Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Kerngroep Ring Utrecht organiseert 31 mei een informatieavond over verbreding A12/A27
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 23 mei 2016 15:51
De geplande verbreding van de Ring Utrecht heeft enorme effecten op de stad Utrecht en de waardevolle natuurgebieden langs de snelweg, vinden bewoners- en milieuorganisaties.
Daarom organiseert de Kerngroep Ring Utrecht op 31 mei een informatie-avond, o.a. over hoe je bezwaar kunt maken.
Wat vertelt Rijkswaterstaat ons niet? Tijdens deze informatieavond krijg je belangrijke informatie over de planstudie Ring Utrecht, belangrijk voor het indienen van een officiele zienswijze (dat kan t/m 20 juni). Wat kun je zelf doen? Met een intermezzo van cabaretier Vincent Bijlo.
Plaats en tijd: dinsdag 31 mei om 20.00 uur in Het Oude Tolhuys, Weg naar Rhijnauwen 13-15.
Presentator: Elisabeth van den Hoogen
Programma: beknopte presentaties, vragenrondes, discussies en marktkramen met mensen van de Kerngroep Ring Utrecht.
Manifestatie in Lunetten op 5 juni: Stop verbreding Ring!
En op zondagmiddag 5 juni is er een grote manifestatie in Lunetten tegen de verbredingsplannen. De precieze locatie wordt nog bekend gemaakt.
Waarom zijn bewoners en milieu-organisaties tegen de verbreding:
- Nut en noodzaak zijn niet onderbouwd
- Nieuwe aanslag op Amelisweerd
- Meer herrie en roet in Lunetten, Voordorp en Rijnsweerd
- Grote uitvoeringsrisico’s door de folieconstructie bij Lunetten
- Acht jaar lang bouw- en verkeersoverlast
De toekomst bestaat niet uit meer doelloos asfalt, maar uit het inzetten op fiets, openbaar vervoer, en slimme mobiliteit! Er zijn betere, duurzamere en goedkopere oplossingen voor een goede bereikbaarheid van de stad Utrecht. Kijk op www.snelwegen-utrecht.nl voor de gevolgen en alternatieven.
Utrechtse bewoners en milieuorganisaties werken samen in de Kerngroep Ring Utrecht
- Details
- Gepubliceerd op zondag, 15 mei 2016 11:39
Utrechtse bewoners-, natuur- en milieuorganisaties werken nauw samen in hun verzet tegen de verbreding van de Ring Utrecht (A12/A27). De organisaties zullen samen bezwaren indienen en anderen stimuleren om dat ook te doen, onder andere rond de informatieavonden van Rijkswaterstaat. Ze richten samen de Stichting Kerngroep Ring Utrecht (KRU) op.
Vrienden van Amelisweerd en een aantal bewonersorganisaties, waaronder Laat Lunetten Niet Stikken, Werkgroep A27 Voordorp, Bewonersoverleg Ring en Rijnsweerd en bewoners uit Hoograven formaliseren met deze stichting hun lang bestaande intensieve samenwerking. Kracht van Utrecht, De Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) en Milieucentrum Utrecht (MCU) ondersteunen de samenwerking.
Lees alles over de planstudie Ring Utrecht op www.snelwegen-utrecht.nl
De eerste informatieavond van Rijkswaterstaat is op dinsdag 17 mei in Lunetten (Aristo Accomodaties, Brennerbaan 150) tussen 16.30 en 20.30 uur. Bij de NMU meer informatie hierover.
Aantasting natuur en leefomgeving is te groot
De Kerngroep Ring Utrecht vindt de plannen voor de verbreding van de snelwegen te ingrijpend op de korte én op de lange termijn. Het begint al met bouwoverlast, hoge uitvoeringsrisico’s en 8 jaar verkeerschaos. Opnieuw wordt Amelisweerd gekapt en andere natuur aangetast. De luchtkwaliteit neemt af en de geluidsoverlast neemt toe. Na de aanleg lopen stad en Uithof dicht met files. In vogelvlucht de argumenten:
- Hoge bouwtechnische risico’s in de foliebak bij Lunetten; hoge kosten zonder rendement.
- Het plan lost de files tijdens de spits in stad en regio niet op, maar laat die op sommige plekken juist toenemen. Bovendien: binnen de stad kun je niet verbreden en door de enorme verkeersaanzuigende werking van snelwegverbreding loopt het daar vast.
- Per saldo neemt de verkeersveiligheid af, volgens het MKBA onderzoek van Decisio. Buiten de Ring neemt het verkeer namelijk toe door de verbreding, met meer files door ongelukken en incidenten als gevolg (met ook weer terugslag op de Ring).
- Opnieuw wordt bos gekapt in Amelisweerd en rond de Kromme Rijn en het ecosysteem vernield. In totaal worden 13 voetbalvelden aan Ecologische Hoofdstructuur vernield (het totale oppervlakte aan bomen/bos dat verdwijnt is een veelvoud hiervan). De wettelijke natuurcompensatie is nog niet eens rond.
- Geluidshinder en luchtverontreiniging nemen toe; gezondheidsklachten nemen toe. Er is onvoldoende compensatie voor aantasting van het leefklimaat.
- Er zal 6 tot 8 jaar bouwoverlast zijn met kans op uitloop; minstens 6-8 jaar verkeerschaos dus ten gevolge van bouwwerkzaamheden.
Het is nog veel erger dan we al dachten
“We hebben het ontwerp-tracébesluit en het milieueffectrapport gisteren ontvangen en we zijn geschrokken dat het écht zo erg is,” zegt Roland Pereboom (directeur Milieucentrum Utrecht). “De geschiedenis van 1980 herhaalt zich. Meer asfalt, meer vervuiling en stank, minder bomen en een kostenpost van 1,2 miljard. Dat moeten we niet doen!” De hoge kosten vormen een groot bezwaar tegen de verbreding. “Minister Schultz weigert kritische vragen te beantwoorden van het Centraal Planbureau over nut en noodzaak van het project,” zegt Gerard Cats (Kracht van Utrecht). “Waarschijnlijk omdat het plan veel meer geld zal gaan kosten dan het ooit zou opleveren aan verbeterde doorstroming van het verkeer.”
Bovendien kunnen de kosten nog veel hoger uitvallen, stelt John Buitink (Laat Lunetten Niet Stikken). “Bij Lunetten houdt een laag folie het grondwater tegen. Het risico van een rampzalige lekkage tijdens de aanleg is reëel. Daarnaast zal de verbouwing 8 jaar lang enorme overlast geven voor de bewoners van Lunetten. Om van de luchtvervuiling door de bouwmachines nog maar te zwijgen.”
Een vier verdiepingen hoge snelweg bij Rijnsweerd
Jan Morren (Bewonersoverleg Ring en Rijnsweerd): “Nog niet iedereen beseft dat bij Rijnsweerd een twaalf meter hoog verkeersplein van vier verdiepingen is bedacht. En dat in een stad, die juist wil kiezen voor fiets en openbaar vervoer!” Tieneke de Groot (werkgroep A27 Voordorp): "Ongelooflijk dat dit project lijkt door te gaan terwijl het volgens het CPB zo duidelijk is dat onze welvaart er juist op achteruit gaat omdat de kosten veel hoger zijn dan de verbreding ons opbrengt." De zeer kostbare verbreding van de bak in Amelisweerd betekent een forse aantasting van Amelisweerd, een natuur- en recreatiegebied van onschatbare waarde. Jos Kloppenborg (Vrienden van Amelisweerd): “Opnieuw dreigen er vele honderden bomen te sneuvelen voor een plak asfalt. En dat voor een volkomen onnodige verbreding. Besteed die 1200 miljoen maar anders!”
Lees meer over de argumenten en dien een zienswijze in
De Kerngroep Ring Utrecht heeft een speciale website - www.snelwegen-utrecht.nl - waarop alle informatie te vinden is over de inspraakmogelijkheden, informatieavonden, fouten in het verkeersontwerp, risico's en gevolgen van de planstudie Ring Utrecht. Op basis van deze informatie kunt u een zienswijze indienen. Hoe dat precies moet, is ook te vinden op de website. Lees dit artikel over het indienen van zienswijzen, met daarin alle argumenten met nadere informatie.
De eerste informatieavond van Rijkswaterstaat is op dinsdag 17 mei in Lunetten (Aristo Accomodaties, Brennerbaan 150) tussen 16.30 en 20.30 uur. Bij de NMU meer informatie hierover.
Volg de Kerngroep Ring Utrecht ook op Facebook
Onderzoek toont aan: Verbreding A27 betaalt zich zelfs in 100 jaar nog niet terug!
- Details
- Gepubliceerd op maandag, 09 mei 2016 12:00
Eind 2015 brachten PBL en CPB nieuwe scenario′s voor de economische groei van Nederland uit. Onze modelexpert Gerard Cats gaat in deze onderzoeksnotitie na wat deze nieuwe scenario′s betekenen voor het economisch rendement van de voorgenomen verbreding van de Ring Utrecht. De conclusie is dat de verbreding naar 2 maal 7 rijstroken zich in 100 jaar nog niet terugverdient, wat je ook met enig realisme veronderstelt voor de economische groei.
