Knooppunt Utrecht of Utrecht in de knoop? Kargadoor debat op zondag 30 juni

Limes030 logo

Zondag 30 juni vond het Limes030 debat plaats over mobiliteit en bereikbaarheid van de stad Utrecht: Is Utrecht het knooppunt, of in termen van Rijkswaterstaat, de draaischijf van Nederland? Zitten we in de knoop of zijn er juist kansen?

Thema van het debat was Utrecht en haar verkeersstromen en de infrastructuur van de toekomst, toegespitst op actuele discussies rond milieuzonering, stallen en parkeren, fietsinfrastructuur, A27 en luchtkwaliteit. En, niet te vergeten, wat het College hiermee van plan is.

Kern van de middag was een forumdiscussie met als gasten D66 Kamerlid Stientje van Veldhoven, Anton Verbunt namens MKB Utrecht, Hugo van der Steenhoven (directeur Fietsersbond), trendwatcher Lieke Lamb en namens de Kracht van Utrecht Jos Kloppenborg. Tussendoor spraken huiscolumnist Jeroen Weghs en Andre Baars van De Beschaving en speelde de band Picadilly enkele nummers. 

Meer info over het debat in het persbericht

Website Limes030: www.limes030.nl

 

Bekijk het debat hier terug:  

 

Fietsfile: Maximale hinder voor Utrechtse fietsers op het Smakkelaarsveld

Fietsfile_SmakkelaarsveldHet is druk tegenwoordig bij de fietsoversteek bij het Smakkelaarsveld (Leidseveer - Lange Koestraat). Fietsers vanaf het station willen richting Vredenburg fietsen en omgekeerd en kruisen daarbij het verkeer vanaf de Daalsesingel komt (N) en Catharijnesingel (Z).

Op 4 juni is het echter wel heel erg. Herbert Tiemens meldt op twitter dat collega's hier 8 minuten in de fietsfile hebben gestaan. "Ik geloof dat op de route Smakkelaarsveld/ Catharijnesingel de maximale hindermogelijkheden bereikt zijn", voegt hij hier aan toe. Jan van de Venis stond zelfs nog langer in de fietsfile, tien minuten. 

Chaos: dringend behoefte aan een oplossing

Renske Bakker moet er even van herstellen: "Ben nóg aan het herstellen van de fietsstress bij oversteek #Catharijnesingel. Wát een chaos vanmorgen op het #Smakkelaarsveld in #Utrecht". Rosanne Sies ‏constateert: "Het is bijna moeilijker om met de fiets van en naar het station te komen, dan met de auto. Duurt dat nog lang @GemeenteUtrecht?" Uiteraard leest ook de raad mee op twitter. Raadsleden Bram Fokke (D66) en Jan Wijmenga (CU) hebben de kwestie vandaag aan de orde gestelt in de Commissie Stad & Ruimte. Wethouder Everhardt zei zelf ook in de fietsfile te hebben gestaan. Het fietspad moet beter, vindt hij. Er komen in ieder geval rijplaten bij om het fietspad breder te maken (als tijdelijke oplossing). Verder kijkt de gemeente of het mogelijk is om de fietsers langer groen te geven. Vrijdag zou een nieuw stukje fietspad klaar zijn, zodat de situatie weer iets normaliseert (bron: CU2030 op twitter).

Fietsfile Erik_van_der_ZeeDe Fietsersbond heeft met het oog op de werkzaamheden een jaar geleden al gekeken naar alternatieven voor deze drukke fietsroute. Normaliter biedt de Daalsetunnel een rustiger alternatief: vanaf het Westplein de fietstunnel door de Daalsetunnel en verder via de Nieuwekade of Wijk C. Helaas is deze route opgebroken tot volgende week. 

De vele werkzaamheden rond het Smakkelaarsveld zijn een groot probleem voor de enorme stroom fietsers die hier dagelijks passeert. Het is duidelijk dat er snel een betere oplossing moet worden gezocht. De foto's illustreren het probleem waar Bas Govers van adviesbureau Goudappel Coffeng november vorig jaar voor waarschuwde. Als we niet oppassen, gaan we dit vaker zien... Ook zonder de wegwerkzaamheden. 

Lees ook het artikel 'Stilstaan in de fietsfile' bij de Vogelvrije Fietser. 

Fietsfile Herbert_TiemensFietsfile Jan_van_de_VenisFietsfile Kevin_Slappendel

 

Elektrische bussen in 's Hertogenbosch en de nieuwe stadsbussen in Utrecht

Inductiebus in 's Hertogenbosch's Hertogenbosch is een van de meest voortvarende steden als het gaat om duurzaam busvervoer. Mei 2013 won deze stad de e-award, een prijs voor de gemeente die elektrisch rijden het beste stimuleert (zie persbericht).  

