De verkiezingsprogramma's over kilometerheffing, infrastructuur en maximumsnelheid
De komende Tweedekamerverkiezingen kunnen veel invloed hebben op de mobiliteit in en rond Utrecht. Bereikbaarheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast worden beïnvloed door beleid op (nieuwe) infrastructuur en vormen van rekeningrijden. Om de keuze in het kieshokje gemakkelijker te maken, hebben wij een overzicht gemaakt van de standpunten op de thema's (1) betalen voor mobiliteit, (2) infrastructuur en (3) maximumsnelheid. Het zijn thema's die belangrijk zijn voor een duurzamere mobiliteit, schonere lucht en minder geluidhinder. Opvallend is hoe sommige partijen een uitgebreid mobiliteitsbeleid hebben uitgewerkt, waar andere het laten bij enkele losse standpunten (duidelijk te zien in onderstaand overzicht).
Veel voorstellen voor kilometerheffing
Hoopgevend is dat veel partijen een vorm van kilometerheffing bepleiten (CU, D66, GL, PvdA, SP, PvdD). Ook het belasten van vrachtverkeer naar Duits voorbeeld (MAUT systeem) komt meerdere malen ter sprake. De kilometerheffing van het CDA is helaas door een nipte meerderheid van haar leden geschrapt. De belangrijke spoorverbinding tussen Breda-Utrecht-Almere, een van de maatregelen die de Kracht van Utrecht voorstelt, staat in de programma's van de ChristenUnie en GroenLinks vermeld.
Over maximumsnelheden kom je alle mogelijke standpunten tegen. VVD, CDA en PVV zijn voor een verhoging van de maximumsnelheid, Groenlinks, PvdA, PvdD en ChristenUnie zijn tegen. Partijen als SP en D66 lijken een middenpositie in te nemen: verhogen van de maximumsnelheid mag, tenzij dit tot meer overlast leidt. Het CDA leek eind 2011 ook een 'ja, tenzij' standpunt in te nemen. In de praktijk steunden zij echter de voorstellen van minister Schultz. Vergelijkbare verschillen zijn zichtbaar bij het thema 'aanleg van nieuwe wegen'.
Bekijk zelf de standpunten in onderstaand overzicht (NB: indien het overzicht niet laadt, probeer dan een andere browser dan Firefox) met daaraan toegevoegd onze standpunten, zoals verwoord in ons eigen 'programma' 'De Kracht van Utrecht 2.0'. Klik op de partijprogramma's om volledige versies te downloaden.
Meer weten over natuur, milieu en duurzaamheid in de verkiezingen? Vanaf 15 augustus is de website Klimaatkeuze in de lucht (NB: deze website is niet meer actief) en vanaf 19 augustus de Groene Kieswijzer. Of kom 28 augustus van 18.30 tot 22.30 uur naar het verkiezingsdebat 'Politiek, Burgers en Energie' in De Vereeniging / Societeit Mammoni, Mariaplaats 14, Utrecht.
Mobiliteitsbeleid in de Tweedekamerverkiezingen van 2012
Problemen bij het laden van het overzicht? Gebruik dan een andere webbrowser (geen Firefox). Excuses voor het ongemak.
Nieuwe videoblog items over congestieheffing, overkapping van snelwegen en e-bike taxi
Op ons videoblog schenken we deze maand volop aandacht aan een aantal duurzame mobiliteitsmaatregelen. In Antwerpen discussieert men over een mogelijke overkapping van de ringwegen, om luchtvervuiling binnen de perken te houden en nieuwe ruimte te scheppen in een volle stad. Het is een vrij dure, maar ook effectieve maatregel om luchtverontreiniging en verkeerslawaai te beperken. In Nederland heeft Movares een concept ontwikkeld voor een duurzame weg, waarbij fijnstof wordt beperkt en duurzame energie opgewekt (zie de video hieronder). In het tweede item aandacht voor de Go-Cab, een fietstaxi met elektrische ondersteuning, die zitplaats biedt aan maar liefst acht kinderen. Het is een innovatief vervoermiddel, waarmee het verkeer in stadswijken kan worden verminderd.
