Kracht van Utrecht: Laat burgers meebeslissen over OV-vervoerplan

Buslijn 11

Er zal komend jaar flink bezuinigd worden op het OV in de regio Utrecht, zo heeft het BRU bekendgemaakt. Op de raadsinformatieavond op 17 april over het OV-vervoerplan bleek er flinke kritiek te zijn op de voornemens. In onze bijdrage pleitten wij voor een slimmer, schoner en beter OV. Juist in Utrecht moeten we de omslag naar dé fiets- en OV-stad van Nederland kunnen maken. De creatieve inzichten uit de stad liggen voor het oprapen, zo bleek uit de vele inspraakreacties tijdens de RIA. Het BRU heeft echter geen consultatie over het vervoerplan willen organiseren. Wij roepen daarom de Utrechtse raadsleden op om een goed voorbereide consultatie te organiseren in de Utrechtse wijken. Dit is ook belangrijk als signaal richting de provincie, die de taken van het BRU per 1 januari 2012 overneemt. Het doel zal zijn om een plan te ontwikkelen dat kan rekenen op een veel groter draagvlak onder de burgers. Bekijk hier ons voorstel voor deze consultatie


Bezuinig op brandstof en niet op aanbod

De Kracht van Utrecht pleit in haar inspraakreactie voor een schoner, stiller, goedkoper en beter OV, en dan zonder te bezuinigen op het aantal ritten. Dat kan door te bezuinigen op brandstof. In 2011 heeft in Utrecht een elektrische lijn 2 gereden. Het was een proef die zeer succesvol is verlopen. Het gebruikte type bus kan binnen een half jaar worden geleverd, zo is onze informatie. Natuurlijk kan niet op elke lijn van de een op de andere dag een elektrische bus rijden. Het BRU dient daarom in de OV-concessie een plan voor geleidelijke invoering van (nog) schonere voertuigen als eis op te nemen.

Lees verder

Urgenda Regiotour Utrecht 20-22 juni: Toer langs duurzame initiatieven in de regio

Van woensdag 20 t/m vrijdag 22 juni is de duurzame karavaan te gast in de provincie Utrecht. De actie-organisatie Urgenda toert met hybride en elektrische auto's door de regio en laat op tal van plekken zien wat er in Utrecht allemaal gebeurt op het gebied van duurzaamheid en wat er eventueel nog meer zou kunnen. Er zijn ontmoetingen met ondernemers, gemeenten, maatschappelijke organisaties, bewoners en scholieren die laten zien wat duurzaamheid voor hen inhoudt.

Wij hebben ons met het Kracht van Utrecht-initiatief de organisatie aangemeld.

Weet u of heeft u een duurzaam initiatief, project of locatie dat het bezoeken waard is? Of wilt u een dagje mee toeren met de Urgenda karavaan? Meld u dan aan bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bron en meer info: www.urgenda.nl

 

Presentatie rapport Stichting Klank: Het belang van stilte in de stad

Cover Rapport_Stichting_KlankVrijdag 13 april presenteren studenten van de Universiteit Utrecht hun onderzoeksrapport 'Het belang van stilte in de stad'. De studenten van de opleiding Biologie en Biomedische Wetenschappen hebben gekeken naar lawaai en stilte en de effecten hiervan op mensen. Er is weinig bekend over het effect van stilte op de gezondheid. Wel duidelijk is dat een periode van stilte na ernstige geluidshinder een herstellend effect heeft op mensen die aan stress lijden. De studenten concluderen dat er naast de regelgeving over (maximale) geluidshinder aandacht moet zijn voor stilte en stilteplekken. Het zou een positief effect hebben op het ziekteverzuim en het welzijn van burgers.  

De presentatie is op vrijdag 13 april van 14.00 tot 16.00 uur in Milieucentrum Utrecht aan de Oudegracht nr. 60. Het programma bestaat uit een presentatie van het rapport, een discussie en een afsluitende stiltewandeling door de binnenstad. 

Meer over Stichting Klank

 

Strengere milieu-eisen nodig in nieuwe aanbesteding OV regio Utrecht

cover BRU_OV-concessie_PvE

Tijdens de Raadsinformatie avond op 3 april 2012 gaf het BRU een presentatie over de komende aanbesteding van de OV-concessie voor tram en bus in de regio Utrecht. De huidige concessies voor het bus- en tramvervoer in de regio eindigen in december 2013. Het BRU zal met een Europese openbare aanbesteding een vervoerder selecteren voor de volgende periode. 

