OV-fiets biedt vrijheid en gemak, maar is weinig in trek bij automobilisten
De Fietsersbond doet regelmatig tevredenheidsonderzoek onder de gebruikers van de OV-fiets. Ruim 13.000 gebruikers vulden in 2011 een digitale enquête in. Met 100.000 abonnees, een miljoen verhuringen in 2011 en een gemiddeld rapportcijfer van bijna een acht is de OV-fiets een groot succes. Veelgenoemde voordelen zijn het gemak en de vrijheid die de OV-fiets biedt. Verbeterpunten zijn er ook: Ruim 20% maakt het wel eens mee dat er geen fiets voorhanden is (2 jaar geleden was dit 25%). Evenzoveel gebruikers treffen wel eens een niet goed onderhouden fiets aan. De OV-fiets blijkt met name een goede aanvulling op het openbaar vervoer te zijn. Niet veel automobilisten laten hun auto ervoor staan. >>
Serie RTV Utrecht over gevaarlijke fietskruispunten
RTV Utrecht zendt in de eerste week van januari een serie uit over fietsknelpunten in Utrecht. Dagelijks gebruiken duizenden Utrechters de fiets om naar werk, school of binnenstad te gaan. De fiets is misschien wel het belangrijkste vervoermiddel in de stad. Desondanks zijn er nog veel kruispunten in Utrecht waar fietsers lang moeten wachten en goed moeten uitkijken.
RTV Utrecht heeft een 4-delige serie gemaakt over dat soort kruispunten in de stad. Behandeld worden onder meer het kruispunt Maliesingel / Nachtegaalstraat (bij de schouwburg op het Lucas Bolwerk) en de afslag van de A27 bij Biltse Rading. Op het kruispunt bij de schouwburg staan 's ochtends honderden fietsers te wachten op een smalle fietsstrook. De wachttijden zijn voor deze hoofdfietsroute buitengewoon lang. Mede daardoor kunnen fietsers de neiging hebben om door rood te willen rijden. Een zeer frappant voordeel biedt dat overigens wel: Wanneer iedere fietser in de spits hier netjes voor het rode stoplicht zou wachten, ontstaat er volgens verkeersmodellen een 'fietsfile' tot het Smakkelaarsveld. Voor de verkeersveiligheid is het natuurlijk wel een probleem.
Het kruispunt Biltse Rading en de afslag van de A27 is een heel ander verhaal. Het verkeer blijkt hier nogal hard te rijden, omdat ze al bij het afslaan op de snelweg zicht hebben op het (groene) stoplicht. De aanrijsnelheid is zo vaak hoog. Dit is een probleem, omdat vanwege de snelle doorstroming de stoplichten bijna gelijktijdig op rood resp. groen springen. Grote kans dus dat een fietser met een groen stoplicht toch nog een auto voorlangs ziet schieten. De gevolgen daarvan zijn in het filmpje te zien.
In reactie op deze serie gaat verkeerswethouder Lintmeijer een lijst maken van de gevaarlijkste kruispunten. Op RTV Utrecht beloofde hij in het voorjaar hierover een voorstel te doen aan de gemeenteraad.
Bekijk hier de filmpjes van RTV-Utrecht en de reacties van bezoekers van de website.
De Kracht van Utrecht verzamelt zelf fietsknelpunten. Kijk hier voor meer info.
Ring Utrecht: Er zijn dan toch grenzen!
Er is veel gebeurd rond de Rijksplannen om alle snelwegen rond Utrecht te verbreden, waaronder de bak van de A27 door Amelisweerd. En tegelijk ook weer niet... Rijk en regio hadden einde november 2011 tot een nader besluit moeten komen over een voorkeursvariant; met een eerste schifting in de voor het Rijk wenselijke varianten van 2x7 of eventueel 2x6-baans op het gedeelte tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd. Dat besluit kwam er niet, zonder opgaaf van redenen. Dus wordt het gissen, want communicatie is nog altijd niet het sterkste punt van het Rijk.
