Stadsgesprek Utrecht Fietst: Samen de Fietskaart van Utrecht maken
- Details
- Gepubliceerd op zondag, 25 januari 2015 23:55
Maandag 26 januari vindt het Stadsgesprek Utrecht Fietst plaats. Wij van de Kracht van Utrecht zijn natuurlijk ruim aanwezig bij verschillende sessies.
De sessies zijn onderverdeeld in zeven thema's; klik op het onderwerp voor een factsheet en toelichting van de gemeente: Fietsparkeren; Verwijderen van fietsen en Handhaving; Fietspaden en –routes; Verkeerslichten en doorstroming; Verkeersveiligheid en fietsgedrag; Werkzaamheden en omleidingen; Fietseconomie.
Doorfietsnet prioriteiten
Wij en de Fietsersbond Utrecht denken en ontwerpen al jaren (mee) aan het Utrechtse fietsnetwerk. Er zijn verschillende Google-kaarten beschikbaar die veel inzicht bieden in wat het Utrechtse fietsnetwerk nodig heeft en welke prioritering daarbij hoort. De kaarten zijn in diverse brainstormsessies tot stand gekomen. Het gaat niet om precies deze of die route, het gaat om het principe: samen de kaart maken. Eerst het hoofdnet en doorfietsnet, vervolgens in de wijken het basisnet.
De fietskaart moet niet alleen ambtelijk getekend worden. Samen maken we Utrecht! Dan moeten we ook het fietsnet samen ontwerpen.
Bestaand netwerk, doorfietsnet en fasering:
Op deze kaart staat het bestaande fietsnetwerk in het blauw, de hoofd- en doorfietsroutes. De blauwe (bestaande) routes hebben maximaal 1 verkeerslicht per 2 km, lichtblauw 1 per km, blauwgroen minder dan 1 per 600 meter en groen meer dan 1 per 600 meter. In het paars de gewenste routes die vóór 2018 te realiseren zijn, in het rood de routes voor na 2018. Bruin/zwart zijn zeer gewenste, maar moeilijk te realiseren verbindingen.
Op deze kaart staan onze prioriteiten voor doorfietsroutes aangegeven. De verbindingen en aanbevelingen staan onderverdeeld in 5 prioriteiten: prioriteit 1 (doen), 2 (quick/cheap wins), 3 (als er voldoende geld is), 4 (plannen waarvoor helaas onvoldoende geld is) en 5 (alleen als er na bovenstaande nog geld over is).
Routes wel in beeld bij gemeente, minder in beeld bij de Fietsersbond:
Dat er verschillen bestaan tussen gewenste routes volgens de gemeente en volgens fietsers, laat deze kaart zien. Het zijn bijvoorbeeld routes met veel te veel verkeerslichten (blauw) om als doorfietsroute te fungeren. Daarnaast in het groen routes die (soms onterecht) buiten beeld zijn gebleven bij de Fietsersbond.
50-km wegen zonder vrijliggend fietspad:
Veel van deze wegen zitten in het fietsnet. Er moet ofwel een goed fietspad komen, ofwel de snelheid en intensiteit moeten passend worden voor de CROW inrichtingsnormen.
We blijven ons graag inzetten voor het Utrechtse doorfietsnet, samen met de gemeente. Meedenken of reageren? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .