Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Verkiezingsdebat Stationsgebied - visie van de Utrechtse politiek op bereikbaarheid
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 21 februari 2014 11:03
Afgelopen woensdag in Houtzaagmolen de Ster hield Ontwikkelgroep Lombok Centraal een interessant verkiezingsdebat over het stationsgebied. Onder prima leiding van voorzitter Frans Soeterbroek gaf de Utrechtse politiek haar visie op bereikbaarheid. Een overzicht van uitspraken die bij ons zijn blijven hangen.
Hoe bereikbaar wil je het hebben?
Bram Fokke (D66) is duidelijk: het Utrechtse stationsgebied is de best bereikbare plek van Nederland. Autobereikbaarheid is daarom van minder belang. Het stationsgebied kan af met een stuk minder asfalt. Ook de nieuwe partij Nederland Duurzaam ziet autobereikbaarheid als een achterhaald idee. Bart Beerlage (PvdA): "We hebben zorgen over de A27, maar ook in de stad ligt erg veel asfalt. Dat zouden we moeten opruimen." En Pepijn Zwanenberg (GL) voegt hier aan toe:
"Wij willen bewoners maximaal de ruimte geven om invulling te geven aan het Westplein gebied; onderdeel daarvan is dat er een deel van het asfalt uit gaat."
De rechterzijde van de politiek heeft uiteraard een andere visie. Sander van Waveren (CDA): "Over vijftien á twintig jaar zijn auto's schoon; geef ze dan de ruimte en gooi nu niet alles dicht." André van Schie (VVD): "Wij willen alles in orde maken voor de fiets, OV en de auto; als je dat doet kiezen mensen vanzelf voor het juiste vervoermiddel: de auto als ze iets moeten vervoeren en de fiets bij mooi weer." Maar de kern lijkt toch in autobereikbaarheid te zitten. Van Schie: "Wij willen geld verdienen in de 2e fase van het stationsgebied. En die kantoren komen er alleen maar met een goede autobereikbaarheid." Zwanenberg (GL) vindt dat onzin: "Utrecht is een van de sterkste regio's van Europa. Als bedrijven zich bij ons willen vestigen, mogen wij een paar voorwaarden stellen: U komt met het OV!"
Op de uitspraak van Van Schie - "Ik wil dat mensen de keuze hebben om de auto te pakken" - reageerde het publiek fel: Wij willen de keuze hebben om schone lucht in te ademen!
Autoluw, autovrij?
Jan Korff de Gidts deed namens de Kracht van Utrecht ook een duit in het zakje. "Waarom moeten er zoveel auto's langs het station van de Westzijde van onze stad naar de Oostzijde? Omdat het nu de snelste route is. Maar uit oogpunt van bereikbaarheid hoeft dat helemaal niet. Laat de auto's uit het Westen ook in het Westen. Noem het Westplein het Lombokplein en maak het autoluw of autovrij."
Zelfs voor de VVD is een autovrij centrum denkbaar, maar dan wel met een flink aantal parkeergarages op loopafstand van alle bestemmingen in de binnenstad. En daar wringt natuurlijk de schoen. Want waar zouden die parkeergarages nog passen in onze stad? En hoe komen de auto's daar dan? Iemand uit het publiek reageerde: "Ja fijn, een stukje autovrij voor rijke mensen, maar de rest van stad dan? Zitten wij in de fijnstof!" Lees verder...
Studie TU-Delft adviseert uitstel - verbreding A27 Amelisweerd onrendabel
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 14 februari 2014 09:17
Een studie van TU-Delft concludeert dat verbreding van de A27 bij Amelisweerd onrendabel is. Bij de meest waarschijnlijke groeiscenario's van economie en mobiliteit kost de verbreding de maatschappij veel meer dan het oplevert, mogelijk zelfs meer dan € 800 miljoen.
Ook bij een matig groeiscenario kosten de plannen nog altijd € 764 miljoen meer dan ze opleveren. TU-Delft adviseert om de plannen uit te stellen en "na die periode nog een keer te berekenen of het project alsnog rendabel kan zijn."
