Utrechtse fietsknelpunten in kaart
Wijkraden, Fietsersbond Utrecht en de Kracht van Utrecht zijn samen een FietsGoogle project gestart. Met behulp van Googlemaps laten we een nog onvoltooid fietsnetwerk zien. Foto's en beschrijvingen tonen de belangrijkste knelpunten, de urgentie of ernst ervan en of er een verbeterplan in de maak is; opgeloste punten vervangen we door een geel zonnetje met een nieuwe foto. U kunt alvast rondneuzen in de kaarten van Leidscherijn, van de fietsvoorzieningen langs de tramlijn naar Nieuwegein en IJsselstein en van Utrecht Noordoost. Lees hier verder.
Minister Schultz van Haegen op bezoek in Lunetten: hoe goed heeft ze geluisterd?
Vier dagen voordat de minister van Infrastructuur en Milieu de snelheidsverhoging aankondigde wandelden een delegatie van het ministerie, wijkvertegenwoordigers en wethouder Lintmeijer samen door Lunetten. De afspraak op donderdag 24 november was een bezoek met alleen een kleine vertegenwoordiging van bewoners zonder ruchtbaarheid vooraf. Jan uit Rijnsweerd, Nel uit Voordorp en Peter John en Angela uit Lunetten vertelden hoe lawaai, luchtverontreiniging en de barrièrewerking hun leven dagelijks beïnvloedt. De minister luisterde, stelde vragen en zag in dat de zorgen van de bewoners reëel waren. Met de forse snelheidsverhoging op de A27 bij Lunetten in het verschiet is echter de vraag: Wat heeft ze nu eigenlijk gehoord?
Lees een verslag inclusief foto's op de website van Bewonersvereniging Laat Lunetten niet Stikken
Meedenkbijeenkomst Planstudie Ring Utrecht A27/A12: Zoekt de minister echt naar een gedragen oplossing?
Donderdagavond 1 december houdt Rijkswaterstaat een eerste clusterbijeenkomst in het kader van de Milieu Effectrapportage van de Planstudie Ring Utrecht A27-A12. Het is een bijeenkomst die zich vooral richt op het gebied Rijnsweerd, Amelisweerd, Maarschalkerweerd en De Uithof (zie overzichtskaart).
De uitnodiging van Rijkswaterstaat ging vergezeld van twee documenten: een stuk over het besluitvormingstraject en een informatief en verhelderend verslag van een bijeenkomst die pas geleden in samenwerking met Milieucentrum Utrecht op het Provinciehuis werd georganiseerd over de nieuwe geluidswetgeving ("SWUNG"). De bijeenkomst maakte duidelijk dat de nieuwe geluidsnormen voor verschillende bewoners aan de oostkant van de stad steeds anders en in een aantal gevallen zelfs slechter zal uitwerken; voor Amelisweerd zelfs dramatisch slechter. Natuur en recreatie tellen weer eens helemaal niet mee.
Kosten luchtvervuiling Europa 169 miljard in 2009
169 Miljard euro per jaar. Dat is schade die luchtvervuiling door de Europese industrie jaarlijks toebrengt aan onze gezondheid en aan het milieu. Die kosten zijn voor het eerst berekend door het milieu-onderzoeksbureau van de EU, het EEA (European Environment Agency). Het rapport verschijnt aan de vooravond van de wereld-klimaatconferentie van Durban die maandag begint. Alsof dit cijfer al niet alarmerend genoeg is, wijzen de onderzoekers er voor de duidelijkheid op dat de bijdrage van verkeer, huishoudens en de meeste landbouwactiviteiten niet is meegenomen. Was dat wel het geval, dan zouden de kosten nog veel hoger uitvallen. Luister hier naar een radio-interview met Bas Eickhout, euro-parlementariër voor GroenLinks.
