Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Smartphone app in Breda toont verschillen tussen fietsnetwerk in theorie en praktijk
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 05 juli 2013 12:35
Fietsverkeer laat zich tot nu toe moeilijk voorspellen. Zoveel als er bekend is over het gedrag van automobilisten, zo weinig weten we van de fietser in de praktijk. De data die de smartphone app 'Positive Drive' in Breda oplevert, is daarom buitengewoon interessant. Het fietsnetwerk in de praktijk blijkt er anders uit te zien dan die van de beleidsmakers. De stelling dat fietsers altijd voor de kortste / snelste route kiezen, lijkt niet meer houdbaar.
De app "Positive Drive" is september 2012 geintroduceerd in Breda; volgens de ontwikkelaars een 'serious social game voor in het verkeer'. De gebruiker verdient bonuspunten door bepaalde routes te rijden met de app ingeschakeld. Automobilisten verdienen 'smilies' door zich aan de maximum snelheid te houden. Neem je de fiets en volg je een bepaalde route, dan verdien je er nog meer. Met de verdiende bonuspunten zijn prijzen te verdienen.
Een fietser kiest wel / niet voor de snelste en kortste route
Joost de Kruijf van de NHTV (Nationale Hogeschool voor Toeristme en Verkeer) en Universiteit Utrecht is enthousiast over het project. Na analyse van de gegevens blijkt het Bredase fietsnetwerk er in de praktijk heel anders uit te zien dan de beleidsmakers voor ogen hebben (zie dit kaartje met de verhouding tussen voorspelde en waargenomen drukte op het Bredase fietsnetwerk). Soms rijden fietsers een alternatieve, al dan niet langere route dan beleidsmakers hadden voorspelt. Een dergelijk effect is ook zichtbaar in Utrecht. In het kwalitatieve onderzoek van stadsgeograaf Jan van Duppen (urbantrajectories.nl) blijken sommige fietsers een rustige route via de Cremerstraat te verkiezen boven het fietspad langs de Vleutenseweg; dit ondanks het slechtere wegdek van de Cremerstraat. Rust, weinig auto's en geen stoplichten zijn soms de doorslaggevende factoren in de routekeuze.
Wat de app ook laat zien is de gemiddelde fietssnelheid. Daar waar een tegelpad werd omgezet in een asfaltpad bleek de gemiddelde fietssnelheid aanzienlijk toe te nemen. Ook interessant, en relevant voor Utrecht, is inzicht in de fietsdrukte in de stad op bepaalde momenten van de dag. Met de trackingdata zal het uiteindelijk mogelijk zijn om een gedetailleerde kaart te maken met fietstijden voor bepaalde bestemmingen. Aan de hand daarvan kun je bijvoorbeeld zichtbaar maken wat een nieuwe doorsteek of fietsbrug aan (tijd)winst zou opleveren.
Minpunten zijn er natuurlijk ook. De app wordt eigenlijk nog te weinig gebruikt in Breda. Meer publiciteit is zeker nodig, ook gezien de hoge investeringskosten om een dergelijke app te ontwikkelen.
Lees verder: Onderzoeksproject Bike Print en Pilot Fietsmodel Regio Utrecht
Symposium - Hoe de MKBA inhoudelijk en procesmatig te verbeteren?
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 01 juli 2013 14:04
De Universiteit van Amsterdam en Technische Universiteit Delft organiseren op donderdag 12 september een symposium over de maatschappelijke kostenbatenanalyse (MKBA). Thema is het inhoudelijk en procesmatig verbeteren van de MKBA bij het afwegen van grote infrastructurele projecten.
Ook voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd dient er nog een MKBA te worden uitgevoerd (verwacht voorjaar 2014). Helaas zullen de verschillende ruimtelijke en maatschappelijke effecten hierin niet goed tot hun recht komen. Reden te meer voor de Kracht van Utrecht om op 12 september mee te denken over mogelijke verbeteringen.
