Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Plannen Doorfietsnet openbaar en uitbreiding OV-fiets in regio Utrecht
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 18 oktober 2013 11:46
Wethouder Lintmeier maakte donderdag 17 oktober bekend dat het Utrechtse doorfietsnet rijp is voor consultatie. Binnen een maand zijn de plannen openbaar. Tijdens de behandeling van de begroting voor 2014 vroegen meerdere fracties naar de plannen voor doorfietsroutes. Het was raadsleden opgevallen dat er niets over in de begroting stond. De wethouder wil echter "vol inzetten op doorfietsroutes". Lintmeijer zal de begroting daarop aanpassen (definitief bij de voorjaarsnota, na de verkiezingen).
Uitbreiding OV-fiets in regio
Het College is ook bezig met een uitbreiding van het OV-fiets systeem in Utrecht. De nieuwe P+R Uithof heeft al OV-fietsen; een tweede Uithof locatie op het Universiteitscentrum is in voorbereiding. Komende maand komt daar een locatie bij op kantorenpark Rijnsweerd. De gemeente kijkt naar aanvullende mogelijkheden aan de randen van de stad en in steden rond Utrecht. Meer OV-fietsen in de steden om Utrecht heen past prima in het beleid van regionale knooppuntontwikkeling, volgens Lintmeijer. Hij zal het bespreken met de regiopartners (gemeenten en het Bestuur Regio Utrecht). De bereikbaarheid van De Uithof is daarbij een mooi speerpunt. Een uitbreiding van het aantal OV-fietsen op station Bunnik bijvoorbeeld, zou de bereikbaarheid van De Uithof vergroten.
Gratis leenfietsen voor studenten
Vorige week meldde wethouder Lintmeijer dat het concept van gratis leenfietsen voor studenten misschien toe te voegen is aan het OV-fiets systeem. De fracties van Groenlinks en D66 zijn in ieder geval enthousiast over het gratis-leenfietsenplan (zie het artikel "Met de leenfiets van Bunnik naar De Uithof - serieus alternatief voor volle bus 12")
Meer info:
Reactie D66: Direct door met het doorfietsnet
Lees ook de notitie "Fietsbeleid tot 2015 en erna" van de Kracht van Utrecht en Fietsersbond.
Bekijk de kaarten van het Utrechtse Doorfietsnet (Fietsersbond en gemeente)
Met de leenfiets van Bunnik naar De Uithof - serieus alternatief voor volle bus 12
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 09 oktober 2013 13:11
Het openbaar vervoer tussen Utrecht CS en De Uithof is al jaren zwaar belast. Zo rond half negen moeten studenten meerdere dubbelgelede bussen laten vertrekken zonder in te stappen. De tram zal daar over 5 of 6 jaar verlichting in brengen. Maar zolang die er nog niet is, zijn alternatieve oplossingen zeer welkom.
Sjors Honders en Jos Hopmans, masterstudenten Stadsgeografie, deden op initiatief van de Kracht van Utrecht onderzoek naar de mogelijkheid van een leenfietsensysteem op de randstations Bunnik, Utrecht Lunetten en Bilthoven. Verrassende conclusie is dat fietsen vanaf deze randstations een flinke tijdwinst oplevert. Een derde van de ondervraagde studenten wil bovendien wel een leenfiets gebruiken. Een leenfietsensysteem lijkt daarmee een serieus alternatief voor de volle bussen vanaf Utrecht CS.
Collegepartij Groenlinks reageert positief op leenfietsenplan
Raadslid Steven van Corler (Groenlinks) reageert positief op het idee van een leenfietsenplan: "GroenLinks Utrecht wil het plan ondersteunen als dit aansluit bij het huidige concept met de ov-fiets (bron)." Hij zal op 10 oktober samen met D66 collega Bram Fokke in gesprek gaan met verkeerswethouder Lintmeijer over het leenfietsenplan. "Ik vind het een goed plan, zo'n fiets... Al is het de vraag of je zoiets gratis kunt aanbieden", aldus Van Corler (bron).
