Adviesgroep Schone Lucht: Presentaties over luchtverontreiniging en gezondheid

Op woensdag 23 mei organiseerde de Adviesgroep Schone Lucht & Gezondheid een openbare bijeenkomst over het thema 'gezondheidsschade door luchtvervuiling'. Professor Brunekreef (IRAS) gaf een presentatie over de relatie tussen luchtvervuiling en gezondheid. Dr. van Snippenburg, als longarts werkzaam bij het Diakonessenziekenhuis, vertelde het medische verhaal over de gezondheidsschade. Wethouder Victor Everhardt zette uiteen hoe de Utrechtse GG&GD betrokken is bij het Utrechtse luchtkwaliteitsbeleid. 

Bekijk hier de drie presentaties (klik om te openen in een nieuw venster). 

Cover presentatie BrunekreefCover presentatie Van SnippenburgCover presentatie Everhardt

 

Wilt u een verslag van de avond? Schrijf u dan nu in voor de Kracht van Utrecht nieuwsbrief en vink in uw aanmeldformulier minimaal het thema 'Luchtkwaliteit' aan.

Lees ook: Doel en rol Adviesgroep Schone Lucht en Gezondheid

 

Kracht van Utrecht pleit voor fietspad over Boogbrug Vianen

Fietspad nieuwe_brug_bij_Vianen_400Dinsdag 22 mei pleitte de Kracht van Utrecht bij de gemeenteraad Vianen voor het verplaatsen van het fietspad over de (nieuwe) brug bij Vianen naar de oude Boogbrug. Jan Korff de Gidts verzocht B&W en gemeenteraad stappen te ondernemen om Rijkswaterstaat aan haar oude belofte van een nieuwe fietsbrug te houden. De nu werkloze en monumentale Boogbrug zou daarvoor prima voldoen. 

Reden voor een nieuw fietspad is de gevaarlijke huidige situatie. Het fietspad is met slechts 2 meter 80 erg smal voor een fietspad met tweerichtingsverkeer. De snelheidsverschillen zijn door de flinke helling ook nog eens behoorlijk hoog. Daarom is de normbreedte voor een dergelijk fietspad ook 4 meter 50, wat zeker niet te breed is in dit geval. Daarnaast is de verkeersveiligheid beneden de norm. De reling van de brug en de afscheiding met de snelweg zijn beide slechts 90 cm hoog, waar de normhoogte minimaal 125 cm bedraagt. Verder heeft de brug geen voetpad; zeker in de spits is de brug voor voetgangers nauwelijks te nemen. Bekijk zelf de situatie op nieuwe Jan Blankenburg-brug in dit filmpje van Jan van der Velden. 

Het gebruik van de Boogbrug Vianen als voet- en fietspad zou een passende bestemming zijn voor deze monumentale brug. De Boogbrug is het behouden zeker waard. 

Lees hier de hele inspraakreactie

Lees ook: Boogbrug Vianen behouden voor prachtige wandel en fietsverbinding over de Lek

 

Rijkswaterstaat wil alleen 14-baans varianten voor A27 bij Amelisweerd

A27 bij_LunettenDe Kracht van Utrecht en de Vrienden van Amelisweerd hebben 11 mei een brief gestuurd aan de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu. De brief wijst de commissie erop, dat Rijkswaterstaat zal adviseren om alleen 14-strooks varianten voor de A27 bij Amelisweerd uit te werken. Het controversieel verklaren van de plannen voor de Ring Utrecht is dus noodzakelijk om de 2x6-baans varianten überhaupt een kans te geven. De Kamercommissie Infra-structuur en Milieu vergadert (waarschijnlijk) woensdag 30 mei over de groslijst met controversieel te verklaren besluiten (NB: De Kamer wil wachten op het Lente-akkoord, alvorens de groslijst de behandelen; de vergadering wordt daarom steeds uitgesteld). 

Er zijn vier belangrijke argumenten om de bestaande plannen controversieel te verklaren: 

  1. De diverse 2x7 varianten tasten door de noodzakelijke wegverbreding Landgoed Amelisweerd verder aan, een natuurgebied met grote ecologische en recreatieve waarde (ongeveer anderhalf miljoen bezoekers per jaar).
  2. Een 14-baans snelweg geeft grotere problemen op gebied van luchtkwaliteit en geluidhinder, zeker gezien de noodzakelijke fly-over contructies, die hoog boven de huidige snelweg zouden komen te liggen.
  3. Verbreding van de betonbak waarin de A27 ligt, is technisch problematisch, en financieel riskant. Mocht er iets fout gaan tijdens de werkzaamheden, dan kunnen de gevolgen voor ecologie en waterhuishouding groot zijn.
  4. Het begrote budget van 1.25 miljard voor de complete Ring Utrecht is buitengewoon krap. De verbreding van de betonbak, fly-over contructies, aanpassingen aan viaducten en afslagen en extra geluidwerende voorzieningen moeten er allemaal van worden betaald. Eerdere indicaties gingen al over de 1.25 miljard.

