Spoeddebat in Tweedekamer over verbreding A27 bij Amelisweerd op 10 oktober
De Tweede Kamer heeft besloten om de plannen rond de A27 bij Amelisweerd te bespreken in een Algemeen Overleg op 10 oktober. Daarnaast vragen PvdA, SP, D66, CU, GL en PvdD demissionair Min. Schultz om een schriftelijke reactie op hun verzoek om 80 km/h op de A27 langs Amelisweerd te onderzoeken. Het is een mogelijk alternatief voor verbreding van de bak bij Amelisweerd, waarmee de natuur van het landgoed niet verder wordt aangetast. De partijen hebben een sterk argument, ook gezien het nieuws dat Rijkswaterstaat de luchtvervuiling langs snelwegen mogelijk onderschat (Volkskrant 4 oktober). De basis van de snelheidsverhogingen, namelijk dat zij niet tot overschrijdingen van luchtkwaliteitsnormen leiden, staat nu flink ter discussie.
PvdA tegen verbreding bak
Sander de Rouwe (CDA) vond een Algemeen Overleg passend gezien de grote maatschappelijke onrust, maar verwacht er verder niet veel van. De Rouwe noemt de verbreding van de A27 onderdeel van een lopend proces, waarover de besluiten al zijn genomen. Farshad Bashir (SP) zegt dat de demissionaire minister veel te snel gaat; een spoedoverleg in de Kamer doet recht aan de nieuwe verhoudingen na de verkiezingen. Liesbeth van Tongeren (GL) verwees nog naar de volle mailboxen van alle Kamerleden. Veel verontruste bewoners hebben reacties gestuurd aan Kamerleden, onder meer op initiatief van de bewonersorganisatie Laat Lunetten niet Stikken. Coalitiekandidaat PvdA laat weten tegen het besluit van de minister te zijn, gezien de financiele lasten maar vooral vanwege de nadelige effecten voor de natuur.
Reacties op Haagse Bluf stromen binnen - een eerste overzicht
Een stroom Twitteraars maken zich sinds woensdag goed boos op minister Schultz, die de verbreding van de A27 bij Amelisweerd nog even snel wil doordrukken. We hebben veel reacties gekregen op onze tweets via @KrachtvanU en @Amelisweerd en op onze nieuwsbrief van woensdagnacht. Ook de bewonersgroep Laat Lunetten niet Stikken bekritiseert op haar website en in Twitterberichten de minister. Vele twitteraars complimenteren het Utrechtse College en wethouder Lintmeijer met het stevige standpunt om de bak niet te willen verbreden: De nieuwe Tweede Kamer en een nieuw kabinet is dan ook aan zet.
In een interview op radio 2 noemde Carice van Houten het bos van Amelisweerd waarin ze opgroeide "een sprookje, waarin ik inspiratie opdeed." Ze zegt steun toe bij acties tegen de verbreding: "Ik hoop dat meer mensen actie gaan voeren, ik doe mee als de boom maar niet te hoog is." Beluister het hele interview van drie minuten.
Twitter mee:
Minister Schultz wil verbreding A27 snel doordrukken; College wil geen verbreding bak Amelisweerd
Demissionair minister Schultz van Infrastructuur en Milieu (VVD) heeft vandaag per brief laten weten dat zij de verbreding van de bak bij Amelisweerd naar 2x7 rijsttroken nog even snel wil doordrukken. Belangrijk is dat het Utrechts College van B&W en de gemeenteraad achter ons staan om de bak niet te verbreden (zie commissiebrief). De nieuwe Tweede Kamer is nu aan zet.
Het College van B&W heeft geen handtekening onder dit besluit gezet omdat het voor het College maar de vraag is of je voor het uitbreiden van de capaciteit van de A27 de bak van Amelisweerd zou moeten verbreden. Het College voelt zich hierin gesteund door de diverse amendementen en moties die de gemeenteraad al in 2010 had aangenomen:
1) Onderzoek de mogelijkheden om de doorstroming op de A27 te vergroten door optimaal gebruik te maken van de bestaande bak in Amelisweerd;
2) Onderzoek de mogelijkheid van 80 km/uur op de Ring;
3) Onderzoek de gezondheidseffecten van het verkeer op de Ring en zoek naar verbetering van de woon- en leefsitiuatie in woonwijken langs de A27.