Rapport:
Of lees alleen de Conclusies en Aanbevelingen
Advies: stel de verbreding uit
Het rapport adviseert om de plannen voor verbreding uit te stellen: "Het lijkt voor dit project verstandig de beslissing tot het uitvoeren van het alternatief een aantal jaar uit te stellen en na die periode nog een keer te berekenen of het project alsnog rendabel kan zijn. Daarbij moet rekening worden gehouden met de economische situatie op dat moment (W. van Roekel, TU-Delft, 2014)." De Kracht van Utrecht ondersteunt dit advies:
Op basis van het resultaat van dit TU Delft rapport - de negatieve uitkomst van de MKBA in alle waarschijnlijke scenario's - vragen wij de Tweede Kamerfracties minister Schultz van Haegen te adviseren om de voorbereidende werkzaamheden aan de A27 / Amelisweerd op te schorten tot zich "betere tijden" voordoen (met een robuustere economie).
Investeren in een schaalsprong van OV- en fietsnetwerken is nu wél rendabel. Dat is de noodzakelijke investering in bereikbaarheid waar regio Utrecht écht iets aan heeft.
Onrendabel in alle waarschijnlijke scenario's
In de studie voert TU-Delft een MKBA (maatschappelijke kosten-baten-analyse) uit van de planstudie Ring Utrecht. Er wordt gekeken naar alle kosten en baten bij drie scenario's: nietsdoen, een matig groeiscenario en een sterk groeiscenario. De resultaten laten zien dat alleen een zeer sterke economische groei de verbreding op den duur rendabel kan maken. Het gaat dan om een positief saldo van 160 miljoen euro. In het matige groeiscenario kost verbreding de maatschappij maar liefst 764 miljoen euro.
De opstellers benadrukken dat het hoge groeiscenario zeer onwaarschijnlijk is (zie ook de studie van CE-Delft over de (on)waarschijnlijkheid van groeiscenario's). Bovendien is de verbreding bij een - vrij gangbare - kostenoverschrijding van 20% ook in dit scenario onrendabel. Daarnaast is de verbreding gevoelig voor veranderingen in het zogenaamde "oplossend vermogen". Als deze slechts 2% minder is dan verwacht, vallen de baten lager uit en is de verbreding in alle scenario's onrendabel. En ook dat is waarschijnlijk:
"Ook kunnen incidenten op de snelweg en capaciteitsgebrek bij afslagen ervoor zorgen dat het verhogen van de capaciteit niet helemaal het gewenste effect heeft en dus niet zoveel minder voertuigverliesuren oplevert als van te voren gepland." (W. van Roekel, TU-Delft, 2014)
Politieke reacties:
Reactie Groenlinks Utrecht: Stop nu met veel te dure verbreding A27
Reactie PvdA Utrecht: Nieuwe oproep PvdA aan minister: Stop verbreding A27
Reactie Kamerlid Liesbeth Van Tongeren (Groenlinks): De sommen van Schultz kloppen niet. Geen 7-baans highway door Amelisweerd (via twitter)
Reactie Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66): Verbreding A27 alleen doelmatig als economische bomen weer tot in de hemel groeien, aldus onderzoek van TU Delft (via twitter)
Rapport en nieuwsmedia:
Lees de conclusies en aanbevelingen van TU-Delft
Milieucentrum Utrecht: TU-studie laakt plan verbreding A27
RTL-nieuws: TU - Verbreding A27 niet nodig
Financieel Dagblad (voor geregistreerde gebruikers): TU-studie laakt plannen verbreding A27
De Utrechtse Internet Courant: TU-Delft: Verbreding A27 Amelisweerd niet verstandig
Utrecht Dichtbij: Verbreding kost mogelijk 800 miljoen
Transport Online: TU-Delft - stel verbreding A27 paar jaar uit
De eerste roetkaart van Utrecht - opmaat voor een Utrechts roetreductieplan
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 11 februari 2014 15:13
Hij is er nu, de eerste Utrechtse roetkaart. Aad Bezemer (Rijksambtenaar op het Ministerie van Infrastructuur en Milieu) liet de kaart maandag zien tijdens het Symposium Luchtkwaliteit in het Provinciehuis. In december publiceerde DCMR en RIVM de eerste landelijke kaart met roetconcentraties. Hierop hebben wij het RIVM gevraagd om een uitsnede van regio Utrecht te maken. En met dank aan het RIVM, GGD regio Utrecht en ambtenaren van de Gemeente Utrecht is dat nu gelukt. De Kracht van Utrecht ziet deze kaart als een welkome opmaat naar een Roetreductieplan.
