Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Elektrische bussen in 's Hertogenbosch en de nieuwe stadsbussen in Utrecht
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 24 mei 2013 11:13
's Hertogenbosch is een van de meest voortvarende steden als het gaat om duurzaam busvervoer. Mei 2013 won deze stad de e-award, een prijs voor de gemeente die elektrisch rijden het beste stimuleert (zie persbericht).
Al jaren rijden op enkele korte trajecten door de binnenstad kleine elektrische bussen. Sinds vorig jaar rijdt er ook een 'gewone' twaalf meter bus met elektrische aandrijving in de stad. Om een dergelijke bus normaal te laten rijden, worden de accu's bijgeladen tijdens de rit. Dat gebeurt met inductie bij een aantal haltes. Inductie is een draadloze laadtechniek, beter bekend van elektrische tandenborstels. De proef met deze bus is zo succesvol verlopen, dat de provincie een grotere praktijkproef subsidieert. Er gaan maar liefst vijftien elektrische bussen meerijden in de dienstregeling van Brabantse steden.
Zijn de nieuwe bussen van Qbuzz in Utrecht schoon genoeg?
De nieuwe Utrechtse busvervoerder Qbuzz heeft laten weten met drie elektrische bussen te gaan rijden. Waarschijnlijk zijn het kleine bussen die door de binnenstad rijden op lijn 2. Daarnaast vervangt Qbuzz 165 van de huidige bussen door nieuwe die voldoen aan de Euro VI emissienorm. Dat is de strengste Europese emissienorm voor dieselbussen van dit moment. Euro VI dieselbussen zijn een verbetering ten opzichte van de huidige bussen (Euro III tot V). Maar deze strengste emissienorm biedt geen garantie voor een vermindering van het schadelijke ultrafijnstof. Juist de kleinste fijnstofdeeltjes zijn schadelijk voor onze gezondheid.
Hybride bussen - next best thing
Na volledig elektrische bussen zijn hybride bussen de 'next best thing'. Zij rijden een aantal kilometers volledig elektrisch of alleen bij het wegrijden van de haltes (afhankelijk van de gebruikte techniek). Met (meer) elektrische of hybride bussen zou je dus een grotere gezondheidswinst behalen. Hybride bussen zijn relatief nieuw. Hoewel ze de komende jaren waarschijnlijk meer op de markt verschijnen, zullen vervoerders nu nog terughoudend zijn in het gebruik van deze techniek. Een praktijkproef naar het voorbeeld van 's Hertogenbosch is daarom essentieel, bijvoorbeeld in Utrecht. Het is te hopen dat in de komende tien jaar het busvervoer in Utrecht nog verder verschoond wordt.
Milton Keynes - acht inductiebussen in de dienstregeling
Ondertussen houden we de ontwikkelingen in 's Hertogenbosch en elders nauw in de gaten. In het Britse Milton Keynes bijvoorbeeld, een stad met ruim 200.000 inwoners, gaan halverwege 2013 acht inductiebussen rijden. Ze worden opgeladen bij begin- en eindhalte en op een tussenpunt. De data van de acht 'Wrightbus Streetlite E' bussen worden in een onderzoeksproject geanalyseerd. Doel is om uit te vinden welke impact inductieladen heeft op het OV-systeem.
Bekijk deze video met beelden van de elektrische twaalf meter bus in actie.
Meer over busvervoer, luchtkwaliteit en gezondheid leest u in ons advies voor de nieuwe OV-concessie
Nieuw Fietsersbond meldpunt voor vervelende fiets hindernissen
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 06 mei 2013 16:36
De Fietsersbond heeft een meldpunt geopend voor vervelende hindernissen die fietsers vaak tegenkomen. Hobbelwegen, slecht geplaatste fietspaaltjes en verkeerslichten die te lang op rood staan: vanaf 6 mei kunt u ze eenvoudig doorgeven via de interactieve website van het meldpunt of via de apps voor iphone en android.
Hoe werkt het?