Onderdeel van de aanbesteding is een programma van eisen. Daarin staan minimale eisen waaraan een vervoerder moet voldoen, aangevuld met punten waarop vervoerders een 'plusje' kunnen scoren. Qua duurzaamheid stelt het BRU als eis dat de emissie van vervuilende stoffen moet dalen. Dat kan met schonere bussen, maar ook door het aantal gereden kilometers te verkleinen of door brandstof te besparen. Het BRU zal voorschrijven hoeveel capaciteit er nodig is; hoeveel en welke bussen daarvoor gebruikt worden, kan de vervoerder het best zelf bepalen. De zogenaamde Euro VI emissienorm is wel een eis. Wat in de aanbesteding het onderscheidend criterium wordt, staat overigens nog niet vast. Dit kan duurzaamheid zijn, maar ook een optimale kosten / baten verhouding.


Kracht van Utrecht: Euro VI norm niet streng genoeg voor Utrechtse binnenstad

De Kracht van Utrecht was aanwezig bij de RIA om het BRU en de gemeenteraad te adviseren over de OV-concessie in relatie tot gezondheid en leefomgevingskwaliteit. In het voorstel adviseert de Kracht van Utrecht om extra punten toe te kennen aan verschillende milieu-eisen. Dit is erg belangrijk, omdat de normen voor luchtkwaliteit geen ruimte meer bieden voor extra uitstoot van vervuilende stoffen in de Utrechtse binnenstad. Knelpunten zoals de Nobelstraat zitten nu al tegen het emissieplafond aan. De Euro VI norm verplicht stellen biedt hierbij te weinig soelaas, omdat deze norm geen rekening houdt met ultrafijn stof. Juist deze deeltjes vormen een groot risico voor de volksgezondheid (zie bronnenlijst wetenschappelijk onderzoek). Het betekent dat de nieuwe stadsbussen er eigenlijk emissievrij zouden moeten rijden. In afwachting op het tramnetwerk is het zaak om de emissies tot het minimum te beperken. Hybride bussen die vanaf Utrecht Centraal vier kilometer elektrisch kunnen rijden zijn een goede en haalbare optie.

Bekijk hier de presentatie van de Kracht van Utrecht met een uitgebreide advies voor de OV-concessie in de regio Utrecht

Download hier het Concept Programma van Eisen (BRU) en de Hoofdlijnennotitie (BRU)

 

Wethouder Lintmeijer: snelheid Kardinaal de Jongweg naar 50 km/h

Kardinaal de_Jongweg_2Tijdens de commissievergadering op donderdag 29 maart maakte wethouder Lintmeijer bekend dat hij de maximum snelheid op de Kardinaal de Jongweg verlaagt naar 50 km/h. De vierbaans weg langs de wijk Tuindorp is een van de ernstige knelpunten wat betreft luchtkwaliteit in Utrecht. Het verlagen van de snelheid van 70 naar 50 km/h is een eerste stap om de luchtkwaliteit te verbeteren. Een bijkomend voordeel voor bewoners is dat een lagere snelheid wellicht zorgt voor minder ongelukken. Met name op de rotonde van het Eykmanplein gebeuren veel ongelukken, doordat automobilisten hun hoge snelheid niet aanpassen aan de verkeerssituatie. De maatregel is een opsteker voor de bewonersorganisaties die al jaren pleiten voor een lagere snelheid. De wethouder zei verder in gesprek te zijn met het RIVM om een verklaring te zoeken voor de nogal slechte luchtkwaliteit aan de Kardinaal de Jongweg, zoals gemeten door de buisjes van het Utrechtse meetnet. De Utrechtse metingen bleken afgelopen jaar stelselmatig slechtere waarden te geven dan die van het RIVM. Een verklaring hebben beide partijen echter nog niet gevonden. 

Meer over meetverschillen van NO2 in Utrecht leest u hier

 

Ambitie, luchtkwaliteit, gezondheid: Realiseer de schaalsprong voor de fiets!

KvU FietsersbondHet College van B&W heeft hoge ambities om Utrecht DE Fietsstad van Nederland te maken. In het ambitiedocument zijn wervende streefbeelden van een stoplichtarm snelfietsnet en een kwaliteitsnet in de hele stad weergegeven. De raadscommissie Stad en Ruimte heeft duidelijk gemaakt dat er eerst een Uitvoeringsagenda voor de korte termijn (2013- 2015) nodig is.

