprobleem... Op deze manier blijf je tunnels bouwen."

Een put voor wethouder Lenting?

De heren waren unaniem over de rol van Corio en Jaarbeurs. Van Schie (VVD): "Het zijn professionals die keihard geld willen verdienen; als je niet oppast, dan..." Pepijn Zwanenberg (GL) heeft nog een woordje over voor de voormalig wethouder Lenting, die een dag voor de verkiezingen in 2004 de (nu knellende) contracten met Corio tekende: "Ik wil altijd nog eens een put naar hem vernoemen." Volgens Jan Korff de Gidts (Kracht van Utrecht) is het POS (Projectorganisatie Stationsgebied - met daarin Corio, Jaarbeurs, NS, ProRail en gemeente) een rare club, een koninkrijkje dat zich weinig aantrekt van de gemeenteraad. Opheffen dan maar? De raadsleden leken - frappant genoeg - instemmend te knikken. 

Dan toch maar een grotere rol van burgers in de planvorming? Pepijn Zwanenberg (GL): "Burgers moeten een beslissende en doorslaggevende rol hebben in de structuurvisie stationsgebied tweede fase." Daar zijn wij het zeker mee eens. Jan Korff de Gidts voegt toe:

"Het Comité van Zijst krijgt nu professionele ondersteuning om hun plannen uit te werken. Dat is de juiste manier om met burgerparticipatie om te gaan". 

--- 

Organisatie debat: Ontwikkelgroep Lombok Centraal.

Foto's van Sebastiaan ter Burg op fotosite Flickr.com

Terugblik van Herbert Boland van Bouwput Utrecht: Een prettige vorm van Tunnelvisie

Tekst: Olivier Beens (overname toegestaan met vermelding van auteur en bron)

1e Foto: © Dirk van Haastrecht

Filmpje "Verbind West, auto's onderlangs" (Ontwikkelgroep Lombok Centraal):

Mollydef from Peter van Dorst on Vimeo.