Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder...
Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.
Files verplaatsen - knooppunt Rijnsweerd en Ring Utrecht onder de loep
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 17 maart 2015 09:12
Het is een bekende reflex. "Een file? Dan leggen we er toch gewoon nog wat asfalt bij!" Maar brengt dat wel de oplossing? Laten we eens de files op en bij de Ring Utrecht onder de loep nemen.
De file bij Rijnsweerd
Tot 2013 stonden delen van de Ring Utrecht op verscheidene plaatsen in de file top 50. In feite betrof het de staart van een file die bij afslagen verderop ontstond (Bilthoven, De Uithof, Den Dolder). In 2013 kwam een voorlopig eind aan werkzaamheden aan de A28 onder Amersfoort. Sindsdien staat er verder stroomafwaarts, bij het knooppunt Rijnsweerd, soms een file. Een nadere kijk via Google Maps laat zien dat die file zich voornamelijk in de avondspits vormt. De afrit/toerit De Uithof - Bilthoven is een belangrijke oorzaak. Ook is er wel sprake van langzaam rijdend verkeer in de Varkensbocht (vanuit de richting Amersfoort naar het zuiden).
De "bak" geen oorzaak files
Eén of twee avonden per week lijkt de kop van de file te staan waar verkeer vanaf de Varkensbocht moet invoegen bij verkeer uit Hilversum, en waar dus de verkeersstromen moeten weven. Dat weven zou beperkt kunnen worden door extra rijstroken in de bak. Minister Schultz van Haegen wil die extra rijstroken buiten de bestaande bak aanleggen. De bak zelf is overigens nooit de kop van de file, dus verbreding van de bak kan daarmee niet gemotiveerd worden. Het gaat daarom louter om een verbreding om het weven stroomopwaarts van de bak te verminderen.
Allereerst rijst de vraag of het weven wel de oorzaak is van de filevorming. Meestal rijdt het verkeer in de Varkensbocht langzamer dan in de verderop gelegen weefvakken. Dat duidt erop dat de Varkensbocht zelf de oorzaak is van de vertraging. Het is een scherpe bocht, onoverzichtelijk onder andere door het viaduct met de hoofdbanen van de A27. Een automobilist schrikt, remt af, en ziedaar de kop van een file. Door de afgenomen snelheid verloopt het weven verderop ook moeizaam. Bij herontwerp van knooppunt Rijnsweerd verdwijnen de files en de twijfel bij het weven wellicht al. Overigens blijft ook dan de afrit De Uithof - Bilthoven waarschijnlijk de werkelijke flessenhals. En dat zou wel eens te maken kunnen hebben met het samenvallen van de avondspits met de bezoekuren van het AZU (15.00 – 20.00 uur)...
Weven bij lagere snelheden
Voor zover het weven al een oorzaak is van filevorming, rijst de vraag of extra rijstroken nodig zijn om daaraan een eind te maken. Effectiever is om het weven soepeler te laten verlopen, door het invoeren van een maximum snelheid van 80 km/u op de Ring. Dit is een zeer kosteneffectieve maatregel, die nog vele andere voordelen heeft (verkeersveiligheid, milieu, klimaat). Interessant in dit verband is overigens de uitkomst van een evaluatie van het terugbrengen van de maximum snelheid op de Parijse Ring (de Péripherique) van 80 naar 70 km/uur. Naast positieve effecten voor het milieu leidde dit tot minder ongevallen en een duidelijk verbeterde doorstroming, wat zich uitte in een toename van de gemiddelde snelheid.
Lees verder: verbreding Ring Utrecht is feitelijk Slechter Benutten
Besluitvorming over de Ring Utrecht nog geen gelopen koers!
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 17 maart 2015 09:00
Veel huiswerk voor de komende 3 jaar
"Is het besluit niet al gevallen?" Dat wordt ons nog wel eens gevraagd, als het over verbreding van de Ring Utrecht en de bak in Amelisweerd gaat. Het antwoord: nog lang niet! De minister heeft – vooralsnog, door de steun van de PvdA - een meerderheid in de Tweede Kamer voor haar plannen. Maar de eigenlijke besluitvorming via een Tracébesluit (TB) moet nog altijd beginnen. Dat besluit komt op zijn vroegst medio 2017.