In gesprekken met Sjors en Jos hebben wij (Kracht van Utrecht) de nodige input geleverd voor inhoud en opzet van het onderzoek. Wij zijn daarom trots op het resultaat. Wij zien veel potentie in het stimuleren van het fietsgebruik vanaf de drie randstations. Het is een prima aanvulling op het regionale doorfietsnet rond De Uithof. We zullen het leenfietsenrapport zeker onder de aandacht brengen van onze contacten op De Uithof.
Voor wie is de leenfiets?
Om de potentie van een leenfietsensysteem te onderzoeken, brachten Honders en Hopmans eerst in beeld hoe studenten eigenlijk naar De Uithof reizen. Het is de eerste keer dat de volledige "keten-mobiliteit" voor De Uithof in beeld wordt gebracht (zie grafieken). Een derde van de ondervraagde studenten fietst naar De Uithof. Bijna net zoveel reist echter via de 'keten' fiets-trein-bus. Van alle studenten die via Utrecht CS reizen is 62 procent onderweg één van de drie randstations gepasseerd. Het zijn studenten die ten Oosten van Utrecht wonen en waarschijnlijk niet over een fiets beschikken in de stad. De OV-fiets is geen logisch alternatief, aangezien de bus met de OV-studentenkaart gratis is. Medewerkers van de Universiteit Utrecht (zonder OV-jaarkaart) gebruiken vaker de fiets als natransport. Toch zijn ook zij een interessante doelgroep. Meer dan de helft van de medewerkers stopt namelijk nu al op een van de randstations. De potentiële tijdwinst is voor hen groot.
Lees verder: Reistijdwinst en potentie - benut de randstations
Elektrische bus in Utrechtse binnenstad vanaf december 2013
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 08 oktober 2013 14:17
Op 8 december 2013 is het zover. De nieuwe Utrechtse busvervoerder Qbuzz rijdt vanaf die dag met drie elektrische bussen op de binnenstadslijn 2. Het bedrijf PROOV levert de e-bussen en laadstations. Tijdens Raadsinformatieavonden over schone lucht en de OV-concessie gaf de Kracht van Utrecht het advies om tenminste op lijn 2 met e-bussen te gaan rijden. We zijn blij dat dit advies is overgenomen.
Optare Solo EV - Britse e-bussen
De bussen gaan de komende tien jaar door de binnenstad rijden. Qbuzz is wil op deze manier zien hoe het systeem in de praktijk werkt en of uitbreiding in de toekomst tot de mogelijkheden behoort. Volgens het Bestuur Regio Utrecht levert het Britse Optare de bussen, type Solo EV (bekijk hem in actie). Ze zijn 8 a 9.5 meter lang en worden via inductie (draadloos, als een elektrische tandenborstel) geladen bij meerdere haltes. Uiteraard komt er geen roet uit de uitlaat van de Solo EV's en zijn ze qua motorgeluid muisstil. In Nottingham rijden er al jaren acht Solo EV's mee in de dienstregeling. De bussen zijn zo populair dat de stad er dit jaar nog eens twintig bij heeft besteld.
Opstap naar meer schonere bussen
Hopelijk is de introductie van deze drie elektrische bussen de opstap naar een schoner busvervoer in Utrecht. Elektrisch busvervoer is qua milieuprestaties verreweg de beste keus. Tijdens de raadsinformatieavonden over schone lucht en de nieuwe bussen in Utrecht (OV-concessie) was onze inbreng om tenminste op lijn 2 voor volledig elektrische bussen te gaan. We zijn blij dat het Bestuur Regio Utrecht en Qbuzz mee zijn gegaan met dit advies. Met de inzet van meer elektrische en/of hybride bussen zou een grote stap gemaakt kunnen worden.
In 2009 reed er al eens een elektrische inductiebus rond op lijn 2 in Utrecht. Het kleine Italiaanse busje, stil en schoon, was wel zo handig in de nauwe straten van onze oude binnenstad. Bekijk hier nog eens de beelden.
Lees ook: Kracht van Utrecht advies OV-concessie regio Utrecht
Vrijdagmiddag 17.00 uur KvU-Café in het Utrechts Milieucentrum
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 27 september 2013 10:01
Nieuw vanaf vrijdag 27 september: het KvU-Café op vrijdagmiddag, van 17.00 tot 18.00 uur in het Utrechts Milieucentrum (Oudegracht 60).
