Kracht van Utrecht: concept OV-visie van het BRU mist urgentie

Cover OV-visie_BRU

De Kracht van Utrecht heeft een reactie gegeven op het concept van de regionale OV-visie van het BRU. Kern ervan was dat de BRU-visie focus en urgentie mist en onvoldoende zicht heeft op integrale verkeer- en vervoersfinanciering. 

De Kracht van Utrecht onderschrijft de noodzaak van een dragend netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer, zoals het BRU aangeeft in haar visie. Het ontbreekt hier alleen wel aan urgentie. Het kernnet van tramverbindingen zou er veel eerder moeten liggen. Uit de streefdatum van 2018 voor de Uithof-lijn spreekt te weinig urgentie. Sneller aanleggen van deze tramlijn is mogelijk, wanneer gebruik wordt gemaakt van innovatieve publiek-private samenwerkingsverbanden. We hebben geen acht jaar de tijd meer. Blijkbaar beschikt het BRU niet over voldoende kennis en lef om voor een volwaardig OV-netwerk te gaan. In reactie hierop zegt het BRU dat dit soort plannen nu eenmaal veel tijd vergen: Het Rijk heeft om veel nader (en tijdrovend) onderzoek gevraagd; er zijn allerlei andere ruimtelijke projecten die zorgvuldige afstemming nodig hebben en voor aanschaf en ontwikkeling van het trammaterieel is zes jaar uitgetrokken.

Lees verder

Naar een effectiever luchtbeleid met het Roetreductieplan

Op 5 oktober 2011 hield de DCMR Milieudienst Rijnmond voor deskundigen de landelijke conferentie "Naar een roetmaat voor een gezonder luchtkwaliteitsbeleid". Van de Kracht van Utrecht waren Gerard Cats, Jan Korff de Gidts en Richard Kres aanwezig, van het Wijk C Comité Ted Zorn. Diverse mensen van Utrechtse gemeentes en provincie waren ook aanwezig.

Roet vs_Verkeer_werkdag_Rijnmond

Uit de conferentie blijkt dat de overheid nu beleid maakt op normen die eigenlijk niet meer de juiste maat zijn om de volksgezondheid te bevorderen. De EU luchtnormen voor fijnstof en NOx hebben weliswaar bijgedragen aan een schonere lucht, ze zijn nu alleen nog maar een juridisch sturingselement zonder dat onze lucht er schoner van wordt. Er is behoefte aan een gerichter luchtbeleid waarbij de bevordering van gezondheid centraal staat. Dat kan met een roetnorm. Roetconcentraties blijken heel dicht het verloop van het aantal auto's te volgen, wat minder het geval is bij fijnstof en NO2 (zie grafiek; beweeg met uw muis over de grafiek voor de toelichting). Bovendien vertoont roet een duidelijker verband met (nadelige) gezondheidseffecten dan fijnstof. De Kracht van Utrecht heeft daarom voorgesteld om een roetreductieplan in te voeren, waarbij de roetuitstoot elk jaar 10 procent vermindert. De gezondheidswinst voor de burger kan daarbij oplopen van 3 tot 18 maanden langer leven. Concrete maatregelen in het roetreductieplan zijn het invoeren van 80 km/h op doorgaande wegen met goede doorstroom en goede milieuzones voor vrachtwagens, auto’s en andere vervuilende voertuigen en machines in en om de stad.

Op de website van DCMR vindt u een verslag en presentaties 

Download hier het verslag van TNO 

tekst: Richard Kres

Grafiek: Sef van den Elshout (DCMR Milieudienst Rijnmond), uit de presentatie 'Een fictieve 80 km zone geëvalueerd met roet/EC als indicator'

Buitenlandse steden wel succesvol in verbeteren luchtkwaliteit

Verslag meetacties_Run4AircoverVerschillende Europese steden, zoals Berlijn, Zürich en Stockholm zijn zeer succesvol in het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dat doen ze met maatregelen die Nederlandse overheden vooralsnog links laten liggen. Milieuzones, waarbij niet alleen vrachtwagens, maar ook de meest vervuilende bestelbusjes en personenwagens worden geweerd, blijken zeer effectief. Ook congestieheffingen en de aanpak van sterk vervuilende mobiele werktuigen, zoals graafmachines, aggregaten en veegwagens leveren veel gezondheidswinst op. Dit alles blijkt uit onderzoek van het European Environmental Bureau (EEB) en de Duitse Milieuorganisatie BUND. 

