Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Altijd rood en lang wachten: Verkeerslichten voor fietsers in Utrecht
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 12 september 2012 17:10
Volgens de Fietsersbond staan wij Utrechters onnodig lang en vaak voor fietsverkeerslichten te wachten. Met maar liefst 42 seconden wachttijd per kilometer scoort Utrecht veel slechter dan veel andere steden. In het Fietsbalans onderzoek van 2006 scoorde de helft van de onderzochte steden slechts 15 seconden per kilometer. Dit lange wachten maakt de fiets onnodig minder aantrekkelijk. Maandag 10 september bood de Fietsersbond verkeerswethouder Lintmeijer daarom een rapport aan met de uitdrukkelijke wens: Maak verkeerslichten geloofwaardig en eerlijk.
In het rapport 'Fietsers en verkeerslichten in Utrecht. Waar wachten we op?' geeft de Fietsersbond aan waar de schoen wringt en hoe de instellingen van verkeerslichten zijn te verbeteren. Het probleem van ongeloofwaardigheid zit hem in het bekende "wachten op niets", veroorzaakt door bijvoorbeeld (1) instappende buspassagiers (terwijl de bus al 'groen' heeft), (2) groene golven die kruisend verkeer lang laten wachten, (3) defecte detectielussen of (4) een zijweg die onnodig lang groen krijgt. In het overzicht van knelpunten met verkeerslichten in Utrecht komen al deze problemen steeds terug.
Doordat auto's veel meer tijd nodig hebben om op te trekken, krijgen ze veel langer groen per cyclus dan fietsers. Hierdoor neemt de stopkans voor fietsers flink toe. Het belang van fietsers voor een schonere stad is enorm. Daarom is het zaak om ze een beetje te bevoordelen ten opzichte van de auto, of ze in ieder geval niet te benadelen. Dit kan vrij eenvoudig door fietsers twee keer groen per cyclus te geven.
Milieuzone in Utrecht: Beloon schone auto met een milieuvignet
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 03 juli 2012 15:42
Er is veel ophef ontstaan over het idee van de Utrechtse wethouder van verkeer, Lintmeijer, om oude auto's uit de binnenstad van Utrecht te weren (Collegebrief 26 juni). Daarbij is de reden voor een dergelijke maatregel ondergesneeuwd. Het gaat om gezondheidsschade, de kosten die daaraan zijn verbonden en de verantwoordelijkheid van het Rijk om mensen te beschermen. Aangezien het Rijk die verantwoordelijkheid niet neemt (verhoging maximum snelheid naar 130 km/h, opheffen 80-km zones), zijn de grote steden verplicht om zelf oplossingen te zoeken. In afwijking van het idee van Lintmeijer pleiten wij ervoor de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren door een systeem van milieuvignetten in te voeren naar Duits voorbeeld.
Verkeer en gezondheidsschade
Nederlanders overlijden gemiddeld een jaar eerder door de luchtvervuiling door het verkeer. Dat klinkt niet ernstig, maar het komt erop neer dat in de gemeente Utrecht dagelijks gemiddeld twee mensen door die luchtvervuiling sterven; net zoveel dus als in heel Nederland door verkeersongelukken. De meeste van deze slachtoffers overlijden aan kanker, hersen- en hartinfarcten veroorzaakt door fijn stof. Bovendien is er onnoemelijke gezondheidsschade, bijvoorbeeld bij astma- en COPD-patiënten. Naast het grote persoonlijke leed is er ook economische schade; in Utrecht alleen bedraagt die grofweg een half miljard euro per jaar. Het gaat om gezondheidskosten, verlies van productiviteit en bijvoorbeeld schade aan gebouwen. Een autorijder is zich vaak niet bewust van de schade die hij anderen (en wellicht zichzelf) aandoet. Het is daarom een overheidstaak de slachtoffers in bescherming te nemen en de kosten voor de maatschappij te beperken. De overheid moet maatregelen nemen tegen sterk vervuilend autogebruik.
Milieuvignetten naar Duits voorbeeld
Als het écht nodig is de binnenstad per auto te bezoeken dan moet het dus wel met een schone auto. Dit pleit voor een onderscheid tussen schone en vuile auto's. De invoering van een systeem daarvoor is eenvoudig als wordt aangesloten bij het Duitse systeem van milieuvignetten. Dit deelt auto's in milieuklassen in op basis van de uitstoot. In 31 Duitse binnensteden (waaronder het hele Ruhrgebied) hebben alleen auto's van een voldoende schone milieuklasse toegang. Dit systeem is overzichtelijk, ook voor de automobilist, die niet met een veelheid aan Europese regelingen wordt geconfronteerd. Het is effectief: In Berlijn is de roetuitstoot met 40% verminderd. Een vignetregeling beloont schoonrijden en is eenvoudig te handhaven: Loop langs een auto en je ziet dat die schoon is; de chauffeur mag er trots op zijn. Het Duitse vignetsysteem kan in heel Nederland worden ingevoerd. Het zou het paard achter de wagen spannen zijn om het alleen voor Utrecht te doen. Maar vanwege de bijzonder slechte situatie in Utrecht ligt het voor de hand in Utrecht te beginnen.