Al jaren rijden op enkele korte trajecten door de binnenstad kleine elektrische bussen. Sinds vorig jaar rijdt er ook een 'gewone' twaalf meter bus met elektrische aandrijving in de stad. Om een dergelijke bus normaal te laten rijden, worden de accu's bijgeladen tijdens de rit. Dat gebeurt met inductie bij een aantal haltes. Inductie is een draadloze laadtechniek, beter bekend van elektrische tandenborstels. De proef met deze bus is zo succesvol verlopen, dat de provincie een grotere praktijkproef subsidieert. Er gaan maar liefst vijftien elektrische bussen meerijden in de dienstregeling van Brabantse steden.

Zijn de nieuwe bussen van Qbuzz in Utrecht schoon genoeg?

De nieuwe Utrechtse busvervoerder Qbuzz heeft laten weten met drie elektrische bussen te gaan rijden. Waarschijnlijk zijn het kleine bussen die door de binnenstad rijden op lijn 2. Daarnaast vervangt Qbuzz 165 van de huidige bussen door nieuwe die voldoen aan de Euro VI emissienorm. Dat is de strengste Europese emissienorm voor dieselbussen van dit moment. Euro VI dieselbussen zijn een verbetering ten opzichte van de huidige bussen (Euro III tot V). Maar deze strengste emissienorm biedt geen garantie voor een vermindering van het schadelijke ultrafijnstof. Juist de kleinste fijnstofdeeltjes zijn schadelijk voor onze gezondheid.

Hybride bussen - next best thing

Na volledig elektrische bussen zijn hybride bussen de 'next best thing'. Zij rijden een aantal kilometers volledig elektrisch of alleen bij het wegrijden van de haltes (afhankelijk van de gebruikte techniek). Met (meer) elektrische of hybride bussen zou je dus een grotere gezondheidswinst behalen. Hybride bussen zijn relatief nieuw. Hoewel ze de komende jaren waarschijnlijk meer op de markt verschijnen, zullen vervoerders nu nog terughoudend zijn in het gebruik van deze techniek. Een praktijkproef naar het voorbeeld van 's Hertogenbosch is daarom essentieel, bijvoorbeeld in Utrecht. Het is te hopen dat in de komende tien jaar het busvervoer in Utrecht nog verder verschoond wordt.

Milton Keynes - acht inductiebussen in de dienstregeling

Ondertussen houden we de ontwikkelingen in 's Hertogenbosch en elders nauw in de gaten. In het Britse Milton Keynes bijvoorbeeld, een stad met ruim 200.000 inwoners, gaan halverwege 2013 acht inductiebussen rijden. Ze worden opgeladen bij begin- en eindhalte en op een tussenpunt. De data van de acht 'Wrightbus Streetlite E' bussen worden in een onderzoeksproject geanalyseerd. Doel is om uit te vinden welke impact inductieladen heeft op het OV-systeem. 

Bekijk deze video met beelden van de elektrische twaalf meter bus in actie.

Meer over busvervoer, luchtkwaliteit en gezondheid leest u in ons advies voor de nieuwe OV-concessie

 

 

Nieuw Fietsersbond meldpunt voor vervelende fiets hindernissen

Meldpunt Fietsersbond_appDe Fietsersbond heeft een meldpunt geopend voor vervelende hindernissen die fietsers vaak tegenkomen. Hobbelwegen, slecht geplaatste fietspaaltjes en verkeerslichten die te lang op rood staan: vanaf 6 mei kunt u ze eenvoudig doorgeven via de interactieve website van het meldpunt of via de apps voor iphone en android

Hoe werkt het?

Het systeem is bekend van de website www.verbeterdebuurt.nl (een meer algemeen meldpunt, waar de gemeente Utrecht ook mee werkt). Je bepaalt nauwkeurig de juiste plek, beschrijft het probleem of idee en voegt zo nodig een foto bij van de situatie. Verder dien je je adresgegevens in te vullen; dit is van belang voor de afhandeling bij de gemeente. Deze handleiding legt het allemaal prima uit.

De kaart biedt ook de mogelijkheid om op meldingen van anderen te stemmen en te reageren. Hoe meer mensen dit doen, des te groter de kans dat de gemeente het probleem oppakt. 