Wat zien we hier?
De kaart is een combinatie van berekeningen en metingen elders - in Rotterdam door DCMR Rijnmond en in Amsterdam door de GGD. Op plekken waar mensen wonen, is de roetconcentratie berekend. De witte vlakken zijn dus niet "schoon" (zie bijv. de kleine rode stippen in Amelisweerd). In Utrecht stad vallen de donkere plekken direct op. Het roet van auto's op de A12 en A2 zorgt voor hoge concentraties in Nieuwegein, De Meern, Kanaleneiland, Hooggraven en Lunetten (in Rijnsweerd door de Waterlinieweg). Maar juist straten in de stad laten de hoogste concentraties zien. Amsterdamsestraatweg, Cartesiusweg, Vleutenseweg en Lessinglaan zijn zichtbaar als lange paarse en blauwe "roetlinten". Ook bekende knelpunten als Catharijnesingel, de as Vredenburg - Neude - Lucas Bolwerk en Croeselaan (vooral ter hoogte van de Jaarbeurs-P3) lichten of paars of blauw op (de meest ernstige categorie). De kaart toont voor het eerst de hoge last van gemotoriseerd verkeer op de gezondheid van Utrechters.
Klik op de kaart voor een grotere weergave. U kunt deze kaart downloaden (rechtermuisklik) in hoge resolutie.
Naar een roetkaart op straatniveau
De afgelopen jaren dringen de specialisten er steeds sterker op aan: Het monitoren van luchtkwaliteit via roetmetingen en -berekeningen is veel efficienter dan we nu doen met fijnstof (PM10) en stikstofdioxide (NO2). Roetconcentraties hangen immers veel sterker samen met verkeer. Volgens Aad Bezemer zijn deze roetkaarten van belang bij de beoordeling van (verkeers-) plannen, waarbij keuzevarianten op fijnstof (PM10) en stikstofdioxide (NO2) te weinig onderscheid laten zien. Dat is trouwens precies het geval bij de Utrechtse Milieuzone. Het effect op NO2 is volgens de modellen beperkt. Maar wat roet betreft gaat de gemeente bij de huidige plannen uit van 30% minder roet in de binnenstad.
Roetsterftekaart
Fred Woudenberg (GGD Amsterdam) liet voor Noord-Holland een kaart zien met een iets andere insteek: een Roetsterftekaart. Om het effect van roet op onze gezondheid goed zichtbaar te maken, hebben zij de roetconcentraties omgezet in de bijbehorende levensduurverkorting. Het geeft een goed beeld van de invloed van verkeer op gezondheid. Het RIVM zegt hierover: Door elke 0,5 μg/m3 roet waar mensen extra en langdurig aan blootstaan, leven zij gemiddeld drie maanden korter. Dat is alleen al door roet een verschil van één levensjaar tussen de laagste en hoogste categorie. Hier komen de effecten van andere luchtvervuiling nog bij.
Open Data
Er wordt gewerkt aan een roetkaart op straatniveau (gedetailleerder nog dan bovenstaande versie). De onderliggende data zullen beschikbaar zijn via de Atlas van de Leefomgeving. Volgens wethouder Lintmeijer gaan zijn luchtspecialisten een roetkaart met meer detail maken voor Utrecht. Want op straatniveau is de huidige nog niet nauwkeurig genoeg. Over de roetmonitoring zei Lintmeijer maandag: "Voor ons is het nog zoeken om de roetmonitoring goed in te richten. Meten van roet is erg ingewikkeld, voorlopig." De metingen zijn overigens technisch goed mogelijk, zij het nog vrij duur, aldus een vertegenwoordiger van adviesbureau Royal Haskoning DHV. Een combinatie tussen meten en modelleren ligt daarom voor de hand.