In de prachtige film Brussels Express vertellen fietskoeriers het verhaal van een stad die gebukt gaat onder een uit de hand gelopen automobiliteit. Een Milieuzone en het stimuleren van fietsgebruik lijken de enige oplossingen te zijn voor de ernstige congestie en vervuiling in de Belgische hoofdstad. In het vierde item aandacht voor de ervaringen met tolheffing in Londen en New York. Ruimte is in deze steden een schaars goed. Aan het gebruikmaken van deze ruimte hangt daarom een prijskaartje. Met de opbrengsten kunnen beide steden leefbaar gehouden worden, bijvoorbeeld door het OV en de fiets aantrekkelijker te maken. Veel Nederlandse politieke partijen zijn voor een vorm van rekeningrijden. Reden te meer om eens naar ervaringen in het buitenland te kijken.
Bekijk de items op ons Videoblog
De Duurzame weg 2 from Movares Nederland on Vimeo.
Strengere Europese regels voor luchtvervuiling leveren welvaartswinst op
Strenge Europese emissiedoelen voor luchtverontreiniging leveren Nederland veel welvaartswinst op. Door emissiedoelen aan te scherpen leven Nederlanders langer en gezonder en neemt de schade aan de biodiversiteit af. Dat blijkt uit een kosten-batenanalyse, uitgevoerd door het RIVM en het Planbureau voor de Leefomgeving. Het rapport is tot stand gekomen in het kader van de herziening van het zogenaamde Gothenburg protocol, waarin Europese afspraken staan over strengere emissiedoelen voor o.m. stikstofoxiden, zwaveldioxide en fijn stof (PM2.5) na 2020. Voor alle reducties geldt dat er voldoende maatregelen mogelijk zijn om ze te halen.
Streng luchtbeleid: veel meer baten dan kosten
De uitvoering van het aangescherpte Europese emissiebeleid levert Nederland netto welvaartswinst op. De baten overstijgen de kosten met een factor 2 tot 5 voor het hoogste ambitiescenario en een factor 4 tot 8 voor het laagste ambitiescenario. De voordelen zitten in lagere kosten voor gezondheidszorg, minder sterfte, minder ziekteverzuim en minder verlies aan biodiversiteit. De strengere maatregelen om fijnstof te beperken zullen drie a vier maanden verlenging van de levensduur opleveren (van pasgeborenen, in vergelijking met de huidige emissiedoelen). Het ziekteverzuim daalt ook flink. Het aantal dagen dat Nederlanders last hebben van vervuilde lucht in hun dagelijkse bezigheden zou met 40 procent dalen. De voordelen voor de Nederlandse natuur zitten in een vermindering van stikstof (stikstofoverbelasting) met ongeveer 22 tot 28 procent.
Op basis van wat mensen over het algemeen over hebben voor een jaar langer leven (Value of a Life Year, klik voor uitleg) zijn de baten uit te drukken in geld. Daarbij komen dan nog de vermeden kosten van gezondheidszorg en arbeidsverzuim. In het lage-ambitie scenario levert een investering van 35 miljoen euro de samenleving 160 tot 300 miljoen euro aan baten op per jaar. De nettobaten komen op 120 a 260 miljoen voor het lage ambitiescenario tot 230 a 560 miljoen voor het hoge ambitiescenario.
