Bewoners Overvecht blijft zesbaans autoweg en 100km/h bespaard
Rijk, provincie en gemeente hebben overeenstemming bereikt over de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU), de vierbaans weg langs Overvecht. Hoewel het Rijk duidelijk de voorkeur gaf aan een zesbaans autoweg met minstens 100 km/h, zal het waarschijnlijk toch maximaal 2x2 rijstroken en niet meer 80 km/h worden. De kosten, het ruimtebeslag en de lucht- en geluidsoverlast gaven daarbij de doorslag.
In een persbericht stelt de Gemeente Utrecht: "Varianten die uitgaan van uitbreiding van het aantal rijstroken en verhoging van de maximum snelheid naar 100 km/h vallen af bij verder onderzoek naar verbetering van de verkeersafwikkeling op de NRU langs Overvecht." In het vervolgproces wordt gekeken naar de concrete uitvoering van de weg: aansluitingen, knooppunten en ongelijkvloerse kruisingen. Hierbij gaat het om het verbeteren van de bereikbaarheid én de omgevingskwaliteit.
Besluitvorming Ring Utrecht: Rijkswaterstaat in de knoop
Donderdag 9 februari maakten Rijk, provincie en de gemeente Utrecht bekend dat zij een volgende stap hebben genomen in de besluitvorming over de Ring Utrecht (persbericht). Tegelijkertijd publiceerde Rijkswaterstaat de onderliggende rapporten. Die maken, gezien een tabel op pagina 46 van het hoofdrapport, duidelijk dat voor de A27 voorlopig geen enkele oplossingsrichting voldoet. En dat het heel twijfelachtig is of er een variant mogelijk is die aan alle genoemde criteria kan voldoen.
Er zijn grote twijfels over de maakbaarheid. Rijkswaterstaat geeft vanuit verkeersoogpunt nog altijd de voorkeur aan 2x7 rijstroken boven 2x6, al is het verschil niet groot. De vraag is echter of er wel ruimte is voor zo'n verbreding. Het grondwater onder de verdiept gelegen weg wordt vanaf het verkeersplein Lunetten tot de bak in Amelisweerd tegengehouden door een plastic vlies. De rapportage geeft helder aan dat de plek en breedte van dit vlies als gegeven moet worden beschouwd, en dat dit een belangrijke beperking betekent voor wegvarianten die een grote breedte vereisen.
Kosten rijzen de pan uit
Het rapport is buitengewoon cryptisch over de kosten van verbreding. Nergens worden feitelijke bedragen genoemd, maar de voorlopig gekozen varianten komen –gezien de tekst en de tabel in het hoofdrapport‐ in elk geval te duur uit.
Utrecht adembenemend - artikel in studentenblad Trajectum over Utrechtse luchtvervuiling
"De luchtverontreiniging in Utrecht is groot. Een fietstocht langs de drie smerigste plekken blijkt een aanslag op longen en bloed. Ondertussen kan het gemeentebestuur nauwelijks tot een echte aanpak komen. Omfietsen naar De Uithof lijkt voorlopig de enige uitweg." Tirzah Schnater schreef voor Trajectum (het onafhankelijke magazine van de Hogeschool van Utrecht) een artikel over de slechte luchtkwaliteit in Utrecht, de invloed daarvan op onze gezondheid en wat er (niet) aan wordt gedaan. Uitgebreid aan het woord komen Monique Zuurbier, die vorig jaar promoveerde op een onderzoek naar blootstelling aan luchtvervuiling in het verkeer, Richard Kres en Jan Korff de Gidts (beide Kracht van Utrecht). Voor wie niet nodeloos veel uitlaatgassen wil inademen, staan er twee fietsroutes in het artikel waarmee je de uitlaatgassen een beetje kan omzeilen.
Lees Trajectum hier online of bekijk een pdf van het artikel
Meer info op www.trajectum.hu.nl
Geen hogere maximumsnelheid A2 en A12 bij Utrecht, wel op A12 bij Bunnik
Het voornemen om de snelheid op de Utrechtse snelwegen te verhogen lijkt deels van de baan. Alleen iets verderop op de A12 bij Bunnik lijkt er geen verandering te zijn in de plannen om de maximumsnelheid te verhogen. Daarmee komt Utrecht er aanzienlijk beter vanaf dan de andere grote steden. De verhogingen vervallen in ieder geval voor de A2 langs Utrecht (bijna helemaal), de A12 tussen Woerden en Rhijnauwen en de A27 tussen Lunetten en Houten. Op de A27 tussen Lunetten en Bilthoven zou al geen verhoging komen. Minister Schultz maakte dit op 8 februari in een brief aan de Tweede Kamer bekend. De Kamer, inclusief regeringspartij CDA, wilde geen snelheidsverhogingen op snelwegen waar extra maatregelen genomen zouden moeten worden om binnen de normen voor luchtkwaliteit te blijven.