Utrechts College lijnrecht tegenover minister Schultz
Hiermee maakt het College voor het eerst duidelijk, klip en klaar, dat het College het met de minister oneens is en dat het ons steunt in ons streven naar een betere, duurzamere oplossing voor stad en regio. Het College kiest een goed moment, juist nu we a.s. zondag ruim 40 jaar Vrienden van Amelisweerd vieren.
Utrecht elektrisch: Zet de Proov e-bus in op lijn 2
De e-bus van Proov (bekijk hem hier in actie) heeft de publiekprijs gewonnen tijdens de nationale Emobility Awards voor beste concept voor elektrisch rijden. De bus rijdt volledig elektrisch en wordt draadloos opgeladen wanneer de bus op een zogenaamde inductieplaats staat (bijv. bij een halte). Volgens Proov kunnen de bussen zonder meerkosten t.o.v. de huidige diesels meedraaien in de dienstregeling. Daarmee is er een volwaardig alternatief voor dieselbussen, die in binnensteden voor veel schadelijke roetuitstoot zorgen. Een elektrische bus is ook nog eens een stuk stiller. In Utrecht heeft de e-bus als proef een dag als lijn 2 door de Utrechtse binnenstad gereden. De bus heeft genoeg capaciteit voor de wat kleinere bussen op deze lijn. Met voldoende inductieplaatsen kan de e-bus de hele dag rondrijden. De bus reed in Utrecht in ieder geval de hele dag probleemloos zijn rondjes. Utrecht zou deze schone en stille bussen op korte termijn kunnen inzetten. Het zou prima passen in het huidige beleid van de gemeente om elektrisch vervoer in de stad te stimuleren (Utrecht Elektrisch).
Vanaf oktober 2012 rijdt er in 's Hertogenbosch ook een inductiebus van 12 meter. De verbeterde laadtechniek bij deze langere bus is ontwikkeld door Proov en Conductix-Wampfler. Dankzij betere lithium-ion accu's en vier laadplaatsen in plaats van twee zou de bus een stuk beter opladen dan de kleine e-bus die op lijn 2 reed. De proef zal tot december 2014 duren (bron).
Bekijk deze reportage over de inductiebus van Proov.
Meer over de Emobility Awards in het persbericht
Adviesgroep Schone Lucht: Geef betere voorlichting over gevaren luchtvervuiling
In de raadsinformatieavond van 11 september gaven leden van de Adviesgroep Schone Lucht & Gezondheid het dringende advies om burgers beter voor te lichten over de gevaren van luchtvervuiling in Utrecht. Jan Korff de Gidts, voorzitter van de Adviesgroep, vindt het belangrijk om de bewustwording over het belang van schone lucht in de stad te vergroten. Daarbij hoort een eerlijke voorstelling van de mate van luchtvervuiling en de gevaren daarvan. Gerard Cats, eveneens lid van de Adviesgroep, liet zien hoe de gemeente de lokale verkeersbijdrage aan de luchtvervuiling berekent maar dat metingen uit het gemeentelijke luchtmeetnet laten zien dat deze verkeersbijdrage in werkelijkheid bijna het dubbele is (zie ook zijn presentatie).
Wie heeft waar last van vieze lucht?
De bewustwording over luchtvervuiling begint met het duidelijk laten zien waar mensen in Utrecht blootgesteld worden aan (te) vieze lucht. Het ontbreekt de gemeente momenteel aan een kaart, waarop het aantal blootgestelden te zien is. De knelpunten zijn echter bekend en daarmee het aantal mensen dat daar last van heeft. Een dergelijke kaart is vrij eenvoudig te maken (zie deze kaart, die de Adviesgroep heeft gemaakt met de officiele Monitoringstool). Geef de burgers duidelijke voorlichting over de gevaren en de maatregelen die je vervolgens zal nemen. Overigens bestaat een dergelijke kaart wel voor de Ring Utrecht, zij het alleen voor 2015. Daar gaat het volgens Korff de Gidts over 219.000 mensen, een enorm aantal.