Milieuzone in Utrecht: Beloon schone auto met een milieuvignet
Er is veel ophef ontstaan over het idee van de Utrechtse wethouder van verkeer, Lintmeijer, om oude auto's uit de binnenstad van Utrecht te weren (Collegebrief 26 juni). Daarbij is de reden voor een dergelijke maatregel ondergesneeuwd. Het gaat om gezondheidsschade, de kosten die daaraan zijn verbonden en de verantwoordelijkheid van het Rijk om mensen te beschermen. Aangezien het Rijk die verantwoordelijkheid niet neemt (verhoging maximum snelheid naar 130 km/h, opheffen 80-km zones), zijn de grote steden verplicht om zelf oplossingen te zoeken. In afwijking van het idee van Lintmeijer pleiten wij ervoor de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren door een systeem van milieuvignetten in te voeren naar Duits voorbeeld.
Verkeer en gezondheidsschade
Nederlanders overlijden gemiddeld een jaar eerder door de luchtvervuiling door het verkeer. Dat klinkt niet ernstig, maar het komt erop neer dat in de gemeente Utrecht dagelijks gemiddeld twee mensen door die luchtvervuiling sterven; net zoveel dus als in heel Nederland door verkeersongelukken. De meeste van deze slachtoffers overlijden aan kanker, hersen- en hartinfarcten veroorzaakt door fijn stof. Bovendien is er onnoemelijke gezondheidsschade, bijvoorbeeld bij astma- en COPD-patiënten. Naast het grote persoonlijke leed is er ook economische schade; in Utrecht alleen bedraagt die grofweg een half miljard euro per jaar. Het gaat om gezondheidskosten, verlies van productiviteit en bijvoorbeeld schade aan gebouwen. Een autorijder is zich vaak niet bewust van de schade die hij anderen (en wellicht zichzelf) aandoet. Het is daarom een overheidstaak de slachtoffers in bescherming te nemen en de kosten voor de maatschappij te beperken. De overheid moet maatregelen nemen tegen sterk vervuilend autogebruik.
Milieuvignetten naar Duits voorbeeld
Als het écht nodig is de binnenstad per auto te bezoeken dan moet het dus wel met een schone auto. Dit pleit voor een onderscheid tussen schone en vuile auto's. De invoering van een systeem daarvoor is eenvoudig als wordt aangesloten bij het Duitse systeem van milieuvignetten. Dit deelt auto's in milieuklassen in op basis van de uitstoot. In 31 Duitse binnensteden (waaronder het hele Ruhrgebied) hebben alleen auto's van een voldoende schone milieuklasse toegang. Dit systeem is overzichtelijk, ook voor de automobilist, die niet met een veelheid aan Europese regelingen wordt geconfronteerd. Het is effectief: In Berlijn is de roetuitstoot met 40% verminderd. Een vignetregeling beloont schoonrijden en is eenvoudig te handhaven: Loop langs een auto en je ziet dat die schoon is; de chauffeur mag er trots op zijn. Het Duitse vignetsysteem kan in heel Nederland worden ingevoerd. Het zou het paard achter de wagen spannen zijn om het alleen voor Utrecht te doen. Maar vanwege de bijzonder slechte situatie in Utrecht ligt het voor de hand in Utrecht te beginnen.
Kracht van Utrecht op Wijkfeest Wittevrouwen
Zaterdag 30 juni stond de Kracht van Utrecht op het Wijkfeest Wittevrouwen. De Veeartsenijstraat was het decor voor een zonnig wijkfeest met een grote opkomst. De Kracht van Utrecht was aanwezig met een informatiestand. We hebben de hele dag gepraat, gediscussieerd en geluisterd.
Mensen uitten hun bezorgdheid over fijnstof en de gevolgen daarvan (astma). Een mevrouw was bezorgd over het verdwijnen van een bushalte voor de deur, waardoor haar bejaarde buren niet meer naar het winkelcentrum kunnen. Veel mensen waren op de hoogte van wat er speelt bij Amelisweerd en de A27 en waren het met ons eens dat die dure verbreding waanzinnig is ("Vreselijk, ik ga er voorliggen, geloof me maar"). Veel gesprekken gingen ook over een eventuele milieuzone in Utrecht. Niet iedereen vond het terecht om auto's die nog niet zo oud zijn helemaal uit het centrum te weren. Meer steun was er voor het Duitse systeem, waarbij op uitstoot wordt gelet in plaats van ouderdom.
