Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Onderzoek A27 Amelisweerd: Neem leefbaarheid en bereikbaarheid in brede zin mee
- Details
- Gepubliceerd op donderdag, 06 december 2012 17:39
In een brief aan de Tweede Kamer schrijven de Kracht van Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en Laat Lunetten niet stikken: Onafhankelijk onderzoek Ring Utrecht mag geen verplicht nummer zijn. Neem het MIRT-onderzoek OV Regio Utrecht ('Regio in Beweging) mee en vorm een brede onderzoekscommissie.
Het onafhankelijk onderzoek dient alle relevante effecten in beeld te brengen van zowel alternatieven als door de minister gekozen varianten en scenario's. Onlangs heeft minister Schultz van Haegen de Kamer laten weten hoe zij de onderzoeksopdracht ziet. De minister gaf aan alternatieven (waaronder 2x6 rijstroken binnen de bak en 80 km/h) op een aantal verkeerstechnische criteria te willen toetsen. De Kamercommissie behandelt de onderzoeksopzet op dinsdag 11 december tijdens het Algemeen Overleg MIRT (17.00 tot 21.00 uur, Thorbeckezaal, hier live te volgen).
Leefbaarheid, maatschappelijk belang en onderliggend wegennet
Wij zijn blij dat de minister deze alternatieven thans op aandrang van de Kamer laat onderzoeken. Tegelijk zeggen wij: Als je het doet, doe het dan ook goed! Zorg dat ook effecten op het gebied van leefbaarheid (geluid, luchtkwaliteit) integraal worden afgewogen. Het is immers nog altijd niet duidelijk op welke wijze de eerder gekozen varianten überhaupt aan streef- of wettelijke normen voldoen. Ook is dit hét moment om te bekijken hoe aan gangbare eisen vanuit het natuurbeleid kan worden voldaan. Verbreding betekent aantasting van de Ecologische Hoofdstructuur. Dit mag alleen als dit vanuit een groot maatschappelijk belang noodzakelijk en onvermijdbaar is. De afweging of verbreding noodzakelijk en onvermijdbaar is dient dan nu plaats te vinden en wel op zo'n manier dat een heldere conclusie kan worden getrokken.
Daarnaast verdienen de gevolgen voor het onderliggend wegennet bijzondere aandacht. Wanneer autogebruik sterker wordt gefaciliteerd dan het gebruik van OV en fiets zal dit grote gevolgen hebben voor de bereikbaarheid en leefbaarheid, omdat de toegangswegen naar de stad verstopt zullen raken.
Neem MIRT-studie OV mee en vorm commissie met brede expertise
Noordelijke Randweg Utrecht: Bewoners Overvecht tegen verhoogde verkeerspleinen
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 27 november 2012 11:28
Maandag 26 november presenteerde de Gemeente Utrecht haar voorkeursvariant voor de NRU langs Overvecht. De avond was nu en dan zeer tumultueus; bewoners waren het duidelijk niet eens met de verhoogde verkeerspleinen en ronduit kwaad over de zeer korte reactietermijn van twee weken, die daarom meteen verlengd werd tot 1 januari. De kern is duidelijk: Iedereen wil een volledig verdiepte ligging of tenminste een verdiepte ligging van alledrie verkeerspleinen. De kosten daarvoor zijn echter 30 miljoen extra per plein.
Het was al langer bekend dat de wens van de Rijksoverheid, een stadssnelweg met 6 rijstroken en minstens 100 km/h, geheel van tafel was. De voorkeursvariant zou in ieder geval niet meer dan 2x2 rijstroken bevatten bij een max. snelheid van 80 km/h. Wethouder Lintmeijer verwacht dat dit ook in de toekomst voldoende capaciteit biedt. Hij houdt er rekening mee dat de automobiliteit de komende decennia zal afvlakken, zoals in veel Westerse landen nu al het geval is. Hij neemt hiermee duidelijk afstand van het huidige Kabinet, dat haar asfaltplannen nog baseert op flinke (niet realistische) groeicijfers.
Onvoldoende geld voor optimale inpassing en leefbaarheid
Met het uitgangspunt van vier rijstroken en 80 km/h is vervolgens gekeken in hoeverre de voorkeursvariant kan voldoen aan de eisen voor leefbaarheid en inpassing. De variant waarbij de hele NRU op een dijk ligt, valt wat betreft wethouder Lintmeijer definitief af. Een dergelijke weg past niet in de omgeving, hoewel het verkeerskundig zeker voordelen biedt, aldus Lintmeijer. De bewoners van Overvecht hebben altijd een duidelijk voorkeur geuit voor een volledig verdiepte ligging. Geluidhinder blijft zo beperkt en inpassing in de omgeving is optimaal. Het budget van 181 miljoen, waarvan 130 miljoen Rijksbijdrage, is daar echter niet toerijkend voor. Het budget is voldoende voor de verdiepte ligging van alleen het Ghandiplein, inclusief een aquaduct voor de Klopvaart, en het 'stilste' asfalt voor de hele NRU.
