Het Ledig Erf als testcase voor Utrechts fietsbeleid - ruimte voor fiets en voetganger
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 03 november 2014 13:35
Het Utrechtse verkeersbeleid heeft een paar mooie doelstellingen, zoals: We stimuleren het gebruik van de fiets. En hoe dichter je bij de binnenstad komt, hoe meer het ruimtegebruik moet worden aangepast aan voetganger en fietser. De praktijk is op veel plaatsen nog anders.
Poort van de binnenstad
Het drukke Ledig Erf kun je rustig een poort van de binnenstad noemen. Maar het is tegelijk een gebied waar vele duizenden fietsers zich elke dag in alle richtingen doorheen worstelen; een verkeerskluwen die verder uit vele auto's en bussen bestaat. Vlakbij, aan het einde van de Catharijnesingel, is de lucht zo'n beetje de smerigste van de hele stad. Bij het Ledig Erf sta je als fietser doorgaans minuten voor verkeerslichten te wachten; op de meest onhandige opstelplekken en ook 's avonds als er weinig auto's en nog minder bussen rijden. Geen wonder dat fietsers in de verleiding komen om door rood te rijden.
Actie op 8 oktober
Op woensdagochtend 8 oktober voerden wij als 'Kracht van Utrecht' actie samen met de Fietsersbond. Iedere wachtende fietser kreeg een krentenbol. De wachttijden zijn inderdaad zo lang dat je die ter plekke kon opeten. Er was sympathie alom voor de actie, en veel publiciteit. Dat is mooi, maar het wordt nu tijd dat er ook echt iets gebeurt.
Ledig Erf: verbinding tussen binnenstad en station Vaartsche Rijn
Wanneer je het Ledig Erf ook vanuit toekomstige ontwikkelingen bekijkt, besef je pas echt dat er eens met een frisse blik moet worden gekeken. In een stad die aan beide uiteinden - Leidsche Rijn en De Uithof – groeit en waar ook op nabije fietsafstand aan het Merwedekanaal en in het Jaarbeursgebied nogal wat gaat gebeuren wordt het juist hier een drukte van belang! Binnen een jaar of twee wordt het station Vaartsche Rijn geopend, ongetwijfeld met een grote aantrekkingskracht op nog meer fietsers en voetgangers. Het gebied zal nog sterker het karakter van "poort naar de binnenstad" hebben. Kijk maar naar alle opkomende horeca aan de Ooster- en Westerkade en de bloei van de Twijnstraat.
Ruimte voor groeiend fietsverkeer
Als de gemeente ook letterlijk voorrang wil geven aan fietser en voetganger, moeten verkeerslichten gewoon anders worden afgesteld: met voldoende doorstroomtijd en bijvoorbeeld tweemaal groen per cyclus, zoals nu bij de Lucasbrug. Wanneer de Uithoftram straks veel van het busverkeer vervangt, wordt het hoog tijd voor een inrichting die past bij het toekomstig gebruik. Gemotoriseerd verkeer is dan te gast.
Bij de presentatie van de Tour klonk het trots: Utrecht, fietsstad van Nederland! Juist bij het Ledig Erf, waar zoveel toerfietsers zich vanouds verzamelen, kan dat waar worden gemaakt.
--
Dit artikel is verschenen in het AD van zaterdag 1 november 2014 ("Geef fietsers voorrang op knelpunt Ledig Erf in Utrecht - Kracht van Utrecht wil andere inrichting druk gebied").
Bekijk ook het videoverslag (incl. reacties) van de actie.
Tekst: Jos Kloppenborg | Kracht van Utrecht
Foto: Cor van Angelen