Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Amelisweerd: Wandeling als Voorstelling, het Bos als Geheugenpaleis
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 07 november 2012 12:16
30 jaar geleden werd er gevochten voor het behoud van het bos van Amelisweerd. De vrienden van Amelisweerd en anderen verdedigden het bos met hand en tand; tenslotte werd het bos hardhandig ontruimd met inzet van groot materieel. Die gebeurtenis heeft zich in het geheugen van velen gegrift.
Ter gelegenheid van 40 jaar Vrienden van Amelisweerd vond 30 september een bijzondere wandeling plaats op het landgoed Oud Amelisweerd. Deze is voortgekomen uit de vraag vanuit welke gezichtspunten je -naast milieu en ecologie- nog meer kunt kijken naar bomen en bos.
Vertrekpunt is dat ons geheugen functioneert in wisselwerking met de omgeving waarin wij verkeren. Het bos herbergt herinneringen. Het bos maakt herinneringen in ons wakker.
Bekijk de slideshow van Ienke Kastelein, gids tijdens de wandeling en beeldend kunstenaar.
Wandeling als Voorstelling / Bos als Geheugenpaleis 30 september 2012 tgv 40 jaar Vrienden van Amelisweerd from Ienke Kastelein on Vimeo.
Een jaar lang luchtkwaliteit meten in je eigen straat en op het schoolplein
- Details
- Gepubliceerd op donderdag, 01 november 2012 12:01
Op 30 oktober zijn burgers samen met Milieudefensie gestart met eigen metingen van de luchtkwaliteit. Milieudefensie wil met het project het onderwerp luchtvervuiling beter in kaart brengen om gerichte maatregelen voor schone lucht te kunnen afdwingen. Op tientallen locaties in Nederland zal gemeten worden.
Ivo Stumpe (campagneleider Verkeer voor Milieudefensie) legt uit: "Er wordt maar op weinig plekken echt gemeten hoe ongezond de lucht is en dat zijn vaak niet de plekken die voor mensen van belang zijn... Wij willen daarom nu met mensen gaan meten op locaties die voor hen echt van belang zijn, in drukke gebieden waar mensen werken, wonen of waar hun kinderen naar school gaan en dagelijks de vieze lucht inademen (bron)." Veel mensen hebben steeds minder vertrouwen in de officiele metingen en modelberekeningen. Deze actie geeft de mogelijkheid om daar iets aan te doen.
Een jaar lang zal gemeten worden om een goed beeld te krijgen. De buisjes meten stikstofdioxide, een stof die een goed beeld geeft van de luchtvervuiling die autoverkeer veroorzaakt. Het is een indicator voor andere (schadelijkere) vormen van luchtverontreiniging. De buisjesmetingen zijn relatief goedkoop en redelijk betrouwbaar. Bewoners kunnen bij Milieudefensie een aanvraag doen voor een meetbuisje. Een jaar lang meten, met iedere vier weken vervangen van de meetbuisjes, kost €600,-. Milieudefensie betaalt daarvan de helft. Hoe meer mensen (uit je straat) deelnemen aan een actie, des te lager de kosten per persoon.
Voor geïnteresseerden die een actiegroep willen starten heeft Milieudefensie een handleiding opgesteld. Hierin staat uitgebreide informatie over het oprichten van een actiegroep, de meetbuisjes, pr en communicatie, persberichten, enz. Download de handleiding hier.
Een andere manier om zelf luchtkwaliteit te meten, biedt iSpex, een opzetstuk voor iphones dat fijnstof meet. Het doel is om in 2013 met meer dan 10.000 iphones tegelijkertijd over heel Nederland fijnstof in kaart te brengen. Meer informatie en aanmelden op de website van iSpex.
Meer informatie over 'Samen voor gezonde lucht' vindt u op de website van Milieudefensie.
Nieuwe Kamer wil onafhankelijk onderzoek naar meer duurzame varianten voor A27 Amelisweerd
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 10 oktober 2012 16:30
In een Extra Algemeen Overleg met de Kamer op woensdag 10 oktober heeft Minister Schultz toegezegd dat er een extra onderzoek komt over een mogelijke verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Een meerderheid van PvdA, SP, D66, ChristenUnie, Groenlinks en PvdD was zeer kritisch over de keuze voor verbreding van de bak naar 2x7 rijstroken. Zij staan nu aan de zijde van bewoners, het Kracht van Utrecht-initiatief en het Utrechts College en willen eerst onderzoek naar duurzamere varianten.
In het onderzoek komen minstens vijf aspecten nadrukkelijk ter sprake:
(1) 2x6 rijstroken binnen de bak, (2) de mogelijkheid van een bypass van één rijstrook, (3) 80 km/h over het hele traject langs Amelisweerd en woonwijken, (4) het effect van telewerken, een beter regionale OV en Beter Benutten van wegen en (5) een doorrekening van de financiele basis en het rendement van de varianten met realistische groeiscenario's en benzineprijzen.
Dit laatste (heel cruciale) punt is ingebracht door Groenlinks, D66 en PvdA omdat het ministerie gebruik maakt van onrealistische groeicijfers en benzineprijzen. Onder meer de SP toonde zich een groot pleitzbezorger voor een versterking van het Regionale Openbaar Vervoer en de invoering van prijsbeleid in de vorm van wegenbelasting naar gebruik.
Voorafgaand aan het overleg hadden experts van het Kracht van Utrecht-initiatief de vele brieven en beweringen van de minister over dit onderwerp in 15 vertelsels gefileerd en onder verwijzingen naar literatuur weerlegt. De grote Utrechtse delegatie, die in de Kamer aanwezig was bij dit overleg, heeft de meeste punten allemaal wel een keer zien langs komen. Lees hier het document 'De vertelsels van de demissionaire Minister van Infrastructuur en Milieu'.
