Het grote compromis van Zurich: ruimte voor tram en voetganger en de auto gedoseerd

Sturen met parkeerbeleid, autodosering en tramnetwerk

Zurich Streetfilms_screenshot_300In mobiliteitsland was de Zwitserse stad Zurich mij niet echt bekend. Het is bijvoorbeeld niet een van de grote fietssteden in Europa. Maar ze hebben daar wel iets heel bijzonders gedaan. In de jaren 90 woedde er een grote strijd rond de vele auto's in de stad en het parkeerbeleid. De stad besloot - in wat The Great Compromise is gaan heten - om het aantal parkeerplaatsen vast te zetten. Dat wil zeggen: voortaan wordt elke nieuwe parkeerplaats gecompenseerd met het opheffen van een andere. 

Autodosering

Zurich kreeg 4500 tellussen in het wegdek, om overal in de stad het aantal auto's te meten. Aan de hand van die gegevens doseert de stad sindsdien auto's op de toegangswegen aan de randen van Zurich. Het betekent dat automobilisten bij een teveel aan auto's moeten wachten om de stad binnen te komen. Eenmaal binnen stroomt het autoverkeer wel goed door. Maar gezien het beperkte aantal autoparkeerplaatsen, ben je met het OV waarschijnlijk sneller op je eindbestemming. 

Om de stad bereikbaar te houden is er veel OV (trein, tram, bus) in Zurich. Met name het hoogfrequente tramnetwerk - 15 lijnen - is indrukwekkend. Ook lopen de Zwitsers opvallend veel. Straten waar voorheen de ruimte aan auto's was voorbehouden, zijn nu prettige winkelstraten. De fiets is ook in opkomst in deze heuvelachtige stad. Maar daar is nog wel wat winst te behalen. Er zijn nog maar weinig vrijliggende fietspaden. 

Het Amerikaanse Streetfilms filmde een mooi portret van Zurich. Aangezien wij in Utrecht sterk behoefte hebben aan meer trams en autodosering al een tijdje op de politieke agenda staat, is het goed om dit praktijkvoorbeeld uit Zurich eens goed te bekijken. 

Zurich: Where People Are Welcome and Cars Are Not from STREETFILMS on Vimeo.