Het systeem is bekend van de website www.verbeterdebuurt.nl (een meer algemeen meldpunt, waar de gemeente Utrecht ook mee werkt). Je bepaalt nauwkeurig de juiste plek, beschrijft het probleem of idee en voegt zo nodig een foto bij van de situatie. Verder dien je je adresgegevens in te vullen; dit is van belang voor de afhandeling bij de gemeente. Deze handleiding legt het allemaal prima uit.
De kaart biedt ook de mogelijkheid om op meldingen van anderen te stemmen en te reageren. Hoe meer mensen dit doen, des te groter de kans dat de gemeente het probleem oppakt.
Als u een melding doorgeeft, gaan de mensen van de Fietsersbond ermee aan de slag. Zij nemen contact op met de wegbeheerder, bij ons de Gemeente Utrecht, om het probleem aan te kaarten. Indien nodig zorgt de Fietserbond voor een extra zetje om de gemeente ook echt in beweging te krijgen. Het gaat trouwens niet alleen over problemen. Al uw ideeën over hoe het Utrechtse fietsnetwerk beter kan, zijn van harte welkom. Een nieuw fietspad of extra fietsrekken? Meld het op het Fietsersbond Meldpunt.
Wat kan ik allemaal doorgeven?
Problemen rond fietsparkeren, verkeerslichten, slecht wegdek, fiets-verwijderingsacties, ontbrekende verbindingen, gevaarlijke kruispunten, asociaal rijgedrag... Bekijk hier de complete lijst met categorieën.
Meer info:
Reclame maken voor het meldpunt? Download en print dan een van deze posters.
Geef uw melding door via meldpunt.fietsersbond.nl
Meer info over Kracht van Utrecht en fietsbeleid in Utrecht
Visie op Utrechts Lightrailnet in 2040
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 24 april 2013 16:01
De bereikbaarheid van stad en regio Utrecht heeft behoefte aan een sterk OV / lightrailnetwerk. Zonder een goed openbaar vervoer gaat de zware weginstrastructuur rond Utrecht ten koste van de leefbaarheid en bereikbaarheid van van de stad.
De recente MIRT-OV studie regio Utrecht laat zien dat de Uithoftram (gereed in 2018) naar verwachting in 2030 alweer aan haar maximum capaciteit zit. Volgens de studie zal de verkeersas tussen binnenstad en De Uithof volledig vastlopen, zelfs met de tramverbinding. Niets doen is schadelijk voor de stedelijke economie en dus geen optie.
Kenmerken van een succesvol OV-netwerk
Het vervoersnetwerk voor Utrecht moet logisch zijn opgebouwd, met voor elke afstand een passende vervoersvorm (lopen, fietsen, e-bike, tram, sprinter, intercity...). OV dient daarbij in de eerste plaats voldoende capaciteit hebben. Ten tweede moet de kwaliteit hoog genoeg zijn om de automobilist te verleiden. Dit betekent een hoge frequentie, een hoogwaardige uitstraling, sociaal veilig en comfortabel.
Lightrail op de kaart 2040: inspirerende vergezichten op stedelijk OV
Wat zijn de mogelijkheden van een regionaal Lightrail netwerk in en rond Utrecht? Bekijk hier de lightrailkaart van Utrecht in 2040. Platform Do Lightrail laat in hun brochure een vergezicht zien op Lightrail in 2020 en 2040. Ondernemers, overheden en kennisinstituten laten hier de potentie zien van lightrail.
"Wil Nederland aan de economische top blijven, dan moeten we in de stedelijke mobiliteit investeren... Kijk vooral naar de voordelen, die de consument geniet. Die maatschappelijke baten van investeringen in stedelijk gebied zijn tot nu toe sterk onderschat."
Tymon de Weger van Platform Do Lightrail zal tijdens de Dag van de Rail 2013 (congres op 25 april in Nieuwegein) de visie van het platform toelichten.
Download hier de brochure Lightrail op de kaart 2040
Asfaltplannen? De boom in! Film en foto's van manifestatie zondag
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 08 april 2013 11:57
Zondag 7 april op landgoed Oud Amelisweerd: Manifestatie Asfaltplannen? De boom in! Ruim 1800 mensen waren aanwezig om te protesteren tegen verbreding van de A27 ten koste van bos, bewoners en (niet vergeten) onze portemonnaie. We hebben de asfaltplannen de boom in gehesen...