Alleen als de economische groei 100 jaar hoog blijft én we nog 100 jaar op diesel of benzine blijven rijden, verdient de investering zich net terug. Realistische economische afwegingen leiden echter onvermijdelijk tot de conclusie: De Utrechtse Ring moet niet verbreed worden. Mocht de verbreding van de Ring toch worden doorgezet, dan zitten daar geen economische, maar andere (politieke) redenen achter.
Ten overvloede aangetoond: verbreding van de A27 is onrendabel
Overigens bleek verbreding van de A27 ook in de officiele kosten-baten-analyse door Decisio al onrendabel. Het Centraal Planbureau bevestigde deze conclusie en kopte heel voorzichtig dat uitstel van het hele project de beste optie was voor de minister. De TU-Delft deed al eerder een duit in het zakje en concludeerde dat de kosten-baten-verhouding sterk negatief was bij de verwachte economische groei. De Commissie MER schreef in 2014 - na al deze negatieve conclusies - terecht dat nut en noodzaak van het hele project nog niet afdoende waren aangetoond. Zij raadde de minister met klem aan om alsnog voor onderbouwing te zorgen (bron, p2):
In het bijzonder wil de Commissie opmerken dat het Voorkeursalternatief is gebaseerd op groeiprognoses die nog dateren van voor de economische crises (het EC-scenario). In het maatschappelijk debat wordt dit feit ook veel aangehaald. De Commissie adviseert in het MER/OTB met cijfers te onderbouwen dat de keuze voor het Voorkeursalternatief ook bij de meest actuele (vastgestelde) prognoses nog steeds valide en toekomstvast is.
Achterhaalde toekomstscenario's vormen basis van beslissingen
Onderzoeksbureau CE Delft schreef in 2013 een uitstekend rapport over het gebruik van economische groeiscenario's bij grote snelwegprojecten: Uitbreiding snelwegen: nodig of overbodig? Auteurs Huib van Essen en Maarten 't Hoen onderzoeken de onderliggende scenario's en verkeersprognoses van grote infraprojecten, zoals de planstudie Ring Utrecht en het project Blankenburgtunnel in Rotterdam. Zij concluderen dat investeringen in weguitbreidingen ten onrechte positieve economische effecten lijken te hebben.
Van Essen en 't Hoen tonen aan dat er veel onrealistische aannames zitten in de onderbouwing van wegenprojecten. Groei van autoverkeer en economie wordt stelselmatig veel te hoog ingeschat; de olieprijs waarmee gerekend wordt is juist een stuk lager dan experts voorspellen. Deze achterhaalde cijfers leiden ertoe dat kosten-baten-analyses een verkeerd beeld geven van de economische baten. Een ander probleem is de zwakke gebiedsanalyse bij infraprojecten. Een integrale probleemanalyse wordt niet gemaakt. Bovendien vindt de afweging tussen nut en noodzaak pas laat plaats, vaak politiek gekleurd en nadat het Kabinet er een 'definitief' besluit over heeft genomen.
Onderzoek Kracht van Utrecht: Verbreding Ring Utrecht onrendabel in alle scenario's
Bovenstaande zou op zich al voldoende dienen te zijn om de kostbare Rijksgelden voor infrastructuur anders en efficienter in te zetten. Maar de officiele MKBA van Decisio stamt uit 2014 en sindsdien zijn er natuurlijk recentere cijfers over de verkeersontwikkeling en actuelere groeiscenario's. Modelexpert Gerard Cats heeft in onderstaande onderzoeksnotitie de MKBA van Decisio uit 2014 geupdatet met de meeste actuele cijfers.
Conclusie: verbreding van de Ring Utrecht verdient zich nog niet in 100 jaar terug
De MKBA voor de Ring Utrecht is geactualiseerd naar de nieuwe WLO scenario′s voor economische groei, door gebruik te maken van de MKBA van Decisio uit 2014. De belangrijkste conclusie is dat onder alle aannemelijke prognoses de kosten van de verbreding de baten overstijgen, meestal zelfs verre overstijgen. Onder realistische veronderstellingen (na 2040 geen belangrijke opbrengsten uit brandstofaccijnzen en tijdens de werkzaamheden wel hinder) is het zelfs in het recente WLO scenario van hoge groei niet rendabel om de Ring te verbreden.
