Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Snel wegbezuinigen...
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 13 september 2013 13:25
Brief van Gerard Cats aan de woordvoerders verkeer in de Tweedekamer
Nu het kabinet weer miljarden wil bezuinigen wil ik u wijzen op de volledig overbodige investeringen die de minister van I&M wil doen in het rijkswegennet. Miljarden kunt u bezuinigen door de Blankenburgtunnel en de verbreding van de A27 in de Ring Utrecht uit te stellen totdat ze echt nodig zijn - als ze al ooit echt nodig worden. De recente ontwikkelingen in autogebruik zijn zodanig dat het inderdaad steeds waarschijnlijker wordt dat uitbreiding van autowegen geldverspilling zal blijken.
De argumenten van de minister en van de heer Elias om desondanks door te gaan met die geldverspilling houden geen stand. Op deze twee cruciale drogredeneringen ga ik hieronder in:
1. De minister: "De economie gaat straks weer groeien. en daarop bereiden we ons nu vast voor"
2. De heer Elias: "Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de twintigers van nu, die zich afgewend hebben van de auto, niet alsnog in de auto stappen als ze dertiger zijn, een drukke baan en kinderen hebben."
1. De economie gaat straks weer groeien en daarop bereiden we ons nu vast voor.
De minister maakt in haar uitspraak twee denkfouten. De eerste is dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat de economie weer gaat groeien (de modellen van het CPB lijken voor volgend jaar een groei te voorspellen, maar dat is slechts schijn. Het feit dat de economie gaat groeien komt niet uit de modellen, maar is juist invoer in de modellen. Niet de modellen vertellen ons dat de economie gaat groeien, maar wij vertellen het de modellen).
De tweede denkfout van de minister is dat het autogebruik weer zou gaan groeien als de economie aantrekt. Daar zijn echter geen aanwijzingen voor. Natuurlijk draagt de krimp in de economie bij aan vermindering van het autogebruik, maar ook in landen met een florerende economie daalt het autogebruik. Een belangrijke reden van het dalend autogebruik is dat jongeren, twintigers, betere manieren van reizen hebben ontdekt: virtueel, of per OV.
Als je je wilt voorbereiden op een (overigens onzekere) toekomst, kies dan een toekomst die momenteel het meest waarschijnlijk is: afnemende automobiliteit, toenemende behoefte aan openbaar vervoer. Stop geen geld in nog meer wegen, want dat is waarschijnlijk zinloos. Andere maatregelen om de bereikbaarheid in Nederland op peil te brengen zijn economisch gezien meer verantwoord.
Lees verder: Gaan de huidige twintigers straks toch weer in de auto stappen?
Geen autovrije zondag - wel een Low Car Diet voor topbestuurders
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 02 september 2013 14:15
Weet u nog: de autovrije zondag zoals we die een tijd geleden nog hadden in Utrecht? Een week lang aandacht voor duurzame mobiliteit, voor vrije vervoerskeuze en een dag lang de voordelen van een (bijna) autovrij centrum. Helaas stierf de autovrije zondag een stille dood (behalve o.a. in Leiden) en kan de European Mobility week maar op weinig aandacht rekenen. Tot een paar jaar geleden lag de organisatie van de mobiliteitweek nog bij milieuorganisaties (Milieudefensie, Milieucentrum Utrecht). Nu is dat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. En die maakt er duidelijk geen werk meer van.
Low Car Diet voor topbestuurders
Wat we wel hebben is een mooi initiatief op 10 oktober. Op 10-10 is het Dag van de Duurzaamheid. Een van de activiteiten is het Low Car Diet. Topbestuurders (en iedereen die maar wil) zullen 10 dagen lang de auto laten staan. Met hulp van een mobiliteitskaart kunnen ze gebruik maken van allerlei duurzame vervoersalternatieven (OV, deelauto's, e-bikes) en werk- en vergaderlocaties op grote stations.