Fouten in berekening luchtkwaliteit dwingen Utrecht tot forse maatregelen
- Details
- Gepubliceerd op donderdag, 28 juni 2012 14:07
De Adviesgroep Schone Lucht & Gezondheid maakt donderdag 28 juni bekend dat er forse fouten zijn gemaakt in de berekening van de luchtkwaliteit in Utrecht en dat de gemeente deze fouten toegeeft. Met name op de bestaande knelpunten is de lucht aanzienlijk viezer dan de berekende waarden deed vermoeden. Het betekent dat zonder extra maatregelen de normen die vanaf 2015 zullen gelden niet gehaald kunnen worden. Daarom wil wethouder Lintmeijer ook haast maken met de uitbreiding van de bestaande Milieuzone. Nu is de Milieuzone rond de binnenstad verboden gebied voor oudere vrachtwagens (minder dan EURO IV). Vanaf 2013 zou dat ook gaan gelden voor oudere auto's (diesel van voor 2005, benzine van voor 1992).
Een overzicht van de toegegeven fouten:
- Voor bussen wordt gerekend met te lage emissies (10-18% te laag).
- Er wordt soms met veel te lage intensiteiten gerekend (Monicabrug 68-81% te laag).
- Soms zijn verkeerde wegtypen gebruikt (eenzijdige bebouwing in plaats van streetcanyon).
- Voor bussen zijn soms dezelfde stagnatiefactor gebruikt als voor het overige verkeer (bussen werden altijd geacht nergens last te hebben van stagnatie).
- Op veel wegvakken is maar de helft van de intensiteit ingevoerd (alleen de ene rijhelft en niet de andere).
De Adviesgroep is voorlopig tevreden met het resultaat, vooral omdat de wethouder naar aanleiding van het gesprek tot de conclusie heeft moeten komen dat het belangrijk is naar kritische burgers te luisteren en dat dat de betrouwbaarheid van de luchtkwaliteitsberekening daadwerkelijk ten goede komt. Wethouder Lintmeijer geeft verder aan extra in te zetten op mobiliteitsmanagement (bijv. Rij 2 op 5) en een efficiënte bouwlogistiek (efficiënt omgaan met vervoer van bouwmaterialen naar het stationsgebied). Waar nodig wordt dynamisch verkeersmanagement toegepast (doseerlichten voor invalswegen zijn hier een voorbeeld van). De komende maanden zal het College in gesprek gaan over deze maatregelen met wijkraden, medeoverheden, belangenorganisaties en bedrijfsleven.
Download hier het persbericht van de Adviesgroep Schone Lucht en Gezondheid
Bekijk het gemeentelijke nieuwsbericht 'Gezonde blik op schonere lucht met minder vieze auto's
Minister Schultz: vertraging Ring Utrecht heeft consequenties voor Uithoftram en NRU
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 06 juni 2012 10:01
Minister Schultz heeft in een brief aan de Tweede Kamer gereageerd op het verzoek om geen onomkeerbare stappen te nemen in de projecten van de Planstudie Ring Utrecht. Zij stelt dat het onderzoeken van voorkeursvarianten gewoon kan doorgaan. Er zal alleen geen definitieve keuze worden gemaakt aan het einde van het jaar. Omdat zonder een definitieve voorkeursvariant er ook geen (ontwerp-)Tracébesluit kan worden vastgesteld, loopt het hele proces vertraging op.
Tot zover is de gedachtengang van de minister goed te volgen. Zij stelt vervolgens echter: "Ook het vervolgproces met betrekking tot de Noordelijke Ringweg Utrecht (NRU) en de Uithoftram loopt daardoor vertraging op." Deze uitspraak is opmerkelijk, omdat beide projecten geen onderdeel zijn van de Planstudie Ring Utrecht. Er is geen verband met het proces van de Planstudie Ring Utrecht. Van vertraging kan dus geen sprake zijn, tenzij de minister dat zelf creëert. De besluitvorming rond de Uithoftram is helemaal afgesloten. De minister concludeerde zelf dat de Uithoftram er moet komen. Het enige dat rest is de handtekening van de minister voor de Rijksbijdrage aan het project a 110 miljoen euro. Alleen die handtekening dreigt nu 'vertraging' op te lopen, althans als het aan minster Schultz ligt.