Rond Utrecht noemt de minister de volgende snelwegen: A2 (Vinkeveen-Leidsche Rijn Tunnel), A2 (Oudenrijn-Nieuwegein), A12 (Woerden-Oudenrijn), A12 (Oudenrijn-parkeerplaats de Forten – hoofdrijbaan en de parallelbaan waarop 80 km/u geldt), A27 (Lunetten-Houten) en A27 (Everdingen-Lexmond). Voor de duidelijkheid: de volgende stukken weg worden niet genoemd: A2 tussen Leidsche Rijn Tunnel en knooppunt Oudenrijn (een kort stuk ter hoogte van Papendorp) en de A12 bij Bunnik (de beperking stopt vreemd genoeg net voor Bunnik bij P-plaats de Forten). Voor de A27 van Lunetten richting Bilthoven zou al niet meer dan 100km/h gelden.
RTL nieuws: Veel gerommel met cijfers over fijnstof
Wij hadden het zelf niet beter kunnen verwoorden. RTL nieuws dook in de wereld van het meten en berekenen van fijnstofconcentraties, onder meer in Utrecht. En daar lijkt behoorlijk mee gerommeld te worden, zo concludeert RTL. Aantallen auto's die stelselmatig te laag worden ingeschat, wegen waar officieel zelfs helemaal geen verkeer rijdt en files die eigenlijk niet bestaan (op de drukke A10 West zou bijna nooit een file staan). Of wegbeheerders nu bewust rommelen of gewoon erg slordig zijn in het aanleveren van gegevens is moeilijk te zeggen. De conclusie van RTL nieuws is in ieder geval dat er veel meer fijnstof in de Nederlandse lucht zit dan wordt aangenomen. En dat is slecht nieuws voor iedereen, zeker voor longpatiënten. Milieuhoogleraar Lucas Reijnders is er duidelijk over: "Je moet zeggen dat die metingen een grote hoeveelheid creatief boekhouden zijn... De wetgeving zoals we die nu kennen dient meer ter bescherming van bouwprojecten dan ter bescherming van de gezondheid van burgers."
Bekijk hier het nieuwsitem van RTL nieuws
Lees ook: Stikstofdioxide in Utrecht: waarom zoveel verschil tussen het Utrechtse Meetnet en die van het RIVM?
Boekpresentatie Gebakken lucht -Tien jaar luchtbeleid in Nederland- Kees van Oosten
Op zaterdag 4 februari om 17.30 uur vond de presentatie plaats van Gebakken Lucht. Tien jaar luchtkwaliteitsbeleid in Nederland: over de versoepeling van de regelgeving en het schoonrekenen van de lucht. Wethouder Frits Lintmeijer heeft het eerste exemplaar in ontvangst genomen.
Bekijk de film die Alexander Beunder heeft gemaakt over 'Gebakken Lucht'. Van Oosten legt zelf uit waarom we ook al weer het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit hebben en waarom veel maatregelen uit het NSL nooit uitgevoerd zullen worden.
Het luchtkwaliteitsbeleid in Nederland is belangrijk omdat er schrikbarend veel kinderen last hebben van astmatische aandoeningen (1 op de 6 inmiddels). Sinds 1970 is het aantal astmagevallen bij de mannelijke bevolking verzesvoudigd en bij de vrouwelijke verviervoudigd. Talloze onderzoeken hebben inmiddels bevestigd dat er een verband bestaat met uitlaatgassen en meer in het bijzonder met fijnstof en roet in de lucht. Dat luchtverontreiniging een ernstig volksgezondheidsprobleem is, blijkt ook uit recente onderzoeken en berekeningen: elk jaar overlijden 15.000 tot 25.000 Nederlanders voortijdig als gevolg van chronische blootstelling aan luchtverontreiniging.
Anders dan de overheid al ruim tien jaar beweert, gaat het helemaal niet steeds beter met de luchtkwaliteit. Volgens prof. dr. L. Reijnders, die het voorwoord schreef, behandelt dit boek een pikzwarte bladzijde in de geschiedenis van het Nederlandse milieubeleid. De Nederlandse lucht behoort, samen met die van België, nog steeds tot de meest vervuilde in Europa.
