Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Kerngroep Ring Utrecht: opnieuw opvoeren verbreding Ring Utrecht onzinnig
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 15 november 2019 10:14
Met verbazing heeft de Kerngroep Ring Utrecht het bericht vernomen dat de Rijksoverheid de verbreding van de Ring Utrecht (A12/A27) alsnog wil doorzetten. Dat uitgerekend dit plan weer uit de kast wordt gehaald op het moment dat alle zeilen moeten worden bijgezet om de natuur in ons land te redden en de stikstofuitstoot overal terug te dringen, klinkt als een slechte grap met enkel uitzichtloze procedures als gevolg.
In de brief met te nemen stikstofmaatregelen kondigde het kabinet aan om de "ruimte" die ontstaat door de snelheidsverlaging te gebruiken voor o.a. de verbreding van de Ring Utrecht. Er lijkt echter geen juridische basis te zijn voor het voornemen om de maatregelen vooral níet te gebruiken voor natuurherstel, maar voor allerlei bouwprojecten. Bovendien moeten maatregelen direct gerelateerd zijn aan het project waarvoor compensatie nodig is - hier de A27 verbreding - en dat is ook al niet het geval. Het is daarom nogal bizar om de Ring Utrecht verbreding weer boven water te halen.
Snelheid naar 80 km/h en geen bakverbreding
De Kerngroep dringt als samenwerkingsverband van Utrechtse wijk-, natuur- en milieuorganisaties er bij kabinet en Tweede Kamer op aan om – in lijn met de algemene snelheidsverlaging op Rijkswegen – de maximumsnelheid op de Ring Utrecht terug te brengen naar 80 km/uur. En verder oplossingen te zoeken die ons Rijksmonument Amelisweerd en de natuur niet verder aantasten en te kiezen voor een ambitieuze aanpak voor fiets en OV in de Utrechtse regio.
Op 17 juli van dit jaar vernietigde de Raad van State het Tracébesluit voor de verbreding van de Ring Utrecht als direct uitvloeisel van de uitspraken van de Raad van State op 29 mei en het Europees Hof in november 2018. De reden voor vernietiging was de afwijzing van de PAS (Programmatische Aanpak Stikstof) als onderbouwing van de vereiste stikstofcompensatie. Het is niet moeilijk te begrijpen dat het opnieuw presenteren van hetzelfde plan nog veel kanslozer is omdat de stikstofcompensatie nu in het geheel niet is geregeld.
Nog afgezien van een aantal verdere juridische haken en ogen zal de stikstofruimte die wordt gecreëerd door de nu voorgestelde verlaging van de maximum snelheid al ruim worden opgesoupeerd door vele andere woningbouwprojecten die nu moeten worden vlotgetrokken. En als het Rijk dit plan echt wil doorzetten, gaat dat ten koste van woningbouw en andere sectoren.
Stikstof-uitspraak Raad van State maakt ruimte voor duurzame mobiliteitskeuze in regio Utrecht
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 29 juli 2019 20:15
Analyse en visie vanuit het Kracht van Utrecht-initiatief, 29 juli 2019
De hoogste bestuursrechter in Nederland heeft gesproken. De Raad van State vernietigde het Tracébesluit voor verbreding van de A27-A12 Ring Utrecht. Dit Tracébesluit is vernietigd omdat de Raad van State oordeelt dat de minister met het Programma Aanpak Stikstof (PAS) de natuur in Nederland en in Amelisweerd onvoldoende beschermt. De kwestie is nu niet meer onder de rechter, nu is de politiek aan zet.
Onze conclusie is: Verbreding van de A27 2x7 is een onbegaanbare weg.
Waar liggen de keuzes, wat te doen?
In de regio Utrecht kan nu met spoed, in UNed-verband, verder gewerkt worden aan de transitie naar Duurzame Mobiliteit; maar nu zonder de verbreding naar 2x7 rijstroken van de A27; zonder meer asfaltplannen voor autowegen; met meer aandacht voor het terugbrengen van CO2-uitstoot van het autoverkeer; met meer aandacht voor gezondheid en gezond stedelijk leven; met een snelle invoering van 80 km/uur op de snelwegen langs de steden in de regio. Werken aan een ambitieuze schaalsprong met een geïntegreerd loop / fiets / bus / tram / trein-knooppuntennetwerk voor regio en provincie. Daar denken wij graag in mee.
