Provincie Utrecht: Niet meer dan 100 km/h rond onze grote steden
Namens de Kracht van Utrecht was Gerard Cats op 9 januari aanwezig bij de vergadering van de Statencommissie Milieu, Mobiliteit en Economie (Provincie Utrecht). De Kracht van Utrecht had de Commissie MME een brief gestuurd over het voornemen van de Rijksoverheid om de maximum snelheid op snelwegen te verhogen. Verschillende fracties stelden vragen n.a.v. brief.
Gerard Cats wees de commissie op de voordelen van een lagere maximum snelheid: een beter leefmilieu (luchtkwaliteit, geluid), hogere recreatiewaarde van nabijgelegen landgoederen (bijv. Amelisweerd en Rhijnauwen), minder ongevallen, betere doorstroming en goedkoper qua wegenaanleg en -onderhoud. De ernst is hoog: Tienduizenden Nederlanders sterven elk jaar voortijdig aan de gevolgen van luchtvervuiling; deze mensen sterven tientallen jaren te vroeg. Belangrijk hierbij is het besef dat deze sterfte ook binnen de ruim opgestelde Europese normen plaatsvindt. Het zou daarom onaanvaardbaar moeten zijn om te spreken over 'het opvullen van de normen'. Helaas is dat wel degelijk het beleid van het ministerie.
Boogbrug Vianen behouden voor prachtige wandel en fietsverbinding over de Lek
De oude Boogbrug bij Vianen ligt er werkloos bij, terwijl scholieren over het smalle fietspad langs de snelweg op de nieuwe brug ernaast fietsen. (bekijk het filmpje dat wij hierover hebben gemaakt). Wethouder André Landwehr (Vianen) is echter bezig met een plannetje om de Boogbrug bij Vianen te bevrijden van de sloophamers van Rijkswaterstaat. Hij weet alleen nog niet hoe. De wethouder is er van overtuigd dat niemand de Boogbrug graag gesloopt ziet. Er moet alleen wel een concreet plan liggen. De gemeente Vianen verkeert financieel in zwaar weer en kan zich geen duur project veroorloven. "Het mag Vianen geen cent kosten", aldus de wethouder. En Rijkswaterstaat heeft, gezien de sloopplannen, ook geen zin in een duur project.
Raadsvergadering 24 januari 2012
Vele reddingsplannen passeerden de revue tijdens de raadsvergadering op 24 januari, waaronder het voorstel van de Kracht van Utrecht om de brug te behouden voor een wandel- en fietsverbinding en in een later stadium voor een tramverbinding tussen Nieuwegein en Vianen. Het onderhoud zou een leerproject kunnen worden voor ROC-leerlingen onder leiding van ervaren schilders en constructeurs van bijv. Strukton. De Stichting Boogbrug Vianen wil bovendien dat de gemeente de brug aanmerkt als gemeentelijk monument, zodat de sloop geen doorgang kan vinden. Dit is echter geen optie voor wethouder Landwehr. Een monument kost de gemeente namelijk veel geld; er moet immers een weg naar toe met verlichting en andere voorzieningen.
Update 13 november 2013: Rijkswaterstaat mag Boogbrug slopen
De Raad van State heeft besloten dat de Boogbrug gesloopt mag worden. Reden is dat de brug officeel geen (gemeentelijke) monumentale status heeft. Alle argumenten over de monumentale waarde die de brug wel degelijk heeft, zijn van tafel geveegd. Ook de vele ideeën over een nieuwe functie voor de brug (fiets- en wandelverbinding bijvoorbeeld) mochten niet baten. Of de Stichting Boogbrug Vianen het hierbij laat, is nog niet bekend.
Grote fietsenstalling in ondergrondse parkeergarage Vredenburg!
Wethouder Everhardt nam 19 januari een motie over, waarin Bart Beerlage (PvdA), gesteund door een overgrote meerderheid van de raad, vroeg om meer fietsenstallingen rondom plein Vredenburg. De plannen voor een nieuw stationsgebied voorzien vooral in extra fietsparkeerplaatsen bij het station en nog maar weinig rondom plein Vredenburg. Projectontwikkelaar Corio deed al een toezegging om 1.400 extra stallingen te realiseren aan de westkant van de Catharijnesingel. De raad vond dat echter niet genoeg.
De huidige plannen voorzien in 800 stallingsplaatsen onder het gebouw De Vredenburg, veel te weinig voor alle bezoekers van het vernieuwde Hoog Catharijne en de winkels rond het plein. Daarom gaat het college de mogelijkheden onderzoeken voor extra capaciteit, bijvoorbeeld in de auto-parkeergarage onder het plein. De bovenste verdieping van deze parkeergarage heeft zo'n 120 (auto)parkeerplaatsen. Naar schatting zou je daar 2.500 fietsen kunnen stallen. De oude Vredenburgstalling had plek voor ongeveer 1.000 fietsen.