Over het onderwerp luchtverontreiniging en gezondheid hebben wij een voorbeeldbrief opgesteld, waarmee u een gesprek aan kan gaan met uw huisarts. Download ook onze flyer en praat erover met buren, familie en vrienden.
Download hier onze voorbeeldbrief voor je huisarts
Fouten in berekening luchtkwaliteit dwingen Utrecht tot forse maatregelen
De Adviesgroep Schone Lucht & Gezondheid maakt donderdag 28 juni bekend dat er forse fouten zijn gemaakt in de berekening van de luchtkwaliteit in Utrecht en dat de gemeente deze fouten toegeeft. Met name op de bestaande knelpunten is de lucht aanzienlijk viezer dan de berekende waarden deed vermoeden. Het betekent dat zonder extra maatregelen de normen die vanaf 2015 zullen gelden niet gehaald kunnen worden. Daarom wil wethouder Lintmeijer ook haast maken met de uitbreiding van de bestaande Milieuzone. Nu is de Milieuzone rond de binnenstad verboden gebied voor oudere vrachtwagens (minder dan EURO IV). Vanaf 2013 zou dat ook gaan gelden voor oudere auto's (diesel van voor 2005, benzine van voor 1992).
Een overzicht van de toegegeven fouten:
- Voor bussen wordt gerekend met te lage emissies (10-18% te laag).
- Er wordt soms met veel te lage intensiteiten gerekend (Monicabrug 68-81% te laag).
- Soms zijn verkeerde wegtypen gebruikt (eenzijdige bebouwing in plaats van streetcanyon).
- Voor bussen zijn soms dezelfde stagnatiefactor gebruikt als voor het overige verkeer (bussen werden altijd geacht nergens last te hebben van stagnatie).
- Op veel wegvakken is maar de helft van de intensiteit ingevoerd (alleen de ene rijhelft en niet de andere).
De Adviesgroep is voorlopig tevreden met het resultaat, vooral omdat de wethouder naar aanleiding van het gesprek tot de conclusie heeft moeten komen dat het belangrijk is naar kritische burgers te luisteren en dat dat de betrouwbaarheid van de luchtkwaliteitsberekening daadwerkelijk ten goede komt. Wethouder Lintmeijer geeft verder aan extra in te zetten op mobiliteitsmanagement (bijv. Rij 2 op 5) en een efficiënte bouwlogistiek (efficiënt omgaan met vervoer van bouwmaterialen naar het stationsgebied). Waar nodig wordt dynamisch verkeersmanagement toegepast (doseerlichten voor invalswegen zijn hier een voorbeeld van). De komende maanden zal het College in gesprek gaan over deze maatregelen met wijkraden, medeoverheden, belangenorganisaties en bedrijfsleven.
Download hier het persbericht van de Adviesgroep Schone Lucht en Gezondheid
Bekijk het gemeentelijke nieuwsbericht 'Gezonde blik op schonere lucht met minder vieze auto's
Ruimte en tijd voor alternatieven: Wat zou u anno 2012 doen met 1066 miljoen?
In april dit jaar hoorden wij van Rijkswaterstaat dat er voor de Ring Utrecht een bedrag van 1066 miljoen euro beschikbaar is (het bedrag voor de Noordelijke Randweg niet meegerekend). Verbreding van de bak bij Amelisweerd zou op zich al minimaal 400 miljoen kosten. Nu de Tweede Kamer heeft besloten dat er geen onomkeerbare besluiten mogen worden genomen vinden wij dat nu het moment komt om gebiedsgericht en regionaal te kijken naar wat je het beste met alle rondwapperende bedragen -1066 miljoen of 400 minder- kunt doen.
Hoe kun je dat geld slimmer besteden?