De Kracht van Utrecht komt altijd op vrijdagmiddag bij elkaar. Op 27 september is iedereen tussen 17.00 en 18.00 uur van harte welkom om met ons te praten over (nieuwe) initiatieven voor een duurzamere mobiliteit in de stad. Heb je ideeën, vragen of wil je met ons de discussie aangaan? Schuif dan aan in het Milieucentrum. Iedereen is welkom.
In onze agenda leest u de onderwerpen die onze speciale aandacht hebben deze week. Maar komt u vooral ook met uw eigen ideeën, vragen en discussiepunten.
KvU-Café, vrijdag 27 september v.a. 17.00 uur in het Utrechts Milieucentrum, Oudegracht 60, Utrecht.
Minister stelt besluit en aanleg verbreding A27 en Ring Utrecht twee jaar uit
- Details
- Gepubliceerd op donderdag, 19 september 2013 08:48
Prinsjesdag en Amelisweerd leidde woensdag tot deze kop in het AD: Minister Schultz beknibbelt niet op A27. In NRC Handelsblad stond woensdagavond: "Weinig geld voor asfalt... prioriteit voor verbreding Ring Utrecht." Blijkbaar vindt de minister dat dit voor Utrecht en ons land onnodige en geldverspillende plan nog steeds voor ca. 1 miljard kan worden uitgevoerd.
Maar zowel AD als NRC vermeldden niet dat de minister de uitvoering van de planstudie Ring Utrecht wel degelijk twee jaar heeft uitgesteld! Die conclusie valt te trekken uit de begrotingsstaat van het infrastructuurfonds voor het jaar 2014 (p.20) en het MIRT-projectenboek 2014 (p.131).
Besluit naar 2016, aanleg naar 2018
Minister Schultz stelt zowel besluit als start van de aanleg twee jaar uit. Het Tracébesluit verschuift van 2014 naar 2016; de realisatie staat nu voor 2018 gepland in plaats van 2016. Een deel van de ca. 1 miljard euro, die met de verbreding is gemoeid verschuift zelfs naar het MIRT-budget 2020-2028. Bovendien komt de Rijksbijdrage voor de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) nog eens twee jaar later vrij, nu in 2026-2028. Dat is 10 tot 12 jaar na de oorspronkelijke opening van de opgewaardeerde NRU... Zo zie je maar. De minister kan gebruik maken van de vele signalen over verminderde autogebruik en lagere filedruk en die signalen eenvoudig en pragmatisch omzetten in uitstel van aanleg.
Het betreft hier zeker geen afstel. Maar dit uitstel is wel een stap in de goede richting.
Bekijk hier de begroting van het infrastructuurfonds 2014 (opent in een popup)
Tabel: MIRT-Projectenboek 2014 - Voortgangsrapportage Tracéwetprojecten
NB: OTB/MER staat sinds april 2014 gepland voor het laatste kwartaal van 2015.
Afkortingen: VGR = Voortgangsrapportage, Q = kwartaal, RL = Richtlijnen, (O)TB = (Ontwerp)Tracébesluit, MER = Milieueffectrapportage, R = Realisatie, Asw = Autosnelweg.
Meer artikelen...
- Snel wegbezuinigen...
- Geen autovrije zondag - wel een Low Car Diet voor topbestuurders
- Kracht van Utrecht op 8 augustus in debat met Ton Elias bij Knevel en van den Brink
- TNO onderzoek fietsgedrag: Veel conflicten op smal fietspad Nachtegaalstraat
- Herinrichting Domstraat en Korte Jansstraat: ruimte voor fiets en voetganger
- Smartphone app in Breda toont verschillen tussen fietsnetwerk in theorie en praktijk
- Symposium - Hoe de MKBA inhoudelijk en procesmatig te verbeteren?
- Knooppunt Utrecht of Utrecht in de knoop? Kargadoor debat op zondag 30 juni
- Opwaarderen Noordelijke Randweg Utrecht: kansen én problemen voor Overvecht
- Fietsfile: Maximale hinder voor Utrechtse fietsers op het Smakkelaarsveld