Medio 2017... Dat is zeker na de volgende verkiezingen van de Tweede Kamer. En daarna is er nog de mogelijkheid van beroep bij de Raad van State. De aanleg start op z'n vroegst in 2018 en duurt in principe tot 2026.
De eerste formele stap op weg naar dat Tracébesluit is het Ontwerp Tracébesluit (OTB). Dat wordt op zijn vroegst eind dit jaar genomen, maar in de wandelgangen wordt al gesproken over voorjaar 2016. Over dat OTB moeten Rijk, provincie en gemeente elkaar vinden. En daar gaan nogal wat poortjes aan vooraf, zie (voor de liefhebber) de hele planning zoals die nu vaststaat.
De to-do lijst van Rijkswaterstaat
1... De komende maanden moet duidelijkheid komen over een definitieve verkeersprognose.
De plannen tot verbreden van de Ring zijn gebaseerd op prognoses uit 2006, dus van vóór de crisis. De Commissie voor Milieueffectrapportage (Commissie MER) heeft aangegeven dat voor onderbouwing van nut en noodzaak van de plannen in de MER 2e fase opnieuw naar die cijfers moet worden gekeken. De maatschappelijke kostenbatenanalyse (MKBA) van de minister zelf kwam tot de conclusie dat het hele plan een negatief rendement oplevert; uitstel is het meest verstandig!
2... Verder wacht de provincie nog altijd op de uitwerking van een Meest Milieuvriendelijk Alternatief (MMA).
3... Er moet overeenstemming zijn tussen het Rijk en de gemeente Utrecht hoe het verkeer op de Ring wordt opgevangen wanneer gedeelten van de A27 vanwege werkzaamheden aan de vliesconstructie bij Lunetten of in de bak van Amelisweerd moet worden afgesloten. De Waterlinieweg kan niet alles aan!
4... Aan de hand van een definitief ontwerp kan er pas een definitieve inschatting worden gemaakt van de geluidhinder, welke geluidschermen nodig zijn (bekend is al dat die plaatselijk 9 tot 12 meter hoog zouden moeten worden!) en hoe hoog de kosten daarvan worden.
5... Rijk, provincie en gemeente moeten het verder eens worden over de inpassing (bijvoorbeeld bij Lunetten en Maarschalkerweerd) en wie welke inpassingsmaatregelen moet betalen (waaronder herinrichting - zowel plaatselijk als buiten het tracé). Daarbij speelt een discussie over het 'dak op de bak' en de aansluiting op zowel het bos als de kant van de sportvelden. Dat wordt veel ingewikkelder dan gedacht, omdat de weg onder dat dak in de richting van de Kromme Rijn omhoog stijgt.
6... Last but not least: in Amelisweerd wordt een deel van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) gekapt. Die hectaren dient het Rijk elders te compenseren. Omdat het om heel waardevol bos gaat moet er elders flink meer bos worden geplant dan er in Amelisweerd wordt gekapt. Dat moet bij het ter visie leggen van het OTB geheel geregeld zijn met de grondeigenaar. Met de gemeente Utrecht zijn wij van mening dat dit niet op de huidige landbouwgronden kan, omdat boeren dan worden gedwongen om hun bedrijf verder te intensiveren op de resterende grond. Ook op andere plekken langs het tracé worden veel bomen gekapt, die allemaal ergens in een landschapsplan moeten worden gecompenseerd.
Al met al heeft Rijkswaterstaat nog heel veel te doen – terwijl de noodzaak en de opbrengst van de verbreding alleen maar meer twijfelachtig wordt.
Tekst: Jos Kloppenborg / Kracht van Utrecht
Stadsgesprek Utrecht Fietst: Samen de Fietskaart van Utrecht maken
- Details
- Gepubliceerd op zondag, 25 januari 2015 23:55
Maandag 26 januari vindt het Stadsgesprek Utrecht Fietst plaats. Wij van de Kracht van Utrecht zijn natuurlijk ruim aanwezig bij verschillende sessies.
De sessies zijn onderverdeeld in zeven thema's; klik op het onderwerp voor een factsheet en toelichting van de gemeente: Fietsparkeren; Verwijderen van fietsen en Handhaving; Fietspaden en –routes; Verkeerslichten en doorstroming; Verkeersveiligheid en fietsgedrag; Werkzaamheden en omleidingen; Fietseconomie.