1. Binnen de bak blijven met een minimale asfalt-variant
Zo kun je kijken hoe de bestaande ruimte binnen de bak in Amelisweerd optimaal kan worden benut. Bedenk ook dat Rijkswaterstaat al op 1 juli de "Spoedwetoperatie" oplevert waardoor er van Zuid naar Noord al twee extra rijstroken naast de vier huidige bijkomen. Met de vier rijstroken van Noord naar Zuid zijn dat er al tien samen. Is dit voorlopig niet genoeg voor de doorstroming? Of kunnen er zoals we in 2011 al hebben onderzocht ook nog twee rijstroken van Noord naar Zuid bij? Dat maakt de 2 x 6 en wel binnen de bak! Met hoeveel extra asfalt kunnen we voorlopig volstaan? Kosten? We besparen in ieder geval een dubbele bak ter waarde van 400 miljoen. En we zitten niet met allerlei technische en financiele risico's die samenhangen met het bouwen op of naast het vlies onder de betonbak.
Onderzoek naar technische (on)mogelijkheden verbreden A27 eindelijk openbaar
Rijkswaterstaat wil de A27 tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd tot 2x7 stroken verbreden. Er is alle reden om te twijfelen of dat wel uitvoerbaar is. Eigen rapporten van Rijkswaterstaat geven aan dat er grote, en naar het lijkt niet oplosbare, problemen ontstaan als gekozen wordt voor bredere varianten.
Deze tekst schreven wij op 23 maart op deze website. Op 4 juni heeft Rijkswaterstaat na aandringen van bewonersorganisaties en de Kracht van Utrecht een presentatie gehouden over de bevindingen van de zogenaamde Second Opinion Ring Utrecht. Op 12 juni heeft Rijkswaterstaat via de website van VERDER ook de onderliggende documenten openbaar gemaakt. Het betreft een onderzoek van advies- en ingenieursbureau Bos+Witteveen, een presentatie van Rijkswaterstaat met de bevindingen uit dit onderzoek en een (publieksvriendelijk) filmpje met de conclusies van Rijkswaterstaat. Zelf spreekt Rijkswaterstaat van een technisch complexe situatie: "Verbreden van de A27 tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd is volgens de second opinion technisch complex." (bron). In het gepubliceerde filmpje is duidelijk te zien hoe complex het verbreden van de A27 bij Amelisweerd precies is.
Zelf de documenten bekijken?
Lees hier de presentatie van Rijkswaterstaat over de bevindingen uit de 2nd Opinion Ring Utrecht.
Lees hier de 2nd Opinion Ring Utrecht (NB: deze presentatie is zeer technisch en moeilijk te begrijpen).
Bekijk de video van Rijkswaterstaat hier (de video opent in een popup scherm).
Meer artikelen...
- Adviesgroep Schone Lucht aan College: Hou meer rekening met onze gezondheid
- Utrecht Monitor: Utrechters best bereid om de auto wat vaker te laten staan
- Gemeente Utrecht voert campagne voor autodelen met de website Utrecht Deelt
- Minister Schultz: vertraging Ring Utrecht heeft consequenties voor Uithoftram en NRU
- Fietsroute Vredenburg volgens verkeersregelaars: Het gaat wel, maar het kan beter
- Tweedekamer aan Minister Schultz: Neem geen onomkeerbare besluiten in projecten Ring Utrecht
- Dikke paal op drukke fietssnelweg bij het Smakkelaarsveld
- Pilot met nieuwe vorm van fietsparkeren aan het Jaarbeursplein in 2013
- Adviesgroep Schone Lucht: Presentaties over luchtverontreiniging en gezondheid
- Kracht van Utrecht pleit voor fietspad over Boogbrug Vianen
- Rijkswaterstaat wil alleen 14-baans varianten voor A27 bij Amelisweerd
- Linkse Kamerfracties willen besluit verbreding A27 bij Amelisweerd uitstellen