Waarom Low Car Diet? "De auto staat gemiddeld 23 uur per dag stil en kost veel geld. Wij willen met deze actie de beweging van eigen autobezit naar het delen van auto's in combinatie met openbaar vervoer stimuleren. Het delen van mobiliteit is goedkoper, schoner en schept ruimte op de weg en in de stad. Met deze actie ervaren deelnemers andere vormen van reizen en werken." (bron)
Low Car Diet wordt georganiseerd door Stichting Urgenda. Meer info op www.lowcardiet.nl
Kracht van Utrecht op 8 augustus in debat met Ton Elias bij Knevel en van den Brink
- Details
- Gepubliceerd op zondag, 11 augustus 2013 14:05
Donderdag 8 augustus is Jan Korff de Gidts namens de Kracht van Utrecht te gast geweest bij het televisieprogramma Knevel en van den Brink. Jan Korff de Gidts ging in debat met VVD-Kamerlid Ton Elias (woordvoerder verkeer en vervoer). Bekijk de belangrijkste fragmenten hier terug.
Knevel en van den Brink sturen in de serie "Het werkbezoek van..." Kamerleden naar plekken waar ze een stevige mening over hebben. Dat was in het geval van Ton Elias natuurlijk landgoed Amelisweerd bij de A27, die Elias graag verbreed ziet naar twee maal zeven rijstroken. Korff de Gidts lichtte toe welke feiten en trends de verbreding overbodig maken en wat de waarde van het landgoed voor de stad betekent. Zijn conclusie: investeer in een slim tram-treinnetwerk voor de Randstad net zoals in Groot Parijs. En bevorder actieve en gezonde mobiliteit met een doorfietsnetwerk in de stadregio.
Tips
Meepraten en reageren kan via Twitter (@jankdg en hashtags #kvdb #amelisweerd), de Facebook-pagina's van de Vrienden van Amelisweerd en Knevel en van den Brink en via ons Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
TNO onderzoek fietsgedrag: Veel conflicten op smal fietspad Nachtegaalstraat
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 26 juli 2013 13:49
Voor het onderzoek 'Conflicten op fietspaden' heeft TNO het gedrag van fietsers geobserveerd op diverse fietspaden, waaronder twee in Utrecht. Aan de hand van camerabeelden keek TNO naar de interactie tussen verschillende groepen fietsers. De conclusie voor de Utrechtse fietspaden is duidelijk. Op het smalle fietspad van de Nachtegaalstraat (1.75 meter) komen meer conflicten voor dan op het fietspad van de Croeselaan (2.25 meter); dit ondanks het typische 'spookfietsen' en de hogere snelheden op het brede fietspad van de Croeselaan.
Op basis van de observaties adviseert TNO een minimum fietspadbreedte van 2.25 meter, met snorfietsen erbij 2.50 meter. De officiële norm voor de Nachtegaalstraat is trouwens ook 2.50 meter. Idealiter is dat zelfs 3 meter, dit om inhalen mogelijk te maken. De huidige 1.75 meter van de Nachtegaalstraat is dus minder dan de norm aangeeft en oorzaak van veel conflicten.
Opzet onderzoek
TNO koos drie stedelijke fietspaden. Naast het Leeghwaterplein in Den Haag (2.25 tot 2.45 meter breed) zijn dat twee Utrechtse fietspaden. De Croeselaan is 2.25 meter breed; de Nachtegaalstraat is met 1.75 meter aanzienlijk smaller en veel drukker. Bovendien zijn er op de Nachtegaalstraat meer invoegende fietsers en obstakels langs het fietspad (geparkeerde fietsen, lantarenpalen, prullenbakken). De stedelijke fietspaden zijn op twee weekdagen en één weekenddag bekeken. Daarbij zijn o.m. de aantallen fietsers, conflicten en inhaalmanoeuvres geteld.
Conflicten op de Nachtegaalstraat
Op de Nachtegaalstraat vinden relatief veel conflicten plaats. Er zijn veel fietsers op een smal fietspad met weinig uitwijkmogelijkheden; er lopen veel voetgangers op het fietspad en er staan vaak vrachtwagens te laden of lossen. Dit alles zorgt voor conflicten tijdens inhaalmanoeuvres. Een ander probleem is dat kruisende auto's of voetganger het fietspad blokkeren. Ook invoegende fietsers zorgen voor flankconflicten. Zij nemen een ruime bocht en hebben daardoor veel ruimte nodig. De meer ernstige conflicten hangen meestal samen met kruisende auto's en fietsers. Zij hebben vaak geen goed zicht op het fietspad vanuit de zijstraten.