Zesbaans oplossingen goedkoper en minder riskant

Tijdens een van de recente meedenksessies gaf Rijkswaterstaat toe dat 2x6-baans oplossingen binnen de betonbak mogelijk zijn. Oplossingen binnen de bak zijn niet alleen minstens 400 miljoen euro goedkoper (een voorzichtige schatting), maar technisch en daarmee financieel een stuk minder riskant.

De provinciale coalitie van VVD, CDA, D66 en Groenlinks heeft zich in haar coalitieakkoord al uitgesproken voor het opnemen van een Meest Milieuvriendelijke Alternatief (MMA) in de 2e fase MER (Milieu Effect Rapportage). Het is nu aan de Kamer om geld te besparen en de leefkwaliteit van de Utrechtse regio te waarborgen.

Lees hier de volledige brief aan de Kamercomissie Infrastructuur en Milieu

 

 

Linkse Kamerfracties willen besluit verbreding A27 bij Amelisweerd uitstellen

Sneeuwkloklaan inzetWe zaten er stiekem op te wachten, maar wellicht komt het er nu van: De dure verbreding van de A27 door Amelisweerd is door de linkse Kamerfracties ter discussie gesteld. De fracties van PvdA, SP, D66 en Groenlinks willen dat het besluit over het verbreden van de bak bij Amelisweerd controversieel wordt verklaard.

Het was voor de Kracht van Utrecht al vreemd te moeten zien dat in het steeds grotere pakket aan bezuinigingen nog steeds niet die geldverslindende weg door Amelisweerd was opgenomen. Het zou niet alleen een financiele overweging zijn. Naast de technische problemen van een eventuele verbreding van de betonbak is er een risico op uitdroging van het kwetsbare bos, zo verklaart Wethouder Lintmeijer in de Volkskrant. Twee keer zes rijbanen in de bestaande bak wordt breed gedragen in de stad, is aanzienlijk goedkoper en betekent geen extra aantasting van landgoed Amelisweerd. 

De Rouwe (CDA): nieuwe infrastructuur beter voor de natuur

Het CDA lijkt zich te gaan opstellen als groot voorstander van meer asfalt. Gezien de enorme kosten van de Ring Utrecht is het opvallend dat hier een economische overweging achter steekt. Tweedekamerlid Sander de Rouwe (CDA) waarschuwt in Trouw dat het in de ijskast zetten van grote infrastructurele werken zowel slecht voor economie als de natuur is: "Het geld dat we overhouden doordat we nu goedkoop kunnen aanbesteden, kan dan worden besteed aan een betere inpassing" (*). De Rouwe stelt wel dat ze de mening van een substantiele Kamerminderheid zullen respecteren. Dat betekent dat het aan de overige oppositiepartijen is (CU, SGP, PvdD) om hun stem te laten horen. De Kamercommissie Infrastructuur en Milieu vergadert woensdag 30 mei over de groslijst met controversieel te verklaren besluiten (NB: dit overleg is al meerdere malen uitgesteld; de Kamer wil namelijk wachten op het Lente-akkoord, alvorens de groslijst te behandelen). 

Meer informatie: A27 bij Amelisweerd: verbreding vliesdun onderbouwd

Bron: Volkskrant

 

Openbare bijeenkomst over schone lucht en gezondheid op 23 mei

Adviesgroep Schone_LuchtOp woensdag 23 mei organiseert de Adviesgroep Schone Lucht & Gezondheid een openbare bijeenkomst over gezondheidsschade door luchtvervuiling. De bijeenkomst vindt plaats op het Stadhuis van 20.00 tot 22.00 uur. De Adviesgroep bestaat uit een groep betrokken burgers en specialisten in Utrecht, waar de Utrechtse wethouders zich door laten adviseren. Op de bijeenkomst worden drie presentaties gegeven.

Prof. Brunekreef van het in Utrecht gevestigde IRAS ( Institute for Risk Assessment Sciences) geeft een presentatie over de relatie tussen luchtvervuiling (met name door fijnstof) en gezondheid. Hij zal ons informeren over de resultaten van het meest recente epidemiologisch onderzoek en ingaan op vragen als: Zorgt blootstelling aan fijnstof in stedelijke gebieden voor een groter risico op hart-, vaat- en longziekten? Krijgen kinderen die in de buurt van drukke wegen wonen eerder astma? Hoe groot is het extra gezondheidsrisico voor ouderen die in de stad en met name langs drukke wegen wonen?

Invloed van fijnstof op kinderen en ouderen

Dr. R. van Snippenburg, longarts verbonden aan het Diakonessenziekenhuis, zal ons het medische verhaal vertellen en ingaan op vragen als: Hoe komt fijnstof in de longen en in de bloedbaan en welke schade richten zij aan? Zijn er bepaalde symptomen waaruit blootstelling aan te hoge concentraties fijnstof en NO2 blijkt? Waarom zijn kinderen en bejaarden extra kwetsbaar? Waarom heeft fijnstof een schadelijke invloed op de ontwikkeling van kinderlongen? Is het verstandig om te fietsen, te sporten en buiten te spelen in de buurt van een drukke weg?

