Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Low Car Diet zorgt voor structureel ander reisgedrag
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 26 februari 2016 11:37
De grootste duurzame mobiliteitswedstrijd van NL - geef je op en ga de strijd aan
"Eén ervaring zegt meer dan duizend woorden en beleidsplannen, dat is de essentie van het Low Car Diet", aldus mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg van Urgenda. Van 1 t/m 30 april 2016 gaan bedrijven met elkaar de strijd aan om zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken. Deelnemers ervaren dat de dagelijkse reis goedkoper, schoner en gezonder kan. Nieuw dit jaar is de Regiowedstrijd waarin provincies tegen elkaar strijden.
Voor de Low Car Diet Regiowedstrijd zijn alle provincies in Nederland uitgedaagd om met elkaar de strijd aan te gaan om zoveel mogelijk mensen in hun regio duurzamer te laten reizen. Hierbij gaat het om de prestatie van de gehele provincie inclusief alle deelnemende bedrijven en gemeenten.
Low Car Diet in de praktijk
Gedurende 30 dagen gebruiken de deelnemers i.p.v. hun gewone auto highspeed e-bikes, (deel-)fietsen, elektrische (deel)auto's en openbaar vervoer. Dit levert direct resultaat op. In 2015 reisden de deelnemende bedrijven in één maand 50% schoner, bespaarden zij 30% op hun mobiliteitskosten én bewogen de topbestuurders en medewerkers 40% meer. Per bedrijf werd in één maand gemiddeld €1.500,- bespaard en €70,- per medewerker. Hoe meer deelnemers per bedrijf meedoen, hoe groter de besparing (tekst loopt door onder de video).
Compilatie Low Car Diet 2015:
Bedrijven die eerder meededen, zoals Unilever en EY, hebben naar aanleiding van hun deelname hun mobiliteitsbeleid aangepast. Maar liefst 40% van de deelnemers reist drie maanden na het einde van Low Car Diet nog steeds minder met de auto.
Mobiliteit laten kantelen
"Deze feiten en cijfers brengen bedrijven aan het schrikken", zegt Geert Kloppenburg, expert op het gebied van duurzame mobiliteit bij Urgenda. "Het is moeilijk het mobiliteitsbeleid van bedrijven te veranderen, omdat er veel mythes zijn rondom de benzine- en dieselauto en mensen denken dat anders reizen voor hen niet te doen is. Een maand in wedstrijdvorm toch anders reizen, blijkt het hele perspectief te kantelen. Het Low Car Diet biedt werkgevers de kans om de gewenste transitie op het gebied van mobiliteit in gang te zetten."
Aanmelden tot 10 maart
Dit jaar doen er meer medewerkers per bedrijf mee, zo nemen bij Eneco naast CEO Jeroen de Haas, nog 124 medewerkers deel. Verder doen onder meer SNS Bank, Achmea, Strukton en PGGM mee. Bedrijven kunnen zich tot 10 maart 2016 inschrijven via www.lowcardiet.nl
Volg de deelnemers via site, sociale media (#lowcardiet) en www.facebook.com/lowcardiet.
Oproep Tweede Kamer voor een nieuwe ambitie op luchtkwaliteit
- Details
- Gepubliceerd op donderdag, 11 februari 2016 13:51
Namens meer dan 80.000 Nederlanders roepen Milieudefensie, Kracht van Utrecht en 11 andere maatschappelijke organisaties de Tweede Kamer op om nieuwe landelijke doelen voor luchtkwaliteit te bepalen. Deze oproep is gedaan tijdens de aanbieding van de petitie voor gezonde lucht op 11 februari 2016.
De ruim 80.000 mensen vragen de Tweede Kamer om een ambitieus actieplan op te stellen voor gezonde lucht, inclusief (1) meetbare streefwaarden voor tenminste fijnstof, roet, stikstofdioxide en ozon, (2) een tijdsplanning met tussentijdse toetsmomenten en (3) een bijbehorend maatregelenpakket.