In het symposium komen de volgende vragen aan de orde: Hoe schep je ruimte voor visievorming en stel je een goede probleemanalyse op? Hoe komen ruimtelijke en regionale effecten beter tot hun recht? En hoe kun je MKBA-uitkomsten beter interpreteren en gebruiken in de besluitvorming? Met onder meer Els Beuker (UvA), Niek Mouter (TU Delft), Zef Hemel (UvA), Siebe Riedstra (Ministerie van I&M), Carl Koopmans (VU) en Gerbert Romijn (Centraal Planbureau).
Op de agenda van deze middag staat ook de presentatie van het Kennis voor Krachtige Steden onderzoek "Ontwerp en beoordeling regionale visies ruimte en infrastructuur". Onderwerp van dit promotieonderzoek is het inhoudelijke en procesmatig verbeteren van de MKBA.
Workshops
Naast paneldiscussies en presentaties zijn er twee ronden met workshops:
Workshop 1 - Niek Mouter (TU Delft): Van gedeelde probleemanalyse naar analytisch onderbouwde probleemanalyse?
Workshop 2 - Jan Anne Annema en Bert van Wee (TU Delft): Hoe deugdzamer gebruik van de MKBA te realiseren?
Workshop 3 - Luca Bertolini (UvA): Hoe kan een dialoog tussen verschillende type experts (planeigenaren en MKBAexperts) in het MKBA-proces worden gefaciliteerd?
Workshop 4 - Els Beukers (UvA): Meer ruimte voor regionale en ruimtelijke effecten in de MKBA. De effectenarena als mogelijke oplossingsrichting?
Tijd en plaats: Donderdag 12 september van 10.00 tot 16.15 uur in het Cultureel Studenten Centrum (CREA) te Amsterdam.
Aanmelden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (geef daarbij aan welke workshop uw 1e, 2e en 3e voorkeur heeft).
Meer over het programma in de uitnodiging.
Knooppunt Utrecht of Utrecht in de knoop? Kargadoor debat op zondag 30 juni
- Details
- Gepubliceerd op zaterdag, 29 juni 2013 11:13
Zondag 30 juni vond het Limes030 debat plaats over mobiliteit en bereikbaarheid van de stad Utrecht: Is Utrecht het knooppunt, of in termen van Rijkswaterstaat, de draaischijf van Nederland? Zitten we in de knoop of zijn er juist kansen?
Thema van het debat was Utrecht en haar verkeersstromen en de infrastructuur van de toekomst, toegespitst op actuele discussies rond milieuzonering, stallen en parkeren, fietsinfrastructuur, A27 en luchtkwaliteit. En, niet te vergeten, wat het College hiermee van plan is.
Kern van de middag was een forumdiscussie met als gasten D66 Kamerlid Stientje van Veldhoven, Anton Verbunt namens MKB Utrecht, Hugo van der Steenhoven (directeur Fietsersbond), trendwatcher Lieke Lamb en namens de Kracht van Utrecht Jos Kloppenborg. Tussendoor spraken huiscolumnist Jeroen Weghs en Andre Baars van De Beschaving en speelde de band Picadilly enkele nummers.
Meer info over het debat in het persbericht
Website Limes030: www.limes030.nl
Bekijk het debat hier terug:
Opwaarderen Noordelijke Randweg Utrecht: kansen én problemen voor Overvecht
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 11 juni 2013 12:20
De Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) langs Overvecht is een behoorlijk hoofdpijndossier geworden. Er was al heisa over het ontwerp. Dit jaar kwam daar nog eens het uitstel van acht a tien jaar bij. Vreemd, zo vond wethouder Lintmeijer, aangezien de minister tot dat moment 2016 als keiharde deadline stelde.