Bron: Radio 1
Bekijk hier het persbericht van de EEA en hier het laatste EEA-rapport over de Europese transportsector
Foto: Mark Ziubinski
Norm fijnstof in Utrecht fors overschreden in 2011
Volgens het Platform Luchtkwaliteit Utrecht gaat Utrecht de fijnstofnormen voor 2011 niet halen. Sinds juni 2011 mogen er niet meer dan 35 dagen per jaar zijn waarop de concentratie fijnstof hoger is dan 50 microgram (het gaat dan om de gemiddelde concentratie over 24 uur). Hoewel het jaar nog niet om is, zijn er echter aan de Kardinaal de Jongweg (meetpunt van het RIVM) nu al 42 overschreidingsdagen geteld (44 per 24-11-2011, het gaat snel). Het is voor de gemeente pijnlijk, aangezien dit RIVM meetstation de basis is voor de berekende fijnstofwaarden voor de rest van de stad. Bovendien suggeren de cijfers uit de gemeentelijke luchtmetingen dat het elders in de stad zeker niet minder ernstig gesteld is met de luchtkwaliteit. Zo liggen de fijnstofnormen bij het meetpunt a.d. K. de Jongweg nog lager dan bijvoorbeeld de volgende locaties van het gemeentelijke meetnet: Amsterdamsestraatweg-Zuid, de M.L. Kinglaan, Cartesiusweg, Josephlaan, Marnixlaan, Vondellaan, Albatrosstraat, Bleekstraat, Catharijnesingel, Graadt van Roggenweg, Weerdsingel, Oudenoord, Rubenslaan, Vredenburg, busstation bij CS, Vleutenseweg, Croeselaan (Jaarbeursplein), Marxdreef, Schweitzerdreef. Nog ernstiger is het feit dat 9 van de 16 meetstations van het RIVM op straatniveau (over heel Nederland) nu al boven de 35-dagen norm zit (zie RIVM). Een dikke voetnoot is hier wel op zijn plaats: Tot 11 juni 2011 ligt de grens officieel nog op 75 microgram per dag. Dat betekent dat er volgens deze zeer ruime normen officieel nog niets aan de hand is. Maar de cijfers over 2011 zijn natuurlijk wel zorgwekkend. De lagere norm van 50 microgram per dag zal voor veel plekken in 2012 absoluut niet haalbaar zijn onder het huidige luchtbeleid. Hopelijk is dit voor de lokale en landelijke overheden het startsein om eindelijk eens effectieve maatregelen te treffen. Hopen op gunstig weer is niet meer voldoende.
Bron: Utrecht ècht Anders, de website van Platform Luchtkwaliteit Utrecht
Lees ook het artikel Fijnstof in Utrecht ruimschoots boven de norm van Kees van Oosten
Wethouder Lintmeijer bijt van zich af: overheid dwarsboomt gemeenten
De Tweede Kamer heeft besloten om de belastingvrijstelling voor oudere auto's te handhaven en zelfs licht uit te breiden. De Utrechtse wethouder Lintmeijer reageert hierop in de Volkskrant. Het besluit past volgens de wethouder in een trend van maatregelen van de rijksoverheid die het gemeenten beletten om serieus werk te maken van het verbeteren van luchtkwaliteit. Na het verbod op milieuzones voor vervuilende personenwagens, het verbod op hogere parkeertarieven voor relatief vuile auto's en het verhogen van de maximum snelheid naar 130 km/uur is dit het zoveelste voorbeeld daarvan. Lintmeijer heeft er geen enkele moeite mee dat de vrijstelling bestaat voor de hobbyist die een keer per week een mooie oldtimer uit de stal haalt. Zorgwekkend echter zijn cijfers van branchevereniging Bovag: de import van oude auto's uit buurland Duitsland is namelijk enorm gestegen de afgelopen jaren. In ons buurland zijn deze auto's vanwege hun hoge uitstoot van schadelijke stoffen in grote steden niet meer welkom. Volgens Lintmeijer creëert het Nederlandse belastingvoordeel voor oudere auto's zo een markt voor vieze auto's, waar veel Duitsers van af willen.