Als u een melding doorgeeft, gaan de mensen van de Fietsersbond ermee aan de slag. Zij nemen contact op met de wegbeheerder, bij ons de Gemeente Utrecht, om het probleem aan te kaarten. Indien nodig zorgt de Fietserbond voor een extra zetje om de gemeente ook echt in beweging te krijgen. Het gaat trouwens niet alleen over problemen. Al uw ideeën over hoe het Utrechtse fietsnetwerk beter kan, zijn van harte welkom. Een nieuw fietspad of extra fietsrekken? Meld het op het Fietsersbond Meldpunt. 

Wat kan ik allemaal doorgeven? 

Problemen rond fietsparkeren, verkeerslichten, slecht wegdek, fiets-verwijderingsacties, ontbrekende verbindingen, gevaarlijke kruispunten, asociaal rijgedrag... Bekijk hier de complete lijst met categorieën

Meer info: 

Reclame maken voor het meldpunt? Download en print dan een van deze posters

Geef uw melding door via meldpunt.fietsersbond.nl

Meer info over Kracht van Utrecht en fietsbeleid in Utrecht

 

Visie op Utrechts Lightrailnet in 2040

Cover Lighrail_op_de_kaart_2040De bereikbaarheid van stad en regio Utrecht heeft behoefte aan een sterk OV / lightrailnetwerk. Zonder een goed openbaar vervoer gaat de zware weginstrastructuur rond Utrecht ten koste van de leefbaarheid en bereikbaarheid van van de stad. 

De recente MIRT-OV studie regio Utrecht laat zien dat de Uithoftram (gereed in 2018) naar verwachting in 2030 alweer aan haar maximum capaciteit zit. Volgens de studie zal de verkeersas tussen binnenstad en De Uithof volledig vastlopen, zelfs met de tramverbinding. Niets doen is schadelijk voor de stedelijke economie en dus geen optie. 

Kenmerken van een succesvol OV-netwerk

Het vervoersnetwerk voor Utrecht moet logisch zijn opgebouwd, met voor elke afstand een passende vervoersvorm (lopen, fietsen, e-bike, tram, sprinter, intercity...). OV dient daarbij in de eerste plaats voldoende capaciteit hebben. Ten tweede moet de kwaliteit hoog genoeg zijn om de automobilist te verleiden. Dit betekent een hoge frequentie, een hoogwaardige uitstraling, sociaal veilig en comfortabel.

Lightrail op de kaart 2040: inspirerende vergezichten op stedelijk OV

Wat zijn de mogelijkheden van een regionaal Lightrail netwerk in en rond Utrecht? Bekijk hier de lightrailkaart van Utrecht in 2040. Platform Do Lightrail laat in hun brochure een vergezicht zien op Lightrail in 2020 en 2040. Ondernemers, overheden en kennisinstituten laten hier de potentie zien van lightrail. 

"Wil Nederland aan de economische top blijven, dan moeten we in de stedelijke mobiliteit investeren... Kijk vooral naar de voordelen, die de consument geniet. Die maatschappelijke baten van investeringen in stedelijk gebied zijn tot nu toe sterk onderschat." 

Tymon de Weger van Platform Do Lightrail zal tijdens de Dag van de Rail 2013 (congres op 25 april in Nieuwegein) de visie van het platform toelichten. 

Download hier de brochure Lightrail op de kaart 2040

 

Asfaltplannen? De boom in! Film en foto's van manifestatie zondag

Amelisweerd demo_verbreding_A27_Rob_HuibersZondag 7 april op landgoed Oud Amelisweerd: Manifestatie Asfaltplannen? De boom in! Ruim 1800 mensen waren aanwezig om te protesteren tegen verbreding van de A27 ten koste van bos, bewoners en (niet vergeten) onze portemonnaie. We hebben de asfaltplannen de boom in gehesen...

Het was een prachtige middag met overweldigende persaandacht voor- en achteraf. Utrechtse raadsleden waren volop aanwezig, wethouders Mirjam de Rijk en Frits Lintmeijer, maar ook Kamerleden Eshter Ouwehand (PvdD) en Paulus Jansen (SP) en vanuit het Europarlement Bas Eickhout (GL). Mooiste foto van de dag op twitter, zie hiernaast, werd gemaakt door Rob Huibers. Zie #Amelisweerd op twitter voor meer reacties. 

Lees de toespraak die Jos Kloppenborg uitsprak namens Vrienden van Amelisweerd en Kracht van Utrecht


Met dank aan...

Met veel dank aan iedereen die aan deze dag heeft bijgedragen: alle bewoners van Utrecht, Bunnik en omstreken die aanwezig waren, alle aanwezige politici voor hun steunbetuigingen, Eco-Move Houten voor de verkeersregelaars (geweldig gedaan), Milieucentrum Utrecht voor de faciliteiten en spreekstalmeester Roland Pereboom, Museum Oud Amelisweerd voor de gastvrijheid, De Veldkeuken voor de koffie en asfaltkoekjes, de boomklimmers van Groenfront, iedereen die ik vergeet te noemen en, last but not least, alle vrijwilligers van de Vrienden van Amelisweerd en burgerinitiatief De Kracht van Utrecht.

