Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Verkiezingen Tweede Kamer: een analyse van mobiliteit in de partijprogramma's
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 22 februari 2017 16:59
Komend maand zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Wat betreft de verbredingsplannen met de A12 en A27 bij Utrecht, staat nog niets vast. Een volgend Kabinet kan immers het besluit van de minister terugdraaien of ervoor kiezen de plannen in een diepe lade te stoppen. Daarom is het belangrijk, dat het volgende Kabinet snapt hoe het zit met alle asfaltplannen en de A27 verbreding in het bijzonder. U kunt daar voor zorgen, door te stemmen op een partij die tégen verbreding van de A27 is en vóór slimmere, duurzamere vormen van vervoer.
Wij hebben de verkiezingsprogramma’s van een flink aantal partijen geanalyseerd. We geven geen stemadvies - we zijn immers onafhankelijk - maar met de informatie hieronder kunt u zich goed oriënteren en zelf een keuze maken.
In aanvulling hierop: zeer informatief is de analyse van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Het PBL heeft op verzoek van een aantal partijen hun verkiezingsprogramma’s geanalyseerd op het gebied van o.a. mobiliteit en bereikbaarheid (pagina 15 t/m 32). Zie het PBL rapport en het nieuwsbericht. Alle maatregelen zijn afgezet tegen het huidige beleid met 2030 als uitgangspunt. Op basis van de PBL stukken, heeft de Fietsersbond op een rij gezet, hoeveel partijen concreet willen investeren in de fiets (NB: niet alle partijen hebben meegedaan aan de PBL-doorrekening).
Verkiezingsprogramma’s van 11 politieke partijen over mobiliteit
In algemene zin vallen twee dingen op:
- Mobiliteit is niet een onderwerp waarmee je een partijprogramma opent. Meestal komt het wat achteraan in het programma, soms als een “o ja, daar moeten we ook nog iets over schrijven”. Het vergt wat zoekwerk. Sommige programma's zijn er ook uitermate kort over. Mobiliteit heeft niet altijd een eigen paragraaf.
- Er is een sterke opkomst van “slimme / intelligente mobiliteit” als centraal begrippenkader waar het over oplossingen en toekomstvisies gaat. Meer asfalt als oplossing raakt uit de mode.
Zondag 12 februari: Podium Oost College van Jan Korff de Gidts - Kracht van Utrecht
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 07 februari 2017 14:52
A27... en de duurzame ontwikkeling van de stad
Hoe staat het met de plannen rond de verbreding van de A27 en wanneer wordt het definitieve besluit genomen? Wat is de visie van de Kracht van Utrecht? Jan Korff de Gidts van de Kracht van Utrecht geeft zondag 12 februari een college hierover bij Podium Oost. Hij geeft zijn toekomstvisie op de leefbaarheid in en rondom Utrecht, gaat in op bestaande plannen, weerstanden in de stad en alternatieven.
Tegen de verbredingsplannen van minister Schultz zijn meer dan 8000 handtekeningen verzameld; de crowdfunding leverde in zeer korte tijd het benodigde geld op voor onafhankelijk onderzoek en juridische ondersteuning. En samen met studenten van de HKU bereidt de Kracht van Utrecht een campagne voor. Kom luisteren en stel vragen; iedereen is welkom.
--
Wanneer: zondag 12 februari, van 16.00 tot 17.30 uur
Waar: Podium Oost, Oudwijkerdwarsstraat 148 in Utrecht
Toegang: €5, studenten €2.50 (niet gratis, want het Buurthuis krijgt geen subsidie meer)
Zondagmiddag 8 januari: kom kijken naar de effecten van verbreding A27
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 06 januari 2017 12:19
De Kerngroep Ring Utrecht (KRU) brengt zondagmiddag 8 januari de boomkap in het Markiezenbos van Amelisweerd in beeld.
- Zondag 8 januari van 13.00 tot 16.00 uur
- Locatie: Amelisweerd bij het Koningsweg viaduct naast de A27 (bij kruispunt Koningsweg-Mereveldseweg het bos in bij de fietsenrekken)
Hoeveel is twee keer 25 meter bos?
Donderdag 19 januari a.s. publiceert minister Schultz van Haegen (VVD) het Tracébesluit Ring Utrecht. Dat betekent een verbreding van de A27 tot 14/15 rijstroken en opnieuw grootschalige kap in Amelisweerd. Om iedereen te laten zien wat de plannen inhouden, visualiseert de KRU komende zondag, 8 januari, de voorgenomen vernietiging van het bos. Vanaf 13:00 uur is voor iedereen te zien wat de kap en aantasting van 25 meter bos aan weerszijden van de huidige weg betekent.
Zondagmiddag vanaf 13.00u in het Markiezenbos
Kom komende zondag kijken bij de Koningsweg en zie hoe langs de A27 minstens 600 bomen moeten verdwijnen voor de verbreding. Aanwezige vrijwilligers geven tussen 13.00 en 16.00 uur ‘s middags meer informatie over de plannen.
Zie ook de website van de KRU, en deel het Facebook evenement met je vrienden/buren/kennissen
Meer asfalt biedt geen oplossing en sluit niet aan op economische groei van steden
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 21 december 2016 13:36
Met het aantrekken van de economie en de verkiezingen in aantocht, horen we weer de roep om meer asfalt. Maar volgens Pepijn van Wijmen en Bas Govers is doorgaan met asfalteren helemaal geen oplossing.