Doorfietsnet prioriteiten
Wij en de Fietsersbond Utrecht denken en ontwerpen al jaren (mee) aan het Utrechtse fietsnetwerk. Er zijn verschillende Google-kaarten beschikbaar die veel inzicht bieden in wat het Utrechtse fietsnetwerk nodig heeft en welke prioritering daarbij hoort. De kaarten zijn in diverse brainstormsessies tot stand gekomen. Het gaat niet om precies deze of die route, het gaat om het principe: samen de kaart maken. Eerst het hoofdnet en doorfietsnet, vervolgens in de wijken het basisnet.
De fietskaart moet niet alleen ambtelijk getekend worden. Samen maken we Utrecht! Dan moeten we ook het fietsnet samen ontwerpen.
Bestaand netwerk, doorfietsnet en fasering:
Op deze kaart staat het bestaande fietsnetwerk in het blauw, de hoofd- en doorfietsroutes. De blauwe (bestaande) routes hebben maximaal 1 verkeerslicht per 2 km, lichtblauw 1 per km, blauwgroen minder dan 1 per 600 meter en groen meer dan 1 per 600 meter. In het paars de gewenste routes die vóór 2018 te realiseren zijn, in het rood de routes voor na 2018. Bruin/zwart zijn zeer gewenste, maar moeilijk te realiseren verbindingen.
Op deze kaart staan onze prioriteiten voor doorfietsroutes aangegeven. De verbindingen en aanbevelingen staan onderverdeeld in 5 prioriteiten: prioriteit 1 (doen), 2 (quick/cheap wins), 3 (als er voldoende geld is), 4 (plannen waarvoor helaas onvoldoende geld is) en 5 (alleen als er na bovenstaande nog geld over is).
Routes wel in beeld bij gemeente, minder in beeld bij de Fietsersbond:
Dat er verschillen bestaan tussen gewenste routes volgens de gemeente en volgens fietsers, laat deze kaart zien. Het zijn bijvoorbeeld routes met veel te veel verkeerslichten (blauw) om als doorfietsroute te fungeren. Daarnaast in het groen routes die (soms onterecht) buiten beeld zijn gebleven bij de Fietsersbond.
50-km wegen zonder vrijliggend fietspad:
Veel van deze wegen zitten in het fietsnet. Er moet ofwel een goed fietspad komen, ofwel de snelheid en intensiteit moeten passend worden voor de CROW inrichtingsnormen.
We blijven ons graag inzetten voor het Utrechtse doorfietsnet, samen met de gemeente. Meedenken of reageren? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
Reactie Kracht van Utrecht op het Roetmemo van de Gemeente Utrecht
- Details
- Gepubliceerd op zaterdag, 03 januari 2015 12:08
en op het voornemen tot een raadsinformatieavond naar aanleiding daarvan
Samenvatting
De reactie van het Kracht van Utrecht initiatief op het roetmemo is vooral dat wij de vertaling van roetconcentratie naar gezondheidsschade missen; dat wij graag hadden gezien hoeveel de auto, de scooter en houtstook bijdragen (en ook nog enkele andere bronnen); en dat er inzicht komt in wat de al voorgenomen en de al genomen maatregelen afzonderlijk bijdragen aan roetreductie.
Wij vragen de gemeente vooraf aan een raadsinformatieavond deze informatie in te winnen en bekend te maken aan de deelnemers van de raadsinformatieavond. Ook doen wij suggesties voor de vorm en inhoud van zo'n raadsinformatieavond.
Vooraf
De leden van het Kracht van Utrecht initiatief waarderen het zeer dat het gemeentebestuur nu serieus aandacht geeft aan roet. Tot niet lang geleden was er geen aandacht voor roet, deels omdat er voor roet geen Europese richtlijnen zijn; maar ook omdat pas tamelijk recent duidelijk is geworden dat de toxiciteit van de roetcomponent in fijnstof (PM10 of PM2.5) relatief heel erg groot is. Bovendien werd vroeger vaak gedacht dat minder PM2.5 samenging met minder roet, maar het tegendeel is intussen helaas het geval gebleken. Van nieuwere diesels met roetfilters is de roetuitstoot bepaald niet nul. Ook benzineauto's met katalysator stoten roet uit. Door directe injectie blijkt de roetemissie van benzinemotoren toe te nemen. Bovendien kan de roetemissie toenemen als motoren ouder worden omdat de werking van katalysator en roetfilter slechter wordt. Nieuwe inzichten dus, en het is lovenswaardig dat het gemeentebestuur daarop nu inspeelt. Overigens is roet niet de enige ziekmaker. Andere luchtvervuiling, bijvoorbeeld PM2,5 door houtstook of uit veefabrieken, en lawaai mogen niet worden vergeten. Daarop gaan wij echter hier niet in.