Gemeente en bewoners hebben beide een duidelijke voorkeur voor een volledig verdiepte ligging. Helaas is het budget is ontoereikend voor de beste ruimtelijk inpassing met de minste geluidhinder. Zo zou een verdiept Robert Kochplein technisch lastig en te duur zijn. Voor het beperken van de geluidhinder is dat echter een 'must'. Ondertussen voorzien wij ook problemen met de verkeersdruk in Overvecht, gezien de capaciteits-verdubbeling van een opgewaardeerde NRU.
Verdubbeling capaciteit NRU: problemen voor verkeersdruk in Overvecht?
Wat qua ontwerp vaststaat is dat het weghalen van alle verkeerslichten op de verkeerspleinen zorgt voor een verdubbeling van de capaciteit voor doorgaand verkeer. Dat is op zich prima voor het verwerken van meer verkeer langs Utrecht, mits dat stiller gebeurt dan nu het geval is en het niet voor teveel luchtvervuiling zorgt. Het zorgt voor een ontlasting van de rest van de Ring; een groot deel van het verkeer is immers lokaal. Echter, meer verkeer op de NRU betekent ook dat het verkeer via Overvecht de stad in toeneemt. Dat is een effect dat we dienen te vermijden. De invalswegen en de binnenring zitten nu al aan de maximale capaciteit, ook wat betreft geluidsoverlast en luchtvervuiling. De hoge (verwachte) bevolkingsgroei van de stad Utrecht maakt een stop op de groei van het verkeer in de stad des te urgenter. De aanleg van meer "Berekuilen" om de problemen stadinwaarts op te lossen, is erg kostbaar.
De groei van het autoverkeer kan trouwens ook al vóór aanpassing van de NRU voor problemen zorgen. De Natuur- en Milieufederatie Utrecht stelt:
De huidige NRU verwerkt 45-60.000 auto's per dag, oplopend naar 70.000 tot 80.000 (of meer) in 2020. Dat is vergelijkbaar met een snelweg buiten de Randstad. Alleen staan vlakbij deze weg woningen, zonder enige bescherming tegen geluid of luchtvervuiling. (bron)
Mochten deze prognoses uitkomen, dan zal de gemeente strenge doseermaatregelen moeten treffen om de leefbaarheid langs de NRU op peil te houden.
Verkeerscirculatieplan als basis van NRU ontwerp
Het ontwerp voor een aangepaste NRU is ingegeven door verkeerskundige overwegingen (afmaken van de Ring). Het maakt echter geen onderdeel uit van een integrale visie op de bereikbaarheid van Utrecht. Sowieso is er te weinig aandacht voor de relatie met de aansluitende stadswegen. Met een gedegen verkeerscirculatieplan zou de gemeente in kaart moeten brengen wat de relatie is tussen NRU en de aansluitende wegen / straten, maar ook met het OV en de fietsinfrastructuur. Dit brengt in kaart welke wegen / straten meer verkeer krijgen te verwerken bij een NRU die een dubbele capaciteit heeft.
Beter afstel dan een slecht ontwerp
De meeste partijen in de raad willen dat het College moeite blijft doen om extra budget te zoeken, hoe lastig dat ook is. De SP gaat nog een stap verder: Als een geheel verdiepte ligging niet haalbaar is, moet het plan van tafel. Laat het Rijk maar bezuinigen op andere onderdelen van de Ring Utrecht. De Kracht van Utrecht kan zich daar in vinden. Aanvullend hebben wij onze bedenkingen bij het effect van opwaardering op een toename van verkeer richting de stad. Het is prima om verkeer stiller en efficienter langs Utrecht te voeren, waarbij ook nog eens de verbinding met de Gagelpolder verbetert. Maar meer verkeer de stad in kan Utrecht niet aan. Niet nu en zeker niet in de toekomst.
De enige manier om de (auto)bereikbaarheid van Utrecht blijvend te verbeteren is en blijft het investeren in een beter OV- en fietsnetwerk.
Lees verder over ontwerp, besluitvorming en wat we wel kunnen doen.