De koppeling tussen economie en asfalt gaat al lang niet meer op. "In de economisch belangrijke centra van de grote steden vormen fiets en openbaar vervoer de drager van de mobiliteit..."
Pepijn van Wijmen is urbanisator en directeur van adviesbureau APPM; Bas Govers werkt als stadsstrateeg en adviseur bij Goudappel Coffeng. In het Financieel Dagblad schrijven zij een opiniestuk over de toekomst van mobiliteit.
Groei opvangen met openbaar vervoer en fiets
In en rond steden is ruimte beperkt. Om de groeiende stedelijke gebieden bereikbaar te houden, is openbaar vervoer en de (e)fiets cruciaal. Want automobiliteit kan onmogelijk nog een groei van de mobiliteit opvangen. Investeren in openbaar vervoer en fietsnetwerken is tevens een manier om aan belangrijke klimaatdoelstellingen te voldoen.
Van Wijmen en Govers pleiten ook voor het invoeren van "prijsprikkels" om filedruk te verminderen en voor het slim combineren van verschillende vervoersvormen, met transferpunten aan de rand van drukke gebieden.
Opinie | Meer asfalt sluit niet aan op economische groei van steden https://t.co/GANNtHa9Le
— FD Nieuws (@FD_Nieuws) 16 december 2016
Lees het treffende opiniestuk "Meer asfalt sluit niet aan op economische groei van steden" van Pepijn van Wijmen en Bas Govers via de link in dit Twitterbericht (of na registratie direct bij het FD).
Crowdfundingsactie 15 tegen 14 voor onderzoek tegen plan verbreding A27 Amelisweerd
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 14 december 2016 10:29
Bewoners uit Utrecht (Oost) zijn een crowdfundingactie begonnen. Doel is om onderzoek en juridische stappen tegen de verbredingsplannen van de A12 en A27 te kunnen financieren. Voor een succesvol beroep tegen het Tracébesluit (het definitieve plan) is een extra, onafhankelijk onderzoek en financiering van alle juridische stappen noodzaak.
De bewoners hebben zich verenigd in de Kerngroep Ring Utrecht, waar naast (leden van) de Kracht van Utrecht en Vrienden van Amelisweerd diverse bewonersgroepen en natuur- en milieuorganisaties bij betrokken zijn. Doelbedrag is €30.000. Met nog een maand te gaan is ongeveer 60% daarvan al binnen. Doneren kan hier.
Het onderzoek zal ingaan op de onderbouwing van het verbredingsplan. Minister Schultz gebruikt achterhaalde cijfers over de groei van het autoverkeer uit 2006 en zelfs nog ouder. Met de groeicijfers uit 2015 berekend, zou het dure plan volstrekt onrendabel zijn. Het definitieve plan, het Tracébesluit, wordt zeer binnenkort verwacht, in ieder geval vóór de verkiezingen.
15 tegen 14: Doneer €15 of meer tegen 14 banen
Met een bedrag van €30.000 laat de Kerngroep Ring Utrecht een onafhankelijk ingenieursbureau gedegen onderzoek doen op basis van de meest actuele cijfers. De voorspellingen van het CPB en ons eigen cijfermatige onderzoek wijzen er al op dat het geen zin heeft om de weg te verbreden (ook verkeerskundig niet). Door een jarenlange actieve lobby bij bestuurders en politici weten wij dat de politieke stemming in Den Haag rijp is voor deze omslag: Gebruik het gezond verstand en zet in op eenvoudige, doeltreffende alternatieven. Naast dit onderzoek zijn er natuurlijk ook diverse juridische stappen, waarvoor financiering nodig is.
Doneer en deel de actie!
Laat duidelijk merken dat u geen verbreding wilt en help met uw donatie. Dit signaal is nét zo belangrijk als de uitkomst van het onderzoek. Het geeft politici nog meer reden om de minister terug te fluiten en haar de alternatieven serieus te laten onderzoeken. Stuur deze actie dus door aan zoveel mogelijk mensen.
Doneren kan via het crowdfundingsplatform Voor je Stadsie. Daar vindt u ook meer informatie over de crowdfunding zelf. Voor wie minder bekend is met de plannen: Op de website van de Kerngroep Ring Utrecht staan alle argumenten tégen verbreding op een toegankelijke manier uitgelegd. Of kijk naar Vincent Bijlo, die de '15 tegen 14' actie toelicht.
Vincent Bijlo over de '15 tegen 14' actie
Meer artikelen...
- Belangrijke stemmingen in 2e Kamer over moties verbreding A12/A27 Ring Utrecht
- Verbreding Ring Utrecht A12/A27: Partij van de Arbeid moet kleur bekennen
- Nieuwe Inzichten: De oplossing "Meer asfalt aanleggen" werkt averechts
- Files effectief oplossen met slimme mobiliteit in plaats van meer asfalt
- Kamerverkiezingen cruciaal voor plannen verbreding A27 door Amelisweerd
- Gebiedsverkenning Utrecht Oost: Durf te kiezen voor de OV- en fiets schaalsprong
- HKU Connecting Tomorrow 30-09: Hoe boor je de Kracht van Utrecht aan?
- Inzet verkiezingen: mobiliteit en leefklimaat zijn gezamenlijke opgave in stadsregio's
- Persbericht: Kerngroep Ring Utrecht doet beroep op Tweede Kamer rond wegverbreding
- Zienswijze namens Kerngroep Ring Utrecht over plannen verbreding A12/A27