RIVM en DCMR hebben aangegeven begin 2014 met een uitgebreid rapport te komen, met daarin een betere onderbouwing van de roetberekeningen en -metingen.
---
Links:
RIVM en DCMR over de achtergronden van de Roetkaart (17-12-2013)
Lees de reactie van de NMU: Gemeenten en Provincie - maak een Roetreductieplan!
Lees ook het blog van Jan Korff de Gidts - met daarin meer informatie over de totstandkoming van de roetkaart.
Versie: Laatste correcties op woensdag 12-02-2014 om 11.36 uur.
Tekst: Olivier Beens (met dank aan Gerard Cats en Jan Korff de Gidts voor aanvullingen/correcties); overname toegestaan met vermelding van bron en auteur)
De kans dat de minister 1 miljard in Amelisweerd gaat stoppen...
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 07 februari 2014 10:40
De kans dat de minister 1 miljard euro in de verbreding van de A27 / Ring Utrecht / Amelisweerd gaat stoppen wordt met de dag kleiner:
1. Het geld is op in Den Haag;
2. De groei van het autoverkeer is er uit; er zijn geen files meer in Amelisweerd en die komen er ook niet;
3. En dan hou je alleen maar kosten over en geen baten, oeff...
Ondertussen groeit het aantal alternatieven. De komende vier jaar staat er veel te gebeuren in en rond Utrecht. Welke ontwikkelingen in fiets- en OV-netwerken moeten we in de gaten houden?
2014 - 2018: Kansen voor een actief en gezond alternatief
Het was ons al bekend dat het kabinet pas in 2018 besluit om het "potje van 1 miljard" al dan niet aan te spreken. Ondertussen stapelen de argumenten zich op om het geld slimmer te besteden. Voor het jaar 2018 is het dus interessant om de balans op te maken: Blijft de groei van het autoverkeer in de spits uit? Bedenk daarbij:
1. In 2018 rijdt de Uithoftram "om de Zuid" naar P&R De Uithof. En Utrecht Science Park ontwikkelt zich verder als kenniscentrum voor duurzame transitie.
2. In 2018 is de "DE" spoorbrug naar Gouda verdubbeld (4-sporig) en rijden er meer treinen.
3. Station Vaartse Rijn is geopend in 2015, het liefst met een fikse gratis fietsenstalling.
4. Gemeente en provincie Utrecht hebben samen plannen gemaakt om een perfect doorfietsnetwerk in regio Utrecht te ontwikkelen. Veel trajecten en ontbrekende schakels zijn in beeld bij de Fietsersbond. Nog wel even schatten wat het kost en opbrengt (MKBA fiets).
5. We weten in 2018 in hoeverre de explosieve groei van de e-bike zich heeft doorgezet.
6. We weten of politiek en bestuur onze ambitie hebben opgepakt om alle 500.000 inwoners van onze stadsregio (boven 12 jaar) in staat te stellen veilig, comfortabel en snel naar school en werk te fietsen.
7. We kunnen inschatten hoeveel mensen hun fiets bij een van de twintig voorstad-stations kunnen stallen om gemakkelijk per spoor verder te reizen.
Presentatie over schaalsprong in OV + fietsnetwerken?
Wilt u een presentatie, dialoog of debat over onze negen kaarten met OV+Fiets netwerken in 2014, 2018 en 2028 (zie de teaser)? Mail of bel ons, dan maken we een afspraak. De kaarten geven een doorkijk in de mogelijkheden van een geintegreerd OV + fietsnetwerk voor regio Utrecht. We zijn benieuwd naar uw reactie.