Recente metingen van Stichting Natuur & Milieu voor het project Run4Air bevestigen dit beeld. De hoeveelheid ultrafijn stof in de lucht bleek vooral afkomstig van het lokale verkeer op wegen en snelwegen in en om de stad. Het weren van een kleine groep 'grootvervuilers' levert daarom veel gezondheidswinst op. 

lees verder

Tramlijn naar De Uithof mogelijk door naar Bilthoven

Utrechtse sneltramNu de tramlijn Utrecht CS naar De Uithof zo goed als zeker gerealiseerd zal worden, is het de vraag of en hoe de tramlijn een vervolg krijgt richting Bilthoven en Zeist. Er was altijd al sprake van het doortrekken van de lijn richting Station Driebergen-Zeist. In de laatste langetermijn studies van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) duikt ineens een variant richting Bilthoven op. Hoewel het BRU benadrukt dat het slechts studies betreffen, staat de gemeente Zeist wel op haar achterste benen. De Gemeente Zeist vindt de aansluiting op het tramnetwerk zeer belangrijk voor de economische ontwikkeling van de stad. Gemeente De Bilt ziet de komst van een tram echter ook wel zitten. Bekijk hier het nieuwsitem van RTV Utrecht. Volg de plannen rond de tramlijn Utrecht CS - De Uithof op www.utrecht.nl

Lees verder

Studium Generale: Naar een visie voor duurzame urbane regio's

TomaatMeer dan de helft van de wereldbevolking woont inmiddels in de stad. In de toekomst zal dit aantal waarschijnlijk alleen maar toenemen. Hoe voorkom je dat steeds groter groeiende steden aan zichzelf ten onder gaan? Is het mogelijk duurzame wereldsteden te creëren?

Op deze jaarlijkse lezing zal prof. dr. Jacqueline Cramer (hoogleraar Duurzaam Innoveren en dir. Utrecht Sustainability Institute) in gesprek gaan met Rijksbouwmeester ir. Frits van Dongen en een visie ontvouwen voor duurzame urbane regio's. Hoe zullen die er uit zien in Nederland? Zijn er voorbeelden van steden wereldwijd die navolging verdienen? Wat hebben wetenschap en architectuur de wereld te bieden? De lezingen van Studium Generale zijn ook live te volgen op internet

Locatie en tijd: donderdag 15 december van 20.00 tot 21.30 uur in de Aula van het Academiegebouw in Utrecht. 

Meer informatie: website Studium Generale

Green Tax Battle: Schaf overheidssubsidie reiskosten af

Fiscalisten, hoogleraren en maatschappelijke organisaties blijken het roerend eens. De huidige reiskostenregeling moet worden afgeschaft. Dat was de opmerkelijke uitkomst van de Green Tax Battle, die  op 30 september werd gehouden. De Green Tax battle was een wedstrijd tussen drie teams (bestaande uit wetenschappers, maatschappelijk organisaties en accountants) om het beste fiscale voorstel voor duurzame mobiliteit te ontwikkelen. Alle teams stelden voor om de belastingaftrek voor het woon-werk verkeer af te schaffen. Dat zorgt voor minder files, minder emissies, het opdoeken van een hoop overbodige regels én voor een eerlijkere verdeling van de koopkracht.

Op de website van Natuur & Milieu vindt u een verslag inclusief links naar de bijdragen van de teams en het rapport van de CE Delft met de doorrekening van de voorstellen. 

Straks alleen betaalde fietsstallingen bij Utrecht CS?!


Fietsenstalling2 400Als het aan de gemeente ligt zul je straks altijd moeten betalen om je fiets bij het station te stallen. Dit is opmerkelijk omdat Utrecht de ambitie heeft om de fietsstad van Nederland te worden. De Fietsersbond is dan ook een petitie gestart voor het behoud van gratis stallingsmogelijkheid bij Utrecht CS. De Fietsersbond is overigens niet tegen betaalde stallingen, maar vindt dat er variatie moet zijn. Hierbij bepaalt de kwaliteit van de stalling en de afstand tot het station of perron de prijs, die dan mag varieren van gratis tot ruim 1 euro per dag (lees ook het rapport Fietsparkeren in het nieuwe stationsgebied van Utrecht). Bekijk hier het nieuwsitem van RTV Utrecht over deze kwestie. Teken hier de petitie van de Fietsersbond! 