Brede steun onder maatschappelijke organisaties
Deze oproep van Milieudefensie wordt ondersteund door ruim 80.000 burgers en KWF Kankerbestrijding, Longfonds, Long Alliantie Nederland, European Respiratory Society, Stichting Schone Lucht voor Iedereen, Greenpeace, Natuur & Milieu, Fietsersbond, Natuur en Milieufederaties, Adem Graag in Den Haag, Groene Boulevard Amsterdam, en de Kracht van Utrecht.
Notitie CE Delft als onderbouwing
Op verzoek van Milieudefensie heeft CE Delft een notitie opgesteld als onderbouwing van deze oproep. CE Delft geeft een overzicht van alle verkeersmaatregelen die nodig zijn om in Nederland de WHO-grenswaarden voor luchtkwaliteit te halen.
--
Lees de notitie van CE Delft hier
Foto: "Beste Tweede Kamer... Ik wil graag schone lucht. Kunt u daarvoor zorgen? Groetjes, Hidde (10 jaar, bijna 11)."
Reactie Kracht van Utrecht op Slimme Routes Slim Regelen Slim Bestemmen
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 15 januari 2016 15:01
Eind 2015 publiceerde de gemeente Utrecht haar langverwachte verkeer- en vervoerplan met de titel Slimme Routes Slim Regelen Slim Bestemmen. De kern in één zin samengevat:
"Voor elke vervoerwijze hebben we een doel voor ogen: ruim baan voor de voetganger, nieuwe routes met korte reistijden voor de fietser, een kwaliteitssprong voor het openbaar vervoer, minder doorgaand autoverkeer door de stad en slimmere logistiek in de stad" (gemeente Utrecht).
De Kracht van Utrecht heeft net als vele burgers en organisaties in de stad een officiele zienswijze ingediend bij de gemeente Utrecht. Wij zijn blij met het plan. Wel hebben wij een aantal suggesties en opmerkingen. Lees hieronder een (iets) verkorte weergave van onze inspraakreactie of download de volledige inspraakreactie van de Kracht van Utrecht als pdf.
Waardering voor de visie op voetganger, fietser en openbaar vervoer
Allereerst willen wij onze instemming en waardering uitspreken voor de algemene visie en beleidslijn van het plan. De keuze voor meer inzet en meer ruimte voor de voetganger, fietser, het openbaar vervoer, leefstraten, doorfietsroutes en 30km-wegen is wenselijk en noodzakelijk om redenen van milieu, veiligheid, duurzaamheid en klimaat. Met de inzet op verblijfskwaliteit kan de aantrekkelijkheid van Utrecht behouden en versterkt worden.
Goed aan het plan is vooral het besef, dat juist de groei van de stad een omslag naar fiets en openbaar vervoer nodig maakt. Spoor en lightrail hebben daarin een steeds belangrijkere rol. De compactheid van de stad, en het feit dat wij het knooppunt zijn van het landelijke spoornet, bieden daarvoor alle kansen. Positief is dat het plan verder gaat dan alleen denken over verkeersstromen. Het plan geeft aan dat de kwaliteit van de openbare ruimte en de beleving van stad, wijk en buurt zeker zo belangrijk is. Binnenstad, de wijken en het Utrecht Science Park vragen daarbij om specifieke oplossingen.
Op onderdelen is de voorgenomen omslag niet even helder uitgewerkt. Daarnaast roept de nogal schetsmatige vervoerskundige onderbouwing een aantal vragen op. Daarom komen wij met een aantal verzoeken voor aanvullingen op dit plan.
Nieuwsbrief Kracht van Utrecht: Het water is terug - het Grote Omkeren begint
- Details
- Gepubliceerd op woensdag, 23 december 2015 15:24
Hij is weer open, de Catharijnesingel! Nou ja, nog een laatste stukje naar het Willemsplantsoen en dan is het echt gebeurd: Utrecht heeft zijn singel terug. En dat is iets om te vieren! Dit en meer nieuws in onze december nieuwsbrief.