In alle situaties die wij hebben doorgerekend is er slechts één - zeer onwaarschijnlijk - scenario waarin verbreding zich wel terugverdient: Er mag geen hinder optreden tijdens de werkzaamheden; Nederland blijft nog 100 jaar volledig op benzine en diesel rijden; en de komende 100 jaar beleven we voortdurend hoge economische groei. Deze veronderstellingen zijn stuk voor stuk onrealistisch, laat staan dat ze alle tegelijk bewaarheid worden.
Lees verder voor de complete analyse en uitgebreide onderbouwing.
Start Tracéwetprocedure Ring Utrecht verbreding A12/A27 op 10 mei!
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 22 april 2016 11:16
Vrienden van Amelisweerd en Kracht van Utrecht: verbreding A2x7 schadelijk en onnodig
Minister Schultz van Haegen heeft deze maand het Ontwerp Tracébesluit (OTB) en de Milieu-effectrapportage (MER) van de planstudie Ring Utrecht (verbreding A12/A27) vastgesteld. Van 10 mei tot en met 20 juni 2016 liggen het OTB en de MER op verschillende plekken ter inzage, zie ook het persbericht van de minister.
Vanaf 10 mei is het digitaal in te zien via ikgaverder.nl en platformparticipatie.nl. Op die laatste website vindt u ook het zienswijze-formulier.
Bredere Ring vergroot verkeersdruk op de stad
Minister Schultz van Haegen stelt in haar persbericht dat met de aanpak van de A27 en de A12 de doorstroming en verkeersveiligheid van het verkeer rondom Utrecht verbetert. En dat "er tegelijkertijd maatregelen worden genomen om de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren". [...] Daarnaast halen we sluipverkeer uit de stad en krijgt Utrecht een mooie Groene Verbinding over de weg", aldus de minister.
Het tegendeel is waar. De verbreding naar liefst 2x7 rijstroken schept ruimte voor meer auto’s die de stad in willen. Bij de afslagen naar de stad zullen de files toenemen. De leefkwaliteit en de bereikbaarheid zullen eerder verslechteren. De Groene Verbinding ("dak op de bak") is een doekje voor het bloeden, dat op geen enkele manier opweegt tegen de schade die het kappen van zo’n 700 bomen in Amelisweerd aanricht. Bij Rijnsweerd zal een enorm verkeersplein van meerdere etages komen te liggen, waar de bovenste rijbanen zo’n twaalf meter boven het maaiveld uitsteken.
Hoge technische en financiële risico's
De verbreding van de Ring Utrecht tussen Lunetten en Amelisweerd brengt grote risico’s met zich mee. Onder de huidige weg ligt een plastic folievlies, dat het opstuwende grondwater moet tegenhouden. Er is een groot gevaar dat dit vlies zal scheuren bij de verbredingswerkzaamheden. In dat geval zal de weg veranderen in het kanaal dat het ooit was tijdens aanleg in de jaren 80. Een mogelijk is om tijdens de verbreding en daarna het water met bemaling weg te pompen. Dat zou echter de waterhuishouding van Amelisweerd ernstig in gevaar brengen.
Een kosten/batenanalyse van het ministerie zelf heeft al laten zien dat de verbreding naar 2x7 volstrekt onrendabel is. Het Centraal Planbureau heeft daarom aanbevolen, het hele project uit te stellen. De verbreding is gewoon niet urgent. Het is dus hoog tijd om een andere keuze te maken. Als tweederde van het verkeer op de Ring een herkomst of bestemming in de stad of regio Utrecht heeft, kunnen wij de bereikbaarheidsopgave het best ook hier in de regio oplossen. Met een beleid gericht op een veel beter netwerk van fiets en openbaar vervoer, haal je die opgave het meest efficient. De gemeente kiest daar al voor. Bovendien wordt de capaciteit van het spoor al vergroot, er komen nieuwe stations en tramlijnen bij.
Kiezen voor een effectief mobiliteitsbeleid voor stadsregio Utrecht
Ondertussen betekenen de verbredingswerkzaamheden, die zo’n acht jaar (2018-2026) moeten duren, een enorme verkeerskundige puinhoop voor stad en omgeving. Immers, delen van de Ring moeten constant worden afgesloten. De keuze is helder: Of doorgaan op een doodlopende weg met acht jaar lang een verkeerskundige puinhoop tijdens de werkzaamheden; of kiezen voor een duurzame en gezonde ontwikkeling van stadsregio Utrecht met een fiets- en openbaar vervoernetwerk dat past bij de toekomst van de stad.
--
Lees voor inspiratie vooral verder op onze website www.krachtvanutrecht-initiatief.nl
Nieuwsbrief Kracht van Utrecht: We bestaan 7 jaar!