Rijk, gemeente en provincie zijn er in elk geval niet uit, en dat kan aan veel redenen liggen. Twee ervan kunnen samenhangen: het is technisch wellicht allemaal veel moeilijker om bijvoorbeeld de vliesconstructie (deze maakt de betonbak waterdicht) bij Lunetten en de bak bij Amelisweerd aan te sluiten. En wellicht is er gewoon niet genoeg geld. De aangekondigde verhogingen van de maximum snelheid –tot 130 km/uur- maakt alles ingewikkelder en ook weer duurder: de aanpak van herrie en luchtverontreiniging, en de inpassing van tracés binnen de stad en het omringende landschap.
Het kan anders
Verbreding van snelwegen, verhoging van de maximum snelheid: het is een doodlopende weg. De files bij de entrees van de stad zullen alleen maar toenemen. Daarnaast wordt het tijd om af te vragen waar je in deze tijd nou echt het overheidsgeld het best aan kan besteden: aan een minuutje tijdwinst hier en daar tussen de knooppunten van snelwegen, of aan een duurzame inzet op de bereikbaarheid van regio's als geheel? Eind november hebben we vanuit ons initiatief al een appel op Rijk en regio gedaan om andere keuzes te maken. >>
Ambitiedocument ‘Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar’ vol ambitie, maar zonder integrale visie
Onlangs heeft het Utrechtse College van B&W het ambitiedocument "Utrecht Aantrekkelijk en bereikbaar" gepubliceerd. Het stuk wil een antwoord bieden op een aantal uitdagingen waarvoor de stad Utrecht staat. Genoemd worden de forse woningbouwopgave in de stad, de toenemende druk van het autoverkeer en de wens om de stad tegelijkertijd aantrekkelijker te maken voor bewoners en bezoekers. Het is een thematiek waar wij ons als initiatiefgroep 'Kracht van Utrecht' zeer betrokken bij voelen. De centrale ambitie van het document verdient alle lof: een omslag in mobiliteit binnen het kader van een visie op de toekomstige ontwikkeling van de stad. Wij hebben wel een aantal opmerkingen over de wijze waarop het stuk die omslag denkt te bereiken.
Om de ambitie van het College werkelijkheid te maken, zullen de beleidsvelden van mobiliteit en ruimtelijke ordening moeten integreren. Beleidsmakers dienen hun gescheiden blik op verkeer, ruimtelijke ordening, milieu en gezondheid achter zich te laten; het is iets waar de Gemeente Utrecht al jaren last van heeft. Een ambitie op mobiliteitsgebied is direct verweven met de ambitie op het gebied van de openbare ruimte van de stad. Bij veranderingen in de stad gaat het vaak letterlijk om 'lucht scheppen'.
Lees de complete reactie op het ambitiedocument (pdf download)
Download hier het ambitiedocument 'Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar
Ambitiedocument op gemeentewebsite
Thuiswerken: minder auto's, minder vervuiling, meer tijd en goed voor de portemonnaie
In opdracht van Stichting Natuur & Milieu heeft PricewaterhouseCoopers een verkennende analyse uitgevoerd naar de economische effecten van een uitbreiding van Het Nieuwe Werken (HNW) in Nederland. HNW staat voor maatregelen die gericht zijn op (het verhogen van) de keuzevrijheid van werknemers, bijvoorbeeld de keuze om thuis te werken of files te vermijden door op andere tijden te werken.