Lees verder

Utrechts College wil strengere milieu-eisen voor stadsbussen

Bus en_bakfietsHet Utrechtse College wil strengere milieu-eisen stellen aan nieuwe stadsbussen. Dat staat in een brief die het College heeft gestuurd aan het BRU, de instantie die gaat over de aanbesteding van het OV in de regio. Verschillende organisaties, waaronder de Kracht van Utrecht, hebben aangegeven dat de Euro VI emissienorm (de strengste Europese norm voor verkeersemissies) niet voldoende is om schone lucht te garanderen. 

Euro VI voldoet niet om meerdere redenen. Ten eerste zegt Euro VI niets over de uitstoot van roet, de kleinere fracties van fijnstof (PM2.5 en kleiner) en NO2. Ten tweede blijken praktijkmetingen aan Euro VI voertuigen behoorlijk tegen te vallen, zo verklaart ook TNO in haar advies aan de gemeente. Het College adviseert het BRU om een aantal aanvullende eisen op te nemen, zoals een maximale grens voor emissies in de praktijk en een flexibele inzet van materieel.  

Hoewel het College zeker een aantal goede eisen stelt, mist de Kracht van Utrecht een paar belangrijke zaken. Het College verwijst bijvoorbeeld niet naar het gebruik van ultrafijnstof en roet als onderdeel van een emissienorm. Ook bevat het advies geen uitgewerkt puntensysteem, waarmee een lagere emissie beloond wordt (bijv. door toepassen van hybridetechnologie). Het zou beter zijn om het ontstaan van vervuilende stoffen in de motor te beperken in plaats van deze af te vangen in een roetfilter.

Lees verder

Milieudefensie: Kom in beweging voor schonere lucht

Snelweg UtrechtDe luchtkwaliteit in Nederland is niet overal goed genoeg en op sommige plekken zelfs slecht en ronduit ongezond. Meer kinderen krijgen hierdoor astma en andere longproblemen; gemiddeld sterven mensen die langs drukke wegen wonen een jaar te vroeg. Met name autoverkeer is de boosdoener. 

Deze herfst gaat Milieudefensie daarom met zoveel mogelijk mensen meten hoe vies de lucht echt is. Net als in het afgeronde project 'Zelf meten is zeker weten' krijgen bewoners de mogelijkheid om zelf de luchtkwaliteit in hun buurt te meten. "Wij willen mensen de gereedschappen geven om zich te verzetten tegen een snelweg naast hun sportveld, of een parkeerplaats onder een speeltuin... Wij gaan met het komende palmes-buisjesproject de luchtkwaliteit door heel Nederland meten. Die meetbuisjes moet je ophangen op de juiste plekken. Bewoners weten zelf het beste waar de lucht te vies zou kunnen zijn. Bij dat viaduct waar je buiten adem raakt als je er hardloopt, of bij dat kruispunt naast een school." (Ivo Stumpe, woordvoerder Verkeer voor Milieudefensie, in Down to earth magazine, april 2012). 

Lees verder

100 Miljoen aan bezuinigingen OV voorlopig van de baan

Tweede KamerEen van de maatregelen die door de coalitiepartijen Christenunie, Groenlinks en D66 is teruggedraaid, is die op het openbaar vervoer. 100 Miljoen aan bezuinigingen komen te vervallen in het begrotingsakkoord die de drie partijen met VVD en CDA hebben afgesloten. Het was een van de maatregelen uit het pakket van 18 miljard waar veel kritiek op was. Niet alleen linkse partijen, maar ook diverse VVD wethouders vreesden de gevolgen van deze bezuinigingen op het stedelijk openbaar vervoer. Opvallend in het akkoord is, wederom, de afwezigheid van bezuinigingen op infrastructuur. Voor de aanleg van nieuwe wegen en spoor wordt de komende jaren zelfs extra geld uitgetrokken. In het Financieel Dagblad van 12 maart zei minister Schultz nog dat ze wel verwachtte te moeten bezuinigen op haar totale begroting van 8 miljard. Het terugdringen van het begrotingstekort is nu belangrijker dan investeren in wegen, spoorweg en waterverbindingen, verklaarde de minister (*). Hoe diep moet de crisis nog worden, wil er eindelijk bezuinigd worden op de aanleg van nieuwe wegen? De Kracht van Utrecht weet nog wel een project, waar zo een dikke half miljard te halen valt. 

Een tweede belangrijke maatregel is het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto's. De belastingheffing op de kilometervergoeding is bedoeld als een stimulans voor werknemers om dichterbij het werk te gaan wonen. Het is een goed instrument om het aantal woon-werk kilometers te verlagen. 

Het is nu wachten op het volgende kabinet om te zien of deze maatregelen het redden in de komende coalitie-onderhandelingen. Het is van groot belang dat het openbaar vervoer aantrekkelijk genoeg blijft om automobilisten een goed alternatief te bieden.