Een tweede stap is het uitleggen wat de gevolgen voor de gezondheid kunnen zijn. Dit is de taak van de GG&GD. Gerard Cats gaf aan dat de Utrechtse GG&GD de afgelopen jaren in slechts 7 van de 68 ruimtelijke projecten is betrokken. Gezondheidsadvies blijkt in Utrechtse beleidsplannen dus een veel te bescheiden rol te spelen (zie het rapport Advisering Gezonde Leefomgeving). De GG&GD laat weten bezig te zijn met het ontwikkelen van een kader om gezondheid meer te betrekken bij ruimtelijke projecten. Dit kader zal binnen zes maanden aan de raad worden voorgelegd. Uit vragen van raadsleden bleek wel dat adviezen van de GG&GD niet bindend zullen zijn. Dwingende adviezen bestaan niet, omdat er altijd een ruimere context is, volgens Angela van der Putten van de GG&GD. Een weg op zich zorgt immers niet voor luchtvervuiling.
De raad zal de commissiebrief 'Gezondheid bij ruimtelijke projecten' op 2 en 4 oktober behandelen.
Bekijk de hele bijdrage van de Adviesgroep aan de RIA over 'Gezondheid bij ruimtelijke projecten'.
Lees hier het officiele verslag van de RIA (met links naar alle bijdragen van meepraters).
Altijd rood en lang wachten: Verkeerslichten voor fietsers in Utrecht
Volgens de Fietsersbond staan wij Utrechters onnodig lang en vaak voor fietsverkeerslichten te wachten. Met maar liefst 42 seconden wachttijd per kilometer scoort Utrecht veel slechter dan veel andere steden. In het Fietsbalans onderzoek van 2006 scoorde de helft van de onderzochte steden slechts 15 seconden per kilometer. Dit lange wachten maakt de fiets onnodig minder aantrekkelijk. Maandag 10 september bood de Fietsersbond verkeerswethouder Lintmeijer daarom een rapport aan met de uitdrukkelijke wens: Maak verkeerslichten geloofwaardig en eerlijk.
In het rapport 'Fietsers en verkeerslichten in Utrecht. Waar wachten we op?' geeft de Fietsersbond aan waar de schoen wringt en hoe de instellingen van verkeerslichten zijn te verbeteren. Het probleem van ongeloofwaardigheid zit hem in het bekende "wachten op niets", veroorzaakt door bijvoorbeeld (1) instappende buspassagiers (terwijl de bus al 'groen' heeft), (2) groene golven die kruisend verkeer lang laten wachten, (3) defecte detectielussen of (4) een zijweg die onnodig lang groen krijgt. In het overzicht van knelpunten met verkeerslichten in Utrecht komen al deze problemen steeds terug.
Doordat auto's veel meer tijd nodig hebben om op te trekken, krijgen ze veel langer groen per cyclus dan fietsers. Hierdoor neemt de stopkans voor fietsers flink toe. Het belang van fietsers voor een schonere stad is enorm. Daarom is het zaak om ze een beetje te bevoordelen ten opzichte van de auto, of ze in ieder geval niet te benadelen. Dit kan vrij eenvoudig door fietsers twee keer groen per cyclus te geven.
Kunst, reflectie en Amelisweerd: Inspiratiemiddag Boom Bomen Bos
Deze maand is het 30 jaar geleden dat 672 bomen in Amelisweerd werden gekapt voor de aanleg van de A27. Het heeft de Vrienden van Amelisweerd niet belet om te blijven opkomen voor de bijzondere landgoederen Amelisweerd en Rhijnauwen. Al ruim 40 jaar! Zondagmiddag 30 september vieren we op een bijzondere wijze dat de Vrienden van Amelisweerd ruim 40 jaar bestaan.