Bekijk een uitgebreide impressie van 12 minuten door Aneo Koning. Klik ook door naar de korte sfeerimpressie door Wim Hendriks, en de drie bosfeeën (hit van de dag) door Busfotodotnl.

Foto: Rob Huibers (de mooiste foto op twitter vandaag van #amelisweerd).

Lees verder om de video's te bekijken

Manifestatie Amelisweerd: Zorg dat je er bent. Asfaltplannen? De boom in!

Muurschildering Gansstraat_64_Utrechtsarchief_catnr_56933_1Vandaag gaat het gebeuren: de manifestatie Asfaltplannen? De Boom in! Zorg dat je aanwezig bent tussen 14.00 en 15.00 uur bij Landhuis Oud Amelisweerd. Mocht het erg druk worden, en daar ziet het naar uit, blijf dan op de paden van ons mooie landgoed. Ook als het veld waarop de manifestatie plaats vindt helemaal vol is. 

Pers wordt verzocht om 13.30 uur aanwezig te zijn. Ook voor 14.00 uur is er boomklimmen voor kinderen. 

Tijdens de manifestatie maken we de winnaars bekend van de fotowedstrijd Amelisweerd in Beeld; we geven allerlei informatie over het landgoed, de asfaltplannen, luchtkwaliteit, geluidhinder en onze alternatieven. Er komt veel pers en verschillende politici komen hun steun betuigen. Dus zorg dat je er bent, met goed humeur en hou ons landgoed netjes... We zien je straks. 

En blijf ook na vandaag Amelisweerd en alle omwonenden steunen! Want daar gaat het om. 

Bereikbaarheid

Waar moet je zijn? Zie googlemaps. Kom met de fiets en wandel naar Landhuis Oud Amelisweerd v.a. de Koningsweg bij de A27, v.a. de Uithof. Wandelen v.a. station Utrecht Lunetten kan ook. Bus? Bushalte Oud Amelisweerd v.a. Utrecht Centraal of station Bunnik (ln 41). 

 

Asfaltplannen? De boom in! Manifestatie 7 april 14u Oud Amelisweerd

Update: Lees ook het gezamenlijk persbericht van de betrokken Utrechtse groepen

En lees "Miljarden verspillen aan asfalt" door Frans Soeterbroek met het bredere verhaal over de asfaltmiljarden. 

Op maandag 8 april wil Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, de asfaltering van Amelisweerd snel door de Tweede Kamer drukken. Zij wil een verbreding van de A27 door Amelisweerd tot 14 banen! Terwijl er in Amelisweerd nooit files zijn of zullen komen. Zij wil nu besluiten 1000 miljoen euro uit te geven aan meer asfalt, waar wij schone lucht en stilte wensen.

 

Asfaltplannen? De boom in!

Wij Utrechters en Bunnikers roepen Tweede Kamer en kabinet op:

  • Geen onnodig asfalt aan te leggen met autoverkeer-aantrekkende werking
  • Ons unieke natuur- en recreatiegebied te respecteren
  • Voor onze economie meer spoor, tram en fietsvoorzieningen aan te leggen
  • Met de gemeente Utrecht samen te werken om ons leefmilieu te verbeteren 

 

Kom allemaal zondag 7 april, 14.00 uur naar Landhuis Oud Amelisweerd

Loesje Amelisweerd

Vragen van ons, praktische info, niet vergeten:

  • We hebben megafoons nodig. Wie gaat er ons een (paar) brengen, liefst met bruikbare batterijen, op het Milieucentrum (Oudegracht 60) of zondag om 13.00 uur bij de Veldkeuken. Graag je naam, (mail)adres en tel. nr. erop vermelden.
  • Laat ons je slogans weten. 
  • Neem iets groens mee om mee te zwaaien.
  • Kom zoveel mogelijk te voet, per fiets, bus, kano of roeiboot. Amelisweerd is uitstekend bereikbaar, maar er zijn weinig parkeerplaatsen.
  • Kom niet met de auto; het aantal parkeerplaatsen is beperkt. 
  • Het Landhuis / Museum Oud Amelisweerd is dit weekend open tot 17.00 uur en het bos tot zonsondergang. Er is dus altijd wat te zien!
  • Gooi in Amelisweerd niets op de grond en breng je goede humeur mee!

Contact: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Download de flyer