Een fatale beslissing uit het verleden omgekeerd
Ruim 45 jaar geleden werd de Catharijnesingel voor een flink deel gedempt om plaats te maken voor het autoverkeer, al snel het kortste stukje snelweg van Nederland genoemd. Het was een overblijfsel van gemeentelijke plannen om de singel helemaal te dempen, in aansluiting op het plan van de Duitse verkeerskundige Feuchtinger uit 1958. Het Rijk stak daar gelukkig nog juist op tijd een stokje voor. Bij Hoog Catharijne verdween de singel wel. En er kwam meer asfalt. De Daalsetunnel ging open en het Westplein veranderde in een enorme asfaltvlakte. In de wijken Kanaleneiland en Overvecht kreeg autoverkeer alle ruimte. Verkeersdoorbraken aan de oostkant van de stad, Wittevrouwen en de Oosterbuurt, zijn ternauwernood afgewend.
Utrecht verandert
Daarom is de opening van de singel zo betekenisvol. Het Grote Omkeren begint. Utrecht wordt een andere stad. Juist door de groei van de stad kun je de auto niet meer overal toelaten. Die ruimte is meer en meer voor wandelaar, fietser, openbaar vervoer en groen. Dat laatste vinden wij ook terug in het nieuwe gemeentelijke verkeersplan Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen. Een kleine 50 jaar terug behoedde het Rijk ons voor een fatale beslissing om de singel compleet te dempen. Utrecht geeft nu een signaal aan het Rijk dat ook zij maar eens moeten denken aan het Grote Omkeren: niet blindelings snelwegen verbreden zoals in de plannen voor de Ring Utrecht, maar omschakelen naar een systeem dat bereikbaarheid koppelt aan een gezonde leefomgeving en een hoge omgevingskwaliteit.
Lees meer nieuws van het Kracht van Utrecht initiatief in onze december-nieuwsbrief:
- Onze eerste gedachten over de nieuwe verkeersnota Slimme Routes Slim Regelen Slim Bestemmen. We zijn blij dat hij er is. U kunt zelf reageren op deze nota tot 10 januari 2015.
- De Klimaatdeal: Wat zijn de gevolgen voor verduurzaming van transport?
- Studenten en docenten in beweging voor de Kracht van Utrecht in 2016: We hebben prachtige contacten in het onderwijs bij universiteiten en hogescholen. Er staan interessante activiteiten op onze agenda komend jaar.
- Hoe maken we samen de stad? Daar denken wij graag over na. Wat vind jij: Welke verbindingen zouden wij in de stad moeten leggen om het idee van "samen maken we de stad" te versterken?
--
Nieuwsbrief 50 Kracht van Utrecht & Vrienden van Amelisweerd
Inschrijven voor onze nieuwsbrieven kan hier.
Nederland zal ook volgend jaar niet voldoen aan de Europese luchtnormen
- Details
- Gepubliceerd op vrijdag, 11 december 2015 15:16
Nederland voldoet nog steeds niet aan de Europese luchtnormen voor fijnstof en stikstof. Voorlopig zal dat ook zo blijven. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitoringsrapportage NSL 2015 van het RIVM. Sterker nog, de prognose voor het aantal overschrijdingen voor NO2 is gestegen. Het aantal bijna-overschrijdingen groeide zelfs met een kwart.
De onzekerheden zijn bovendien groot. Het RIVM verklaart "dat het aantal overschrijdingen tot 15 keer hoger kan uitvallen dan onder de huidige aannames is berekend." (p11)
Het hele idee van het NSL (Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) was om tijdig te voldoen aan de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit. Dat is dus niet gelukt, kunnen we nu al (bijna) stellen.
Hoge waarden rond grote steden
De problemen doen zich vooral voor rond snelwegen in de Randstad, daar waar veel mensen aan luchtverontreiniging worden blootgesteld. Een van de oorzaken is mogelijk een aanpassing van de NOx-emissiecijfers voor dieselbestelauto's. Deze geven "een stijging in concentratie dicht in de buurt van drukke rijkswegen tot ongeveer 2 µg/m3." (p.43) In stedelijke agglomeraties is de stijging gemiddeld 0,5 µg/m3 (p.44). De verhoging van de emissiecijfers voor Euro-5 dieselbestelauto's zijn een gevolg van praktijkmetingen die erg hoog uitvielen (6 tot 8 keer hoger dan de emissienorm).