Hoewel er op het smallere fietspad duidelijk meer ongelukken gebeuren, komen op de bredere fietspaden juist meer ernstige conflicten met snorfietsen voor. Op bredere fietspaden kunnen zij een hogere snelheid ontwikkelen, waardoor conflicten eerder van ernstige aard zijn. In absolute zin vinden conflicten echter meestal tussen fietsers onderling plaats.
Herinrichting Domstraat en Korte Jansstraat: ruimte voor fiets en voetganger
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 12 juli 2013 15:17
Tussen Janskerkhof en Domplein liggen Domstraat en Korte Jansstraat. Beide straten hebben nu een smal trottoir met allerlei obstakels en een breed geasfalteerd gedeelte voor het snellere verkeer. Een dergelijke inrichting past eigenlijk niet bij het karakter van een winkelstraat met horeca in de Utrechtse binnenstad. Bovendien koos het College in haar ambitiedocument 'Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar' voor de fiets als primair vervoermiddel in de binnenstad. Door fietsers en voetgangers centraal te stellen pakt het College beide aspecten aan.
De gemeente wil het Janskerkhof en de winkelstraat Oudkerkhof beter verbinden met het Domplein. Op dit moment hebben veel mensen het gevoel na het Oudkerkhof de binnenstad uit te lopen. En dat terwijl een rondje Domplein zo voor de hand ligt. Ook de looproute Oudkerhof - Korte Jansstraat - Minrebroederstraat profiteert van de herinrichting.
Fietsstraat met brede trottoirs
Hoofdelement in de plannen is de inrichting als fietsstraat. Er komt een 30 km/h zone, waar het beperkte autoverkeer zich aanpast aan het langzame fiets- en voetgangersverkeer. De hoofdweg krijgt een klinkerverharding en gaat van 7 naar 5.5 meter breed; de trottoirs zullen 2m25 breed zijn met een terrasplint van 1.5 meter. De inrichting zal soberder zijn. Minder straatmeubulair en minder verkeersborden (door opheffen voorrangsweg) zorgen hiervoor. De ambitie is om het kortparkeren in de Domstraat geheel of gedeeltelijk op te heffen. Enkele parkeerplaatsen kunnen zo dienen als fietsparkeervak. Het gemotoriseerde verkeer kan ietwat beperkt blijven door in te zetten op bijv. een kleinere elektrische buslijn 2, meer gebruik te maken van de Cargohopper voor bevoorrading en goed te controleren op sluipverkeer over het Domplein.
En het Oudkerhof?
Het Oudkerkhof valt buiten deze plannen. Maar het is duidelijk dat ook deze mooie winkelstraat veel bredere trottoirs kan gebruiken. Door (een deel van de) parkeerplaatsen op te heffen, ontstaat meer ruimte voor het winkelend publiek. En het beperkt natuurlijk het rondrijdende autoverkeer in de buurt. De ondernemers in de straat zien het wel zitten, zo verklaarde een ambtenaar van de gemeente tijdens het Politiek Café van Groenlinks op 13 februari van dit jaar.
Bekijk hier het rapport 'Korte Jansstraat en Domstraat; Programma van Eisen en Voorlopig Ontwerp'
Meer artikelen...
- Smartphone app in Breda toont verschillen tussen fietsnetwerk in theorie en praktijk
- Symposium - Hoe de MKBA inhoudelijk en procesmatig te verbeteren?
- Knooppunt Utrecht of Utrecht in de knoop? Kargadoor debat op zondag 30 juni
- Opwaarderen Noordelijke Randweg Utrecht: kansen én problemen voor Overvecht
- Fietsfile: Maximale hinder voor Utrechtse fietsers op het Smakkelaarsveld
- Elektrische bussen in 's Hertogenbosch en de nieuwe stadsbussen in Utrecht
- Nieuw Fietsersbond meldpunt voor vervelende fiets hindernissen
- Visie op Utrechts Lightrailnet in 2040
- Asfaltplannen? De boom in! Film en foto's van manifestatie zondag
- Bizarre asfaltplannen: bekijk ons filmpje met onze argumenten op een rij