Bijdrage Kracht van Utrecht aan de Raadsinformatie-avond over de Economische Agenda
Jos Kloppenborg (Kracht van Utrecht) kreeg in de Trouwzaal de lachers op zijn hand. In zijn bijdrage aan de Raadsinformatie-avond over de Economische agenda van de gemeente was zijn slotwoord: Benut creativiteit van en in de stad. In Utrecht wonen en werken ontzettend veel jonge creatieve professionals en oudere slimmeriken die nu vrijer zijn in hun bestaan, die een flink potentieel aan 'denk- en doekracht' vertegenwoordigen dat te weinig wordt benut. Wees niet bang voor kritiek, maar daag mensen uit om mee te denken. Wij denken graag mee in het vervolg.
Meer lezen? Lees hier zijn complete bijdrage.
Download hier de bijdragen van alle insprekers
Download hier de Economische Agenda van de Gemeente Utrecht
RIVM: Aantal overschrijdingen fijnstof en stikstofdioxide wordt onderschat
Om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren heeft de Rijksoverheid het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) opgezet. Bureau Monitoring (een samenwerkingsverband van RIVM en InfoMil) stelt in hun NSL-voortgangsrapportage van 19 december 2011 dat er niet alleen overschrijdingen zijn van de normen, maar dat het aantal overschrijdingen zelfs wordt onderschat.
Op straatniveau zijn er met name overschrijdingen van de stikstofnormen door tegenvallende emissiecijfers van het stadsverkeer. Daarnaast komen nog overschrijdingen van de fijnstofnormen voor in gebieden met veel veehouderijen en industrie. Nog zorgwekkender is de constatering dat niet op alle relevante locaties getoetst wordt:
"Met behulp van de in 2011 beschikbaar gekomen Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) is geconstateerd dat in de Monitoringstool niet op alle voor blootstelling relevante locaties wordt getoetst. Hierdoor, en door de focus op overschrijdingslocaties, wordt het aantal overschrijdingen onderschat. Verder zijn dit jaar in een extra aanpassingsronde toetslocaties uit de berekeningen weggehaald zonder dat deze zijn vervangen door andere toetspunten. Dit leidt waarschijnlijk tot een verdere onderschatting van het aantal overschrijdingen in de huidige resultaten."
In het voortgangsrapport doet Bureau Monitoring aanbevelingen om bovenstaande punten in een volgende monitoringronde te verhelpen. Tenslotte volgt een duidelijke waarschuwing aan de beleidsmakers: "In de resultaten liggen de berekende concentraties voor 2011 en 2015 op veel locaties net onder de grenswaarde. Het aantal overschrijdingen zal dan ook snel toenemen indien zich een geringe tegenvaller in de vooronderstellingen voordoet." Hoewel gebaseerd op dezelfde monitoring, lijkt de conclusie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu op zijn minst zeer voorbarig. In een persbericht van de Rijksoverheid stelt staatssecretaris Atsma immers dat "...tijdig aan de grenswaarden voor stikstofdioxide en fijn stof zal worden voldaan."
Lees ook de artikelen Norm fijnstof in Utrecht fors overschreden in 2011 en Stikstofdioxide in Utrecht: waarom zoveel verschil tussen het Utrechtse Meetnet en de Monitoringstool?
Download hier de Monitoringsrapportage NSL : Stand van zaken Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit 2011 (RIVM, 19-11-2011)
Bron: website RIVM
Videoblog Kracht van Utrecht over lege kantoren en onderzoek naar luchtkwaliteit
Sinds enige tijd houden wij een videoblog bij waarop we allerlei video's posten die we interessant of gewoon mooi vinden. Deze week besteden we aandacht aan de vraag waarom er toch zoveel kantoren in Nederland leeg staan. De makers van het programma 'De slag om Nederland' kwamen een discutabele financiële constructie op het spoor, die er op neerkomt dat verhuizen goedkoper is dan te blijven zitten. Verder vertelt hoogleraar Bert Brunekreef (Universiteit Utrecht) over zijn onderzoek naar de samenhang tussen astma bij kinderen en luchtvervuiling, een verband dat 10 jaar geleden nog niet bekend was. Wanneer u naar beneden scrollt op het blog komt u video's tegen over de geschiedenis van de fietsinfrastructuur in Nederland, over de zogenaamde 'Slag bij Amelisweerd' en een uitzending van Zembla over de gevaren van wonen langs snelwegen.