Daar hoort het Regionaal Economisch Programma van de 16 Utrechtse gemeenten (Het REP van de U16) ook bij; dat kan nu verder worden aangepast en ingevuld. Het nieuwe Utrechtse College van Gedeputeerde Staten kan nu een Provinciale Omgevingsvisie en een Provinciale Omgevingsverordening bouwen door veel meer rekening te houden met de klimaat- en gezondheidsopgave, gecombineerd met een nuttige en noodzakelijke transitie in Duurzame Mobiliteit. Ook daar denken we graag in mee.
Hoe gaat politiek Den Haag reageren? Waar ligt de ruimte?
Het Kabinet had al een Adviescollege PAS ingesteld. Deze Commissie Remkes gaat voorstellen maken voor het aanpassen van de PAS in nieuwe besluiten van het Kabinet. Dat gaat voor de grote projecten minimaal 11 maanden duren. Ondertussen zal het ministerie eigen voorstellen maken.
De Tweede Kamer en de Eerste Kamer hadden al eerder dit jaar de Klimaatwet aangenomen. Ook heeft de Tweede Kamer van het kabinet voorstellen ontvangen voor het Klimaatakkoord. Heel verrassend was dat het kabinet, ondanks verzet van minister Cora van Nieuwenhuizen, ook opties voor Rekeningrijden wil laten onderzoeken. Met ingangsdatum 2026.
Ook is duidelijk geworden dat het kabinet het Infrastructuurfonds wil ombouwen tot een Mobiliteitsfonds, ingangsdatum 01 januari 2021 (Bron: Brief aan Tweede Kamer 13 mei 2019).). Proeftuinen in Nederland moeten duidelijk gaan maken op welke wijze investeringen voor mobiliteit (fiets, bus, tram, trein of weg) moeten worden afgewogen. Utrecht proeftuin?
Komende weken zitten overheden met elkaar aan tafel. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat eigen voorstellen uitwerken. Krijgt Cora van Nieuwenhuizen nu alle ruimte van de Tweede Kamer om een nieuw Tracébesluit voor de verbreding van de A27 te gaan voorbereiden?
Raad van State vernietigt Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12!
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 19 juli 2019 20:30
Gewonnen! De Kerngroep Ring Utrecht is blij en tevreden met de vernietiging van het Tracébesluit Ring Utrecht A12/A27 door de Raad van State. Een enorme opsteker voor alle mensen die de afgelopen tien jaar zich op allerlei manieren hebben ingezet tegen deze snelwegverbreding. Het is een nog grotere overwinning voor de natuur in het algemeen en het bos van Amelisweerd in het bijzonder. Veel dank gaat uit naar Mobilisation for the Environment en de Vereniging Leefomgeving, die ons juridisch hebben ondersteund.
Als reden voor de vernietiging geeft de Raad van State dat de uitspraak van het Europees Hof over de Programmatische Aanpak Stikstof tot gevolg heeft dat de voorziene toename van stikstofuitstoot niet toelaatbaar is. Daarmee valt de grond onder het Tracébesluit weg.
Lees de uitspraak hier: Uitspraak Tracébesluit Ring Utrecht A27/A12.
Hoe verder?
Het hele plan is nu van tafel. Als het Rijk toch aan een soortgelijk plan wil vasthouden, duurt het naar onze inschatting zeker een jaar voordat er een nieuw Tracébesluit komt. De hele besluitvorming voor een nieuw plan moet opnieuw met de daarbij horende procedures, tot aan de Raad van State toe. De onderbouwing van een nieuw besluit moet plaatsvinden op gegevens op het moment van het besluit, waarschijnlijk 2020. Klimaatbeleid zou nu dus leidend moeten zijn.
We hopen dat het kabinet de conclusie trekt dat het plan met 2x7 rijstroken, vernietiging van het bos op Amelisweerd en duizenden andere bomen en niet te vergeten een verregaande aantasting van het leefklimaat in de aangrenzende wijken een onbegaanbare weg is. En dat er een ander plan op tafel moet komen in samenwerking met gemeente, provincie én bewoners. De Utrechtse regio groeit snel en de bereikbaarheidsopgave is groot. Laten Rijk, gemeente en provincie Utrecht zich nu richten op behoud en herstel van de natuur en tegelijk de bereikbaarheid verbeteren door te kiezen voor een ambitieuze schaalsprong voor het fiets- en openbaar vervoernetwerk in de regio. En voor de snelwegen met andere plannen komen. Om te beginnen met een maximum snelheid van 80 km/uur op de Ring.