Het RIVM zegt overigens niets over een eventuele aanpassing van emissienormen voor dieselauto's. Het is een interessante vraag hoe het hele dieselgate gebeuren hier inpast. Gezien het grote aantal bijna-overschrijdingen lijkt dat problematisch. Interessant of niet, het netto-effect van dieselgate zou (nog) niet te bepalen zijn. RIVM (p.45):
"Voor de overige emissiefactoren is het niet mogelijk om een netto algemeen effect van de veranderingen te bepalen doordat de emissies voor de verschillende typen verkeer en stoffen niet uniform toe- of afnemen. Het netto-effect zal in de praktijk van de verkeerssamenstelling en snelheden afhangen."
Blijkbaar is het bestelauto-wagenpark uniform genoeg om de emissienorm te verhogen, maar is dat bij "wegverkeer" - een veel bredere categorie - erg lastig. TNO zou bij het bepalen van de wegverkeer emissiecijfers wel degelijk afwijkende praktijkemissies verwerken. Naar het gemiddelde effect daarvan is het echter gissen.
Dieselgate als oorzaak overschrijdingen
Dat klinkt allemaal nodeloos vaag. De kop van Nieuwsuur op 5 december 2015 is wat dat betreft wel helder, ook al is het veel te simpel gesteld: "Nederland voldoet aan norm, als auto's uitstoten wat ze beloven" (of: Nederland voldoet aan norm, als het Kabinet doet wat het met het NSL belooft) . Het RIVM stelt dat de NOx uitstoot met name in grote steden nog te hoog is. Zij wijst vuile diesels aan als concrete oorzaak. Joost Wesseling en Guus Velders blijken het effect van hoge praktijkemissies al in 2013 te hebben uitgerekend. Zij komen op basis van de inzichten uit 2013 tot een gemiddeld effect van min 2,0 µg/m3 NOx in 2015, als auto's zo schoon zouden zijn als de officiele norm (verwacht gemiddeld "bevolkings-gewogen" effect). Die "min twee" is een trouwens groter verschil dan je zou denken. Uitgedrukt in kilogrammen heb je het over een uitstoot van 50 in plaats van de officiële 74 miljoen kilogram stikstofdioxide in heel Nederland (personenauto's en vrachtverkeer).
"Zolang diesels niet schoon zijn, zouden ze volgens het RIVM uit de grote steden geweerd moeten worden", staat in het Nieuwsuur artikel. Dat zijn tenminste heldere uitspraken. Autohandelaar Bram Heijne is ook helder. De twintig sjoemeldiesels in zijn showroom vinden nog gretig aftrek. "Er is sinds september niks veranderd. We hebben er net zoveel verkocht als normaal", zegt hij tegen Nieuwsuur.
Bron: RIVM (2015) - Monitoringsrapportage NSL 2015, stand van zaken Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Publiekssamenvatting en rapport.
--
Tekst: Olivier Beens | Kracht van Utrecht
Meer artikelen...
- Op weg naar en met 400.000 inwoners: Hoe gaat dat? KvU bijeenkomst 27 november
- Fietsenstallingen onder het perron - stations Houten en Utrecht Zuilen vergeleken
- De zeventien jaar lange aanloop naar de dieselgate fraude van Volkswagen
- De techniek van Dieselgate: motormanagement, brandstofverbruik en Adblue (ureum)
- Meer files? Nee, de mobiliteitsgroei zit alleen in OV en fiets. Dat is het verhaal
- Kracht van Utrecht bijeenkomst op de Dag van de Duurzaamheid 9 oktober
- Onderzoek effecten intensief gebruik Waterlinieweg tijdens eventuele verbreding A27
- Nieuwsbrief Kracht van Utrecht & Vrienden van Amelisweerd september 2015 uit
- Vijf aandachtspunten voor het vormgeven van een nieuw Utrechtse mobiliteitsbeleid
- Zorgen over breed ontwerp Noordelijke Randweg Utrecht - wijkfunctie onder druk