Gebakken Lucht: Tien jaar luchtkwaliteitsbeleid in Nederland, door Kees van Oosten.
Raad van State over A27: Fouten in berekeningen lucht en lawaai doen er niet toe
De Raad van State heeft in zijn uitspraak van 25 januari 2012 alle bezwaren van omwonenden tegen de aanleg van twee extra rijstroken langs Lunetten en Amelisweerd afgewezen. De vele fouten in de berekeningen van luchtkwaliteit en geluidsoverlast doen hierbij niet ter zake, de gezondheid van Utrechters evenmin. Voor de goede orde wijzen we erop dat het hier gaat om een tijdelijke maatregel. Uiteindelijk wil Rijkswaterstaat de A27 uitbreiden met 6 rijstroken; de plannen daarvoor zijn bekend onder de naam "Planstudie Ring Utrecht" of ook wel 2x7.
Overigens is saillant dat Rijkswaterstaat in staat blijkt 6 rijstroken te passen binnen de halve breedte van de bak bij Amelisweerd. Zonder de bak te verbreden zouden er dus ook 2 maal 6 rijstroken in passen. In de planstudies blijft Rijkswaterstaat vooralsnog vasthouden aan 2x7 en voor die twee extra rijstroken zou dus een heel nieuwe bak aangelegd moeten worden. Dat kost niet alleen een strook van tientallen meters natuur aan beide zijden van de huidige weg, maar ook een kleine miljard euro's. Die twee extra rijstroken worden zo wel heel erg duur; en dan te bedenken dat de noodzaak van die twee rijstroken gebaseerd is op geschatte verkeerstoenamen die intussen wel verouderd zijn (door de crises, door de veronderstelde benzineprijs van €1,25 per liter in 2020, enzovoort). Laten we hopen dat de politiek gaat inzien hoe desastreus 2x7 is. Mocht dat niet gebeuren, dan zal de planstudie ongetwijfeld ook tot en met de Raad van State worden aangevochten.
Manifestatie in Bunnik: over geluid, fijnstof en uw gezondheid
Zaterdagmiddag 28 januari vond in de Gaarde in Bunnik een manifestatie plaats over geluid en fijnstof met medewerking van Vincent Bijlo. Onder meer de resultaten van de geluidsmetingen in Bunnik en van de petitie over de Rijsbruggerweg (meer info) werden bekendgemaakt.
Een deskundige van de Kracht van Utrecht vertelde over de effecten van geluid en fijnstof op gezondheid. Met beeld en geluid werd duidelijk wat de geluidsniveaus, die door inwoners van Bunnik zijn gemeten, betekenen. Voor de kinderen was er een wedstrijd wie het hardste geluid kon maken met een zelf meegebracht apparaat of instrument. Voor alle deelnemers aan deze wedstrijd was er een attentie en voor de winnaar een "geluidsprijs". Vincent Bijlo praatte de diverse onderdelen aan elkaar en zorgde voor een vrolijke en serieuze noot. Na afloop was er gelegenheid om vragen te stellen over het project en de gevolgen daarvan voor Bunnik.
Speciaal voor deze manifestatie heeft de Kracht van Utrecht 12 stellingen over lucht en geluid voorbereid. U kunt de stellingen en antwoorden hier nog eens nalezen.
Lees ook de artikelen:
Bewoners in Bunnik: nieuwe weg tussen Houten en A12 bij Bunnik tast leefbaarheid aan
Schone lucht is een mensenrecht: roadshow in Bunnik vrijdag 18 november
Meer artikelen...
- Provincie Utrecht: Niet meer dan 100 km/h rond onze grote steden
- Boogbrug Vianen behouden voor prachtige wandel en fietsverbinding over de Lek
- Grote fietsenstalling in ondergrondse parkeergarage Vredenburg!
- Bijdrage Kracht van Utrecht aan de Raadsinformatie-avond over de Economische Agenda
- RIVM: Aantal overschrijdingen fijnstof en stikstofdioxide wordt onderschat
- Videoblog Kracht van Utrecht over lege kantoren en onderzoek naar luchtkwaliteit
- Astmafonds: 33 longpatiënten uit Randstad door luchtverontreiniging
- Bijeenkomst over de effecten van verkeersmaatregelen op de lokale luchtkwaliteit
- OV-fiets biedt vrijheid en gemak, maar is weinig in trek bij automobilisten
- Serie RTV Utrecht over gevaarlijke fietskruispunten
- Ring Utrecht: Er zijn dan toch grenzen!
- Ambitiedocument ‘Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar’ vol ambitie, maar zonder integrale visie