Politiek is weer aan zet
Partijen in de tweede Kamer als D66 en de ChristenUnie en in zekere zin ook de gemeente en provincie onthielden zich tot dusverre van inzet voor alternatieven ‘omdat het onder de rechter is’. Nu het besluit is vernietigd, is er een nieuwe situatie. Rijk, provincie en gemeente zijn onder de noemer ‘U-NED’ bezig met bereikbaarheids- en vervoersplannen tot 2040. Een tot 2x7 verbrede Ring hoort daar dus nu niet meer bij. Dat betekent ook dat er € 1.200.000.000 vrij is gekomen.
Laten wij nu een besluit nemen waarbij bewoners, regionale partijen, gemeente en provincie van meet af aan worden betrokken.
Regionale Klimaattafel: Naar een mobiliteit in regio Utrecht met minder CO2-uitstoot
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 01 maart 2019 10:50
Regionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit Utrechtse regio opgericht
De regionale klimaattafel is een initiatief van burgers en gemeenteraadsleden uit verschillende gemeenten voor een duurzame aanpak van de mobiliteitsbehoefte in de Utrechtse regio.
Streven is, vertelt mede-initiatiefnemer Jan Korff de Gidts van het Kracht van Utrecht initiatief, mobiliteit die "leidt tot minder CO2-emissies, minder energie kost, en meer (openbare) ruimte en natuur spaart."
Scenario's
De regionale klimaattafel is tot dusver drie keer bijeen geweest, in drukbezochte bijeenkomsten. Het aantal betrokken gemeenteraadsleden is gegroeid tot 30. Ze komen uit een breed spectrum van fracties van regio-gemeenten. Samen maken ze in de regionale klimaattafel scenario's om de CO2-uitstoot door het verkeer in de regio in 2030 te halveren, in aansluiting op wat minister Wiebes van Nederland vraagt.
Voorbeeldregio
In de regio Utrecht zorgt het auto- en vrachtverkeer voor zo'n 40% van de totale CO2-uitstoot. Het vraagt een flinke investering om die uitstoot omlaag te brengen. De regio wil in het af te sluiten Klimaatakkoord dolgraag als voorbeeldregio worden aangewezen. Dan krijgt de Regionale Klimaattafel de kans om hun plannen voor duurzame mobiliteit en duurzamer ruimtegebruik in de praktijk te brengen. En dus om te laten zien dat met een slim web van passend regionaal OV, (elektrische) fietsen en de auto als het niet anders kan, de mobiliteit in de regio Utrecht sterk kan verbeteren, met veel minder CO2-uitstoot.
Oplossingen voor duurzame mobiliteit
Jan Korff de Gidts benadrukt dat we als tafelgenoten niet tegen de auto zijn. "De auto heb je soms nodig, maar niet vanzelfsprekend altijd en overal. In de stad is de auto te gast. Verder zijn we vóór deelauto's, want daarmee kun je het autobezit beperken, zo blijkt. Kies dan voor elektrische deelauto's, waarvoor de gebruikers samen de benodigde groene stroom opwekken. We zetten in op elektrische fietsen, voor afstanden tot 15 km, op de bus, om makkelijker op stations te komen, en een regionaal railnet met meer Sprinters en snelle Intercity's.
Omslag
Jan Korff de Gidts signaleert een omslag in de manier waarop reizigers in de regio over mobiliteit nadenken. Steeds vaker stemmen ze hun vervoermiddel af op hun bestemming. Een mooi voorbeeld vindt hij de medewerkers van het Wilhelmina Kinderziekenhuis die met steun van hun werkgever een e-bike konden aanschaffen. In een app-groep maken ze afspraken om gezamenlijk van hun woonplaats Houten naar hun werk te fietsen. Gezonder, sneller en goedkoper! Voor goede plannen is meer kennis nodig van de behoeften en het gedrag van de regionale reiziger. Op initiatief van de Kracht van Utrecht gaat de Universiteit Utrecht daar nu onderzoek naar doen.
Besteed 1,2 miljard aan andere oplossingen
Korff de Gidts: "De 1,2 miljard euro die de verbreding van de A12/A27 rond de stad Utrecht moet kosten, zorgt voor veel meer extra CO2-uitstoot; dat geld kunnen we beter besteden aan alternatieve oplossingen. Wij willen als Utrechtse voorbeeldregio laten zien hoe we zonder verbredingen duurzaam mobiel kunnen blijven."
--
Belangstelling of meedenken?
