Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Spoeddebat in Tweedekamer over verbreding A27 bij Amelisweerd op 10 oktober
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 03 oktober 2012 13:32
De Tweede Kamer heeft besloten om de plannen rond de A27 bij Amelisweerd te bespreken in een Algemeen Overleg op 10 oktober. Daarnaast vragen PvdA, SP, D66, CU, GL en PvdD demissionair Min. Schultz om een schriftelijke reactie op hun verzoek om 80 km/h op de A27 langs Amelisweerd te onderzoeken. Het is een mogelijk alternatief voor verbreding van de bak bij Amelisweerd, waarmee de natuur van het landgoed niet verder wordt aangetast. De partijen hebben een sterk argument, ook gezien het nieuws dat Rijkswaterstaat de luchtvervuiling langs snelwegen mogelijk onderschat (Volkskrant 4 oktober). De basis van de snelheidsverhogingen, namelijk dat zij niet tot overschrijdingen van luchtkwaliteitsnormen leiden, staat nu flink ter discussie.
PvdA tegen verbreding bak
Sander de Rouwe (CDA) vond een Algemeen Overleg passend gezien de grote maatschappelijke onrust, maar verwacht er verder niet veel van. De Rouwe noemt de verbreding van de A27 onderdeel van een lopend proces, waarover de besluiten al zijn genomen. Farshad Bashir (SP) zegt dat de demissionaire minister veel te snel gaat; een spoedoverleg in de Kamer doet recht aan de nieuwe verhoudingen na de verkiezingen. Liesbeth van Tongeren (GL) verwees nog naar de volle mailboxen van alle Kamerleden. Veel verontruste bewoners hebben reacties gestuurd aan Kamerleden, onder meer op initiatief van de bewonersorganisatie Laat Lunetten niet Stikken. Coalitiekandidaat PvdA laat weten tegen het besluit van de minister te zijn, gezien de financiele lasten maar vooral vanwege de nadelige effecten voor de natuur.
Gezondheidseffecten stedelijk verkeer in nieuw perspectief
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 03 oktober 2012 10:15
Veertig jaar beleid op het beperken van luchtvervuiling en geluidsoverlast heeft onze steden leefbaarder gemaakt. Toch is er nog veel gezondheidsschade door luchtvervuiling. Een van de onderliggende oorzaken is de hoge uitstoot van roet en ultrafijnstof. Onderzoek wijst keer op keer uit dat met name deze stoffen schadelijk zijn voor onze gezondheid. Wie dacht dat zuinige motoren en roetfilters dit probleem al lang hebben opgelost, komt voorlopig bedrogen uit.
In het artikel "Gezondheidseffecten stedelijk verkeer in nieuw perspectief" geeft Jan Fransen (Stichting Natuur & Milieu, Kracht van Utrecht) antwoord op de vraag waarom luchtvervuiling nog steeds veel slachtoffers eist.
Ultrafijnstof en roet
Met name ultrafijnstof, waar roet een onderdeel van is, veroorzaakt het huidige probleem met de volksgezondheid. Deze zeer kleine en schadelijke deeltjes zijn in de luchtmonitoring tot nu toe nagenoeg onopgemerkt gebleven. Moderne motoren blijken op dit vlak niet goed te scoren. Onderzoek in de VS en Canada laat zien dat benzinemotoren twee tot negen maal zoveel roet uitstoten als we tot nu toe dachten. Dieselmotoren zijn vooral afgesteld op het beperken van de uitstoot van (groter) fijnstof en stikstof, waarvoor immers normen gelden. Bij de uitlaat valt te merken dat die normen niet gelden voor ultrafijnstof. Met normen op aantallen ultrafijne deeltjes, bijvoorbeeld als onderdeel van de APK keuring, valt daarom nog veel winst te boeken. Ook roetfilters blijken in dit verhaal een dubieuze rol te spelen. Ze vangen weliswaar roet af, maar bij het regeneratieproces, waarbij het filter zich als het ware reinigt, verlaten alsnog grote aantallen ultrafijne deeltjes de uitlaat. Daar komt nog bij dat je roetfilters kunt laten verwijderen, getuige vele advertenties op internet.
Om tot een efficiënt luchtbeleid te komen zou de EU normen moeten stellen voor de gehele levensduur van een voertuig. Motoren en roetfilters zijn immers in nieuwe staat veel efficiënter dan aan het einde van hun 'levensduur'.
Reacties op Haagse Bluf stromen binnen - een eerste overzicht
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 26 september 2012 13:13
Een stroom Twitteraars maken zich sinds woensdag goed boos op minister Schultz, die de verbreding van de A27 bij Amelisweerd nog even snel wil doordrukken. We hebben veel reacties gekregen op onze tweets via @KrachtvanU en @Amelisweerd en op onze nieuwsbrief van woensdagnacht. Ook de bewonersgroep Laat Lunetten niet Stikken bekritiseert op haar website en in Twitterberichten de minister. Vele twitteraars complimenteren het Utrechtse College en wethouder Lintmeijer met het stevige standpunt om de bak niet te willen verbreden: De nieuwe Tweede Kamer en een nieuw kabinet is dan ook aan zet.