Bos en Kunst
Met beeldend kunstenaar Ienke Kastelein, filmer Jan Ketelaars, udspeler Karim Eharruyen en gespreksleider Joop Kools - allen uit Utrecht - hebben we een programma samengesteld waarin poëtische reflectie en inspiratie voorop staan.
Het programma bevat filmische en muzikale bijdragen, een wandeling waarbij het bos fungeert als geheugenpaleis, alsmede een socratisch gesprek over wat het bos aan waarden en fascinatie in zich draagt. In de Ridderzaal hebben we een kleine tentoonstelling ingericht met materiaal van 40 jaar Vrienden van Amelisweerd. Welke associaties en beelden levert deze middag u en ons? Welke kracht schuilt er in het bos? Wij komen bijeen in de Ridderhofstad, het hoofdgebouw van StayOkay aan de Rhijnauwenselaan, gemeente Bunnik, vlak bij het bos van Amelisweerd.
Wanneer: zondag 30 september van 13.30 tot 17.00 uur (start programma om 14.00 uur).
Waar: StayOkay, Rhijnauwenselaan in Bunnik (vlakbij het bekende pannenkoekenhuis).
Klik hier voor meer info en aanmelden
Afstellen van verkeerslichten voor schone lucht en gezondheid
Maandag 27 augustus hielden de Adviesgroep Schone Lucht & Gezondheid en de Fietsersbond afd. Utrecht een bijeenkomst over het afstellen van verkeerslichten voor schone lucht en gezondheid. Een betere afstelling van verkeerslichten is een maatregel die nog vóór 2015 getroffen zou kunnen worden om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. De afstelling van verkeerslichten heeft een flinke invloed op de reistijdverhouding fiets versus auto en daarmee op de vervoermiddelkeuze.
Verkeerslichten en fietsen
De Fietsersbond afd. Utrecht heeft op verzoek van de verkeerswethouder Frits Lintmeijer klachten over verkeerslichten geïnventariseerd onder haar leden. De resultaten werden deze avond gepresenteerd. Een paar specifieke kruispunten zijn toegelicht aan de hand van filmpjes. Enkele vragen die aan bod zijn gekomen: Rijden fietsers nu massaal door rood of niet en waarom gebeuren daar zo weinig ongelukken mee? Staan fietsers vaak lang voor niets te wachten of lijkt dat maar zo? Is het mogelijk om de afstelling te verbeteren voor fietsers? Welke maatregelen zijn reëel, waar liggen de prioriteiten en wat betekent dat voor het autoverkeer? Zou het schelen voor de gezondheid als er bijvoorbeeld tien procent meer gefietst wordt?
Een verslag van de bijeenkomst leest u hier
Het overzicht met klachten over verkeerslichten vindt u hier (incl. filmpjes)
Het rapport 'Verkeerslichten voor fietsers in Utrecht' leest u hier
Meer artikelen...
- De verkiezingsprogramma's over kilometerheffing, infrastructuur en maximumsnelheid
- Nieuwe videoblog items over congestieheffing, overkapping van snelwegen en e-bike taxi
- Strengere Europese regels voor luchtvervuiling leveren welvaartswinst op
- Milieuzone in Utrecht: Beloon schone auto met een milieuvignet
- Kracht van Utrecht op Wijkfeest Wittevrouwen
- Fouten in berekening luchtkwaliteit dwingen Utrecht tot forse maatregelen
- Ruimte en tijd voor alternatieven: Wat zou u anno 2012 doen met 1066 miljoen?
- Onderzoek naar technische (on)mogelijkheden verbreden A27 eindelijk openbaar
- Adviesgroep Schone Lucht aan College: Hou meer rekening met onze gezondheid
- Utrecht Monitor: Utrechters best bereid om de auto wat vaker te laten staan
- Gemeente Utrecht voert campagne voor autodelen met de website Utrecht Deelt
- Minister Schultz: vertraging Ring Utrecht heeft consequenties voor Uithoftram en NRU