Meld je aan via bij Jan Korff de Gidts Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 06 - 33 63 0344
Een nieuw Regionaal Platform Klimaataanpak en Duurzame mobiliteit voor Utrecht
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 08 oktober 2018 20:50
Naar een regionale invulling van het Klimaatakkoord
Het nog te sluiten Klimaatakkoord vergt regionale invulling. Dat blijkt uit de reactie van de vijf Klimaattafels, die hebben bijgedragen aan het eerste ontwerp van het Klimaatakkoord, dat op 10 juli j.l. aan het kabinet is aangeboden. Inmiddels is duidelijk dat er 33 regio's komen, die met elkaar een Regionale Energie Strategie gaan opstellen. Interessant is hoe de Leidse regio het heeft aangepakt. Daar zijn overheden, bewoners en bedrijven aan het uitwisselen welke maatregelen mogelijk zijn. Ook de Utrechtse regio gaat een Regionale Energie Strategie opstellen.
Daarom hebben we als Kracht van Utrecht het initiatief genomen een Regionaal Platform Klimaataanpak, Ruimte en Duurzame Mobiliteit te vormen. Doel: het beleid voor compact ruimtebeleid met duurzame mobiliteit positief beïnvloeden en reizigers een stem te geven. Het platform richt zich op de samenhang van ruimtegebruik en mobiliteit. CO2-reductie van het energiegebruik van woon- en werklocaties, de gebouwde omgeving, "wijken van het gas" e.d. laten we aan anderen over.
Scenario's over verduurzaming van mobiliteit
Het platform wil scenario's in beeld brengen. Wat zou het effect zijn als regio en stad Utrecht een louter auto-scenario zou volgen? Als Amelisweerd 14-baans + 100 km/u wordt? Wat is het effect op emissies van snelweg en stadswegen, ruimtegebruik, files? Welk effect bereiken we als we alleen koersen op een (e)fiets- of OV-scenario? Of een e-deelauto-op zonne-energie scenario? Welke elementen gebruiken we om een samenhangend Utrechts scenario met compact ruimtelijk beleid te schetsen? Hoe kunnen we het Rijk overtuigen dat we het in Utrecht kunnen fixen... Allemaal vragen voor het platform. We werken aan een stuurgroep met een kring van correspondenten op thema's en reizigers, die ervaringen en dromen uitwisselen over hun woonverkeer. Groen en Gezond Stedelijk Leven.
Dansen door de schalen
Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 met 49% verlagen t.o.v. 1990. Deze klimaateisen vormen nog geen onderdeel van snelwegplannen, OV-studies en MER-rapportages. Klimaatbeleid vergt zowel een capaciteitssprong als een transitie, ook in Midden Nederland. Station Utrecht CS heeft bijvoorbeeld zowel een landelijke, regionale als Europese OV-functie. Reserveer dus ruimte op het spoor voor ICE/TGV-treinen naar Berlijn, Frankfurt en München. Ontwerp een regionaal robuust netwerk met knooppunten voor naadloze overstap en maak dit mogelijk met viersporigheid vanuit Utrecht CS in alle richtingen voor de vier stromen op het spoor: Europees, landelijk, regionaal en metropolitaan. Want de regio Utrecht groeit sterk naar bijna 1 miljoen inwoners in 2030 - van Woerden tot Zeist en van De Bilt tot Vianen.
Stad en regio werken samen in de U10, waar keuzes worden gemaakt in ruimtegebruik, mobiliteit en bebouwde omgeving. Klimaatbeleid vergt een compact ruimtelijk beleid met verkorting van reisafstanden en scherpe parkeernormen en lagere emissies. Daarbij hoort een schaalsprong voor fietsnetwerken, OV-rail en ketens van beide (de bekende first en last mile). Stuur dus op een sterke en slimme overstap voor OV-, rail-, fiets-, en autogebruik. Reistijden voor woonwerkverkeer in de Utrechtse regio en van/naar elders in de Randstad per OV moeten maximaal 45 minuten tot 1 uur zijn. Verhoog de betrouwbaarheid en reissnelheid voor fiets en openbaar vervoer en geef de effecten weer.
Meer artikelen...
- Bijdrage Kracht van Utrecht aan de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord
- Herkomst bestemmingsonderzoek autoforenzen toont potentieel voor meer fiets en OV
- Utrecht gezond en sterk door regionale mobiliteitsoplossingen
- Studenten maken wiskundig model voor optimale bereikbaarheid Utrecht Science Park
- Amelisweerd - It's happening again
- Manifestatie zondag 24 september: poëtische ode aan Amelisweerd
- Verbreding A27/A12 Ring Utrecht vertraagd door beroep bij Europees Hof
- Informatiebijeenkomst 7 juni over juridische aspecten verbreding A27 Amelisweerd
- Onafhankelijk onderzoek: Uitstel verbreding Ring Utrecht is best mogelijke optie
- Beroepschrift tegen tracébesluit verbreding A12/A27 ingediend bij Raad van State