Fietsfile: Maximale hinder voor Utrechtse fietsers op het Smakkelaarsveld
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 04 juni 2013 11:32
Het is druk tegenwoordig bij de fietsoversteek bij het Smakkelaarsveld (Leidseveer - Lange Koestraat). Fietsers vanaf het station willen richting Vredenburg fietsen en omgekeerd en kruisen daarbij het verkeer vanaf de Daalsesingel komt (N) en Catharijnesingel (Z).
Op 4 juni is het echter wel heel erg. Herbert Tiemens meldt op twitter dat collega's hier 8 minuten in de fietsfile hebben gestaan. "Ik geloof dat op de route Smakkelaarsveld/ Catharijnesingel de maximale hindermogelijkheden bereikt zijn", voegt hij hier aan toe. Jan van de Venis stond zelfs nog langer in de fietsfile, tien minuten.
Chaos: dringend behoefte aan een oplossing
Renske Bakker moet er even van herstellen: "Ben nóg aan het herstellen van de fietsstress bij oversteek #Catharijnesingel. Wát een chaos vanmorgen op het #Smakkelaarsveld in #Utrecht". Rosanne Sies constateert: "Het is bijna moeilijker om met de fiets van en naar het station te komen, dan met de auto. Duurt dat nog lang @GemeenteUtrecht?" Uiteraard leest ook de raad mee op twitter. Raadsleden Bram Fokke (D66) en Jan Wijmenga (CU) hebben de kwestie vandaag aan de orde gestelt in de Commissie Stad & Ruimte. Wethouder Everhardt zei zelf ook in de fietsfile te hebben gestaan. Het fietspad moet beter, vindt hij. Er komen in ieder geval rijplaten bij om het fietspad breder te maken (als tijdelijke oplossing). Verder kijkt de gemeente of het mogelijk is om de fietsers langer groen te geven. Vrijdag zou een nieuw stukje fietspad klaar zijn, zodat de situatie weer iets normaliseert (bron: CU2030 op twitter).
De Fietsersbond heeft met het oog op de werkzaamheden een jaar geleden al gekeken naar alternatieven voor deze drukke fietsroute. Normaliter biedt de Daalsetunnel een rustiger alternatief: vanaf het Westplein de fietstunnel door de Daalsetunnel en verder via de Nieuwekade of Wijk C. Helaas is deze route opgebroken tot volgende week.
De vele werkzaamheden rond het Smakkelaarsveld zijn een groot probleem voor de enorme stroom fietsers die hier dagelijks passeert. Het is duidelijk dat er snel een betere oplossing moet worden gezocht. De foto's illustreren het probleem waar Bas Govers van adviesbureau Goudappel Coffeng november vorig jaar voor waarschuwde. Als we niet oppassen, gaan we dit vaker zien... Ook zonder de wegwerkzaamheden.
Lees ook het artikel 'Stilstaan in de fietsfile' bij de Vogelvrije Fietser.
Meer artikelen...
- Elektrische bussen in 's Hertogenbosch en de nieuwe stadsbussen in Utrecht
- Nieuw Fietsersbond meldpunt voor vervelende fiets hindernissen
- Visie op Utrechts Lightrailnet in 2040
- Asfaltplannen? De boom in! Film en foto's van manifestatie zondag
- Bizarre asfaltplannen: bekijk ons filmpje met onze argumenten op een rij
- Rapport Commissie Schoof: brede Maatschappelijke Kosten Baten Analyse als basis voor politieke afweging!
- Vraag minister naar werkelijke kosten, verkeersprognoses en onderschatting OV in plan verbreding A27
- Onderzoek toont aan: Verbreding van de bak is te duur en niet nodig
- Betekenis van budgetoverschrijding, reistijd en verkeersmodellen bij verbreding A27
- Wel of niet verbreden van de A27 bij Amelisweerd - onafhankelijk onderzoek onder druk