Lees het hele artikel in de Volkskrant
Foto: Racin Jason
Kracht van Utrecht: Geef Utrecht een gezonde kans!
De Kracht van Utrecht heeft samen met de Vrienden van Amelisweerd en Stichting Soesa een open brief gestuurd, gericht aan de Minister van Infrastructuur en Milieu, de Gedeputeerde Staten van Utrecht en het Utrechtse College van B&W. De drie maatschappelijke organisaties maken zich zorgen over de besluitvorming over de Ring Utrecht en de gevolgen daarvan voor inwoners van de stad:
Rijk, provincie en gemeente Utrecht maken vrijdag 25 november een belangrijke keuze in de besluitvorming over de Ring Utrecht. December vorig jaar spraken zij een voorlopige voorkeur uit voor een variant met 2 x 7 rijstroken op de A27 tussen knooppunten Lunetten en Rijnsweerd (de 'bak bij Amelisweerd). Gedeputeerde van Lunteren heeft inmiddels bevestigd aan de Kracht van Utrecht dat varianten met 2 x 6 rijstroken evengoed zullen worden meegenomen. Bovendien pleit het College van Gedeputeerde Staten er in hun collegeprogramma voor om in de tweede fase MER (i.e. Milieu Effect Rapportage) de meest milieuvriendelijke variant voluit mee te nemen in het gehele beleidstraject. Het Utrechtse College van B&W heeft daarnaast de ambitie uitgesproken om met een betere OV- en fietsinfrastructuur een goed alternatief voor autogebruik te bieden. Recent nog gaf het college in haar toekomstvisie aan om in de besluitvorming over de Ring Utrecht zoveel mogelijk natuur in Amelisweerd te willen sparen, omdat het landgoed een buitengewone ecologische en recreatieve waarde heeft.
Wij van de Kracht van Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en Stichting Soesa zijn heel bezorgd. Want wij horen en zien tot dusverre van al deze beloften tot nu toe maar bitter weinig terug.
Schone lucht is een mensenrecht: roadshow in Bunnik vrijdag 18 november
Vrijdag 18 november deed de Trucktour Schone Lucht het marktplein van Bunnik aan. De Alliantie Schone Lucht vroeg in samenwerking met o.m. het RijsbruggerWEGcomite, het Erasmus Medisch Centrum en de Nederlandse Vereniging van Longfunctie-analisten aandacht voor luchtkwaliteit en autoverkeer. Er was meetapparatuur waarmee mensen hun longfunctie konden testen. Daarnaast vertelde de Kracht van Utrecht meer over haar Roetreductieplan. Bekijk hier de rapportage van RTV Utrecht en lees ook de nieuwsberichten in het AD, dé Weekkrant en 't Groentje. U kunt ook het officiële persbericht van de Alliantie Schone Lucht nalezen.
Lees hier meer over de Europese campagne van Camfil: Clean Air - A human right?
Klik op lees verder voor een korte foto-impressie die wij gemaakt hebben en meer achtergronden.
Meer artikelen...
- Kracht van Utrecht: concept OV-visie van het BRU mist urgentie
- Naar een effectiever luchtbeleid met het Roetreductieplan
- Buitenlandse steden wel succesvol in verbeteren luchtkwaliteit
- Tramlijn naar De Uithof mogelijk door naar Bilthoven
- Studium Generale: Naar een visie voor duurzame urbane regio's
- Green Tax Battle: Schaf overheidssubsidie reiskosten af
- Straks alleen betaalde fietsstallingen bij Utrecht CS?!
- Fietsproject Ring-Ring voor Utrecht wint prijsvraag gemeente Utrecht!
- Bijeenkomst over de Ring-Ring fietsapp op 12 september in het Milieucentrum