Bij het Ghandiplein zou de meeste winst zijn te behalen qua geluidhinder, naar verluid omdat daar de meeste mensen vlakbij de weg wonen. Een bewoner merkte op dat deze keuze alleen te maken heeft met de 'groene' subsidies die met het herstel van de Klopvaart vrijkomen. De gemeente heeft de ambitite om geluidhinder meer te beperken dan wettelijk gezien verplicht is. De keuze voor stil asfalt en de nodige geluidsschermen zouden daarvoor moeten zorgen. Voor de hoge flats van tien verdiepingen is overigens nog geen oplossing gevonden. Ze staan dermate dicht langs de NRU dat geluidschermen niet helpen.
Inmiddels heeft de Commissie Stad & Ruimte op 20 december 2012 gedebatteerd over de voortgang van de NRU. Lees hier een verslag van onze hand.
Vrienden van Amelisweerd vragen Kamer onafhankelijk onderzoek te garanderen
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 19 november 2012 16:42
In een gezamenlijke brief hebben de Vrienden van Amelisweerd en de initiatiefgroep 'Kracht van Utrecht' de Tweede Kamer gevraagd de onafhankelijke opzet van het onderzoek naar alternatieven voor de verbreding van de Ring Utrecht te garanderen.
Op 10 oktober dit jaar zegde minister Schultz van Haegen dit onafhankelijk onderzoek toe aan een Kamermeerderheid die hier om had gevraagd. Afgelopen week gaf minister Schultz van Haegen in een brief aan de Kamer antwoord op een aantal openstaande vragen. In een bijlage gaf de minister haar visie op het inhoud van het onderzoek.
De brief van de minister en haar voorstellen ten aanzien van het onafhankelijk onderzoek zijn aanleiding voor de Vrienden van Amelisweerd om in een mail aan de Tweede Kamerfracties te vragen om de toegezegde onafhankelijkheid te garanderen. Dit is temeer noodzakelijk vanwege de verwarring die is geschapen door een tekst in het regeerakkoord van VVD en PvdA ("De besluitvorming over de verbreding van de Ring Utrecht (2 x 7 rijstroken) wordt afgerond") en vanwege het gespin in de media de afgelopen weken: "2x7 gaat door" (o.a. Volkskrant, NRC, NU.nl, RTV-Utrecht).
Onafhankelijk onderzoek meer dan 'even laten doorrekenen'
Als gast in Buitenhof (18-11-2012) heeft de minister het over "allemaal nog even een keer door laten rekenen", terwijl de Kamer juist om andere, nog niet onderzochte varianten vraagt (binnen de bak 2x6; binnen de bak 2x6 met 80km/uur). Daarnaast heeft de Kamer nadrukkelijk gevraagd om aanvullende criteria te hanteren naast de standaardcriteria die Rijkswaterstaat tot dusverre gebruikt. Rijkswaterstaat hanteert uitsluitend het behalen van een trajectsnelheid op Rijkswegen als doorslaggevend criterium (de zogeheten NoMO norm).
De Vrienden zijn met de Kamer van mening dat afwegingen op het gebied van verkeer en vervoer breder moeten worden benaderd (Wat zijn bijvoorbeeld de effecten op de regionale mobiliteit als geheel, dus auto, OV én fiets; effecten van een versterking van tram- en fietsnetwerken, van Beter Benutten?). Daarnaast zijn effecten op het gebied van leefkwaliteit, gezondheid en natuur tot nu toe onvoldoende meegenomen.
De waarde van Amelisweerd laat zich niet bagatelliseren
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 16 november 2012 13:06
In Trouw van woensdag 14 november 2012 werd onze aandacht al snel getrokken door de kop "Aanleg asfalt, redding van Amelisweerd' (lees online -met andere titel-). En op de website van Trouw: "Amelisweerd is gegijzeld door de natuurbeschermers van toen". Dat maakt nieuwsgierig. Hoe zou de aanleg van asfalt Amelisweerd kunnen redden?
Die kop bleek de mening weer te geven van ir. Simon Klingen. Volgens Klingen zijn die tweehonderd jaren oude eiken toch niet veel meer waard. Eigenlijk is het maar een rommelig stuk bos, er loopt amper een pad door. Omhakken maar die handel en een mooie verbinding over de weg aanleggen. Daar is ook nog geld voor!