Utrechtse delegatie aan Tweede Kamer: binnen de bak - maximaal 2x6 - 80km/h
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 10 oktober 2012 09:36
Vandaag reist een brede Utrechtse delegatie van bewoners en belanghebbenden naar Den Haag om het spoeddebat van de Kamer met minister Schultz van Haegen bij te wonen (lees hier ons verslag). In het spoeddebat praat de Kamer over de Ring Utrecht en 80 km/h binnen de bak als mogelijke oplossing voor het verkeersprobleem. Een brede coalitie, waaronder de PvdA, wil die mogelijkheid in ieder geval serieus onderzocht hebben. De minister wil echter voor de Planstudie Ring Utrecht enkel nog varianten onderzoeken die uitgaan van 2x7 rijstroken en verbreding van de bak bij Amelisweerd.
Onze boodschap aan de leden van de Tweede Kamer is daarom:
'Geef alternatieven voor de verbreding van de bak in Amelisweerd een reële kans en ga voor duurzame oplossingen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Utrecht'.
Oplossing binnen 'de bak van Amelisweerd' is wenselijk en mogelijk
Effecten natuur, geluid en luchtkwaliteit nog altijd niet werkelijk onderzocht
Onderzoek eerst duurzame milieu en kostensparende oplossingen binnen de bak
Andere aanpak van bereikbaarheid met OV-Lightrail en E-fiets noodzakelijk
Minister Schultz van Haegen stelt in haar zoektocht naar verbeterde doorstroming op de Ring Utrecht, in navolging van Rijkswaterstaat, dat 2x7 rijstroken de doorstroming en luchtkwaliteit op het wegennet (stad en Ring Utrecht) zal verbeteren. Dit omdat het verkeer zou worden weggetrokken uit de stad. Tweederde van het verkeer op de Ring is echter regionaal van aard. Onderzoek en simulaties van het bureau Movares laten zien dat door de voorgestelde capaciteitsverruiming het autogebruik en de verkeersdruk zullen toenemen.
De Utrechtse regio heeft inmiddels een omvang die een fors verbeterd fiets- en tramnetwerk verdiend. In de brief aan de regio stelt de minister dat zij geen geld heeft voor de OV-plannen van de regio. Dat betekent dat zij de verkeerde prioriteiten stelt.
Lees verder - Wat vragen wij - De vertelsels van de minister
Minister Schultz wil doordrukken: Laat je horen en zien op woensdag
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 05 oktober 2012 14:01
Minister Schultz houdt vast aan haar plan van twee maal zeven rijstroken in een verbrede bak bij Amelisweerd (zie NOS). Laat je daarom zien en horen, meld je op de Facebookpagina van de Vrienden van Amelisweerd. Zondag 7 oktober hebben de Vrienden van Amelisweerd en Groenfront een boomklimcursus gehouden in Rhijnauwen, om te laten zien dat de Vrienden nog steeds in bomen kunnen klimmen (Schultz kan de boom in!). Bekijk het verslag van RTV Utrecht.
Maandag 8 oktober waren de Kracht van Utrecht en een volle publieke tribune aan verontruste bewoners aanwezig bij de Statenvergadering van de Provincie, waar de SP-fractie de kwestie Amelisweerd aan de orde heeft gestelt (een interpellatiedebat).
Kom woensdag 10.10 om 10.00 naar Utrecht CS en reis mee naar de Tweede Kamer
Kom woensdag 10 oktober om 10.00 uur naar spoor 18a op Utrecht CS om de Utrechtse delegatie uit te wuiven naar de Kamer, waar om 12.30 uur het Spoedoverleg van de Kamer met de minister plaatsvindt: Onderwerp: Ring Utrecht, de A27 bij Amelisweerd en het voorstel om het binnen-de-bak alternatief met 80 km/h serieus te onderzoeken. Reis zo mogelijk mee met de trein naar Den Haag Centraal die omstreeks 10.30 uur vertrekt v.a. spoor 18a en neem een identiteitsbewijs om de Tweede Kamer te mogen betreden. Zie ook het evenement op Facebook.
Bovendien: woensdag 10 oktober is het Dag van de Duurzaamheid, een mooie dag voor actie.
Deel dit bericht op twitter, ga naar de Facebookpagina van de Vrienden van Amelisweerd, discussieer mee met @KrachtvanU, @Amelisweerd en @RedAmelisweerd en gebruik de hashtag #Amelisweerd en #A27.
Meer over de Vrienden van Amelisweerd op www.vriendenvanamelisweerd.nl en op Facebook.
Meer artikelen...
- Spoeddebat in Tweedekamer over verbreding A27 bij Amelisweerd op 10 oktober
- Gezondheidseffecten stedelijk verkeer in nieuw perspectief
- Reacties op Haagse Bluf stromen binnen - een eerste overzicht
- Minister Schultz wil verbreding A27 snel doordrukken; College wil geen verbreding bak Amelisweerd
- Adviesgroep Schone Lucht: Geef betere voorlichting over gevaren luchtvervuiling
- Altijd rood en lang wachten: Verkeerslichten voor fietsers in Utrecht
- Milieuzone in Utrecht: Beloon schone auto met een milieuvignet
- Fouten in berekening luchtkwaliteit dwingen Utrecht tot forse maatregelen
- Minister Schultz: vertraging Ring Utrecht heeft consequenties voor Uithoftram en NRU