Bron: www.utrechtanders.nl en de Fietsersbond

Update 12 oktober: Gratis stallen fiets voorlopig gered

 

Fietsproject Ring-Ring voor Utrecht wint prijsvraag gemeente Utrecht!

RingRing prijsuitreiking_09122014_2_300Dinsdag 9 december maakte wethouder Lot van Hooijdonk de prijswinnaars bekend van de prijsvraag "Stimuleren slimme vervoerkeuzen". En ons fietsplan Ring-Ring voor Utrecht is in de prijzen gevallen! Wethouder Van Hooijdonk: “Ook deze prijsvraag laat weer zien dat  het in Utrecht de moeite waard is om de creativiteit van de stad aan te boren.”

Ga direct naar: 

Website Ring-Ring® | Ring-Ring® uitgelegd in 1:50 (video)

Project Ring-Ring voor Utrecht

Utrecht is een stad die geschapen lijkt voor het gebruik van de fiets. Het fietsgebruik neemt gelukkig ook nog altijd toe. Dat is van groot belang om - ook bij verdere groei van de stad - Utrecht aantrekkelijk, gezond en bereikbaar te houden. Ring-Ring voor Utrecht draagt hier aan bij: een initiatief dat fietsgebruik stimuleert en tegelijk een steentje bijdraagt aan de buurteconomie.

Het Ring-Ring project voor Utrecht draait om communityvorming van fietsambassadeurs, met sociale interactie op buurt-of bedrijfsniveau. Ring-Ringfietsers ontvangen voordeel van buurt- ondernemers met behulp van een smartphoneapplicatie. Sponsoren van Ring-Ringfietsers zorgen voor de vulling van een wijkfonds, waar iedereen voordeel van heeft. Zowel bestaande, nieuwe als weinig-fietsers hebben voordeel van Ring-Ring. 

Voortbouwen op succesproject uit Amsterdam

RingRing fietsers_zijn_goud_waard

Ring-Ring voor Utrecht bouwt voort op de ervaringen van een proefproject in Amsterdam IJburg, en is in meerdere Utrechtse buurten en wijken toepasbaar. Wij willen Ring-Ring voor Utrecht lanceren 100 dagen voor de week van de Grand Depart, met heel veel fietsambassadeurs en fietsliefhebbers en samen met de gemeente, Kracht van Utrecht, Natuur en Milieufederatie Utrecht, Milieucentrum Utrecht, de Fietsersbond, Harten voor Sport en veel partners in stad en regio. Hoe meer mensen fietsen des te meer het voordelen oplevert voor henzelf, voor de lokale ondernemers, werkgevers, sponsoren en de gemeente.

Het momentum van de Grand Depart kan zorgen voor wereldwijde belangstelling voor Ring-Ring in Utrecht als innovatieve fietsstad.

Wat is Ring-Ring® precies ?

RingRing prijsuitreiking_09122014

Ring-Ring is een burgerinitiatief in Amsterdam IJburg met als doel fietsgebruik te stimuleren. Ring-Ring heeft een smartphone-applicatie ontwikkeld, waarmee de appgebruiker het fietsgebruik vastlegt. Ring-Ring zorgt dat het fietsgebruik waardering krijgt. Met lokale ondernemers en sponsors zijn afspraken gemaakt hoe gemaakte fietskilometers kunnen worden beloond. Hoe meer fietskilometers je maakt hoe meer je bijdraagt aan bijvoorbeeld een buurt- of wijkfonds. Maar je kunt bijvoorbeeld ook 10% korting krijgen op producten die je koopt in je buurtwinkel.

Ring-Ring is van juni 2013 tot juni 2014 gestart als pilot op IJburg, samen met Stadsdeel Oost en diverse lokale ondernemers. Aan een doorstart in Amsterdam wordt gewerkt. Introductie met het concept van fietsambassadeurs in Utrecht Fietsstad zou de schaal waarop de fietsapp kan worden gebruikt fors vergroten. Een landelijke en mogelijk internationale uitrol ligt - met NL Fietsland als exportproduct - in het verschiet.

--

Lees hier over de andere mooie prijswinnaars