In de notitie 'Fietsbeleid tot 2015 en erna' geven de Fietsersbond en de Kracht van Utrecht aan hoe de stad dit beleid kan realiseren, in co-productie met betrokken burgers. Hierbij richten wij ons niet op het verplaatsen van auto’s naar de 'ring' maar op het verhogen van het fietsgebruik. Wij stellen de volgende vijf maatregelen voor om het fietsgebruik op korte en lange termijn substantieel te verhogen:

  1. Verbeter de concurrentiepositie van de fiets ten opzichte van de auto: Verbeter de reistijdverhouding fiets/auto en verscherp de prijsconcurrentie. 
  2. Realiseer de quick wins: Verbeter zoveel mogelijk aan fietsroutes vòòr 2015. 
  3. Ontwerp het stoplichtarme snelfietsnet samen met het kwaliteitsnet. Zo komt de samenhang tussen het verbeteren van routes op korte termijn en het langere termijnplan voor het fietsnet goed in beeld. 
  4. Start met de aanleg van de fietsnetwerken: leg ontbrekende verbindingen aan, ga door met het opknappen van het kwaliteitsnet en reserveer geld voor onderhoud aan fietsroutes. 
  5. Veranker een samenhangend fietsbeleid in de organisatie. Voer fietsbeleid met kennis van zaken uit; zorg dat de verantwoordelijkheid niet over verschillende projecten versnipperd raakt. 

Lees hier de complete notitie 'Fietsbeleid tot 2015 en erna' van de Kracht van Utrecht en de Fietsersbond

 

Staatssecretatis Atsma voor strengere milieuzones en betrekken GGD bij planvorming

Tweede KamerDinsdag 27 februari debatteerde de Tweede Kamer over luchtkwaliteit. Tweede Kamerleden van SP, GL, PvdA en CDA dienden moties in over een verbetering van de luchtmonitoring, uitbreiding van milieuzones en het behouden van de 80km-zone bij Amsterdam.

Paulus Jansen (SP) vroeg de staatssecretaris om te bevorderen dat gemeenten de GGD betrekken voor het inzichtelijk maken van gezondheidseffecten bij ruimtelijke plannen, in het bijzonder voor nieuwbouwplannen van scholen in de buurt van drukke wegen. Atsma zegt dit graag toe en zal de de Kamer hierover op 1 juni 2012 informeren. 

Sjoera Dikkers (PvdA) vroeg om gemeenten de wettelijke mogelijkheid te geven om milieuzones voor oudere (bovenmatig vervuilende) auto's in te stellen. Ook het CDA diende een motie in, waarin zij de regering vraagt om in overleg met gemeenten instrumenten te ontwikkelen om lokaal de luchtkwaliteit te verbeteren, zoals uitbreiding van milieuzones naar kleiner vrachtverkeer, taxi's en sterk vervuilend autoverkeer. Atsma zegt in gesprek te zijn met de VNG over uitbreiding van gemeentelijke milieuzones. In een eerder overleg (zie verslag) zei hij de ambitie te hebben om in 2013 strengere milieuzones in te voeren. De staatssecretaris wil een adequate regeling op maat treffen. Hij zegt toe de Kamer zo snel mogelijk te informeren over de uitkomsten van de gesprekken. De motie van de PvdA wordt daarom voorlopig aangehouden, de minder dwingende motie van het CDA is volgens Atsma voluit uitvoerbaar.

Lees verder

Wandelen nu het nog kan: protestwandeling over landgoed Amelisweerd

Zondag 25 maart hield Groenlinks Utrecht een protestwandeling door Amelisweerd. Jos Kloppenborg (Kracht van Utrecht en Vrienden van Amelisweerd) liet iedereen genieten van het vele moois dat het landgoed heeft te bieden. Maar voor hoe lang nog? Amelisweerd en Rhijnauwen staan onder druk. Met deze wandeling protesteerden de deelnemers tegen de vele bedreigingen van deze unieke Utrechtse landgoederen. 

Bekijk hier een korte impressie van de wandeling, met onder meer Jasper Fastl (statenlid Groenlinks) en Arjan el Fassed (2e Kamerlid Groenlinks). 

Lees hier meer over de bedreigingen van Amelisweerd

Bezoek ook de website van de Vrienden van Amelisweerd