Het was een prachtige middag met overweldigende persaandacht voor- en achteraf. Utrechtse raadsleden waren volop aanwezig, wethouders Mirjam de Rijk en Frits Lintmeijer, maar ook Kamerleden Eshter Ouwehand (PvdD) en Paulus Jansen (SP) en vanuit het Europarlement Bas Eickhout (GL). Mooiste foto van de dag op twitter, zie hiernaast, werd gemaakt door Rob Huibers. Zie #Amelisweerd op twitter voor meer reacties.
Lees de toespraak die Jos Kloppenborg uitsprak namens Vrienden van Amelisweerd en Kracht van Utrecht.
Met dank aan...
Met veel dank aan iedereen die aan deze dag heeft bijgedragen: alle bewoners van Utrecht, Bunnik en omstreken die aanwezig waren, alle aanwezige politici voor hun steunbetuigingen, Eco-Move Houten voor de verkeersregelaars (geweldig gedaan), Milieucentrum Utrecht voor de faciliteiten en spreekstalmeester Roland Pereboom, Museum Oud Amelisweerd voor de gastvrijheid, De Veldkeuken voor de koffie en asfaltkoekjes, de boomklimmers van Groenfront, iedereen die ik vergeet te noemen en, last but not least, alle vrijwilligers van de Vrienden van Amelisweerd en burgerinitiatief De Kracht van Utrecht.
Bekijk een uitgebreide impressie van 12 minuten door Aneo Koning. Klik ook door naar de korte sfeerimpressie door Wim Hendriks, en de drie bosfeeën (hit van de dag) door Busfotodotnl.
Foto: Rob Huibers (de mooiste foto op twitter vandaag van #amelisweerd).
Bizarre asfaltplannen: bekijk ons filmpje met onze argumenten op een rij
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 29 maart 2013 09:43
Woensdag 27 maart 2013 was Jan Korff de Gidts namens de Kracht van Utrecht en de Vrienden van Amelisweerd te gast bij Studio Max Live. De dag daarvoor publiceerde het ministerie van infrastructuur de eindrapportage van de commissie Schoof, die de besluitvorming over verbreding van de A27 heeft onderzocht.
Wij vinden dat het budget voor de planstudie Ring Utrecht beter geïnvesteerd kan worden. Utrecht heeft dringend behoefte aan een beter OV (lightrail)- en fietsnetwerk. Verbreding van de A27 bij Amelisweerd kost erg veel geld; de 'goedkoopste' 2x7 variant staat voor 1.5 miljard euro in de boeken. Dat geld kan beter besteed worden. Voorkom deze historische misser en ga voor echte bereikbaarheid!
Lees ook: Lightrail op de kaart 2040; inspiratie voor bereikbaarheid.
Het hele verhaal van de Kracht van Utrecht en verbreding van de A27 leest u in "Meer asfalt is niet de oplossing; maar is er wel een probleem?"
Bekijk ook ons videokanaal en onze favoriete video's.
Meer artikelen...
- Rapport Commissie Schoof: brede Maatschappelijke Kosten Baten Analyse als basis voor politieke afweging!
- Vraag minister naar werkelijke kosten, verkeersprognoses en onderschatting OV in plan verbreding A27
- Onderzoek toont aan: Verbreding van de bak is te duur en niet nodig
- Betekenis van budgetoverschrijding, reistijd en verkeersmodellen bij verbreding A27
- Wel of niet verbreden van de A27 bij Amelisweerd - onafhankelijk onderzoek onder druk
- Geluidhinder in Utrecht is een serieus probleem voor onze gezondheid
- Lees ons rapport met antwoorden voor de onafhankelijke onderzoekscommissie verbreding A27
- De onafhankelijke commissie Schoof in stripvorm
- Verkeersplannen Rijk staan ter discussie: Mogelijk uitstel Uithoftram dramatisch
- Kracht van Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en bewonersorganisaties spreken met commissie Schoof