Het onderzochte scenario gaat uit van een toename van het aantal HNW-werknemers van circa 10% van de totale beroepsbevolking nu, naar 20% in het jaar 2015. De nieuwe HNW-werknemers werken 1 tot 2 dagen vanuit huis. HNW blijkt erg goed voor onze portemonnaie te zijn. Wanneer twintig procent van de beroepsbevolking thuis gaat werken, levert dat op jaarbasis 2 miljard op, bij twee dagen thuiswerken zelfs 3 miljard. De baten zijn het gevolg van verhoogde economische activiteit en kostenreducties. Daarnaast zijn er niet-financiële baten zoals een hogere levenskwaliteit (o.m. minder luchtverontreining en geluidsoverlast, meer keuzevrijheid). Per HNW-werknemer zijn de baten 6.600 a 10.300 euro. Dit houdt in dat de samenleving eenzelfde bedrag per HNW-werknemer kan investeren. Bij een lagere investering heeft HNW dus een positief rendement, dat evenredig verdeeld kan worden tussen werknemer, werkgever en overheid. >>
Bewoners in Bunnik: nieuwe weg tussen Houten en A12 bij Bunnik tast leefbaarheid aan
Het RijsbruggerWEGcomité (waarin de Bunnikse wijkverenigingen samenwerken) maakt zich zorgen over de toenemende schade aan de leefbaarheid in hun dorp. De Provincie Utrecht is van plan een nieuwe verbindingsweg (zie overzichtskaart) aan te leggen tussen Houten en de A12 bij Bunnik (Vechten), de Rijsbruggerweg. Door de vele wegen en spoorlijnen die door en langs Bunnik lopen is de geluidhinder en de hoeveelheid fijnstof nu al veel meer dan wettelijk is toegestaan.
Dit blijkt uit eigen geluidsmetingen die inwoners uit Bunnik hebben verricht. In grote delen van Bunnik wordt de wettelijke grens van 48 dB fors overschreden. De aanleg van de Rijsbruggerweg zal de leefbaarheid in Bunnik nog verder verslechteren (bedenk hierbij dat de wind overwegend uit het zuidwesten waait). En binnen enkele jaren wordt de Parallelweg ten zuiden van de A12 (richting Odijk) hierop aangesloten voor het verkeer vanuit Houten richting Arnhem. Dit betekent nog meer overlast. >>
Wethouder Lintmeijer aan minister Schultz: Tienduizenden Utrechters zijn direct getroffen
Wethouder Lintmeijer heeft in een brief aan minister Schultz laten weten verbaasd te zijn over het voornemen om de maximum snelheid, ook rond Utrecht, te verhogen. Burgemeester en wethouders van Utrecht maken zich zorgen over de gevolgen voor luchtkwaliteit en geluidsbelasting en daarmee voor de volksgezondheid.
Lintmeijer stelt in zijn brief dat er geen sprake is van een succesvol luchtbeleid, zoals verondersteld door de minister. Utrecht heeft immers zeer grote moeite om de normen te halen, ondanks miljoenen aan investeringen. Hij refereert ook aan het advies van de vier Rekenkamers van de grote steden, waarin gevraagd werd om extra landelijke maatregelen. De milieuwinst van de afgelopen jaren zou bovendien helemaal verdampen met de verhoging van de maximum snelheid. Een eventuele plaatsing van schermen tegen luchtvervuiling zou geen soelaas bieden, omdat ze geen effect hebben op de achtergrondconcentraties van luchtvervuiling. Met betrekking tot de geluidsnormen merkt Lintmeijer op dat het niet wenselijk is om de groeimarge onder de ‘geluidsplafonds’ meteen al helemaal in te nemen of zelfs te overschrijden. Hij uit zijn zorgen over het mogelijk uitblijven van compenserende maatregelen en vreest een verdere verhoging van de geluidsnormen.
Volgens Lintmeijer kan de beperkte reistijdwinst niet opwegen tegen het verlies aan leefomgevingkwaliteit en gezondheid van Utrechters.
Bekijk hier de brief van wethouder Lintmeijer aan minister Schultz
Kracht van Utrecht: Heroverweeg afschaffen 80 km-zones en verhoging maximum snelheid
Politici, burgers, natuur- en milieuorganisaties en wetenschappers hebben zware kritiek geuit op het voornemen van de Rijksoverheid om de maximum snelheid te verhogen. Extra pijnlijk is het voornemen om de 80-kilometer zones rond de grote steden af te schaffen. Rond Utrecht zou het de bedoeling zijn de 80 km-zone op de parallelbanen tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten af te schaffen en de snelheid op de A12 op te schroeven naar een 'variabele' 130 km/h. Voor de mensen die wonen en werken langs de A12 betekent dat nog meer geluidsoverlast en luchtvervuiling. De Kracht van Utrecht heeft daarom een brief gestuurd aan minister Schultz van Haegen en de leden van de Tweede Kamer met het nadrukkelijke advies om deze beleidsvoornemens te heroverwegen. Het Kracht van Utrecht-initiatief bepleit met ondersteuning van velen in de stad: 80 km/h op de Ring Utrecht voor een schoner en stiller Utrecht.