Planstudie Ring Utrecht - details over de planning
Of wilt u u meer informatie over de planning om de voorkeursvariant met de MKBA naar de Tweede Kamer te sturen (zou zijn: 1e kwartaal 2014), over de komende adviesaanvraag naar de MER-commissie (zou zijn: febr – maart 2014), of over de start van het OTB-onderzoek (Ontwerp Tracébesluit; zou zijn april - mei 2014)? Leg dan contact met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
Kom naar het verkiezingsdebat Gezonde lucht in Utrecht op woensdag 26 februari
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 13 januari 2014 15:50
Op 19 maart kiezen we een nieuwe gemeenteraad in Utrecht. Luchtkwaliteit is een van de belangrijkste verkiezingsthema's. De Utrechtse lucht is nog lang niet schoon genoeg. Tijdens het verkiezingsdebat Gezonde lucht in Utrecht op woensdag 26 februari gaan bewoners, experts en raadsleden met elkaar in debat.
NB: Wegens het grote aantal aanmeldingen is reserveren gewenst. Stuur (snel) een e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Roet en fijnstof - schadelijker dan we dachten
Recent onderzoek toont aan dat luchtvervuiling - met name roet en (ultra)fijnstof - veel schadelijker is dan we dachten. In Utrecht is roet en fijnstof vooral van gemotoriseerd verkeer afkomstig. Luchtvervuiling is, na roken, de grootste vermijdbare doodsoorzaak in Nederland. Gelukkig kan de politiek hier wat aan doen. Welke partij verdient uw stem?
Maatregelen voor gezonde lucht in de komende 4 jaar
Experts en bewoners gaan met (kandidaat) raadsleden in debat over welke maatregelen de gemeente kan nemen om de lucht gezonder te maken. Is het weren van vieze dieselauto's uit de milieuzone voldoende of is er meer nodig? Hoe kan Utrecht het gebruik van fiets en OV nog verder stimuleren? Laat zien dat u het onderwerp belangrijk vindt en kom luisteren wat de politiek van plan is. Zorg dat u erbij bent!
Bekijk ook de eenvoudige Utrechtse kieswijzer van Milieudefensie
Praktische info:
Datum en tijd: woensdag 26 februari van 19.30 tot 22.00 uur (zaal open om 19.00 uur)
Locatie: Zaalverhuur 7, Boothstraat 7 in Utrecht (een 19e-eeuwse kerk)
Aanmelden via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (dan krijgt u het programma toegestuurd)
Organisatie: Milieudefensie, Milieucentrum Utrecht en de Kracht van Utrecht.
Andere debatten om te volgen:
19 februari: Verkiezingsdebat "Stem Molly" over Westplein en Statonsgebied, georganiseerd door Ontwikkelgroep Lombok Centraal.
5 maart: Verkiezingsdebat over luchtkwaliteit, georganiseerd door Stichting Stop Luchtverontreiniging. De SSLU gaat in debat met het College over haar ambitie om automobiliteit in te dammen en de volksgezondheid te bevorderen. Een terugblik op de afgelopen 4 jaar.
Meer artikelen...
- Problemen voor Qbuzz op buslijn 28 tussen binnenstad en De Uithof
- Utrechtse Rochelroute: fijnstof en fietsen langs de Graadt van Roggenweg
- Rapport haalt asfaltlobby onderuit - onrealistische aannames bij weguitbreidingen
- Rijkswaterstaat erkent: start aanleg verbreding A27 pas eind 2018, klaar na 2023
- Rechtbank Rotterdam vernietigt besluit minister over snelheidsverhoging A13 Overschie
- Asfaltwals versus slimmere oplossingen - Kamerdebat over de infrabegroting
- Mobiliteitsbalans 2013: Meer fiets en minder groei van het autoverkeer
- KvU-Café vrijdag 8 november: brainstorm over 80 km/h uur op de Utrechtse Ring
- Groeiscenario's van het verkeer: Wil minister Schultz van twee walletjes eten?
- Brandbrief Adviesgroep Schone Lucht over aanvullende maatregelen tegen luchtvervuiling