Hieronder verwijzen wij naar de publicatie van de gemeente Utrecht "Roetmemo – Roetkaart" van 18 december 2014 als "het roetmemo". Vanwege de vele onzekerheden is het te subtiel om onderscheid te maken tussen de vele vormen waarin ultrafijnstof wordt uitgedrukt (UFP, roet, BS, EC, PM0.1, PN0.1), hoewel er wel verschil is, waarschijnlijk vooral in toxiciteit. Hier wordt steeds over roet gesproken; het roetmemo spreekt ook nogal eens van EC.
Onlangs publiceerde de Atlas Leefomgeving een roetkaart. Ook in het roetmemo staan roetconcentraties aangegeven, in de bijlagen. De gegevensbeschrijvingen suggereren dat deze twee kaarten op dezelfde gegevens gebaseerd zijn. Het gaat om berekende roetconcentraties. De twee kaarten gebruiken verschillende rekenmethoden. Het roetmemo rekent op een aantal rekenpunten langs de drukke wegen. Daardoor zou de indruk kunnen ontstaan dat woningen die niet direct aan een drukke weg staan geen roetbelasting hebben. De Atlas Leefomgeving geeft wel overal de roetbelasting, door interpolatie van de gegevens, waardoor de maximale waarden echter omlaag worden gedrukt. Roetuitstoot en rekenmodellen zijn niet erg nauwkeurig bekend. De kaarten moeten dan ook vooral indicatief gebruikt worden. Het roetmemo is daarover helder.
Effect en oorzaak roet
De bovengenoemde roetkaart van de Atlas laat zien dat de roetconcentraties in Utrecht wel heel erg hoog zijn. Het roetmemo doet geen poging deze concentraties te vertalen naar gezondheidsschade. Dat is echter wel wezenlijke informatie om te beoordelen hoe ernstig de leefomgeving in Utrecht wordt aangetast door roet. Om roetconcentratie te vertalen naar gezondheidsschade kan te rade worden gegaan bij presentaties op de roetconferentie van 2011. Nicole Janssen en Gerard Hoek lieten daar zien dat Nederlanders ruim een half jaar korter leven voor elke μg/m3 roet.
Het roetmemo meldt dat de hoogste berekende concentratie 3,3 μg/m3 is. Mensen die daar wonen zouden dus bijna twee jaar korter leven door het roet. Het is niet helemaal duidelijk of er echt mensen wonen in de meest vieze straten, maar het valt aan te nemen dat mensen die werken aan die straten, en dus vele uren per week worden blootgesteld, ook wel een jaar korter zullen leven. Naast verlies van levensjaren veroorzaakt roet verder nog diverse ziekten, geboorteafwijkingen, enzovoort, die de kwaliteit van leven ernstig kunnen verminderen. Kan aangegeven worden hoe bijvoorbeeld astma (of COPD) in Utrecht samenhangt met roetblootstelling? Lees verder...
Fietsproject Ring-Ring voor Utrecht wint prijsvraag gemeente Utrecht!
- Details
- Gepubliceerd op dinsdag, 09 december 2014 18:01
Dinsdag 9 december maakte wethouder Lot van Hooijdonk de prijswinnaars bekend van de prijsvraag "Stimuleren slimme vervoerkeuzen". En ons fietsplan Ring-Ring voor Utrecht is in de prijzen gevallen! Wethouder Van Hooijdonk: “Ook deze prijsvraag laat weer zien dat het in Utrecht de moeite waard is om de creativiteit van de stad aan te boren.”