Kaalslag in beheerplan Klingen
Zoals al in het artikel gememoreerd maakte Simon Klingen in 2008 voor de gemeente een rapport als voorzet voor een nieuw beheerplan. De visie van Klingen, gesteund door een landschapsarchitect: Het bos is op zijn eind, laten we om te beginnen maar alle lanen kappen, want er vallen al bomen uit.. Laten we vervolgens grote delen van het bos ook maar kappen voor verjonging. In het rapport 'Amelisweerd verdient meer' schetsten de Vrienden van Amelisweerd een alternatief voor Klingens product. Het uitgangspunt: Ga uit van de aanwezige, buitengewone, kwaliteiten van de landgoederen en verjong met maatwerk gebaseerd op gedegen ecologisch en cultuurhistorisch onderzoek. Onderzoek, dat Klingen geheel had nagelaten.
Gelukkig heeft de gemeente hierop haar visie bijgesteld en zo deze kaalslag voorkomen. Maar Amelisweerd ziet zich nu geconfronteerd met de volgende bedreiging: een zodanige verbreding van de A27 (naar 2x7 rijstroken) dat de bestaande bak moet worden verbreed en aan weerszijden minstens 2x15 meter wordt gekapt.
Lees het hele artikel op de website van de Vrienden van Amelisweerd
Uitkomst onafhankelijk onderzoek bepaalt toekomst A27 Ring Utrecht - Amelisweerd
- Details
- Gepubliceerd op donderdag, 08 november 2012 10:37
Bij het verschijnen van het regeerakkoord op 29.10 kwam voor ons al snel het zinnetje over de Ring Utrecht in beeld: "De besluitvorming over de verbreding van de Ring Utrecht (2 x 7 rijstroken) wordt afgerond" (p.38). Verschillende media trokken hieruit ten onrechte de conclusie dat de besluitvorming over de Ring Utrecht een gelopen race zou zijn. Attje Kuiken, woordvoerster infrastructuur voor de PvdA, gaf de volgende dag al snel duidelijkheid. Via twitter meldde ze dat de PvdA het extra onderzoek gewoon afwacht. Als de uitkomsten voor 2 x 7 rijstroken negatief zijn, dan moeten ze daar hun conclusies uit trekken (ze verwees daarbij naar de VVD).
Keuze voor 2 x 7 staat zeker niet vast
Op diezelfde dinsdag 30.10 bevestigde Diederik Samsom deze lezing; hij deed dit op de eerste PvdA-ledenbijeenkomst in Utrecht na vragen van pvda-Raadslid Gerry Nalis: "Als het onderzoek aantoont dat er ook andere mogelijkheden zijn die hetzelfde effect hebben met bijvoorbeeld minder impact op het milieu, dan zou dat een goede oplossing zijn. Maar ik ga niet vooruit lopen op de uitkomst van het onderzoek (bron)." Dat de PvdA aandacht heeft voor haar nogal beschadigde duurzaamheidsimago en de maatschappelijke kosten en baten van grote projecten, bleek wel uit een motie die op het partijcongres is aangenomen. De motie, aangedragen door PVdA duurzaam, roept de Kamer op om rekening te houden met het feit dat de mobiliteit sinds 2005 niet meer is gegroeid (zie bron, motie 20). En dat is belangrijk: Zonder mobiliteitsgroei valt de maatschappelijke kosten/batenanalyse van grote infrastructurele projecten immers een stuk negatiever uit. Ook Marianne Thieme (PvdD) meldt via twitter dat zij steun krijgt van de Kamer voor een doorrekening van de mobiliteitsontwikkeling en maatschappelijke kosten/baten van onder meer de A27 bij Amelisweerd.
Meer artikelen...
- Amelisweerd: Wandeling als Voorstelling, het Bos als Geheugenpaleis
- Een jaar lang luchtkwaliteit meten in je eigen straat en op het schoolplein
- Nieuwe Kamer wil onafhankelijk onderzoek naar meer duurzame varianten voor A27 Amelisweerd
- Utrechtse delegatie aan Tweede Kamer: binnen de bak - maximaal 2x6 - 80km/h
- Minister Schultz wil doordrukken: Laat je horen en zien op woensdag
- Spoeddebat in Tweedekamer over verbreding A27 bij Amelisweerd op 10 oktober
- Gezondheidseffecten stedelijk verkeer in nieuw perspectief
- Reacties op Haagse Bluf stromen binnen - een eerste overzicht
- Minister Schultz wil verbreding A27 snel doordrukken; College wil geen verbreding bak Amelisweerd
- Adviesgroep Schone Lucht: Geef betere voorlichting over gevaren luchtvervuiling