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 23 maart 2016 11:22
Zeven jaar geleden, op 22 april 2009, publiceerden wij ons eerste rapport. Sindsdien is er heel veel gebeurd, maar houdt ‘Den Haag’ nog altijd vast aan een verbreding van de Ring Utrecht naar 2x7 rijstroken. Terwijl de noodzaak daarvoor ontbreekt. En de behoefte aan de uitwerking van ons duurzame alternatief groeit.
Binnenkort ligt het Ontwerp Tracébesluit voor de "A2x7" ter visie. Wij roepen iedereen op om daar op te reageren en zo voor extra aandacht in de stad te zorgen! Lees hier meer over in onze actuele nieuwsbrief. Daarin schrijven we verder over het "dak op de bak" over de A27 bij het Markiezenbos, over onze netwerkbijeenkomst op 22 april (zie hieronder) en het Fête de la Nature 2016 op Het Vogelnest in Rhijnauwen. We vieren op 22 mei het feest van de Utrechtse natuur met heel veel leuke (kinder)activiteiten.
Utrecht is bezig met een omslag
In Utrecht maken we voortgang. Zowel de gemeente Utrecht als veel actieve bewoners werken aan een omslag op het gebied van mobiliteit en stedelijke ontwikkeling, en zijn bezig die te realiseren. De kracht van Utrecht wordt meer en meer zichtbaar: een groeiende en zelfbewuste stad in een rijke, groene omgeving, bezig met een transitie naar een duurzame toekomst.
Een prachtig voorbeeld: Het water is weer terug in de singel, een historische fout is hersteld. Omdat we veel meer mooie voorbeelden in de stad zien organiseren we op 22 april een netwerkbijeenkomst in het Milieucentrum, waar iedereen welkom is!
Word ook vrijwilliger, draag bij aan de Kracht van Utrecht en steek de handen uit de mouwen steken: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. als vrijwilliger en geef aan wat je voor een bepaalde tijd zou willen doen als bewoner of expert. Of kom naar een van onze bijeenkomsten op vrijdagmiddag in het Milieucentrum, Oudegracht 60 (vanaf 17.00 uur informeel gedeelte met een drankje en hapje).
Netwerkbijeenkomst 22 april: Waar ligt de kracht van Utrecht?
In 7 jaar tijd hebben we vanuit ons initiatief het denken in Utrecht over duurzaam ruimtegebruik en verkeer en vervoer gestimuleerd en in positieve zin zien veranderen. Tal van initiatiefnemers werken vanuit hun buurt en de stad aan meer leefruimte, aan meer gezonde lucht, meer groen en de auto te gast.
Pitch jouw initiatief op 22 april
Op 22 april organiseren we van 15.00 tot 18.00 uur een netwerkbijeenkomst om hier samen een tussenbalans over op te maken. Welke initiatieven zijn er? Waar in Utrecht is de omslag in denken mooi zichtbaar? Waar gaat het goed, waar stokt het? Wat kun je van elkaar leren?
We stellen initiatiefnemers in de gelegenheid hun initiatief te pitchen en een sleutelvraag aan het publiek te stellen. We sluiten af met een hapje en een drankje. Doe je mee op 22 april en wil jij een plek of initiatief aandragen? Of heb jij een plek of initiatief in de stad, die een steun in de rug verdient? Neem dan contact op met Emma van der Bijl en Jan Korff de Gidts via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. 06 3363 0344.
--
Datum/tijd: vrijdag 22 april 2016 van 15.00 tot 18.00 uur. We sluiten informeel af met een drankje/hapje tot 18.00 uur.
We zoeken inmiddels naar een grotere locatie: Rotslab op Rotsoord 9 i.p.v. Milieucentrum Utrecht, Oudegracht 60.
Meer artikelen...
- Low Car Diet zorgt voor structureel ander reisgedrag
- Oproep Tweede Kamer voor een nieuwe ambitie op luchtkwaliteit
- Reactie Kracht van Utrecht op Slimme Routes Slim Regelen Slim Bestemmen
- Nieuwsbrief Kracht van Utrecht: Het water is terug - het Grote Omkeren begint
- Nederland zal ook volgend jaar niet voldoen aan de Europese luchtnormen
- Op weg naar en met 400.000 inwoners: Hoe gaat dat? KvU bijeenkomst 27 november
- Fietsenstallingen onder het perron - stations Houten en Utrecht Zuilen vergeleken
- De zeventien jaar lange aanloop naar de dieselgate fraude van Volkswagen
- De techniek van Dieselgate: motormanagement, brandstofverbruik en Adblue (ureum)
- Meer files? Nee, de mobiliteitsgroei zit alleen in OV en fiets. Dat is het verhaal