Betere doorstroming, minder files, veiliger, gezonder en goedkoper
Wanneer automobilisten 80 km/u rijden op de A2, A12 en de A27, zorgen we met elkaar voor een betere doorstroming en minder files. De snelheid is gelijkmatiger, omdat er minder wordt opgetrokken en afgeremd. In tijd scheelt het maximaal 3% (Bronnen: Kennisinstituut voor de Mobiliteit, 2010; TNO rapport 2003; website Openbaar Ministerie, 2010). Als automobilisten 80 km/u rijden, daalt het brandstofverbruik. Bewoners naast de Ring hebben een betere luchtkwaliteit en minder geluidshinder. Ten opzichte van een snelheid van 120 km/u daalt de uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof aanzienlijk (bron: Goudappel Coffeng, 2007). Het verkeerslawaai bij 80 km is 2 decibel minder dan bij 100 km; de afname is nog groter wanneer auto's gelijkmatig rijden (Bron M+P-rapport 2009). Bewoners slapen 's nachts beter. (bron: EEA Technical report, no. 11/2010). Er is geen behoefte aan extra (dure) maatregelen om geluidsoverlast te beperken. Het aantal verkeersslachtoffers zal bij 80 km/h op de Ring afnemen in plaats van toenemen. Ook hier zijn derhalve geen extra dure maatregelen nodig.
Wij vragen minister Schultz en de leden van de Tweede Kamer daarom: Heroverweeg uw voorstel en stel de gezondheid van de Nederlandse bevolking centraal. Baseer uw beleid op gedegen onderzoek, zeker wanneer het gaat over het afschaffen van de 80 km-zones rond de grote steden. Geef in deze tijden van bezuinigingen niet nodeloos geld uit en zadel toekomstige kabinetten niet op met extra zorgkosten. 80 km/h op de Ring Utrecht voor een schoner en stiller Utrecht!
De Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Milieu vergadert woensdag 14 december tussen 18.00 en 21.00 uur over het verhogen van de maximum snelheid (NB: het algemeen overleg op 14 december over luchtkwaliteit en geluid is uitgesteld). Volg het debat live via deze link (het debat is in de Thorbeckezaal).
Download hier de brief van de Kracht van Utrecht aan minister Schultz en de Tweede Kamer De brief is ook gestuurd aan het College van B&W en raadsleden van de Gemeente Utrecht en aan het College van Gedeputeerde Staten.
Lees ook het artikel 'Snelheidsbeperking op de snelweg: Wat heeft het voor zin?' in het dossier Planstudie Ring Utrecht
Meer artikelen...
- Utrechtse fietsknelpunten in kaart
- Minister Schultz van Haegen op bezoek in Lunetten: hoe goed heeft ze geluisterd?
- Meedenkbijeenkomst Planstudie Ring Utrecht A27/A12: Zoekt de minister echt naar een gedragen oplossing?
- Kosten luchtvervuiling Europa 169 miljard in 2009
- Norm fijnstof in Utrecht fors overschreden in 2011
- Wethouder Lintmeijer bijt van zich af: overheid dwarsboomt gemeenten
- Kracht van Utrecht: Geef Utrecht een gezonde kans!
- Schone lucht is een mensenrecht: roadshow in Bunnik vrijdag 18 november
- Kracht van Utrecht: concept OV-visie van het BRU mist urgentie
- Naar een effectiever luchtbeleid met het Roetreductieplan
- Buitenlandse steden wel succesvol in verbeteren luchtkwaliteit
- Tramlijn naar De Uithof mogelijk door naar Bilthoven