Ga direct naar:
Website Ring-Ring® | Ring-Ring® uitgelegd in 1:50 (video)
Project Ring-Ring voor Utrecht
Utrecht is een stad die geschapen lijkt voor het gebruik van de fiets. Het fietsgebruik neemt gelukkig ook nog altijd toe. Dat is van groot belang om - ook bij verdere groei van de stad - Utrecht aantrekkelijk, gezond en bereikbaar te houden. Ring-Ring voor Utrecht draagt hier aan bij: een initiatief dat fietsgebruik stimuleert en tegelijk een steentje bijdraagt aan de buurteconomie.
Het Ring-Ring project voor Utrecht draait om communityvorming van fietsambassadeurs, met sociale interactie op buurt-of bedrijfsniveau. Ring-Ringfietsers ontvangen voordeel van buurt- ondernemers met behulp van een smartphoneapplicatie. Sponsoren van Ring-Ringfietsers zorgen voor de vulling van een wijkfonds, waar iedereen voordeel van heeft. Zowel bestaande, nieuwe als weinig-fietsers hebben voordeel van Ring-Ring.
Voortbouwen op succesproject uit Amsterdam
Ring-Ring voor Utrecht bouwt voort op de ervaringen van een proefproject in Amsterdam IJburg, en is in meerdere Utrechtse buurten en wijken toepasbaar. Wij willen Ring-Ring voor Utrecht lanceren 100 dagen voor de week van de Grand Depart, met heel veel fietsambassadeurs en fietsliefhebbers en samen met de gemeente, Kracht van Utrecht, Natuur en Milieufederatie Utrecht, Milieucentrum Utrecht, de Fietsersbond, Harten voor Sport en veel partners in stad en regio. Hoe meer mensen fietsen des te meer het voordelen oplevert voor henzelf, voor de lokale ondernemers, werkgevers, sponsoren en de gemeente.
Het momentum van de Grand Depart kan zorgen voor wereldwijde belangstelling voor Ring-Ring in Utrecht als innovatieve fietsstad.
Wat is Ring-Ring® precies ?
Ring-Ring is een burgerinitiatief in Amsterdam IJburg met als doel fietsgebruik te stimuleren. Ring-Ring heeft een smartphone-applicatie ontwikkeld, waarmee de appgebruiker het fietsgebruik vastlegt. Ring-Ring zorgt dat het fietsgebruik waardering krijgt. Met lokale ondernemers en sponsors zijn afspraken gemaakt hoe gemaakte fietskilometers kunnen worden beloond. Hoe meer fietskilometers je maakt hoe meer je bijdraagt aan bijvoorbeeld een buurt- of wijkfonds. Maar je kunt bijvoorbeeld ook 10% korting krijgen op producten die je koopt in je buurtwinkel.
Ring-Ring is van juni 2013 tot juni 2014 gestart als pilot op IJburg, samen met Stadsdeel Oost en diverse lokale ondernemers. Aan een doorstart in Amsterdam wordt gewerkt. Introductie met het concept van fietsambassadeurs in Utrecht Fietsstad zou de schaal waarop de fietsapp kan worden gebruikt fors vergroten. Een landelijke en mogelijk internationale uitrol ligt - met NL Fietsland als exportproduct - in het verschiet.
--
Lees hier over de andere mooie prijswinnaars
Meer artikelen...
- Brief aan de Kamer: Maak beleid op basis van reële scenario's i.p.v. wensdenken
- Mobiliteitsbeeld 2014: Autogebruik stabiel, meer fiets en spectaculaire groei treingebruik
- Commissie MER: Noodzaak verbreding A27 bij Amelisweerd nog niet aangetoond
- Het Ledig Erf als testcase voor Utrechts fietsbeleid - ruimte voor fiets en voetganger
- Drukke kruispunten Uithoftram en fiets: ongelijkvloerse kruisingen?
- Meetcampagne Gezonde Lucht voor Utrecht van start met informatieavond in EKKO
- Kom woensdag 15 oktober naar de informatieavond over gezonde lucht in EKKO
- Verkeerslicht actie Ledig Erf: Laat fietsers niet wachten tot ze een ons wegen!
- Fietsfiles, meer trams en de groei van mobiliteit: Utrecht profileert zich
- Trendbreuk in Nieuwe Aanpak Bereikbaarheid: anders kijken en denken, anders doen