In een interview op radio 2 noemde Carice van Houten het bos van Amelisweerd waarin ze opgroeide "een sprookje, waarin ik inspiratie opdeed." Ze zegt steun toe bij acties tegen de verbreding: "Ik hoop dat meer mensen actie gaan voeren, ik doe mee als de boom maar niet te hoog is." Beluister het hele interview van drie minuten.
Twitter mee:
Minister Schultz wil verbreding A27 snel doordrukken; College wil geen verbreding bak Amelisweerd
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 26 september 2012 00:10
Demissionair minister Schultz van Infrastructuur en Milieu (VVD) heeft vandaag per brief laten weten dat zij de verbreding van de bak bij Amelisweerd naar 2x7 rijsttroken nog even snel wil doordrukken. Belangrijk is dat het Utrechts College van B&W en de gemeenteraad achter ons staan om de bak niet te verbreden (zie commissiebrief). De nieuwe Tweede Kamer is nu aan zet.
Het College van B&W heeft geen handtekening onder dit besluit gezet omdat het voor het College maar de vraag is of je voor het uitbreiden van de capaciteit van de A27 de bak van Amelisweerd zou moeten verbreden. Het College voelt zich hierin gesteund door de diverse amendementen en moties die de gemeenteraad al in 2010 had aangenomen:
1) Onderzoek de mogelijkheden om de doorstroming op de A27 te vergroten door optimaal gebruik te maken van de bestaande bak in Amelisweerd;
2) Onderzoek de mogelijkheid van 80 km/uur op de Ring;
3) Onderzoek de gezondheidseffecten van het verkeer op de Ring en zoek naar verbetering van de woon- en leefsitiuatie in woonwijken langs de A27.
Utrechts College lijnrecht tegenover minister Schultz
Hiermee maakt het College voor het eerst duidelijk, klip en klaar, dat het College het met de minister oneens is en dat het ons steunt in ons streven naar een betere, duurzamere oplossing voor stad en regio. Het College kiest een goed moment, juist nu we a.s. zondag ruim 40 jaar Vrienden van Amelisweerd vieren.
Adviesgroep Schone Lucht: Geef betere voorlichting over gevaren luchtvervuiling
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 14 september 2012 11:48
In de raadsinformatieavond van 11 september gaven leden van de Adviesgroep Schone Lucht & Gezondheid het dringende advies om burgers beter voor te lichten over de gevaren van luchtvervuiling in Utrecht. Jan Korff de Gidts, voorzitter van de Adviesgroep, vindt het belangrijk om de bewustwording over het belang van schone lucht in de stad te vergroten. Daarbij hoort een eerlijke voorstelling van de mate van luchtvervuiling en de gevaren daarvan. Gerard Cats, eveneens lid van de Adviesgroep, liet zien hoe de gemeente de lokale verkeersbijdrage aan de luchtvervuiling berekent maar dat metingen uit het gemeentelijke luchtmeetnet laten zien dat deze verkeersbijdrage in werkelijkheid bijna het dubbele is (zie ook zijn presentatie).
Wie heeft waar last van vieze lucht?
De bewustwording over luchtvervuiling begint met het duidelijk laten zien waar mensen in Utrecht blootgesteld worden aan (te) vieze lucht. Het ontbreekt de gemeente momenteel aan een kaart, waarop het aantal blootgestelden te zien is. De knelpunten zijn echter bekend en daarmee het aantal mensen dat daar last van heeft. Een dergelijke kaart is vrij eenvoudig te maken (zie deze kaart, die de Adviesgroep heeft gemaakt met de officiele Monitoringstool). Geef de burgers duidelijke voorlichting over de gevaren en de maatregelen die je vervolgens zal nemen. Overigens bestaat een dergelijke kaart wel voor de Ring Utrecht, zij het alleen voor 2015. Daar gaat het volgens Korff de Gidts over 219.000 mensen, een enorm aantal.
Een tweede stap is het uitleggen wat de gevolgen voor de gezondheid kunnen zijn. Dit is de taak van de GG&GD. Gerard Cats gaf aan dat de Utrechtse GG&GD de afgelopen jaren in slechts 7 van de 68 ruimtelijke projecten is betrokken. Gezondheidsadvies blijkt in Utrechtse beleidsplannen dus een veel te bescheiden rol te spelen (zie het rapport Advisering Gezonde Leefomgeving). De GG&GD laat weten bezig te zijn met het ontwikkelen van een kader om gezondheid meer te betrekken bij ruimtelijke projecten. Dit kader zal binnen zes maanden aan de raad worden voorgelegd. Uit vragen van raadsleden bleek wel dat adviezen van de GG&GD niet bindend zullen zijn. Dwingende adviezen bestaan niet, omdat er altijd een ruimere context is, volgens Angela van der Putten van de GG&GD. Een weg op zich zorgt immers niet voor luchtvervuiling.
De raad zal de commissiebrief 'Gezondheid bij ruimtelijke projecten' op 2 en 4 oktober behandelen.
Bekijk de hele bijdrage van de Adviesgroep aan de RIA over 'Gezondheid bij ruimtelijke projecten'.
Lees hier het officiele verslag van de RIA (met links naar alle bijdragen van meepraters).