Surf naar krachtvanutrecht.blogspot.com
Astmafonds: 33 longpatiënten uit Randstad door luchtverontreiniging
"Wij zijn enkele maanden geleden verhuisd vanuit Rotterdam naar het midden van het Groene Hart. Onze zoon van 5 met astma bleef in Rotterdam ook met medicijnen erg veel last houden. Nu gebruikt hij vrijwel geen medicijnen meer en begint hij een interesse voor sport te ontwikkelen. Wij zijn erg gelukkig met de verhuizing."
Dit schreef Xander in reactie op het nieuwsbericht van het Astmafonds: Tientallen longpatiënten verhuizen van de stad naar de provincie, op de vlucht voor luchtvervuiling. In 2011 kreeg het Astmafonds 33 meldingen van mensen die deze stap hebben genomen of nog gaan nemen. COPD-patiënt Arie Mulder vertelt in de Volkskrant (dinsdag 10 januari 2012) hoe hij de Randstad mijdt en schone lucht zoekt aan de kust en op de Wadden. Bij iemand met COPD zorgt luchtverontreiniging voor extra kortademigheid en moeheid. Veel longpatiënten kampen daarom met de gevolgen van luchtvervuiling in Nederland. Fijnstof maakt je ziek, zover is de wetenschap inmiddels wel. Helaas garanderen de officiële normen voor luchtkwaliteit geen gezonde longen, een feit waar de Kracht van Utrecht ook altijd op wijst.
De 33 longpatiënten die zich daadwerkelijk hebben gemeld, zijn vermoedelijk slechts het topje van de ijsberg. Het Astma Fonds denkt dat een veelvoud aan longpatiënten met dezelfde vraag zit. Daarnaast uiten steeds meer mensen hun zorgen over scholen, die naast een snelweg zijn gebouwd. De huidige wetgeving in Nederland laat dit nog steeds gewoon toe. Het Astma Fonds pleit er al langer voor om nieuwe scholen niet naast snelwegen te bouwen. Bovendien vindt het Astma Fonds, en daarmee de Kracht van Utrecht, dat gezondheid voorop moet staan in ruimtelijke ordening en mobiliteit. >>
Bijeenkomst over de effecten van verkeersmaatregelen op de lokale luchtkwaliteit
Op 7 februari 2012 vindt in Arnhem de afsluiting plaats van het programma Solve (snelle oplossingen voor lucht en verkeer). In ruim vier jaar heeft dit programma veel kennis over de effecten van verkeersmaatregelen op de lokale luchtkwaliteit ontwikkeld, gebundeld en praktisch toepasbaar gemaakt. In de afsluitende bijeenkomst komen onder meer de discussies over roet, effecten van beplanting, gevoelige bestemmingen en gezondheid aan de orde:
- Roet: studies hebben aangetoond dat roet een betere indicator is dan PM10/2,5 om gezondheidseffecten van maatregelen in kaart te brengen.
- Beplanting: is het nu wel of niet zinvol in relatie tot luchtkwaliteit?
- Gevoelige bestemmingen: wie mag wanneer waar bouwen, wonen en werken?
- Gezondheid: Beschermen de Europese normen voor fijnstof en stikstof onze gezondheid eigenlijk wel voldoende?
Daarnaast is er ruimte voor uw eigen vragen en oplossingen. Natuurlijk is er ook volop gelegenheid om te netwerken.
De bijeenkomst is in het Provinciehuis Gelderland in Arnhem. Kijk voor meer info en aanmelden op de website van het CROW.
Meer artikelen...
- OV-fiets biedt vrijheid en gemak, maar is weinig in trek bij automobilisten
- Serie RTV Utrecht over gevaarlijke fietskruispunten
- Ring Utrecht: Er zijn dan toch grenzen!
- Ambitiedocument ‘Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar’ vol ambitie, maar zonder integrale visie
- Thuiswerken: minder auto's, minder vervuiling, meer tijd en goed voor de portemonnaie
- Bewoners in Bunnik: nieuwe weg tussen Houten en A12 bij Bunnik tast leefbaarheid aan
- Wethouder Lintmeijer aan minister Schultz: Tienduizenden Utrechters zijn direct getroffen
- Kracht van Utrecht: Heroverweeg afschaffen 80 km-zones en verhoging maximum snelheid
- Utrechtse fietsknelpunten in kaart
- Minister Schultz van Haegen op bezoek in Lunetten: hoe goed heeft ze geluisterd?
- Meedenkbijeenkomst Planstudie Ring Utrecht A27/A12: Zoekt de minister echt naar een gedragen oplossing?
- Kosten luchtvervuiling Europa 169 miljard in 2009